Το αργότερο σε 48 ώρες αναμένεται να κλείσει το θέμα της τροποποίησης της σύμβασης του Ελληνικού Δημοσίου με τον ΟΠΑΠ γα τα VTLTs και τη μετεγκατάσταση του καζίνο της Πάρνηθας …χαμηλά στην Αττική – Η Κυβέρνηση μιλάει για δύο νέα καζίνο σε τουριστικές περιοχές (Μύκονος – Κρήτη) τη στιγμή που η εταιρία «Καζίνο Αιγαίου ΑΕ» έχει αιτηθεί μεταφορά από το 2016 από τη Σύρο στην Μύκονο κι ακόμη δεν έχει πάρει απάντηση
Δεν είναι και πολύ καλό να παίζεις με τα …λεφτά. Κι αυτό γιατί έχουν μία κακή συνήθεια να σε τρώνε… Και την ώρα που αναμένεται ότι φτάνουμε στο τέλος της υπόθεσης «τυχερά παιχνίδια και επιτέλους έλεγχος» υπάρχει ένα θεματάκι στις Κυκλάδες. Θα έχουμε δύο καζίνο σε Σύρο και Μύκονο ή όχι; Η εταιρεία Αιγαίο Καζίνο ΑΕ πριν από μερικές ημέρες έδωσε στη δημοσιότητα επιστολή προς το Υπουργείο Οικονομικών που αναφέρει ότι θα ήθελε να ισχύσει και για την ίδια ότι και για το Καζίνο της Πάρνηθας. Να μετακινηθεί δηλαδή εντός ορίων του Νομού, αφήνοντας την Σύρο για τη Μύκονο. Και μάλιστα τονίζει ότι «ο Υπουργός κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος και η ΕΕΕΠ έχουν στα χέρια τους την από 16.09.2016 αναλυτική αίτηση μας για την ανάγκη μεταφοράς του καζίνο στη Μύκονο….. Υπενθυμίζεται ότι η επιλογή της Σύρου, ως θέση λειτουργίας του καζίνο, έγινε με πρόταση της εταιρείας μας και δεν επιβλήθηκε από το Δημόσιο στο πλαίσιο του Διαγωνισμού που έγινε το 1996 για την απόκτηση της άδειας, όπως είχε επιβληθεί με το Καζίνο Πάρνηθας και την λειτουργία του στο Μοντ Παρνές. Η μεταφορά του καζίνο Αιγαίου στη Μύκονο δεν επηρεάζει κανέναν ανταγωνιστή, όπως υπήρχε ο σχετικός προβληματισμός για τα καζίνο Πάρνηθας και Λουτρακιού. Στις Κυκλάδες δεν «χωράει» δεύτερο καζίνο. Η επέκταση των Vlts του ΟΠΑΠ έχει δημιουργήσει τεράστιο ανταγωνισμό στην ήδη συρρικνωμένη αγορά των καζίνο. Η μεταφορά του καζίνο Αιγαίου στη Μύκονο αποτελεί μονόδρομο για την σωτηρία της επιχείρησης και των θέσεων εργασίας. Από την εταιρεία μας και τον μέτοχό της έχουν εισρεύσει στην χώρα μας πάνω από 110.000.000 δολάρια Αυστραλίας τα τελευταία 30 χρόνια. Η καζίνο Αιγαίου συντηρεί, για πάνω από 30 χρόνια, το καζίνο με ζημία, λόγω του τοπικού χαρακτήρα του, προσφέροντας όμως θέσεις εργασίας και πληρώνοντας εκατομμύρια σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Αν το καζίνο Αιγαίου δεν μεταφερθεί στη Μύκονο οδηγείται σε κλείσιμο».
Φορολογικό καθεστώς
Κι όμως η Κυβέρνηση δεν έχει απαντήσει. Και όπως διαβάζουμε στην εφημερίδα «Καθημερινή» αύριο Δευτέρα ή το αργότερο Τρίτη αναμένεται να κλείσει το θέμα της τροποποίησης της σύμβασης του Ελληνικού Δημοσίου με τον ΟΠΑΠ σχετικά με τα VLTs, αλλά και το θέμα της μετεγκατάστασης του καζίνο της Πάρνηθας στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Παράλληλα, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος αναμένεται να προαναγγείλει αλλαγές στο φορολογικό καθεστώς των καζίνο, τη δρομολόγηση της δημιουργίας νέων καζίνο σε Κρήτη και Μύκονο και, τέλος, τη διαδικασία αδειοδότησης των παρόχων υπηρεσιών τυχερών παιγνίων μέσω Διαδικτύου.
