Τρίτη, 17 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΕτοιμάζονται για ιδιωτικοποίηση τα αεροδρόμια Νάξου και Πάρου (δείτε λίστα)

Ετοιμάζονται για ιδιωτικοποίηση τα αεροδρόμια Νάξου και Πάρου (δείτε λίστα)

|

Τα αεροδρόμια Πάρου και Νάξου συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των έντεκα αεροδρομίων που ετοιμάζονται για άμεση ιδιωτικοποίηση καθότι θεωρούνται από αυτά που έχουν θετική ανάπτυξη – Στα …σαπάκια τα αεροδρόμια Μήλου – Σύρου 

Δεύτερο κύμα παραχώρησης 11 αεροδρομίων, σε συνδυασμό με την πώληση 10 μεγάλων λιμανιών της χώρας εξετάζουν σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του liberal.gr κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ για τις αρχές της επόμενης χρονιάς. Τόσο τα αεροδρόμια, όσο και τα λιμάνια αναμένεται να είναι από τις πρώτες μεγάλες αποκρατικοποιήσεις της νέας χρονιάς για το ΤΑΙΠΕΔ αφού θεωρούνται από τα περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να προσελκύσουν άμεσα επενδυτικό ενδιαφέρον, και να αποφέρουν σημαντικά έσοδα.

Δεν ισχύει το ίδιο για τις δύσκολες πολιτικά ιδιωτικοποιήσεις στην ενέργεια ή στα νερά. Κάτι η επικείμενη λειτουργία του υπερ Ταμείου που έχει χαλαρώσει τη θηλιά των δανειστών, κάτι ότι πολλές απ’ αυτές αποτελούν σύνθετα (και) πολιτικά κουβάρια (ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), η προκήρυξη των διαγωνισμών αυτών παραπέμπεται για όλο και πιο «βαθιά» μέσα στο 2017. Σε αυτό το κλίμα, η επόμενη χρονιά θα κάνει ποδαρικό στις ιδιωτικοποιήσεις με τα εναπομείναντα αεροδρόμια που δεν παραχωρήθηκαν στη Fraport. Επί ενός συνόλου 23 πανελλαδικά, επενδυτικό ενδιαφέρον εκτιμάται ότι συγκεντρώνουν τα 11. Να σημειώσουμε για το θέμα των αεροδρομίων δεν είναι η πρώτη φορά που έχουμε αυτού του είδους τα σενάρια. Κάτι αντίστοιχο είχαμε γράψει και τον περασμένο Μάρτιο όπου αναφερόμασετ στις σκέψεις πώλησης των αεροδρομίων Νάξου – Πάρου… 

Τα δύο σενάρια για τα αεροδρόμια…

Έκθεση που παρέλαβε πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ από τον τεχνικό σύμβουλο για την μέγιστη δυνατή αξιοποίησή τους, προκρίνει σύμφωνα με πληροφορίες, διάφορα σενάρια, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζουν δύο.

Στο πρώτο, θα παραχωρηθούν π.χ. για σαράντα έτη, μεμονωμένα ή σε ομάδες, μόνο 7 αεροδρόμια, όσα δηλαδή ανάμεσα στα 23 έχουν καθαρή θετική θέση (net present value), και επομένως είναι κερδοφόρα. Πρόκειται για της Πάρου, της Χίου, της Καλαμάτας, της Νάξου, του Αραξου, της Καρπάθου και της Ικαρίας.

Στο δεύτερο σενάριο, εκτός από τα 7 παραπάνω αεροδρόμια, θα παραχωρηθούν με την ίδια μέθοδο, και 4 επιπλέον, δηλαδή των Ιωαννίνων, της Αλεξανδρούπολης, των Κυθήρων και της Νέας Αγχιάλου.

Τα τελευταία μπορεί μεν να γράφουν ζημιές, εκτιμάται ωστόσο ότι διαθέτουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, εφόσον γίνουν επενδύσεις στον αεροδιάδρομο, καταστεί δυνατή η προσέλκυση επιπλέον αεροπορικών εταιρειών, και γραμμών προορισμού ή συμπληρωθούν από εμπορικές λειτουργίες.

…και η αναλογία 80%-20%

Στη κυβέρνηση ωστόσο προβληματίζονται κατά πόσο να επιλέξουν ένα από τα δύο παραπάνω σενάρια ή να συμπεριλάβουν στο προς αξιοποίηση μείγμα και κάποιους από τους υπόλοιπους αερολιμένες, με μια αναλογία 70%-80% κερδοφόρους και 20%-30% «σαπάκια».

