Αναβαθμίσεις αναβαθμίσεις και σχέδια επί χάρτου…. Επί της ουσίας, μόνο τα αεροδρόμια Καλαμάτας, Χίου και Πάρου (Κυκλάδες) έως τώρα είναι σε θέση αξιοποίησης
Πάμε στην πρώτη και πιο σημαντική είδηση που έχει να κάνει με τις Κυκλάδες και το αεροδρόμιο της Πάρου…. Σε δημοπράτηση βγήκε το έργο ανάπτυξης νέων και βελτίωσης υφιστάμενων υποδομών του νέου αεροδρομίου Πάρου, ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε ποσό με ΦΠΑ στα 46,2 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ 37,26 εκατ. ευρώ) και η δημοπράτηση αλλά και η αποσφράγιση των προσφορών θα πραγματοποιηθεί στις 5 Ιουλίου…
Πάμε όμως και στη γενικότερη εικόνα… Οπως διαβάζουμε στην σελίδα Kathimerini.gr με επίκεντρο το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, γίνεται προσπάθεια να αξιοποιηθούν τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια (ανάμεσά τους και τα τέσσερα των Κυκλάδων, ήτοι Πάρου, Νάξου, Σύρου και Μήλου) αλλά κάτι που δεν είναι εύκολο, ειδικά για αυτό της Σύρου που είναι στην 3η ομάδα (κατηγορία). Αυτό της Πάρου μοιάζει με της Καλαμάτας και Χίου να συγκεντρώνει περισσότερο ενδιαφέρον σε επίπεδο επένδυσης, ενώ Νάξος – Μήλος είναι σε μέση κατάσταση.
Αναλυτικά το άρθρο αναφέρει: “Μετά την προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη συμβούλου για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), ευρύτερα γνωστή ως Υπερταμείο, προχωρεί στην ανάθεση επικαιροποίησης της μελέτης που είχε γίνει προ τριών ετών και για τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια, προκειμένου να αξιολογήσει τις προοπτικές αξιοποίησής τους.
Η εν λόγω μελέτη είχε δείξει τότε πως υπάρχουν δυνητικές ευκαιρίες αναβάθμισής τους μέσω της παραχώρησής τους σε ιδιώτες επενδυτές. Τη διαχείρισή τους έχει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά το δικαίωμα παραχώρησής τους έχει περάσει στην ΕΕΣΥΠ (από το ΤΑΙΠΕΔ), η οποία προοπτικά θα προχωρήσει και άλλους διαγωνισμούς αξιοποίησης πέραν της Καλαμάτας, ώστε οι παραχωρησιούχοι να αναλάβουν τη χρηματοδότηση και υλοποίηση νευραλγικών επενδύσεων σε υποδομές και εξοπλισμό, όπως και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Φυσικά αυτό δεν μπορεί να γίνει σε όλα τα αεροδρόμια, εξηγούν πηγές του Δημοσίου, καθώς για κάποια δεν υπάρχει οικονομικό νόημα λόγω της χαμηλής κίνησης, ενώ άλλα εξ αυτών «φιλοξενούν» καίριες υποδομές της Πολεμικής Αεροπορίας (Λήμνος, Σκύρος). Τα 23 αεροδρόμια έχουν ήδη από το 2019 κατηγοριοποιηθεί, με βάση την επιβατική κίνηση και το δυνητικό επενδυτικό ενδιαφέρον, σε τρεις ομάδες ή clusters.
Η πρώτη ομάδα είναι αυτή με αεροδρόμια που έχουν πάνω από 100.000 επιβάτες ετησίως, και αυτά βρίσκονται στην Κάρπαθο, στη Χίο, στην Καλαμάτα, στην Αλεξανδρούπολη και στον Αραξο.
Η δεύτερη περιλαμβάνει τα αεροδρόμια με ετήσια επιβατική κίνηση μεταξύ 30.000 και 100.000 ατόμων, τα οποία βρίσκονται στη Λήμνο, στα Ιωάννινα, στη Μήλο, στη Νάξο, στην Πάρο, στην Ικαρία και στα Κύθηρα.
Τέλος, η τρίτη κατηγορία, για την οποία το επενδυτικό ενδιαφέρον εκτιμάται ανύπαρκτο, απαρτίζεται από τα αεροδρόμια σε Λέρο, Σητεία, Νέα Αγχίαλο, Κάλυμνο, Σκύρο, Σύρο, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσο και Κοζάνη.
Η Καλαμάτα σε πρώτο πλάνο
Υπενθυμίζεται πως το Υπερταμείο προχώρησε στις 19 Μαΐου στην προκήρυξη διαγωνισμού για την επιλογή συμβούλων για την αξιοποίηση του αεροδρομίου Καλαμάτας. Εργο των συμβούλων (χρηματοοικονομικός, τεχνικός/κυκλοφοριακός και νομικός) είναι να εντοπίσουν και να αξιολογήσουν τις επενδυτικές ανάγκες σε συνδυασμό με τις εναλλακτικές δυνατότητες και συμβατικές δομές και να σχεδιάσουν τον διαγωνισμό για την ανάθεση μακροχρόνιας σύμβασης παραχώρησης. «Η ανάπτυξη της χώρας είναι άμεσα συνδεδεμένη με την καλύτερη αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας», σημείωσε σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, χαρακτηρίζοντας ιδιαίτερα σημαντική την απόφαση.
Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας είναι ένα από τα μεγαλύτερα περιφερειακά και ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 2019 η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στις 336.000 ταξιδιώτες, από 280.900 το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 20%. Εξ αυτών των 336.000, οι 317.000 ήταν αφίξεις από το εξωτερικό.
Το 2020 η επιβατική κίνηση υποχώρησε λόγω της πανδημίας στις 86.000 ταξιδιώτες. Ακόμα και έτσι, όμως, η ποσοστιαία μεταβολή στη δεκαετία 2009-2019 είναι θετική κατά 347%, ενώ ειδικά από το εξωτερικό η αύξηση των αφίξεων υπερβαίνει το 400%. Οι εκτιμήσεις των αεροπορικών εταιρειών για την κίνηση στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας φέτος μιλούν για αύξηση 122% σε σχέση με το 2020, στις 191.000 επιβάτες.