Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΚυκλάδες: Εως τέλος του 2020 οι διαγωνισμοί για τα πολεοδομικά πλαίσια σε...

Κυκλάδες: Εως τέλος του 2020 οι διαγωνισμοί για τα πολεοδομικά πλαίσια σε Σαντορίνη και Μύκονο

|

Αναμένεται να υπάρξουν εξελίξεις στο θέμα … πολεοδομικές παρανομίες σε Σαντορίνη και Μύκονο – Τι λένε για τα πολεοδομικά πλαίσια που αφορούν τα δύο νησιά αλλά και οι υποδομές όσον αφορά την βελτίωσή τους

Τη «σάρωση» της Μυκόνου και της Σαντορίνης προκειμένου να εντοπιστούν κραυγαλέες πολεοδομικές παρανομίες προαναγγέλλει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Στόχος της ενέργειας, που έχει σαφή κυβερνητική στήριξη, είναι να υπάρξουν και κατεδαφίσεις προκειμένου να δοθεί ένα συγκεκριμένο μήνυμα. Παράλληλα, όπως έχει ήδη εξαγγελθεί, μέχρι το τέλος του έτους θα προκηρυχθούν διαγωνισμοί για την κατάρτιση πολεοδομικών πλαισίων στα δύο νησιά, που θα υποκαταστήσουν τις –διάτρητες σήμερα– πολεοδομικές ρυθμίσεις που τα διέπουν. Τέλος, ειδικά για τη Σαντορίνη ξεκινούν μελέτες εφαρμογής για ένα νέο λιμάνι και τη δημιουργία χώρου διαχείρισης απορριμμάτων.

Η κυβέρνηση επιθυμεί να δώσει συμβολικό χαρακτήρα στην προσέγγιση των δύο νησιών, που είναι από τις ναυαρχίδες του τουρισμού στη χώρα μας. Γι’ αυτό και οι δράσεις που θα ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του έτους χαίρουν πολιτικής στήριξης σε ανώτατο επίπεδο. «Οι ζώνες οικιστικού ελέγχου (ΖΟΕ) που διαθέτουν τα δύο νησιά έχουν εκ του αποτελέσματος αποτύχει να ελέγξουν τη δόμηση», αναφέρει στην «Καθημερινή» ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Δημήτρης Οικονόμου. «Στη Μύκονο, η ΖΟΕ σχεδιάστηκε το 1993-94 και μέχρι να θεσπιστεί πέρασε μία δεκαετία.

Ετσι, στο μεσοδιάστημα όλες οι περιοχές στις οποίες θα προστάτευε ως αδόμητες, χτίστηκαν. Στη Σαντορίνη, το 1994 ανέλαβα μια ειδική πολεοδομική μελέτη με σκοπό την αναθεώρηση της ΖΟΕ που αναγόταν στην εποχή του Τρίτση. Το νησί τότε είχε 12 δήμους και μία κοινότητα και συμφώνησαν όλοι με τις προτάσεις μας. Δεν θεσπίστηκε όμως ποτέ. Αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει».

Το υπουργείο Περιβάλλοντος σχεδιάζει να παρέμβει σε τρία επίπεδα: σχεδιασμού, ελέγχων και βελτίωσης υποδομών. Το πρώτο έχει ήδη ανακοινωθεί, με τη θέσπιση αναστολής δόμησης για ένα έτος: έως το τέλος της χρονιάς θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την εκπόνηση ειδικών πολεοδομικών σχεδίων για το σύνολο της έκτασης των δύο νησιωτικών δήμων. «Μάλιστα θα αξιοποιήσουμε τις μελέτες για τη φέρουσα ικανότητα της Σαντορίνης και της Μυκόνου, που εκπονεί η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Η επιλογή του ειδικού πολεοδομικού σχεδίου (σ.σ. ένα σχετικά νέο πολεοδομικό εργαλείο για την τροποποίηση του πολεοδομικού σχεδιασμού ανεξαρτήτως διοικητικών ορίων με σύντομες διαδικασίες) έναντι του τοπικού πολεοδομικού σχεδίου (σ.σ. η μετεξέλιξη των γενικών πολεοδομικών σχεδίων) γίνεται καθαρά για λόγους ταχύτητας», λέει ο κ. Οικονόμου. «Την περίοδο αυτή συζητούμε με το υπουργείο Ανάπτυξης για το αν και πώς θα μπορούσε η διαγωνιστική διαδικασία να επιταχυνθεί».