Διαφορετικά, τα εναπομείναντα 12 ζημιογόνα περιφερειακά αεροδρόμια θα μετακομίσουν όπως είναι στο νέο υπερ-Ταμείο, με ελάχιστες πιθανότητες αξιοποίησης. Αυτός ακριβώς ο προβληματισμός είναι και ο λόγος που το θέμα έχει παραπεμφθεί στον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο (μέτοχο του ΤΑΙΠΕΔ), η απόφαση του οποίου αναμένεται σύντομα.

Όποια πάντως παραλλαγή των παραπάνω σεναρίων και να αποφασισθεί, είναι αρκετά πιθανό οι διαγωνισμοί να αφορούν τη δημιουργία συστάδων (clusters) αερολιμένων, ώστε να αυξηθεί η παραγόμενη αξία, τα οφέλη και φυσικά το τίμημα. Σημειωτέον ότι η απόφαση από το ΤΑΙΠΕΔ ποια από τα αεροδρόμια και με ποιον τρόπο μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα, πριν μεταβιβάσει τα υπόλοιπα στο υπερ-Ταμείο, συνιστά υποχρέωση της χώρας απέναντι στους δανειστές στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου μνημονίου.

Τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια*

– Πάρος

– Χίος

– Καλαμάτα

– Νάξος

– Αραξος

– Κάρπαθος

– Ικαρία

– Ιωάννινα

– Αλεξανδρούπολη

– Κύθηρα

– Νέα Αγχίαλος

– Αστυπάλαια

– Κάλυμνος

– Κάσος

– Καστελόριζο

– Καστοριά

– Κοζάνη (δίχως εμφανείς προοπτικές ανάπτυξης)

– Λέρος

– Λήμνος

– Μήλος

– Σητεία

– Σκύρος

– Σύρος

* Σύμφωνα με την έκθεση του συμβούλου που παρέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ, τα πρώτα 7 αεροδρόμια της λίστας έχουν θετική καθαρή θέση. Τα επόμενα 4 είναι ζημιογόνα ωστόσο εμφανίζουν προοπτικές ανάπτυξης. Οσο για τα υπόλοιπα 12, τη στιγμή αυτή δεν παρουσιάζουν εμφανείς προοπτικές ανάπτυξης.

 

Πρώτα η Αλεξανδρούπολη, μετά η Αττική

Ακριβώς το ίδιο ισχύει και με τα δέκα μεγαλύτερα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Πρόκειται για την Ηγουμενίτσα, την Αλεξανδρούπολη, το Λαύριο, την Ελευσίνα, τη Ραφήνα, την Πάτρα, την Καβάλα, τη Κέρκυρα, το Ηράκλειο και το Βόλο.

Εδώ δεν μιλάμε για παραχωρήσεις όπως στα αεροδρόμια, αλλά για πωλητήρια των Οργανισμών Λιμένων, όπως ακριβώς συνέβη με τον ΟΛΠ και προσεχώς με τον ΟΛΘ, με τους διαγωνισμούς να προκηρύσσονται μεμονωμένα και όχι σε ομάδες.

Έχει τη σημασία του ότι το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών των εταιριών αυτών, οι οποίοι και έχουν την διαχείριση των λιμένων μέχρι το 2042. Τούτο σημαίνει ότι θα μπορούσε να βγει προς πώληση ακόμη και το 100% των μετοχών, και όχι μόνο το 67% όπως συνέβη στις περιπτώσεις ΟΛΠ και ΟΛΘ.

Στα περισσότερα από τα εν λόγω λιμάνια καταγράφεται αύξηση εσόδων και μείωση στα κόστη, αυτό όμως που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον είναι εκείνο της Αλεξανδρούπολης.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο λιμένας της Αλεξανδρούπολη εξετάζεται να βγει πρώτος εντός του 2017 σε διαγωνισμό. Διότι συγκεντρώνει πολλαπλά πλεονεκτήματα, σύμφωνα με έκθεση που παρέλαβε πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ από το σύμβουλο στον οποίο ανάθεσε να αξιολογήσει τις επιλογές αξιοποίησης των παραπάνω λιμένων. Ανάμεσα στα «ατού» της Αλεξανδρούπολης ξεχωρίζουν οι σημαντικές επενδύσεις που έχουν γίνει στο λιμάνι τα προηγούμενα χρόνια, η προοπτική σύνδεσής του με την γειτονική Εγνατία Οδό, και το γεγονός ότι η θέση του επιτρέπει στη διεθνή ναυσιπλοΐα να παρακάμπτει το Βόσπορο.

