Ηχηρή παρέμβαση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων σχετικά με το καυτό θέμα της τιμής βενζίνας που ξεπερνάει ακόμη και τα 2,2 ευρώ το λίτρο – Ποια είναι η πρόταση που καταθέτει στους Υπουργούς
“…. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα νησιά μας ένας μέσος εργαζόμενος δαπανά τουλάχιστον το 20% του εισοδήματός του μόνο για καύσιμα κίνησης, και μόνο για τις απαραίτητες βασικές μετακινήσεις του, αφού σε πολλά από τα νησιά των Κυκλάδων η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης έχει ξεπεράσει τα 2 €/λίτρο (Μύκονος 2,00 €, Σαντορίνη 2,012 €, Μήλος 2,169 €)…. ”
Η διαπίστωση. Και η αλήθεια είναι ότι οι άνθρωποι του Επιμελητηρίου Κυκλάδων είναι ευγενικοί καθότι η τιμή έχει περάσει τα 2,2 ευρώ το λίτρο... Και η πρόταση προς την Κυβέρνηση και τα αρμόδια Υπουργεία για την αντιμετώπιση της οικονομικής αφαίμαξης των κατοίκων; ” Θεωρούμε επιβεβλημένη την ευαισθητοποίηση της κυβέρνησης στο θέμα των καυσίμων των νησιών και την άμεση εφαρμογή μέτρου με διεύρυνση του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τα καύσιμα σε όλο το νησιωτικό χώρο, όπως ισχύει στα μικρότερα νησιά έως τώρα, με άμεση και χωρίς καθυστερήσεις καταβολή του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (ΑΝΗΚΟ) κατευθείαν στους κατοίκους και στις επιχειρήσεις των νησιών, που είναι δικαιούχοι του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη (MAN) και του Μοναδικού Αριθμού Νησιωτικής Επιχείρησης (ΜΑΝ-Ε). Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση και συνεργασία”.
Αναλυτικά, η επιστολή (σε μορφή pdf στο τέλος του άρθρου) που έφυγε από τα γραφεία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων αναφέρει:
“Όπως γνωρίζετε, ο πληθωρισμός στην Ευρωπαϊκή Ενωση ανήλθε τον Σεπτέμβριο στο 3,4% φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008, κυρίως λόγω της αύξησης των τιμών της ενέργειας, σύμφωνα με εκτίμηση της Eurostat. Αν και η άνοδος του πληθωρισμού οφείλεται κυρίως στις επιπτώσεις της πανδημίας, με αναμενόμενη την περαιτέρω αύξησή του ως το τέλος του έτους, ωστόσο είναι αδύνατον να προβλέψει κάποιος πόσο θα διαρκέσουν οι επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Με τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, των τροφίμων και των πρώτων υλών να παίζουν σοβαρό ρόλο στην εμφάνιση αυτών των πιέσεων, γενικότερα οι τιμές πολλών βασικών προϊόντων και υπηρεσιών έχουν ανατιμηθεί σημαντικά. Σκοπός μας δεν είναι να απομονώσουμε επιμέρους θέματα τα οποία επηρεάζουν τις τελικές τιμές των καυσίμων και αφορούν όλη την επικράτεια, αλλά επιδιώκουμε να διεκδικήσουμε το αυτονόητο και το ελάχιστο, δηλαδή τη διαμόρφωση των τελικών τιμών των καυσίμων στα νησιά μας, στα ίδια επίπεδα με τις τιμές της ηπειρωτικής χώρας.
Διαχρονικά, τα νησιά μας αντιμετωπίζουν παράλληλα με τη γεωγραφική και οικονομική απομόνωση τους, και σημαντικά ελλείμματα σε δομές εκπαίδευσης, υγείας και υποδομές, και οπωσδήποτε δεν αντιμετωπίσθηκαν ισότιμα με την ηπειρωτική χώρα. Τα καύσιμα είναι βασικό αγαθό καθημερινής ανάγκης και ως τέτοιο πρέπει να λογίζεται από την πολιτεία, αφού η αδυναμία επαρκούς πρόσβασης σε αυτά, στερεί από τους πολίτες τη δυνατότητα να μετακινούνται και να εξασφαλίζουν ένα αποδεκτό επίπεδο διαβίωσης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στα νησιά μας ένας μέσος εργαζόμενος δαπανά τουλάχιστον το 20% του εισοδήματός του μόνο για καύσιμα κίνησης, και μόνο για τις απαραίτητες βασικές μετακινήσεις του, αφού σε πολλά από τα νησιά των Κυκλάδων η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης έχει ξεπεράσει τα 2 €/λίτρο (Μύκονος 2,00 €, Σαντορίνη 2,012 €, Μήλος 2,169 €).
Θεωρούμε επιβεβλημένη την ευαισθητοποίηση της κυβέρνησης στο θέμα των καυσίμων των νησιών και την άμεση εφαρμογή μέτρου με διεύρυνση του Μεταφορικού Ισοδύναμου για τα καύσιμα σε όλο το νησιωτικό χώρο, όπως ισχύει στα μικρότερα νησιά έως τώρα, με άμεση και χωρίς καθυστερήσεις καταβολή του Αντισταθμίσματος Νησιωτικού Κόστους (ΑΝΗΚΟ) κατευθείαν στους κατοίκους και στις επιχειρήσεις των νησιών, που είναι δικαιούχοι του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη (MAN) και του Μοναδικού Αριθμού Νησιωτικής Επιχείρησης (ΜΑΝ-Ε). Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση και συνεργασία”.