Εντυπωσιακή η άνοδος της κίνησης την φετινή περίοδο του Πάσχα σε σχέση με πέρυσι (+30%) και το καλύτερο ..ρεκόρ από το 2011 – Η αύξηση των πλοίων και η διαφήμιση μέσω ιδιωτικών εταιριών τα βασικά στοιχεία για την άνοδο – Ικανοποίηση και από τους επιχειρηματίες σε επίπεδο Εστίασης όχι και ξενοδόχων
Οι προβλέψεις για το φετινό Πάσχα όσον αφορά την Νάξο έπεσαν … έξω και πρέπει να ομολογήσουμε ότι είμαστε ευχαριστημένοι. Οι πιο αισιόδοξοι μιλούσαν για μία αύξηση της τάξης του 5 έως 10% σε σχέση με την περσινή χρονιά. Κι όμως η κίνηση τελικά εκτοξεύτηκε με βάση τα στοιχεία που έχουμε πάρει από το Λιμεναρχείο Νάξου.. Μιλάμε για μία αύξηση της τάξης του +30% που αγγίζει εποχές προ κρίσης καθότι είναι η καλύτερη επισκεψιμότητα στη Νάξο προ του 2011. Και αυτό έχει τη σημασία του…
Το ευχάριστο επίσης είναι ότι και οι επιχειρηματίες του νησιού όσον αφορά τη Μαζική Εστίαση εξέφρασαν την ικανοποίησή τους. Η κίνηση ήταν σημαντική και για τον τομέα αυτό (κυρίως σε επίπεδο Χώρας Νάξου και λιγότερο σε εκτός πόλης προορισμούς) και τους εντυπωσίασε το γεγονός ότι είχαμε αρκετούς …νέους. Ξέρετε αυτοί της γενιάς των 25 – 40 ετών που ήρθαν στη Νάξο και απόλαυσαν όμορφες στιγμές… και ενδεχομένως θα ξαναέρθουν. Αντίθετα, δεν χάρηκαν ιδιαίτερα οι ξενοδόχοι. Κι αυτό γιατί οι περισσότεροι από τους επισκέπτες βολεύτηκαν κυρίως σε συγγενείς και φίλους. Αυτός είναι και ο λόγος που κάποιος χθες Δευτέρα του Πάσχα βλέποντας τα οχήματα να αναχωρούν είπε «οι καλεσμένοι φέτος ήρθαν με …φουσκωμένα λάστιχα και αναχωρούν με …ξεφούσκωτα». Πως μεταφράζεται αυτή η ρήση; Μα από το γεγονός ότι οι περισσότεροι πήραν το «κατιτίς τους» φεύγοντας από τη Νάξο για την Αθήνα και την επιστροφή στην καθημερινότητα.
Με βάση λοιπόν τους αριθμούς, από τη Μεγάλη Τρίτη έως τη Μεγάλη Παρασκευή ήρθαν περισσότεροι από 6.000 επισκέπτες και το πιο σημαντικό είναι ότι είχαμε αύξηση και στην μετακίνηση αυτοκινήτων, είτε ΙΧ είτε Δημόσιας Χρήσης, κάτι που σημαίνει ότι υπήρχε και μεταφορά εμπορευμάτων. Για μία ακόμη δε χρονιά η Μεγάλη Πέμπτη ήταν η ημέρα με την μεγαλύτερη κίνηση στο λιμάνι αφού ήρθε περίπου το 1/3 των επισκεπτών ενώ στην σχετική λίστα δεν βάζουμε το Μεγάλο Σάββατο, όπως βλέπετε και στον πίνακα που συνοδεύει το άρθρο. Ποιος ο λόγος που μπήκε πέρυσι το Μεγάλο Σάββατο και όχι τα προηγούμενα χρόνια; Μα γιατί πολύ απλά πέρυσι είχαμε απαγορευτικό από το απόγευμα της Μεγάλης Πέμπτης έως το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής με αποτέλεσμα οι επισκέπτες να «φορτωθούν» στα πλοία του Μεγάλου Σαββάτου…
Ποιοι είναι οι λόγοι της αύξησης;
Ξεκινάμε από τον πιο απλό: έχουμε αύξηση εντυπωσιακή των δρομολογίων. Με μία απλή ματιά βλέπουμε ότι φέτος είχαμε το τετραήμερο 45 δρομολόγια (ταχύπλοα και συμβατικά) έναντι 31 της περσινής χρονιάς. Επίσης, είχαμε το άνοιγμα από τη Ραφήνα με πλοία συμβατικά όπως το «Αικατερίνη Π» που με το καλημέρα έδειξε ότι μπορεί να δώσει ανάσες και λύσεις….
Η δεύτερη αιτία έχει σχέση με το χρόνο που έπεσε το Πάσχα. Και μάλιστα λένε αρκετοί ότι είναι λάθος να συγκρίνεις την κίνηση του Πάσχα από τη στιγμή που μιλάμε για κινητή εορτή. Φέτος το Πάσχα έπεσε Πρωτομαγιά (όπως και το 2013) με αποτέλεσμα να έχουμε ένα τεράστιο …διάλειμμα δημόσιων υπαλλήλων της τάξης του πενθημέρου. Και βέβαια σημαντικό ρόλο έπαιξε και ο καιρός που ήταν ιδανικός για ταξίδια.
