Πρεμιέρα σήμερα για το καλάθι του νοικοκυριού- Πότε θα ανανεώνονται τα προϊόντα και τα τρία στοιχήματα του μέτρου
«Κάθε αρχή και δύσκολη» λέει το ρητό, που μάλλον ταιριάζει γάντι στην περίπτωση του πολυσυζητημένου «καλαθιού του νοικοκυριού».
Και πρεμιέρα σήμερα… Όπως προβλέπεται στην Υπουργική Απόφαση, οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων και άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης (super markets) με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 ευρώ ετησίως, υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων («καλάθι του νοικοκυριού») που είναι απαραίτητα για αξιοπρεπή διαβίωση, όπως αναφέρει η σχετική απόφαση. Ο κατάλογος με τα προϊόντα θα δηλώνεται κάθε εβδομάδα και συγκεκριμένα κάθε Τετάρτη στις 9 το πρωί.
Κάθε σούπερ μάρκετ έκανε την επιλογή των προϊόντων, που θα εντάξει στο “καλάθι”, το οποίο θα πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει τουλάχιστον ένα προϊόν σε κάθε μία από τις 51 κατηγορίες βασικών ειδών.
Οι πληροφορίες ως χθες το βράδυ ανέφεραν ότι τα “καλάθια”, σε αυτήν την πρώτη εβδομάδα τουλάχιστον, περιλαμβάνουν προϊόντα και ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμα, όχι όμως στην ίδια αναλογία για κάθε σούπερ μάρκετ.
Αυτό είναι και το πρώτο στοίχημα για την επιτυχία της παρέμβασης, δηλαδή το κατά πόσο οι καταναλωτές θα βρουν στο “καλάθι” προϊόντα, που συνήθως αγοράζουν ή εν πάση περιπτώσει δεν θα διστάσουν να αγοράσουν δίνοντας προτεραιότητα στην τιμή και όχι στην επωνυμία.
Μια από τις επιφυλάξεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού συνίσταται, πάντως, στον κίνδυνο συστηματικής αυτοπροτίμησης (self-preferencing) από τα σουπερμάρκετ σε προϊόντα δικής τους ιδιωτικής ετικέτας, εις βάρος προϊόντων σήματος, τα οποία ενδεχομένως να προσφέρονται σε φθηνότερες τιμές για τους καταναλωτές, αλλά επί των οποίων το περιθώριο κέρδους των σουπερμάρκετ να είναι ενδεχομένως υψηλότερο.
Πώς ξεχωρίζουμε στο σούπερ μάρκετ τα προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού
Το δεύτερο στοίχημα είναι η ευκολία εντοπισμού αυτών των προϊόντων με τις ειδικές τιμές, πόσο μάλλον όταν κάθε εβδομάδα θα αλλάζουν άρα οι καταναλωτές θα πρέπει να τα αναζητούν εκ νέου.
Επί του παρόντος, η ειδική σήμανση «καλάθι του νοικοκυριού» θα υπάρχει μόνο στα ράφια, όπου τοποθετούνται συνήθως αυτά τα προϊόντα και όχι σε κάποιο ειδικό σταντ. Με δεδομένο ότι θα απαιτηθεί κάποιου είδους… σαφάρι στα ράφια, ειδικά από τους καταναλωτές που δεν έχουν εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές πληροφορίες του e- katanalotis, δεν αποκλείεται τις επόμενες ημέρες κάθε σούπερ μάρκετ να ακολουθήσει διαφορετική πρακτική π.χ. ένα εικονικό καλάθι στην είσοδο του καταστήματος, που θα διευκολύνει τους καταναλωτές. Κάποιες αλυσίδες θα εφαρμόσουν και το μοντέλο των διαφημιστικών φυλλαδίων.
Το τρίτο στοίχημα είναι μη στηθεί… πάρτι ανατιμήσεων στα προϊόντα εκτός “καλαθιού”, αφού σε μια τέτοια περίπτωση η παρέμβαση θα έχει αποτύχει. Αυτόν ακριβώς τον κίνδυνο έχει επισημάνει στο υπουργείο Ανάπτυξης η Επιτροπή Ανταγωνισμού, σημειώνοντας ότι θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα να συμμετέχει κάθε είδους επιχείρηση που δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο,, ή/και με οποιοδήποτε τρόπο (π.χ. πώληση μέσω e-shop), ακόμα και εάν δεν εμπορεύεται το σύνολο των κατηγοριών των προϊόντων που απαριθμούνται στη λίστα (π.χ. κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ), έτσι ο ανταγωνισμός να λειτουργήσει προς όφελος των καταναλωτών.
