Νέα δεδομένα από σήμερα (01/07) στο χώρο της Ακτοπλοϊας με αύξηση της τιμής του εισιτηρίου – Παραδείγματα στις Κυκλάδες – Τι ζητάνε οι ακτοπλόοι
Σε νέα τρίτη και… «φαρμακερή» αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων των επιβατών προχωρούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες από την 1η Ιουλίου κατά 7% – 8%. Δυστυχώς, οι αυξήσεις στα ναυτιλιακά καύσιμα έχουν αγγίξει ήδη το 168% και θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν.
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου της ακτοπλοΐας, ένα επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά χρειάζεται περίπου 33 τόνους καύσιμα την ημέρα για την εκτέλεση του συγκεκριμένου δρομολογίου. Ο τόνος πετρελαίου, σήμερα, του καυσίμου «VLSFO», που είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και χρησιμοποιείται σε πλοία που δεν έχουν τοποθετήσει scrubbers, άγγιξε τα 1.264 δολάρια τον τόνο, από 480 δολ. που ήταν πέρυσι.
Είναι ενδεικτικό ότι κάποιος που ταξίδεψε πέρυσι από το Πειραά προς τη Νάξο με οικονομικό εισιτήριο πλήρωσε 37,5 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 ανέβηκε στα 48.5 ευρώ και από σήμερα Παρασκευή 1η Ιουλίου είναι στα 51.5 ευρώ. Αυξηση στα περίπου 40% από την περσινή χρονιά…
Θέλετε κι άλλα; Κάποιος που πήρε το πλοίο για Σύρο πλήρωσε πέρυσι 32,5 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 ανεβηκε στα 42,5 ευρώ, ενώ σήμερα Παρασκευή 1η Ιουλίου το πληρώνει 45,5 ευρώ!
Για Πάρο εισιτήριο τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 36 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 46,5 ευρώ και από σήμερα 1η Ιουλίου κοστίζει 50 ευρώ . Και για Μύκονο; εισιτήριο τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 37,5 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 πήγε στα 48,5 ευρώ και από σήμερα Παρασκευή 1η Ιουλίου ανεβαίνει στα 52 ευρώ Ααα και για τη Σαντορίνη ανέβηκε στα 58 ευρώ (!!!)
Για να μην μιλήσουμε για τα ΙΧ που σπάνε το φράγμα των 110 ευρώ για να έρθουν στη Νάξο από τον Πειραιά, ενώ και τα ταχύπλοα έχουν αντίστοιχες ανατιμήσεις (από σήμερα στα +75 ευρώ)…. Βέβαια, υπάρχει η λύση των προσφορών πουν κάνουν οι εταιρείες αλλά είναι απάντηση; Μήπως τελικά βολεύει να πάμε … Παρίσι;
Εξαίρεση
Μέσα στον ορυμαγδό των αυξήσεων υπάρχει, πάντως, ένα δρομολόγιο που η τιμή του εισιτηρίου παρέμεινε σταθερή! Πρόκειται για το Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη. Οταν έγινε η εξαγορά της Hellenic Seaways από την Attica Group, η δεύτερη με απόφασή της, τον Απρίλιο του 2018, ανέφερε, μεταξύ άλλων, στην παράγραφο 8: «Δεν θα αυξήσουμε τους ναύλους επιβατών, Ι.Χ. και φορτηγών οχημάτων, σε σχέση με τον υφιστάμενο ναύλο/τους υφιστάμενους ναύλους ανά κατηγορία και ανά θέση, με την εξαίρεση της σήμερα υφιστάμενης ακριβότερης κατηγορίας ναύλου καμπίνας στα δρομολόγια από και προς την Αττική για τα νησιά Χίο και Μυτιλήνη για πέντε έτη». Ετσι, το ταξίδι στα δύο αυτά νησιά του ανατολικού Αιγαίου είναι πιο οικονομικό από την Ικαρία και τη Σάμο
Τι λέει η Κυβέρνηση;
Ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης; Η απάντηση διά στόματος του πλέον αρμόδιου, του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, ο οποίος για μία ακόμη φορά θα πει ότι και οι υπόλοιποι υπουργοί «Η παγκόσμια ενεργειακή κρίση και η αύξηση των τιμών, ιδίως στα καύσιμα και την ενέργεια, έχει επηρεάσει κάθε νοικοκυριό στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση έχει τους τελευταίους μήνες προχωρήσει σε σειρά μέτρων στήριξης, με στοχευμένες παρεμβάσεις που ξεπερνούν τα 6 δισ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την ακτοπλοΐα, έχουμε καλέσει τις εταιρείες να απορροφήσουν στον μέγιστο δυνατό βαθμό το πολύ αυξημένο κόστος των καυσίμων, ενώ με το μεταφορικό ισοδύναμο στηρίζουμε τους νησιώτες και τις νησιωτικές επιχειρήσεις».