Έπονται χρονικά της Αλεξανδρούπολης, οι διαγωνισμοί για τα τρία λιμάνια της Αττικής (Λαύριο, Ελευσίνα, Ραφήνα), όπου είναι πολλές οι συνέργειες με το αναπτυσσόμενο λιμάνι του Πειραιά, ενώ αμέσως μετά, θα μπορούσαν να πάρουν σειρά εκείνα της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου.

Τόσο το ένα, όσο και το άλλο, προσφέρονται σύμφωνα με την ίδια έκθεση για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, τομέας που ούτως ή άλλως πρόκειται να πάρει τα πάνω του με τις επενδύσεις που δρομολογεί η Cosco στον ΟΛΠ.

Τέλος, όσο και αν ακούγεται περίεργο, η Πάτρα ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, δεν παρουσιάζει άμεσα προοπτικές ανάπτυξης, και βρίσκεται εκτός των επενδυτικών «ραντάρ». Κι αυτό, τόσο επειδή το λιμάνι θεωρείται κορεσμένο, όσο και επειδή δεν διαθέτει αεροδρόμιο σε κοντινή απόσταση.

Πωλητήριο στα 10 περιφερειακά λιμάνια (επενδυτικές προοπτικές)

– Αλεξανδρούπολη (εμπορευματικό)

– Λαύριο, Ελευσίνα, Ραφήνα (εμπορευματικό, επιβατικό)

– Ηγουμενίτσα (κρουαζιέρα)

– Ηράκλειο (κρουαζιέρα)

– Κέρκυρα (κρουαζιέρα)

– Βόλος

– Καβάλα

– Πάτρα

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Τυροκομείο Πιτταρά: Η βιώσιμη κτηνοτροφία της Νάξου που διαπρέπει εντός και εκτός Ελλάδας

Από μια μοσχίδα το 1970 στην κορυφή των διεθνών βραβείων – Μια ιστορία γάλακτος, μεράκι και οικογενειακής συνέπειας στις Μέλανες της Νάξου

Κυκλάδες: Πέντε νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις πήραν άδεια κατασκευής

Πέντε νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις στις Κυκλάδες – Πού θα «χτιστεί» το μέλλον του τουρισμού

Ελληνικά νησιά σε κρίσιμο σταυροδρόμι: τουρισμός ή βιώσιμη ζωή;

Η παρακμή γεωργίας και αλιείας, η απώλεια δασών και η ανεξέλεγκτη οικοδόμηση απειλούν το μέλλον των νησιών. Επιστήμονες και φορείς ζητούν άμεσα μέτρα για την ισορροπία ανάπτυξης και περιβάλλοντος.

Πάρος – Σινέ Έναστρον: Όταν το σινεμά ανθίζει κάτω από τα αστέρια

Ένα θερινό καταφύγιο πολιτισμού, μέσα στη φύση του Πάρκου Πάρου, χαρίζει ξανά μοναδικές νύχτες κινηματογραφικής μαγείας — από 17 Ιουνίου μέχρι 16 Σεπτεμβρίου, κάθε Τρίτη και Πέμπτη.

Αντώνης Παπακωνσταντής: Βαθιά θλίψη στην Ένωση Κυκλαδικού Τύπου για την απώλεια ενός αφοσιωμένου λειτουργού

Ο παλαίμαχος εκδότης, πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Κορωνιδιατών και μέλος της Ε.ΚΥ.Τ., αφήνει πίσω του σημαντική παρακαταθήκη στην πολιτιστική ζωή της Νάξου και των Κυκλάδων

«Χρυσή» διάρρηξη στην Αμοργό, άρπαξαν 200.000 ευρώ από χρηματοκιβώτιο

Δύο συλλήψεις από την Αστυνομία – Οι δράστες «χτύπησαν» νύχτα με σχέδιο, οξυγόνο και ψυχραιμία

Ναξιακά Γράμματα: 15 χρόνια πνευματικής συνέχειας, Κυκλοφόρησε το 54ο τεύχος

Μελετήματα για την αγροτική κληρονομιά, την απεραθίτικη παράδοση και τη μικρασιατική μνήμη – Αφιέρωμα στη γυναικεία ποίηση της Απειράνθου

Νίκος Ρογκαβόπουλος: “έκλεψε την παράσταση” στην τελετή λήξης της ΑΕ Σαντορίνης

Ο διεθνής άσος της Μπασκόνια και μεταγραφικός στόχος του Παναθηναϊκού βρέθηκε στο κλειστό του ΔΑΠΠΟΣ, αποθεώθηκε από μικρούς και μεγάλους και έδειξε την αγάπη του για τη Σαντορίνη

Δονούσα: Ένας καλοκαιρινός προορισμός με ψυχή, τι πρέπει να γνωρίζετε πριν το ταξίδι σας

Η Κοινότητα Δονούσας ενημερώνει με σεβασμό και αγάπη τους επισκέπτες για βασικές οδηγίες που διαφυλάσσουν την ταυτότητα, το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στο νησί.