5 Οκτωβρίου 11 Οκτωβρίου 25 Οκτωβρίου 31 Οκτωβρίου
Καπνιστή γαλοπούλα 160 γρ 2,65 2,94 2,82 2,60
Γιαούρτι 8% 1 κλ 4,04 4,34 3,89 4,16
Γκούντα φέτες 200 γρ 3,01 2,96 3,23 3,29
Γάλα πλήρες 1 λτ 1,55 1,56 1,44 1,53
Μακαρόνια Νο 6 0,99 1,02 1,11 1,11
Ρύζι 500 γρ 1,8 1,8 1,71 1,62
Ψωμί τοστ 680 γρ 1,82 1,82 1,80 1,87
Κοτόπουλο συσκευασμένο νωπό 6,64 6,65 6,64 5,31
Κροκέτες ψαριού 4,55 4,21 4,62 4,83
Αυγά μεσαίου μεγέθους 2,84 2,84 2,27 2,28
Μαργαρίνη 500 γρ 2,85 2,86 2,89 2,89
Παρθένο ελαιόλαδο 1λτ 8,24 8,27 8,54 8,66
Κατεψυγμένος αρακάς 450 γρ 2,81 2,81 2,65 2,57
Στιγμιαίος καφές 100 γρ 4,21 4,29 4,24 4,2
Χαρτί κουζίνας 3τμχ 4,16 4,63 3,96 4,31
Χαρτί υγείας 8 τμχ 5,29 5,47 4,71 4,57
Οδοντόκρεμα 75 ml 2,03 2,06 1,84 1,97
Σερβιέτες 10 τμχ 1,99 2,11 1,98 2,62
Βρεφικές πάνες 26 τμχ 3,92 6,01 4,84 3,85
Απορρυπαντικό παιδικό 1,25 ml 8,15 9,16 8,44 9,20
Τροφή σκύλων 1,5 κλ 4,24 4,80 4,66 4,62
Πηγή: e-katanalotis
Ανατρέχοντας κανείς στα στοιχεία που αναρτώνται στο e- katanalotis, μπορεί να διαπιστώσει τη διακύμανση των τιμών σε προϊόντα, που συμπεριλαμβάνονται στο “καλάθι”, δείγμα του πόσο ρευστή είναι η κατάσταση στην αγορά.
Οι 51 κατηγορίες προϊόντων είναι οι εξής:
1 Ρύζι
2 Ψωμί για τοστ
3 Ψωμί φραντζόλα (τυποποιημένο/συσκευασμένο)
4 Φρυγανιές
5 Μακαρόνια Νο 6
6 Αλεύρι για όλες τις χρήσεις
7 Όσπρια (ένα τουλάχιστον είδος)
8 Γαλοπούλα ή/και πάριζα
9 Κατεψυγμένα ψάρια
10 Νωπό χοιρινό (συσκευασμένο ή μη)
11 Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη)
12 Γάλα φρέσκο πλήρες
13 Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά
14 Γάλα εβαπορέ
15 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
16 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
17 Τυρί φέτα
18 Τυρί γκούντα
19 Τυρί με χαμηλά λιπαρά
20 Χυμός τομάτας διατηρημένος
21 Αυγά (κλωβοστοιχίας και αχυρώνα)
22 Μαργαρίνες
23 Παρθένο ελαιόλαδο
24 Ηλιέλαιο
25 Κατεψυγμένα λαχανικά (τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια)
26 Λευκή ζάχαρη
27 Φόρμουλα μωρών (παιδικές τροφές)
28 Γάλα βρεφικής ηλικίας (παιδικές τροφές)
29 Ελληνικός καφές
30 Στιγμιαίος καφές
31 Γαλλικός καφές
32 Τσάι ή χαμομήλι
33 Κακάο σε σκόνη
34 Χυμός πορτοκάλι
35 Απολυμαντικά χεριών / αντισηπτικά
36 Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
37 Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
38 Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
39 Χαρτί κουζίνας
40 Χαρτί υγείας
41 Οδοντόκρεμες
42 Σερβιέτες
43 Ταμπόν
44 Σαμπουάν
45 Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
46 Πάνες ακράτειας
47 Πάνες για μωρά
48 Μωρομάντηλα
49 Σαμπουάν για μωρά
50 Τροφές για σκύλους
51 Τροφές για γάτες
Αυτή η επιμονή των ανατιμήσεων σε βασικά είδη διατροφής και είδη ευρείας κατανάλωσης, σε συνδυασμό με το πάντα υψηλό ενεργειακό κόστος- παρά το “φρενάρισμα” του προηγούμενου μήνα- υποχρεώνει το οικονομικό επιτελείο να αναθεωρήσει εκ νέου την ετήσια πρόβλεψη για το φετινό πληθωρισμό.
Πλέον, ο πήχης τοποθετείται στο 10%, αντί 9,1% που προβλέπει το Προσχέδιο, ενώ για το 2023 εκτιμάται ότι μπορεί να περιοριστεί γύρω στο 3% και λόγω της σύγκρισης με τα “εκρηκτικά” ποσοστά του 2022.
Με πληροφορίες από τη σελίδα iefimerida.gr