Στις Κυκλάδες και σε 144 πρατήρια η τιμή είναι σταθερά πάνω από τα 2.8 ευρώ το λίτρο … Την Πέμπτη θα πραγματοποιηθούν οι ανακοινώσεις για το πακέτο των μέτρων στήριξης κατά της ακρίβειας, που θα περιλαμβάνει τις επιδοτήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, το έκτακτο επίδομα για τα ευάλωτα νοικοκυριά, αλλά και τη στήριξη των πολιτών με επιδότηση για την προμήθεια καυσίμων κίνησης
Την Πέμπτη θα πραγματοποιηθούν οι ανακοινώσεις για το πακέτο των μέτρων στήριξης κατά της ακρίβειας, που θα περιλαμβάνει τις επιδοτήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, το έκτακτο επίδομα για τα ευάλωτα νοικοκυριά, αλλά και τη στήριξη των πολιτών με επιδότηση για την προμήθεια καυσίμων κίνησης.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, τα μέτρα θα ανακοινωθούν αύριο το πρωί από τους συναρμόδιους υπουργούς. Να σημειώσουμε ότι στις Κυκλάδες, η τιμή της αμόλυβδης είναι στα 2,51 ευρώ το λίτρο στο υψηλότερο σημείο της στην Μήλο, ενώ σε σύνολο 144 πρατηρίων με βάση την ενημέρωση από το Παρατηρητήριο Τιμών, η χαμηλότερη τιμή έχει καταγραφεί στην Πάρο και δη στα 2.08… Οσο για τη Νάξο; Από το 2,130 που βρήκαμε στο Σαγκρί έως 2.310 στη πόλη της Νάξου
Νωρίτερα, ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, ανέφερε πως η στήριξη των πολιτών για τα καύσιμα θα πραγματοποιηθεί μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Μιλώντας στον ΑΝΤ1, ο κ. Αναγνωστόπουλος σημείωσε ότι γίνονται οι τελικές εργασίες για την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, όπου θα καταχωρίζονται τα δεδομένα αγοράς των καυσίμων από δικαιούχους ώστε να προκύπτει το ύψος της επιδότησης, χωρίς να αποκαλύπτει άλλες λεπτομέρειες, δεδομένου ότι αναμένονται επίσημες ανακοινώσεις από τους αρμόδιους υπουργούς.
Ο πολιτικός συντάκτης του ΑΝΤ1, Σπύρος Μουρελάτος, ανέφερε λίγο νωρίτερα στην εκπομπή ό,τι το οικονομικό επιτελείο προσπαθεί να εξαντλήσει τις δυνατότητες, ώστε να ενισχυθούν όσοι περισσότεροι πολίτες είναι εφικτό, λέγοντας χαρακτηριστικά πως το όριο για τα εισοδηματικά κριτήρια των δικαιούχων αναμενόταν να είναι γύρω στα 30.000 ευρώ, το βράδυ της Τρίτης το οικονομικό επιτελείο το «κατέβασε» στα 20.000 ευρώ, όμως μετά από πιέσεις και παρεμβάσεις φαίνεται πως το κριτήριο θα «κλειδώσει» στις 25.000 ευρώ ετήσιου εισοδήματος.
Ο Νίκος Παπαγεωργίου, Πρόεδρος Πρατηριούχων – Εμπόρων Καυσίμων Αττικής, μιλώντας στην ίδια εκπομπή, είπε πως η επιδότηση «πρέπει να γίνει οριζόντια και όλοι οι συμπολίτες μας να έχουν επιδότηση με την μορφή ενός voucher. Είναι λάθος η άποψη ότι άνθρωποι που έχουν ένα εισόδημα πχ. 1000 ευρώ τον μήνα δεν πλήττονται και μπορούν να βάζουν βενζίνη άμεσα».
«Εμείς από το 2013 είμαστε έτοιμοι με το σύστημα εισροών – εκροών. Κάθε απόδειξη που παίρνει ο καταναλωτής έχει έναν μοναδικό αριθμό. Ο καταναλωτής θα μπορεί να ανεβάσει αυτόν τον αριθμό στην πλατφόρμα και να γίνει η διασταύρωση και να του επιστραφούν χρήματα μέσω κάποιας εκκαθάρισης», προσέθεσε, σχετικά με το πώς μπορεί να γίνεται η σχετική διαδικασία.
«Γίνεται κάθε προσπάθεια να εξαντληθεί κάθε δυνατότητα για να είναι ενισχυμένη και ουσιαστική η βοήθεια σε όλους τους κλάδους», είχε δηλώσει την Τρίτη ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα» του ΑΝΤ1.
Όπως ανέφερε ο Γιάννης Οικονόμου, θα υπάρξει: «συνέχιση της υποστήριξης για τους λογαριασμός ρεύματος και φυσικού αερίου και γίνεται προσπάθεια να είναι όσο το δυνατόν πιο ενισχυμένη και ουσιαστική η βοήθεια Ενίσχυση οικονομική των πιο ευάλωτων και αδύναμων συμπολιτών μας, για να αντιμετωπίσουν το κύμα της ακρίβειας
Παρέμβαση στα καύσιμα, ώστε εκείνος που πηγαίνει και βάζει καύσιμα, να πληρώνει σε τιμή μικρότερη από εκείνη που αναγράφεται στην αντλία. Θα υπάρχουν και εκεί εισοδηματικά κριτήρια, πιο διευρυμένα από τα κριτήρια που θα υπάρχουν για την οικονομική ενίσχυση των πιο ευάλωτων», χωρίς να διαψεύδει ότι το εισοδηματικό όριο για το εν λόγω μέτρο θα είναι της τάξης των 25.000-30.000 ευρώ ετησίως.