Και οι εταιρείες;
Αρχικά γκρινιάζουν κι έχουν δίκιο… Αν και έχουν μετακυλίσει όπως βλέπετε το 40% του κόστους στους επιβάτες… Διεκδικούν τα χρωστούμενα από το Δημόσιο για εκτελεσθέντα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, τις γνωστές άγονες γραμμές, που ανέρχονται στα 60 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 40 εκατ. αφορούν την Attica Group. Eίναι χρήματα για τα οποία έχουν εκδοθεί τιμολόγια, έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ και έχουν καταναλωθεί τα καύσιμα. Αφορούν τη χρονική περίοδο από τον Ιούνιο του 2021 έως και τον Μάιο του 2022.
Από εκεί και πέρα το κόστος των ταξιδιών έχει εκτοξευθεί… Ο μετρικός τόνος του fuel oil, που καίνε τα συμβατικά πλοία κοστίζει 1.267 ευρώ (με τιμές που ίσχυαν την Τετάρτη 22 Ιουνίου) από 473 ευρώ πριν από έναν χρόνο – ποσοστό αύξησης 167,8%.και για δέκα ώρες ταξίδι το κόστος ξεπερνάει τα 76.000 ευρώ! Οσο για τα ταχύπλοα; Το marine gas oil που καίνε κοστίζει 1.311 ευρώ το κυβικό από 510 ευρώ πέρυσι τέτοια εποχή – ποσοστό αύξησης κατά 157% και για δέκα ώρες ταξίδι το κόστος είναι 65.500 ευρώ από 25.500 ευρώ πέρυσι.
Τι ζητούν;
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας είχε στείλει εγκαίρως, από τις 18 Μαρτίου 2022, σε όλους του αρμόδιους υπουργούς τρισέλιδη επιστολή όπου προειδοποιούσε για τη δυσμενή τροπή των εξελίξεων με τα καύσιμα και κατέθετε προτάσεις.
1. Πλαφόν τιμών το οποίο θα έχει σημείο αναφοράς τη μέση τιμή καυσίμων του Δεκεμβρίου του 2021. Η επιδότηση προτάθηκε να καλυφθεί από πόρους προερχόμενους από τα ταμεία της Ε.Ε. Εκτιμώμενη δαπάνη για τον κλάδο 12-18 εκατ. ευρώ ανά μήνα.
2. Προσωρινή μείωση ΦΠΑ στον χαμηλό συντελεστή του 6% μέχρι να επανέλθει η μέση τιμή των καυσίμων στην αντίστοιχη του Δεκεμβρίου 2021 και στη συνέχεια διατήρησή του στον μεσαίο συντελεστή, που είναι το 13%.
3. Επιδότηση εργοδοτικών εισφορών των ναυτικών. Εκτιμώμενη δαπάνη ενίσχυσης για όλο τον κλάδο 2 εκατ. ευρώ τον μήνα.
4. Αύξηση κατά 30% της αποζημίωσης υφιστάμενων συμβάσεων εξυπηρέτησης γραμμών δημόσιας υπηρεσίας μονοετούς διάρκειας. Εκτιμώμενη δαπάνη 2,3 εκατ. ευρώ ανά μήνα εφαρμογής του μέτρου και μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2022.
5. Ενίσχυση της ρευστότητας με άμεση καταβολή των 50 εκατ. ευρώ που οφείλονται στις εταιρείες από την εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας, των λεγόμενων άγονων γραμμών.
6. Προσωρινή αναστολή υποχρεωτικών εκπτώσεων ή αποζημίωση του απολεσθέντος εσόδου βάσει προσκομίσεως παραστατικών μέχρι την επαναφορά των καυσίμων στη μέση τιμή του Δεκεμβρίου 2021. Εκτιμώμενη δαπάνη περίπου 4 εκατ. ευρώ ανά μήνα εφαρμογής του μέτρου.
Με πληροφορίες από τη σελίδα newmoney.gr