Ενας χρόνος Fraport – Greece και η εικόνα των αεροδρομίων και δη των 14 περιφερειακών μπορεί να έχει φέρει αποτέλεσμα όσον αφορά την διακίνηση επιβατών όμως ακόμη θέλει πολύ δουλειά – Τι έχει γίνει στη Μύκονο και τι θα γίνει σε Κω, Ρόδο και Σαντορίνη
Εναν ακριβώς χρόνο μετά την ανάληψη της διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων η Fraport–Greece πασχίζει ακόμα να ανταποκριθεί στις προσδοκίες που υπάρχουν μεταξύ των τοπικών κοινωνιών αλλά και του τουρισμού εν γένει. Ομως, ούτε φέτος δεν θα μπορέσει να προσφέρει παραπάνω τετραγωνικά στους επιβάτες, αφού τα κυρίως έργα των νέων αεροσταθμών θα ξεκινήσουν μετά το καλοκαίρι. Αλλά την ίδια ώρα, μια αθέατη επανάσταση βρίσκεται σε εξέλιξη: οι εξυπηρετούμενοι επιβάτες αυξάνονται με ρυθμούς της τάξεως του 10%, μελέτες σχέδια και άδειες έχουν ολοκληρωθεί, σε πολλά αεροδρόμια έχουν ξεκινήσει σημαντικά έργα και, κυρίως, 121 αεροπορικές θα συνδέουν πλέον τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας με 244 προορισμούς σε 44 άλλες χώρες. .
Εργα από Σεπτέμβριο
Ας δούμε πως είναι η κατάσταση στα αεροδρόμια με βάση άρθρο της Καθημερινής…. Αν και οι κύριες κατασκευαστικές εργασίες θα αρχίσουν μετά τον Σεπτέμβριο προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν τα προβλήματα για το επιβατικό κοινό εν μέσω της καλοκαιρινής σεζόν. Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε προ ημερών ο επικεφαλής της γερμανικής Fraport AG, και μητρικής της Fraport Greece, δρ Στέφαν Σούλτε, στόχος είναι τα μισά από τα 14 αεροδρόμια να είναι έτοιμα το 2019 και συγκεκριμένα της Ζακύνθου, της Καβάλας και των Χανίων πριν από το καλοκαίρι του 2019, ενώ της Κεφαλονιάς, του Ακτίου, της Σάμου και της Σκιάθου μετά το καλοκαίρι του 2019. Για το 2020 προγραμματίζεται η ολοκλήρωση των έργων σε Μυτιλήνη, Κω, Ρόδο και Σαντορίνη, ενώ πριν από το καλοκαίρι του 2021 επιδιώκεται να τελειώσουν τα έργα σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα και Μύκονο.
Το τετραετές πλάνο της εταιρείας περιλαμβάνει τη δημιουργία 5 νέων τερματικών σταθμών σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Κω, Κεφαλονιά και Μυτιλήνη, αλλά και κρίσιμα έργα ανάπτυξης και αναβάθμισης σε όλα τα αεροδρόμια. Πιο συγκεκριμένα, τα έργα αφορούν –μεταξύ άλλων– την αύξηση των σταθμών Check-in, των σημείων ελέγχου και ασφαλείας και των ζωνών παραλαβής αποσκευών, ενώ εκτεταμένες εργασίες θα πραγματοποιηθούν και σε σχέση με την ασφάλεια των αεροδρομίων, όπως ανακαίνιση οδοστρωμάτων στους διαδρόμους από/προσγείωσης, εγκατάσταση συστημάτων «HBS inline screening» για τον έλεγχο των αποσκευών, αλλά και ανακαίνιση/κατασκευή πυροσβεστικών σταθμών.
Συνολικά, το εμβαδόν των τερματικών σταθμών και στα 14 αεροδρόμια θα αυξηθεί κατά 100.000 τ.μ., ενισχύοντας σημαντικά τη χωρητικότητα και τη δυναμικότητα των αεροδρομίων.
Η Fraport Greece που παρέλαβε τα αεροδρόμια στις 11 Απριλίου του 2017 έχει προς τούτο ενεργοποιήσει επενδυτικό πρόγραμμα 415 εκατ. ευρώ.