Επίσης, ρόλο παίζουν και οι προσφορές. Όχι βέβαια όπως το τριήμερο των Αποκριών ή της 25ης Μαρτίου αλλά μέσω κάρτας που έχουν εκδώσει ακτοπλοϊκές εταιρίες (βλ Blue Star με Sea Smiles) υπάρχει σημαντική έκπτωση κυρίως στο αυτοκίνητο. Σημαντικό όφελος για τους οικογενειάρχες κυρίως… Και τέλος έχουμε την διαφήμιση. Μπορεί να λένε ουκ ολίγοι αρκετά για την ΕΑΣ αλλά η διαφήμιση που γίνεται είναι ιδιαίτερα σημαντική και το κυριότερο θα λειτουργήσει ως …πρόκριμα και για το καλοκαίρι. Μην ξεχνάμε ότι τον Ιούνιο έχουμε την Μενεγάκη ενώ θα ακολουθήσει και το επεισόδιο του Traction (εκπομπή του ΣΚΑΙ) που γυρίστηκε στην Νάξο την περασμένη εβδομάδα και θα κλείσει τη σεζόν τον Ιούνιο… Άρα για το καλοκαίρι έχουμε …καβάντζα διαφήμισης.
Και μην ξεχνάμε ότι το άλλο Σαββατοκύριακο έρχεται και το επεισόδιο του Anthony Bourdain: Parts Unknown από το CNN με τίτλο «Ελληνικά Νησιά» και έχει αναφορά στη Νάξο…
Και τέλος να σημειώσουμε ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να «πουλήσουμε» τα έθιμα που έχουμε ως Νάξος… Τα προϊόντα μας… Πχ η περιφορά του Επιτάφιου στο Καστράκι. Ένα θέμα που έπαιξε πολύ σε κανάλια Πανελλαδικής εμβέλειας το Σαββατοκύριακο του Πάσχα και προκάλεσε τον ενθουσιασμό των τηλεθεατών με την αθωότητα και την μοναδικότητά του. Κι όμως εμείς το κρατάμε ως «κόρη οφθαλμού»… Ανάλογα έθιμα υπάρχουν σχεδόν σε όλα τα χωριά. Η Νάξος έχει μία τεράστια δύναμη. Μήπως ήρθε η ώρα να εξάγουμε αυτή τη δυναμική παρά να την κρατούμε για τον εαυτό μας;
Η κίνηση του 4ημερου της Μ. Εβδομάδα
την τελευταία εξαετία
2011 (από 19 έως και 22 Απριλίου)
Ημέρα Πλοία Επιβάτες ΙΧ ΔΧ ΔΤ
Μ. Τρίτη 9 983 124 14 20
Μ. Τετάρτη 11 1850 224 24 50
Μ. Πέμπτη 9 1629 177 16 47
Μ. Παρασκευή 11 1587 136 22 56
Σύνολο 4ημερου 30 6049 661 76 173
2012 (από 9 έως και 12 Απριλίου)
Ημέρα Πλοία Επιβάτες ΙΧ ΔΧ ΔΤ
Μ. Τρίτη 3 76 9 16 6
Μ. Τετάρτη 3 39 2 2 –
Μ. Πέμπτη 10 2254 252 40 55
Μ. Παρασκευή 9 1046 88 11 24
Σύνολο 4ημερου 25 3415 351 69 85
2013 (από 30 Απριλίου έως και 3 Μαΐου)
Ημέρα Πλοία Επιβάτες ΙΧ ΔΧ ΔΤ
Μ. Τρίτη 8 1430 167 19 32
Μ. Τετάρτη 3 79 4 1 1
Μ. Πέμπτη 9 2323 243 35 59
Μ. Παρασκευή 7 1275 73 22 47
Σύνολο 4ημερου 27 5107 487 77 139
2014 (από 15 έως και 18 Απριλίου)
Ημέρα Πλοία Επιβάτες ΙΧ ΔΧ ΔΤ
Μ. Τρίτη 5 743 75 – 19
Μ. Τετάρτη 7 1319 141 – 25
Μ. Πέμπτη 7 1530 182 – 37
Μ. Παρασκευή 7 998 84 – 35
Σύνολο 4ημερου 26 4590 482 – 116
2015 (από 7 έως και 11 Απριλίου)
Ημέρα Πλοία Επιβάτες ΙΧ ΔΧ ΔΤ
Μ. Τρίτη 7 708 78 17 11
Μ. Τετάρτη 9 1278 141 17 22
Μ. Πέμπτη 5 626 91 25 17
Μ. Σάββατο 10 1648 106 32 38
ΣΥΝΟΛΟ 31 4260 416 91 88
2016 (από 26 έως και 29 Απριλίου)
Ημέρα Πλοία Επιβάτες ΙΧ ΔΧ ΔΤ
Μ. Τρίτη 10 939 112 39 13
Μ. Τετάρτη 11 1546 167 16 46
Μ. Πέμπτη 12 2311 248 36 50
Μ. Παρασκευή 12 1430 109 12 31
ΣΥΝΟΛΟ 45 6226 636 103 140
Ποσοστιαία μεταβολή (από το 2011 έως το 2016)
Χρονιά Επισκέπτες Ποσοστό
2011 |
6.049 |
||
2012 |
3.415 |
-2.634 |
-77,1% |
2013 |
5.017 |
1.602 |
31,9% |
2014 |
4.590 |
-427 |
-9,3% |
2015 |
4.260 |
-330 |
-7,7% |
2016 |
6.226 |
1.966 |
31,6% |