«Δεν θα είναι ούτε δύσκολος ούτε σαν άσκηση «πυρηνικής φυσικής» ούτε πολύπλοκος ο τρόπος που θα δίνεται αυτή η ενίσχυση. Ο κόσμος θα πληρώνει ικανοποιητικά φθηνότερα τα καύσιμα από όσο αναγράφεται στην αντλία, αυτό πρέπει να συγκρατήσουν αυτήν την στιγμή οι πολίτες», προσέθεσε ο κ. Οικονόμου,
Όπως προσέθεσε, «η κατάσταση είναι δύσκολη για όλους, περάσαμε και περνάμε μέσα από Συμπληγάδες, τα προβλήματα είναι μεγάλα για όλους, όμως οι δυνατότητες που έχουμε είναι περιορισμένες και πρέπει κάνοντας επεμβάσεις να στηρίξουμε πολίτες όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά, χωρίς να τινάξουμε την οικονομία στον αέρα».
«Επιχειρούμε να κάνουμε μια παρέμβαση και στα επαγγελματικά, διότι και αυτός ο κόσμος που παράγει πιέζεται. Ότι είναι δυνατόν να γίνει, θα γίνει», σημείωσε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος.
Οι παρεμβάσεις
Όπως γράφει η «Κ» στο σημερινό της φύλλο, το νέο πακέτο για την αναχαίτιση των αυξήσεων στο ρεύμα τον Απρίλιο περιλαμβάνει αυξημένες επιδοτήσεις τουλάχιστον κατά 50% για τα νοικοκυριά σε σχέση με τον Μάρτιο και διπλασιασμό της επιδότησης για τις επιχειρήσεις, με πρόσθετη επιδότηση για τις μικρές εμπορικές.
Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να προβεί σε στοχευμένα μέτρα για την ελάφρυνση των ευάλωτων καταναλωτών από τις υψηλές τιμές των καυσίμων, αξιοποιώντας τα πρόσθετα έσοδα σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα από τη φορολογία καυσίμων. Τον Ιανουάριο τα έσοδα από τον ΦΠΑ υπερβαίνουν κατά 10 εκατ. ευρώ τον στόχο που έχει τεθεί στον προϋπολογισμό, ενώ τα έσοδα από ΕΦΚ υπολείπονται του στόχου κατά 61 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, τα έσοδα του ΦΠΑ για τον Μάρτιο, εάν λάβει κανείς υπόψη ότι οι τελικές καταναλώσεις θα κινηθούν στα επίπεδα του Ιανουαρίου, θα είναι αυξημένα κατά 42 εκατ. ευρώ (8 εκατ. οι βενζίνες, 15 εκατ. ντίζελ κίνησης και 19 εκατ. ντίζελ θέρμανσης). Το Δημόσιο εισέπραττε έσοδο 335,20 ευρώ το κυβικό από τον ΦΠΑ στη βενζίνη πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και σήμερα εισπράττει 390,40 ευρώ, δηλαδή επιπλέον έσοδο 55 ευρώ το κυβικό.
Αυξημένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, θα είναι το διάστημα από τον Ιανουάριο μέχρι και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου και τα έσοδα από τον ΕΦΚ Ιανουαρίου – Μαρτίου (15 του μηνός), καθώς τα στοιχεία δείχνουν αύξηση της κατανάλωσης καυσίμων κατά 17% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Η κυβέρνηση έχει απορρίψει κάθετα το αίτημα της αγοράς για μείωση του ΦΠΑ ή και οριζόντια έκπτωση επί της τιμής της αντλίας, στοχεύοντας στη μεγαλύτερη δυνατή ελάφρυνση των πιο ευάλωτων καταναλωτών. «Παρεμβαίνοντας στους έμμεσους όρους δημιουργείται σημαντική τρύπα στα δημόσια έσοδα, που θα πρέπει να καλυφθεί από αλλού με πρόσθετη φορολογία», σημείωσε ο υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος σε ανάρτησή του, εξηγώντας ότι οι έμμεσοι φόροι στα καύσιμα αποτελούν το 12% των συνολικών εσόδων του κρατικού προυπολογισμού. Επιπλέον, σημείωσε, ως οριζόντιο μέτρο θα ωφελήσει περισσότερο τους πλουσιότερους που καταναλώνουν περισσότερη βενζίνη από τους φτωχότερους, για τους οποίους η διαφορά θα είναι οριακή.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου μίλησε χθες για παρέμβαση στα καύσιμα, ώστε εκείνος που θα πηγαίνει στο πρατήριο να πληρώνει σε τιμή μικρότερη από αυτή που αναγράφεται στην αντλία, καθώς επίσης και για εισοδηματικά κριτήρια πιο διευρυμένα από τα κριτήρια που υπάρχουν για την οικονομική ενίσχυση των πιο ευάλωτων.