Η Νάξος ζωντανεύει την ιστορία της με την εφαρμογή NAXOS AR!

Καινοτόμες πινακίδες με QR code στον Ναό του Απόλλωνα προσκαλούν κατοίκους και επισκέπτες σε μια εικονική αναβίωση του μνημείου – Μια πρωτοβουλία του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων.

Κόρωνος (Λυώνας) – Αντώνης Παπακωνσταντής: Έφυγε ξαφνικά, αλλά θα μείνει για πάντα δίπλα μας

Μια συγκινητική αποχαιρετιστήρια ανάρτηση του Γιώργου Κουφόπουλου για τον αγαπημένο φίλο, συνοδοιπόρο και πρώην πρόεδρο του συλλόγου

Ν. Πιτταράς: “Το ότι χτίζουν όπου να ’ναι, το ότι βάζουν τσάπες μέσα στη θάλασσα και βγάζουν τα βράχια, είναι κατάντια για τη Νάξο”

Οι αγρότες της Νάξου πιέζονται από τον υπερτουρισμό, που απορροφάει ολοένα και περισσότερους υδάτινους πόρους και επεκτείνεται με τη δόμηση. Μπορεί να βρεθεί ισορροπία; Η «Κ» μίλησε με όλες τις πλευρές της τοπικής κοινωνίας

Δέκα σχολεία των Κυκλάδων περιμένουν διευθυντή, θέση ευθύνης και καρδιάς (πίνακας)

Ανοιχτή η προκήρυξη για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να στελεχώσουν τις σχολικές μονάδες νησιών όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Μύκονος ως διευθυντές (πίνακας)

Νάξος – Βαραμέντη Στάθυ: “Ένας χρόνος χωρίς τον Κώστα μας”

Μια συγκινητική ανοιχτή επιστολή (συνάμα κάλεσμα ενόψει του ετήσιου μνημόσυνου) της συζύγου του, Βαραμέντης Στάθυ, για τον άνθρωπο που σημάδεψε με την καλοσύνη, τη γενναιοδωρία και την αγάπη του τις ζωές όλων μας

“O Χαρχαλιάς”: Η νέα ταβέρνα στη Μέση Ποταμιά που μαγειρεύει με καρδιά και μνήμες

Στην πράσινη καρδιά της Νάξου, μια αυθεντική ταβέρνα σερβίρει γεύσεις που μυρίζουν πατρίδα, με σεβασμό στην τοπική παράδοση και ζεστή φιλοξενία που σε κάνει να νιώθεις σαν στο σπίτι σου.

Αθήνα – Σύνταγμα: Θρήνος για τον Ανδρέα Κυριακόπουλο

Η ανακοίνωση της ProSport για τον ξαφνικό θάνατο του εκλεκτού συνεργάτη – «Το κενό του είναι δυσαναπλήρωτο, καλό ταξίδι φίλε…»

Europa Nostra: Διεθνής διάκριση για τον Πύργο “Κάμπονες 1615” στη Νάξο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Ένα ζωντανό σύμβολο πολιτιστικής αναγέννησης και βιώσιμης αποκατάστασης από τις Κυκλάδες ανάμεσα στα κορυφαία παραδείγματα ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς για το 2025

Συρματοπλέγματα στον Λυώνα και η επικείμενη (14/06) επίσκεψη Μενδώνη στη Νάξο

Κάτοικοι καταγγέλλουν αυθαίρετη περίφραξη αιγιαλού και προσβολή ιστορικού μνημείου – Σιωπή από τις Αρχές εν αναμονή της επίσκεψης της Υπουργού Πολιτισμού

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος μεθαύριο Παρασκευή 13 Ιουνίου, ποιες περιοχές επηρεάζονται

Προγραμματισμένες εργασίες του ΔΕΔΔΗΕ από τις 09:30 έως τις 12:30 – Προειδοποίηση για πρόωρη επαναφορά ρεύματος

Στέλλα Τσουνέλλη – Φουτάκογλου: Η τελευταία κεντήστρα της παράδοσης στη Χώρα της Νάξου

Από τη Μικρά Ασία στη Νάξο, η κυρία Στέλλα υφαίνει με βελόνα και νήμα τις μνήμες, τις ρίζες και την ψυχή ενός τόπου που δεν ξεχνά.