Πρώτιστο μέλημα, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, είναι οι αλλαγές στο φορολογικό καθεστώς των καζίνο. Βασικός στόχος είναι η μείωση των φορολογικών συντελεστών, με απώτερη επιδίωξη να καταστεί πιο ελκυστική μια άδεια καζίνο στο Ελληνικό –παρόλο που αυτό το τελευταίο διάστημα έχει λάβει δυσάρεστη τροπή. Η κυβέρνηση έχει λάβει το μήνυμα ότι συντελεστές φορολόγησης άνω του 22%, που ισχύουν σήμερα στα ελληνικά καζίνο, δεν πρόκειται να φέρουν κάποιον σοβαρό και μεγάλο επενδυτή, ενώ επιπλέον καταδικάζει και τη βιωσιμότητα των υφιστάμενων καζίνο. Ετσι οι υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ, αλλά και του υπουργείου Οικονομίας, δούλευαν πυρετωδώς όλες τις προηγούμενες ημέρες προκειμένου να παραδώσουν μέχρι αύριο τις τελικές εισηγήσεις στον υπουργό Οικονομίας κ. Τσακαλώτο.
Τα σενάρια που εξετάστηκαν είναι δύο. To πρώτο θέλει ενιαία τη φορολογία σε όλα τα παίγνια των καζίνο (VLTs, ρουλέτες κ.λπ.) και ένα δεύτερο που θέλει διαφορετικό συντελεστή μεταξύ των παιγνίων που διεξάγονται μεταξύ τραπεζιών και VLTs. Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι σε αντίθεση με ό,τι ισχύει σήμερα, όπου σε κάθε καζίνο ισχύει διαφορετική φορολογία (από 22% έως 35%), με το νέο καθεστώς, η φορολόγηση των παιγνίων θα καταστεί ενιαία για όλα τα καζίνο της χώρας. Επίσης θεωρείται δεδομένη η κατάργηση του εισιτηρίου εισόδου των παικτών. Στο πλαίσιο αυτό, αλλά σε δεύτερο χρόνο, εξετάζεται η έκδοση και η κατάργηση αδειών καζίνο. Βασικός στόχος είναι η αδειοδότηση δύο αδειών καζίνο σε Κρήτη και Μύκονο, με στόχο να αναβαθμιστούν τουριστικά και να καλυφθεί μια μεγάλη αγορά επισκεπτών, κυρίως από το εξωτερικό, που διαθέτει βαθιές τσέπες και οι οποίες σήμερα μένουν ανεκμετάλλευτες. Από την άλλη πλευρά, εξετάζεται η άρση αδειών καζίνο τα οποία σήμερα είναι ζημιογόνα ή δεν προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον. Αξιόπιστες πληροφορίες αναφέρουν ότι και το σχέδιο δεν θα αργήσει να μπει σε εφαρμογή και αυτό θα γίνει έως το τέλος του έτους.
Ο τρίτος άξονας διευθέτησης της αγοράς τυχερών παιγνίων από την πλευρά της κυβέρνησης έχει να κάνει με τα διαδικτυακά τυχερά παίγνια. Η ίδια η κυβέρνηση έχει επανειλημμένως τονίσει την αδυναμία ελέγχου της συγκεκριμένης αγοράς και ότι το καθεστώς των προσωρινών αδειών που καθιέρωσε ο ν. 4002/2011, πρέπει να τερματιστεί. Η βασική σκέψη είναι να υποχρεωθούν οι πάροχοι ν’ αποκτήσουν διαδικτυακή υπόσταση εντός της επικράτειας. Δηλαδή οι δικτυακοί τόποι τους, μέσω των οποίων προσφέρουν τα διαδικτυακά παίγνια σε Ελληνες πολίτες, να αποκτήσουν υποχρεωτικά ονοματοδοσία ελληνική (.gr). Ετσι θα περιέλθουν στη δικαιοδοσία των ελληνικών αρχών (YΠΟΙΚ, ΕΕΤΤ, ΕΕΕΠ κ.λπ.).
