Αναμένεται να υπάρξουν εξελίξεις στο θέμα … πολεοδομικές παρανομίες σε Σαντορίνη και Μύκονο – Τι λένε για τα πολεοδομικά πλαίσια που αφορούν τα δύο νησιά αλλά και οι υποδομές όσον αφορά την βελτίωσή τους
Τη «σάρωση» της Μυκόνου και της Σαντορίνης προκειμένου να εντοπιστούν κραυγαλέες πολεοδομικές παρανομίες προαναγγέλλει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Στόχος της ενέργειας, που έχει σαφή κυβερνητική στήριξη, είναι να υπάρξουν και κατεδαφίσεις προκειμένου να δοθεί ένα συγκεκριμένο μήνυμα. Παράλληλα, όπως έχει ήδη εξαγγελθεί, μέχρι το τέλος του έτους θα προκηρυχθούν διαγωνισμοί για την κατάρτιση πολεοδομικών πλαισίων στα δύο νησιά, που θα υποκαταστήσουν τις –διάτρητες σήμερα– πολεοδομικές ρυθμίσεις που τα διέπουν. Τέλος, ειδικά για τη Σαντορίνη ξεκινούν μελέτες εφαρμογής για ένα νέο λιμάνι και τη δημιουργία χώρου διαχείρισης απορριμμάτων.
Η κυβέρνηση επιθυμεί να δώσει συμβολικό χαρακτήρα στην προσέγγιση των δύο νησιών, που είναι από τις ναυαρχίδες του τουρισμού στη χώρα μας. Γι’ αυτό και οι δράσεις που θα ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του έτους χαίρουν πολιτικής στήριξης σε ανώτατο επίπεδο. «Οι ζώνες οικιστικού ελέγχου (ΖΟΕ) που διαθέτουν τα δύο νησιά έχουν εκ του αποτελέσματος αποτύχει να ελέγξουν τη δόμηση», αναφέρει στην «Καθημερινή» ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Δημήτρης Οικονόμου. «Στη Μύκονο, η ΖΟΕ σχεδιάστηκε το 1993-94 και μέχρι να θεσπιστεί πέρασε μία δεκαετία.
Ετσι, στο μεσοδιάστημα όλες οι περιοχές στις οποίες θα προστάτευε ως αδόμητες, χτίστηκαν. Στη Σαντορίνη, το 1994 ανέλαβα μια ειδική πολεοδομική μελέτη με σκοπό την αναθεώρηση της ΖΟΕ που αναγόταν στην εποχή του Τρίτση. Το νησί τότε είχε 12 δήμους και μία κοινότητα και συμφώνησαν όλοι με τις προτάσεις μας. Δεν θεσπίστηκε όμως ποτέ. Αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει».
Το υπουργείο Περιβάλλοντος σχεδιάζει να παρέμβει σε τρία επίπεδα: σχεδιασμού, ελέγχων και βελτίωσης υποδομών. Το πρώτο έχει ήδη ανακοινωθεί, με τη θέσπιση αναστολής δόμησης για ένα έτος: έως το τέλος της χρονιάς θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την εκπόνηση ειδικών πολεοδομικών σχεδίων για το σύνολο της έκτασης των δύο νησιωτικών δήμων. «Μάλιστα θα αξιοποιήσουμε τις μελέτες για τη φέρουσα ικανότητα της Σαντορίνης και της Μυκόνου, που εκπονεί η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Η επιλογή του ειδικού πολεοδομικού σχεδίου (σ.σ. ένα σχετικά νέο πολεοδομικό εργαλείο για την τροποποίηση του πολεοδομικού σχεδιασμού ανεξαρτήτως διοικητικών ορίων με σύντομες διαδικασίες) έναντι του τοπικού πολεοδομικού σχεδίου (σ.σ. η μετεξέλιξη των γενικών πολεοδομικών σχεδίων) γίνεται καθαρά για λόγους ταχύτητας», λέει ο κ. Οικονόμου. «Την περίοδο αυτή συζητούμε με το υπουργείο Ανάπτυξης για το αν και πώς θα μπορούσε η διαγωνιστική διαδικασία να επιταχυνθεί».
«Υπάρχει βούληση»
Παράλληλα, το υπουργείο ετοιμάζει δύο «ειδικές» δράσεις. «Μέσω δορυφορικών φωτογραφιών και του πλήθους των καταγγελιών θα εντοπίσουμε τις άδειες που έχουν εκδοθεί παράνομα ή κτίρια με μεγάλες πολεοδομικές αυθαιρεσίες. Οι άδειες θα αφαιρεθούν, τα κτίρια θα γκρεμιστούν», υπόσχεται ο κ. Οικονόμου. «Ο εντοπισμός δεν είναι δύσκολος και κυβερνητική βούληση για να γίνουν κατεδαφίσεις υπάρχει». Το 2011, μετά τη θέσπιση του ν. 4014 για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων, ανακαλύφθηκε ότι πολλοί έχτιζαν… εκ των υστέρων για να νομιμοποιήσουν τα αυθαίρετα ώς «προ του 2011» – η τότε ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος είχε υποστηρίξει ότι εντόπισε τις περιπτώσεις σε Μύκονο, Σαντορίνη και Ρόδο, μέσω αεροφωτογραφιών, αλλά η υπόθεση δεν προχώρησε ποτέ. Ερωτώμενος για την τύχη της δουλειάς που φέρεται να είχε γίνει εκείνη την περίοδο, ο κ. Οικονόμου είναι αρνητικός. «Δεν γνωρίζω να υπάρχει τέτοια τεκμηρίωση στο υπουργείο».
Ο εντοπισμός των κραυγαλέων παρανομιών μέσω αεροφωτογραφιών, θα συμπληρωθεί με αυτοψίες από ιδιώτες επιθεωρητές δόμησης. «Ο μηχανισμός ελέγχου της δόμησης και κατεδαφίσεων θα ενισχυθεί. Σκοπεύουμε να προχωρήσουμε σε προσλήψεις, επειδή όμως η διαδικασία αυτή χρειάζεται έναν εύλογο χρόνο θα δώσουμε τη δυνατότητα χρησιμοποίησης και εξειδικευμένων ιδιωτών ώστε να υποστηριχθεί η υπηρεσία του υπουργείου», αναφέρει. «Επίσης θα δημιουργηθεί ένας παράλληλος μηχανισμός κατεδαφίσεων για όλη τη χώρα, ώστε αν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις ολιγωρούν, να αναλαμβάνει το υπουργείο Περιβάλλοντος» (να σημειωθεί ότι κάτι ανάλογο είχε γίνει για την περίπτωση των αυθαιρέτων στην αττική ακτογραμμή μετά τη φωτιά στο Μάτι, όχι λόγω ολιγωρίας της συγκεκριμένης υπηρεσίας στην Αττική –που έχει επιδείξει αξιόλογο έργο τα τελευταία χρόνια– αλλά λόγω των περιορισμένων δυνατοτήτων της).
Τέλος, ειδικά για τη Σαντορίνη ξεκινούν οι μελέτες εφαρμογής για τις υποδομές που είναι αναγκαίες: ένα δεύτερο (τρίτο αν συνυπολογιστεί και το παλαιό στα Φηρά) λιμάνι σε άλλη θέση και μια εγκατάσταση διαχείρισης απορριμμάτων. «Εχει βρεθεί θέση κοντά στη σημερινή χωματερή, που δεν είναι ορατή και δεν ενοχλεί για τη δημιουργία ΧΥΤΥ και μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων», λέει ο κ. Οικονόμου.