Αρχή από τη Μύκονο
Η αρχή έγινε στα τέλη του προηγούμενου έτους με τις πρώτες εργασίες στα αεροδρόμια της Μυκόνου και της Κεφαλονιάς. Στη Μύκονο, έναν από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς διεθνώς, ολοκληρώθηκε η ανακατασκευή του διαδρόμου από-προσγείωσης του αεροδρομίου. Ο παλαιός διάδρομος, η διάρκεια ζωής του οποίου είχε ξεπεράσει τα προβλεπόμενα επίπεδα, αντικαταστάθηκε από έναν νέο, υψηλής αντοχής διάδρομο ικανό να υποστηρίξει την επιβατική κίνηση του αεροδρομίου για την επόμενη 20ετία.
Οι εργασίες αναβάθμισης συνεχίστηκαν στο αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς, όπου ξεκίνησε η επισκευή του πύργου ελέγχου, αλλά και του κεντρικού κτηρίου του αεροδρομίου. Ανάμεσα στις υπόλοιπες παρεμβάσεις που υλοποιούνται στο αεροδρόμιο «Αννα Πολλάτου» είναι ο καθαρισμός των κύριων τάφρων αποστράγγισης στον χώρο ελεγχόμενης πρόσβασης, καθώς και εργασίες αναβάθμισης του οδοστρώματος στον κύριο διάδρομο από-προσγείωσης. Και στο αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς, η διάρκεια ζωής του διαδρόμου είχε εξαντληθεί.
Τη σκυτάλη πήρε το αεροδρόμιο της Κω. Ο διάδρομος «Ιπποκράτης» αναβαθμίστηκε. Σημειώνεται πως στην Κω ξεκινά παράλληλα η κατασκευή νέου τερματικού σταθμού, έκτασης 23.106 τ.μ., που θα αντικαταστήσει το υπάρχον –κατά πολύ μικρότερο– κτίριο.
Το επόμενο αεροδρόμιο που θα δει τις υποδομές του να μεταμορφώνονται είναι το αεροδρόμιο της Ζακύνθου. Τα έργα στο «Δ. Σολωμός» που ξεκινούν στο αμέσως προσεχές διάστημα αφορούν τον εκσυγχρονισμό του και περιλαμβάνουν την επέκταση και αναδιαμόρφωση του τερματικού σταθμού, την αύξηση των θέσεων στάθμευσης και την αναβάθμιση της Μονάδας Βιολογικού Καθαρισμού. Ακόμη, θα κατασκευαστεί νέος πυροσβεστικός σταθμός και θα εγκατασταθεί σύστημα διαχείρισης και ελέγχου αποσκευών τελευταίας τεχνολογίας.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της Fraport Greece, η οποία κατέβαλε 1,23 δισ. ευρώ για την απόκτηση των 14 αεροδρομίων και έχει δρομολογήσει επενδύσεις άλλων 415 εκατ. όλα τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί έως το 2021.
Αύξηση επιβατών με εξαίρεση τη Θεσσαλονίκη
Τα έργα στη διασταύρωση των δύο διαδρόμων στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης περιόρισαν τις επιδόσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2018. To διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου η επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 2,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Συνολικά, στα 14 αεροδρόμια διακινήθηκαν 1.728.924 επιβάτες έναντι 1.826,069 πέρυσι.
Μια προσεκτικότερη ματιά στα επιμέρους μεγέθη δείχνει πως η διεθνής επιβατική κίνηση κατά το πρώτο τρίμηνο εμφανίζεται αυξημένη κατά 18,1% στους 621.625 ταξιδιώτες από 526.542 πέρυσι. Πριν από αυτό το τρίμηνο, η Fraport Greece (από τις 11 Απριλίου του 2017 έως τα τέλη της χρήσης) διακίνησε 27,583 εκατ. επιβάτες ή 10,3% περισσότερους από ό,τι το ίδιο διάστημα του 2016.
Παράλληλα, επιμηκύνοντας την ημερήσια διάρκεια λειτουργίας τους αύξησε τα διαθέσιμα slots και εξυπηρέτησε 227.195 κινήσεις αεροσκαφών ή 11,7% περισσότερες. Στο πρώτο δωδεκάμηνο λειτουργίας των αεροδρομίων από τη Fraport διακινήθηκαν συνολικά 29.311.924 επιβάτες.
Με αυτό το έργο, πέτυχε το 2017 (από 11 Απριλίου οπότε και παρέλαβε τα αεροδρόμια) κύκλο εργασιών 234,9 εκατ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη (EBITDA) 117,4 εκατ. Το καθαρό αποτέλεσμα, μετά φόρων, τόκων αποσβέσεων και δικαιωμάτων μειοψηφίας ανέρχεται στα 13,5 εκατ. ευρώ.