«Υπάρχει βούληση»

Παράλληλα, το υπουργείο ετοιμάζει δύο «ειδικές» δράσεις. «Μέσω δορυφορικών φωτογραφιών και του πλήθους των καταγγελιών θα εντοπίσουμε τις άδειες που έχουν εκδοθεί παράνομα ή κτίρια με μεγάλες πολεοδομικές αυθαιρεσίες. Οι άδειες θα αφαιρεθούν, τα κτίρια θα γκρεμιστούν», υπόσχεται ο κ. Οικονόμου. «Ο εντοπισμός δεν είναι δύσκολος και κυβερνητική βούληση για να γίνουν κατεδαφίσεις υπάρχει». Το 2011, μετά τη θέσπιση του ν. 4014 για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων, ανακαλύφθηκε ότι πολλοί έχτιζαν… εκ των υστέρων για να νομιμοποιήσουν τα αυθαίρετα ώς «προ του 2011» – η τότε ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος είχε υποστηρίξει ότι εντόπισε τις περιπτώσεις σε Μύκονο, Σαντορίνη και Ρόδο, μέσω αεροφωτογραφιών, αλλά η υπόθεση δεν προχώρησε ποτέ. Ερωτώμενος για την τύχη της δουλειάς που φέρεται να είχε γίνει εκείνη την περίοδο, ο κ. Οικονόμου είναι αρνητικός. «Δεν γνωρίζω να υπάρχει τέτοια τεκμηρίωση στο υπουργείο».

Ο εντοπισμός των κραυγαλέων παρανομιών μέσω αεροφωτογραφιών, θα συμπληρωθεί με αυτοψίες από ιδιώτες επιθεωρητές δόμησης. «Ο μηχανισμός ελέγχου της δόμησης και κατεδαφίσεων θα ενισχυθεί. Σκοπεύουμε να προχωρήσουμε σε προσλήψεις, επειδή όμως η διαδικασία αυτή χρειάζεται έναν εύλογο χρόνο θα δώσουμε τη δυνατότητα χρησιμοποίησης και εξειδικευμένων ιδιωτών ώστε να υποστηριχθεί η υπηρεσία του υπουργείου», αναφέρει. «Επίσης θα δημιουργηθεί ένας παράλληλος μηχανισμός κατεδαφίσεων για όλη τη χώρα, ώστε αν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις ολιγωρούν, να αναλαμβάνει το υπουργείο Περιβάλλοντος» (να σημειωθεί ότι κάτι ανάλογο είχε γίνει για την περίπτωση των αυθαιρέτων στην αττική ακτογραμμή μετά τη φωτιά στο Μάτι, όχι λόγω ολιγωρίας της συγκεκριμένης υπηρεσίας στην Αττική –που έχει επιδείξει αξιόλογο έργο τα τελευταία χρόνια– αλλά λόγω των περιορισμένων δυνατοτήτων της).

Τέλος, ειδικά για τη Σαντορίνη ξεκινούν οι μελέτες εφαρμογής για τις υποδομές που είναι αναγκαίες: ένα δεύτερο (τρίτο αν συνυπολογιστεί και το παλαιό στα Φηρά) λιμάνι σε άλλη θέση και μια εγκατάσταση διαχείρισης απορριμμάτων. «Εχει βρεθεί θέση κοντά στη σημερινή χωματερή, που δεν είναι ορατή και δεν ενοχλεί για τη δημιουργία ΧΥΤΥ και μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων», λέει ο κ. Οικονόμου.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

Silver Alert: Χάθηκε η λεπτομύτα

Η λεπτομύτα δεν θα ξαναπετάξει: Και επισήμως εξαφανισμένο το αποδημητικό πουλί

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου