Τρίτη, 18 Μαρτίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΕλλάδα: Ερχεται και νέα αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων;

Ελλάδα: Ερχεται και νέα αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων;

|

Η κούρσα των τιμών του πετρελαίου έφερε τις πρώτες ανατιμήσεις στα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων – Κίνδυνος μεγάλων αυξήσεων από το 2023 

Εκτόξευση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από το 2023, όταν θα μπει σε ισχύ το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων και στη ναυτιλία προβλέπεται με βάση εφιαλτικά σενάρια που κυκλοφορούν στην Ακτή Μιαούλη. Ωστόσο, οι νησιώτες πρωτίστως και οι τουρίστες δευτερευόντως δεν θα χρειασθούν να περιμένουν μέχρι τότε καθώς από φέτος και εφόσον συνεχισθεί το «πάρτι» στην αγορά πετρελαίου αναμένονται νέες αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Ηδη μια πρώτη αύξηση έγινε από πολλές ακτοπλοϊκές τον προηγούμενο Νοέμβριο ενώ μόλις πρόσφατα ξεκίνησε η επιβολή επίναυλου από ορισμένες εταιρείες. Επίσης, άλλες προχώρησαν σε αύξηση ναυλολογίου για τα φορτηγά. Η αιτία είναι η συνεχής ανοδική κούρσα των τιμών των καυσίμων.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους τα «ΝΕΑ» η μέση τιμή τις πρώτες ήμερες του Φεβρουαρίου στα καύσιμα χαμηλού θείου διαμορφώθηκε στα επίπεδα των 693 ευρώ ο τόνος, όταν πέρυσι τον ίδιο μήνα κυμαίνονταν στα 413 ευρώ. Πρόκειται δηλαδή για μια άνοδο της τάξης του 68%. Ράλι παρατηρείται και στο άλλο καύσιμο που χρησιμοποιούν κυρίως τα ταχύπλοα, το MGO. Η τιμή του ανέβηκε στα 749 ευρώ έναντι μόλις 309 ευρώ πέρυσι τον Φεβρουάριο (μια αύξηση 75%).

Ακτοπλοϊκοί κύκλοι μιλώντας στα «ΝΕΑ» σημειώνουν ότι αν οι ανοδικές τάσεις συνεχισθούν τότε το καλοκαίρι οι επιβάτες θα έρθουν αντιμέτωποι με νέες ανατιμήσεις στα εισιτήρια καθώς οι ακτοπλοϊκές δεν «βγαίνουν». Οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι οι αυξήσεις των ναύλων επηρεάζουν κυρίως το κόστος διακίνησης των επιβατών και μεταφοράς των φορτίων, με αποτέλεσμα τα νησιά να γίνονται ακόμη πιο «ακριβή υπόθεση» για τους κατοίκους τους και τους τουρίστες. Ωστόσο φαίνεται ότι από το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει γίνει απολύτως κατανοητή αυτή η εξέλιξη.

Οι περιβαλλοντικές προκλήσεις

Το πρόβλημα όμως είναι ότι η ακτοπλοΐα μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με νέες αυξήσεις στο κόστος καυσίμων από το 2023 και ανεξάρτητα από την πορεία των διεθνών καυσίμων. Και αυτό γιατί από το επόμενο έτος εντάσσεται και η ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ. Οπως η ναυτιλία στο σύνολό της έτσι και το ακτοπλοϊκό πλοίο θα πρέπει να αγοράζει δικαιώματα για το 30% των ρύπων που εκπέμπει την πρώτη χρονιά, μέχρι σταδιακά να φτάσει στο 100%. Το τι σημαίνει αυτό είναι πολύ καθαρό από το παρακάτω παράδειγμα που είναι μεν θεωρητικό αλλά πολύ κοντά στην πραγματικότητα.

Σύμφωνα με τις προτάσεις της ΕΕ για σταδιακή ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων, από 1/1/2023 το πλοίο θα πρέπει να αγοράζει δικαιώματα για το 30% των ρύπων που εκπέμπει. Οι ειδικοί σημειώνουν ότι ένας τόνος πετρελαίου εκπέμπει περίπου τρεις τόνους διοξειδίου του άνθρακος (CO2). Αυτό σημαίνει ότι μια εταιρεία που καταναλώνει για παράδειγμα 300.000 τόνους τον χρόνο σε πετρέλαιο έχει 1 εκατ. τόνους εκπομπές CO2. Για το 30% αυτών δηλαδή 300.000 τόνους θα αγοράσει δικαιώματα τα οποία σήμερα στοιχίζουν 100 ευρώ ο τόνος, άρα θα καταβάλει 30 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Πρόκειται για ένα υψηλό ποσό το οποίο θα κληθεί να καταβάλει ο χρήστης των υπηρεσιών, δηλαδή είτε ο επιβάτης είτε το Δημόσιο εφόσον το πλοίο εξυπηρετεί άγονες γραμμές, καθώς το Δημόσιο είναι ο ναυλωτής.

Σε κάθε περίπτωση, παράγοντες που εκπροσωπούν μικρομεσαίες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις αναφέρουν ότι ο κλάδος είναι αντιμέτωπος με τις νέες περιβαλλοντικές προκλήσεις και είναι ανάγκη η Πολιτεία να σκύψει όσο το δυνατόν πιο σύντομα πάνω στο πρόβλημα. Ο λόγος είναι πολύ απλός όπως εξηγούν. Αν οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις αργήσουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, ο στόλος τους θα απαξιώνεται με αποτέλεσμα τα περιουσιακά στοιχεία (πλοία) να χάνουν αξία και οι ίδιες να αδυνατίζουν οικονομικά.

«Σε άλλη τιμή θα πουληθεί σήμερα ένα παλαιότερο πλοίο για να αποκτηθεί ένα πιο σύγχρονο, σε άλλη τιμή μετά από δύο η τρία χρόνια» εξηγούν και υπογραμμίζουν πως η λύση είναι να ενταχθεί και η ακτοπλοΐα, όσο το δυνατόν πιο σύντομα, στις πρόνοιες του Ταμείου Ανάκαμψης, στέλνοντας μήνυμα προς τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θοδωρή Σκυλακάκη και τον υπουργό Ενέργειας Κώστα Σκρέκα ως τους καθ’ ύλην αρμόδιους υπουργούς. 

Με πληροφορίες από τη σελίδα ot.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων: Καθαρίζει φέτος νόμιμα και βιώσιμα τις παραλίες

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων καθαρίζει τις ακτές της Νάξου. Φέτος πρώτη φορά νόμιμα και βιώσιμα…

Από τη Λάρισα στους Αρκιούς: Παρέλαση για τους μαθητές του 13ου Δημοτικού Σχολείου

Στους Αρκιούς θα παρελάσουν την 25η Μαρτίου μαθητές του 13ου Δ. Σχολείου Λάρισας

Κρουαζιέρα: Χρονιά ορόσημο το 2024, 30 κρουαζιερόπλοια (έναντι 9 το 2023) επισκέφθηκαν τη Νάξο (πίνακας)

Ένωση Λιμένων Ελλάδος: Το 2024 νέα χρονιά σταθμός για την κρουαζιέρα (πίνακας)

Νάξος – Δημοτική Κοινότητα: Αποχώρηση αντιπολίτευσης, καταγγελία για “θεσμική αλλοίωση της λαϊκής βούλησης”

Αποχώρησαν τα μέλη της Αντιπολίτευσης στην Δημοτική Κοινότητα Νάξου στη διάρκεια συνεδρίασης - Ποιοι οι λόγοι που επικαλούνται οι κκ Περράκη - Φουτάκογλου

Μιχ. Καπίρης: Υπουργοί πάνε και έρχονται αδιαφορώντας για τη Νάξο.

Ο περιφερειακός Σύμβουλος Μιχάλης Καπίρης γράφει σχετικά με την κυβερνητική αδιαφορία για τη Νάξο και τις υποδομές της

Αμοργός – Κέντρο Υγείας: Ενίσχυση στο πλήρωμα ασθενοφόρου

Ενίσχυση στο πλήρωμα ασθενοφόρου του Κέντρου Υγείας Αμοργού - ποιος είναι, πότε αναλαμβάνει δουλειά

Soft2Bet: Η ψηφιακή εξέλιξη που αναβαθμίζει το τοπικό ποδόσφαιρο στη Νάξο

Οι φίλαθλοι μπορούν πλέον να ζουν την ένταση του αγώνα μέσω διαδραστικών στοιχείων όπως στατιστικά γραφήματα και αναλύσεις σε πραγματικό χρόνο.

