Από την υπογραφή με …πόνο ψυχής για το ξεπούλημα των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στις σκέψεις για ανάθεση και των μικρών αεροδρομίων (ανάμεσά τους και αυτό της Νάξου) σε ιδιώτες με …τυράκι τις άγονες αερογραμμές
Πριν από μερικούς μήνες είχαμε αναφερθεί https://www.naxospress.gr/article/%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BD-%E2%80%A6%CE%B1%CE%AD%CF%81%CE%B1-%CF%84%CE%B1-%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CF%81%CE%AC-%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%B9%CE%B1 στη πρόθεση της Κυβέρνησης να βάλει και τα μικρά αεροδρόμια στα… δόντια των επενδυτών παραδεχόμενη την αδυναμία της να αξιοποιήσει ακόμη και τα πιο απλά… Και το πρόβλημα δημιουργείται μέσα από την έλλειψη χρηματοδότησης της νέας εταιρείας (βλ «Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων» (ΑΕΔΙΠα)) … Τώρα έρχεται η «Καθημερινή» η οποία και ανοίγει και πάλι το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων όλων σχεδόν των αεροδρομίων (και αυτού της Νάξου) με δέλεαρ τις άγονες γραμμές.
Τυράκι οι άγονες
Τι αναφέρει το δημοσίευμα; «Την ανάγκη αναμόρφωσης του χάρτη των επιδοτούμενων δρομολογίων επικαλείται το υπουργείο Υποδομών για να προωθήσει δραστικές αλλαγές στον τρόπο ανάθεσής τους στους αερομεταφορείς. Εχοντας ήδη προκαλέσει σημαντική αναστάτωση από την παράταση, χωρίς διενέργεια διαγωνισμού, του υφιστάμενου καθεστώτος άγονων δρομολογίων για έξι μήνες, ο υπουργός Χρ. Σπίρτζης προγραμματίζει νέες τροποποιήσεις στον τρόπο ανάληψης του δικαιώματος των σχετικών επιδοτήσεων από τις εταιρείες. Παραβλέποντας το γεγονός ότι η διαδικασία της παροχής υπηρεσίας δημοσίου συμφέροντος (άγονα δρομολόγια) διέπεται από ευρωπαϊκούς κανονισμούς, επιχειρεί, σύμφωνα με πληροφορίες, να «φορτώσει» στις αεροπορικές εταιρείες –που θα κερδίσουν μέσω διαγωνισμού τα άγονα δρομολόγια– ορισμένα από τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια που δεν βρίσκονται στα 14 ιδιωτικοποιημένα. Παρά το γεγονός ότι ο υπουργός δήλωνε ότι υπέγραψε με πόνο ψυχής τη σύμβαση για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport, «βλέπει» την έμμεση είσοδο ιδιωτών στη συντήρηση και των μικρών περιφερειακών αεροδρομίων. Την ίδια στιγμή, παρά το γεγονός ότι έχει προαναγγείλει εδώ και μήνες την πρόθεσή του να αναμορφώσει το σύστημα των επιδοτούμενων δρομολογίων, θέτοντας εκτός ορισμένα, το υπ. Υποδομών δεν προχώρησε εγκαίρως στην προκήρυξη του νέου διαγωνισμού.
Σημειώνεται ότι η ισχύς των συμβάσεων για την εκτέλεση των εν λόγω δρομολογίων (ανατέθηκαν το 2012) έληξε πριν από τρεις ημέρες. Με απόφαση όμως του αρμόδιου υπουργού εγκρίθηκε η «διαδικασία διαπραγμάτευσης και η πρόσκληση υποβολής προσφορών για την ανάδειξη αναδόχου/ων για την εκμετάλλευση των 26 άγονων αεροπορικών γραμμών» για τέσσερις μήνες, από 1ης Απριλίου έως 30 Σεπτεμβρίου 2016. Κύκλοι της αεροπορικής αγοράς εκφράζουν, από την πρώτη στιγμή, αμφιβολίες για την αξιοπιστία της διαδικασίας υπό την οποία δόθηκε η παράταση, καθώς δεν επιβεβαιώνεται η σύμφωνη γνώμη της Ε.Ε. στην ανάθεση των επιδοτούμενων δρομολογίων χωρίς διαγωνισμό. Ο προϋπολογισμός της επιδότησης ανήλθε στα 148 εκατ. και η Olympic Air (ανήκε το 2012 στον όμιλο της MIG) είχε αναλάβει τα εξής δρομολόγια (Αθήνα – Αστυπάλαια, Ικαρία, Λέρος, Μήλος, Κύθηρα, Νάξος, Πάρος, Κάρπαθος, Σκιάθος, Κάλυμνος και Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος – Σητεία, Ρόδος – Κως – Λέρος – Κάλυμνος – Αστυπάλαια, Ρόδος – Καστελλόριζο) αντί 109 εκατ. ευρώ, ενώ η Aegean μόλις ένα (Αθήνα – Σκύρος) έναντι 3,2 εκατ. Η Astra είχε αναλάβει πέντε (Αθήνα – Σητεία 3,7 εκατ. και Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα 5,4 εκατ., Θεσσαλονίκη προς Χίο, Καλαμάτα και Σάμο) αντί 9,2 εκατ. (εκ των οποίων τα τρία τελευταία χωρίς επιδότηση) και η Sky Express πέντε δρομολόγια έναντι 35,4 εκατ. ευρώ».
Αν μη τι άλλο είναι μία πολιτική πλήρους αξιοποίησης των αεροδρομίων παραδεχόμενη ότι δεν μπορεί ούτε ένα απλό μικρό περιφερειακό αεροδρόμιο να συντηρήσει. Το γιατί; Το ξέρουν μόνο οι ίδιοι…
Με πληροφορίες από την έντυπη έκδοση της «Καθημερινής»