Ολα τα παραπάνω αποτελούν σχέδια του υφυπουργού Οικονομίας Στέργιου Πιτσιόρλα και αναμένεται να υλοποιηθούν σχεδόν ταυτόχρονα. Στόχος είναι η συνολική διευθέτηση της αγοράς, αφενός μεν για να ικανοποιηθούν όλοι –τουλάχιστον εκείνοι που έχουν την ισχύ να κυνηγήσουν νομικά υποθέσεις–, αφετέρου δε να παρουσιαστούν οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως το συνολικό «ξεκαθάρισμα» της αγοράς, που στόχο έχει να την εξυγιάνει, να προστατεύσει το κοινωνικό σύνολο και κυρίως να πατάξει τον παράνομο τζόγο.
Το σχέδιο νόμου
Ηδη το σχέδιο θεωρείται επιτυχημένο ώς ένα βαθμό, με την αυριανή ψήφιση του σχεδίου νόμου για τα VLTs και το καζίνο Πάρνηθας. Οι δύο πιο ισχυροί παίκτες της αγοράς, ΟΠΑΠ και όμιλος Λασκαρίδη, φαίνεται να έχουν δώσει τη σιωπηλή συγκατάθεσή τους στις κινήσεις της κυβέρνησης. Γι’ αυτό η κυβέρνηση επέμενε να έρθει ταυτόχρονα με το σχέδιο νόμου η τροπολογία της μετεγκατάστασης του καζίνο της Πάρνηθας, να περάσει στο σχέδιο νόμου για τα VLTs. Αυτή θα μπορούσε κάλλιστα να κατατεθεί σε ένα οποιοδήποτε άλλο σχέδιο νόμου. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και στο θέμα του διαδικτυακού τζόγου από τον ΟΠΑΠ, παρόλο που ο ίδιος πλήρωσε και διαθέτει αποκλειστικά δικαιώματα μέχρι το 2020. Ούτως ή άλλως, λόγω της εκτεταμένης παράνομης (ή γκρίζας) αγοράς, τα δικαιώματα αυτά ο Οργανισμός λίγο, έως καθόλου, τα αξιοποίησε μέχρι σήμερα.
«Επαιξαν» 5,62 δισ. ευρώ το 2016
Οριακή κάμψη εμφάνισε το 2016 η νόμιμη αγορά τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα. Σύμφωνα με έκθεση που συνέταξε η Deloitte Business Solutions για λογαριασμό της Επιτροπής Ελέγχου & Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ), η νόμιμη αγορά τυχερών παιγνίων πέρυσι διαμορφώθηκε στα 5,62 δισ. ευρώ, από 5,67 δισ. το 2015. Η οριακή μείωση εσόδων εμφανίστηκε κατά μήκος όλων των παιγνίων της χώρας, επίγεια ΟΠΑΠ, καζίνο, ιπποδρομίες, λαχεία κ.λπ. Στα μεγέθη αυτά δεν περιλαμβάνονται τα έσοδα των διαδικτυακών παρόχων που λειτουργούν στη χώρα μας μέσω προσωρινών αδειών (ν. 4002/2011) τα μεγέθη των οποίων, όπως έχει παραδεχθεί η κυβέρνηση, δεν μπορούν να ελεγχθούν. Ετσι η νόμιμη αγορά χωρίζεται σε δύο μεγάλους παίκτες, τον ΟΠΑΠ που ελέγχει το 72% (συμπεριλαμβανομένων των λαχείων και του ιπποδρόμου) και τα καζίνο που ελέγχουν το υπόλοιπο 28% του συνολικού τζίρου. Βεβαίως, υπάρχει η παράνομη αγορά, η οποία εκτιμάται ότι ανέρχεται στο ύψος της νόμιμης, αν όχι και μεγαλύτερη. Τόσο η αγορά του ΟΠΑΠ όσο και αυτή των καζίνο έχουν επηρεαστεί καθοριστικά από την κρίση. «Πονταρίσματα» ύψους περίπου 3,6 δισ. ή σχεδόν το 40% του μεγέθους που είχε φτάσει το 2008, έχει χαθεί στην περίοδο της ύφεσης. Το μεγαλύτερο πλήγμα υπέστη η αγορά των καζίνο, η οποία από 3,15 δισ. το 2008 υποχώρησε σχεδόν 50% και διαμορφώθηκε στο 1,57 δισ. το 2016.