Ενδοκυκλαδικά: Ανεκτέλεστο το αυριανό (19/03) δρομολόγιο του “Αρτεμις”

Ελέω καιρικών συνθηκών και με την ένταση των ανέμων στις Κυκλάδες να φτάνει και τα 9 μποφόρ, "δεμένο" το "Αρτεμις" στη Σύρο

ΣτΕ – Σίφνος: Απόφαση για να σταματήσει την επέκταση του … μπετόν

Ο δήμος θέλει να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο προστασίας του νησιού και προτείνει, μεταξύ άλλων, να απαγορευθεί η ανέγερση υπόσκαφων κτιρίων και να επιτρέπονται πισίνες μόνο σε ξενοδοχεία

Fast Ferries: Αλλαγές στα δρομολόγια των “Αικατερίνη Π” και “Θεολόγος Π”

Λόγω καιρικών συνθηκών δείτε πως αλλάζουν τα δρομολόγια των πλοίων της Fast Ferries ήτοι του "Αικατερίνη Π" και του "Θεολόγος Π"

“Cash or Trash” – Νάξος: Η Βασιλική Κατερίνη πούλησε vintage ραδιόφωνο του ’30 στα 1300 ευρώ (!!!)

Ένα vintage ραδιόφωνο του ’30 στο “Cash or Trash” από την Βασιλική Κατερίνη με καταγωγή από τη Νάξο - Πόσο το πούλησε; (video)

Blue Star Delos: Εκτακτη προσέγγιση στην Σύρο, ποιος ο λόγος;

Το Blue Star Delos θα πραγματοποιήσει σήμερα το βράδυ έκτακτη προσέγγιση στην Σύρο - Ποιος ο λόγος;

SeaJets – Κυκλάδες: Πιο νωρίς από κάθε άλλη χρονιά, το “SuperJet” ξεκινάει ταξίδια

Στις 20 Μαρτίου το SuperJet κάνει την πρώτη του εμφάνιση για το 2025 στα νερά των Κυκλάδων - Ποιο θα είναι το δρομολόγιό του

Νάξος – Υδρομετρητές: Ενεργοποιήθηκε ο “Big Brother”, έπιασε τους .. νεροκλέφτες

Οι νεροκλέφτες, τα πειραγμένα υδρόμετρα / υδρομετρητές και το άγρυπνο «μάτι» του Big Brother που «δούλεψε» καλά!

Σκαδό – Γυμνάσιο: Με μία ιστορία αγάπης και .. μίσους το ταξίδι των μαθητών στην Πάντοβα (video)

Μαθητές από το Γυμνάσιο Σκαδού ταξίδεψαν στην Πάντοβα της Ιταλίας όπου παρουσίασαν την ιστορία αγάπης και μίσους που φέρεται να διαδραματίστηκε στον Πύργο Κόκκου πριν πολλά χρόνια (video)

Νάξος: Το λουτρό της Αριάδνης και ο αρχαιολόγος Νικόλαος Κοντολέων

Που βρίσκεται το "Λουτρό της Αριάδνης" και ο ρόλος του γνωστού αρχαιολόγου Νικόλαου Κοντολέοντα

Καρυστιανού: Ποια είναι η Ναξιώτισσα δικηγόρος στο πλευρό της;

Η Μαρία Γρατσία που είναι συνεχώς στο πλευρό της Μαρίας Καρυστιανού, είχε συμμετάσχει στις εκλογές του 2023 με τα ψηφοδέλτια της «Νίκης».

Νάξος – Fast & Easy: Μία δράση που ήρθε να καλύψει κάθε μας ανάγκη

Fast & Easy.. Γρήγορα και απλά... Μία δράση στις .. δύο ρόδες που έρχεται να καλύψει άμεσα κάθε μας ανάγκη

Αμοργός: Σεισμός 4,1 R με χαμηλό εστιακό βάθος, αισθητός στο νησί του “απέραντου γαλάζιου”

Σεισμός τώρα στην Αμοργό - 4,1 Ρίχτερ ταρακούνησαν το νησί Το εστιακό βάθος του σεισμού υπολογίζεται στα 5,9 χιλιόμετρα

Μύκονος – Λιμενικό Ταμείο: Ανοίγει νωρίτερα φέτος η περίοδος της Κρουαζιέρας

Ανοίγει νωρίτερα (14/03) φέτος η περίοδος Κρουαζιέρας στη Μύκονο - Η αναμονή για το ρεκόρ αφίξεων