Κυριακή, 7 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΕλλάδα: Επιδότηση ετοιμάζει η Κυβέρνηση για τις αερομεταφορές

Ελλάδα: Επιδότηση ετοιμάζει η Κυβέρνηση για τις αερομεταφορές

|

Η Ελληνική Κυβέρνηση ετοιμάζεται να επιδοτήσει με 20 ευρώ ανά θέση τις αεροπορικές εταιρίες ώστε να σωθούν από την κρίση που αναμένεται να κρατήσει δύο χρόνια – Τι γίνεται με τις άγονες γραμμές (μόνο η Σύρος εμπλέκεται από τις Κυκλάδες) 

Με έκτακτη επιδότηση ανά αεροπορική θέση σκοπεύει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση την επιβεβλημένη καθήλωση των στόλων στις αερομεταφορές, απόφαση που είναι θέμα χρόνου να θεσμοθετηθεί για να στηρίξει τον κλάδο που έχει πληγεί από τη θεαματική καθίζηση της επιβατικής κίνησης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση δέχεται αιτήματα από τις αεροπορικές εταιρείες για επιδότηση με 20 ευρώ των προσφερόμενων θέσεων (τόσο στις άγονες γραμμές όσο και στις εμπορικές πτήσεις) προκειμένου να περιοριστούν τα κενά αέρος που προκαλεί στον τζίρο τους η πανδημία, η οποία λόγω των αυστηρών περιορισμών στις μετακινήσεις έχει εξαφανίσει πάνω από το 90% των επιβατών.

Αρμόδιες πηγές της αεροπορικής αγοράς επιβεβαιώνουν ότι γίνονται συζητήσεις για να εξασφαλιστεί μια αποζημίωση που να καλύπτει το ελάχιστο μεταβλητό κόστος (τέλη αεροδρομίων, εναέριας κυκλοφορίας, καυσίμων κ.ά.), στο οποίο, όπως επισημαίνεται, δεν περιλαμβάνονται τα κόστη αεροσκαφών και πληρωμάτων.

Πρόκειται για πτήσεις που η κυβέρνηση, παρά την επιβεβλημένη καραντίνα, ζητά από τις αεροπορικές εταιρείες να διατηρήσουν προκειμένου να καλυφθούν οι εσωτερικές ανάγκες με ένα μίνιμουμ πτητικό έργο που θα καλύπτει τα νησιά, την ηπειρωτική χώρα, ακριτικές περιοχές, αλλά και περιοχές όπου απαιτείται αεροπορική σύνδεση για να μπορούν να μετακινηθούν οι δυνάμεις της Frontex.

«Τα δρομολόγια προσαρμόζονται στα δεδομένα της κρίσης. Μπορώ να δεσμευτώ όμως πως ό,τι κι αν συμβεί δεν θα αφήσουμε κανένα νησί χωρίς σύνδεση. Κι αυτό ισχύει φυσικά και για τις άγονες γραμμές», δήλωσε προ ημερών, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Η συζήτηση για κρατική στήριξη των αερομεταφορών έχει ξεκινήσει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε συνδυασμό και με άλλα μέτρα, στην προσπάθεια των εταιρειών να περιορίσουν το λειτουργικό κόστος, αλλά και τις απώλειες που δημιουργούν οι μεγάλοι περιορισμοί στις μετακινήσεις.

Ήδη οι αεροπορικές εταιρείες του ομίλου Lufthansa παίρνουν μέτρα αναδιάρθρωσης δραστηριοτήτων, με λουκέτο θυγατρικών όπως η low cost Germanwings, μείωση στόλου μέσω πώλησης ή απόσυρσης αεροσκαφών, ακόμη και ομαδοποίηση λειτουργιών κ.ά. Αντίστοιχα, σεισμό επιφέρει η πανδημία και στην easyJet του κ. Στέλιου Χατζηιωάννου, η οποία έχει ζητήσει την ακύρωση της παραγγελίας 107 αεροσκαφών από την Airbus.

Μόνο στις ΗΠΑ, οι ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση του COVID-19 προβλέπουν τη χορήγηση 50 δισ. δολαρίων για τους αερομεταφορείς που αντιστοιχούν στο ήμισυ των δανείων τους. Η χρηματοδότηση όμως αυτή συνοδεύεται με τη δυνατότητα του υπουργείου Οικονομικών να αποκτήσει δικαίωμα συμμετοχής στις αεροπορικές εταιρείες.

Πάνω από 2 χρόνια η διάρκεια της κρίσης

Στην κυβέρνηση δηλώνουν ότι η επιχορήγηση των αεροπορικών δεν μπορεί να είναι πολύ μακριά από τα προτεινόμενα επίπεδα (των 20 ευρώ ανά θέση), καθώς αναγνωρίζουν ότι το πρόβλημα είναι πολύπλοκο και χρειάζεται να αντιμετωπιστεί σε βάθος χρόνου. Καθώς μάλιστα ο αριθμός των πτήσεων έχει περιοριστεί, υπολογίζεται ότι η δαπάνη δεν θα είναι μεγάλη (κάτω από 10 εκατ. ευρώ τον μήνα).

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πλήρη κινητικότητα το εβδομαδιαίο πρόγραμμα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» περιελάμβανε 1.200-1.300 πτήσεις. Σήμερα ο αριθμός υπολογίζεται ότι έχει υποχωρήσει κάτω από τις 100. Την ίδια στιγμή, ακόμη και εμπορικά δρομολόγια εσωτερικών πτήσεων με μεγάλες πληρότητες (π.χ. Αθήνα – Θεσσαλονίκη) με το ζόρι εξυπηρετούν 20 επιβάτες.

Οι απώλειες είναι μεγάλες και η επιδότηση δεν μπορεί να αναπληρώσει τα διαφυγόντα κέρδη, ωστόσο δίνει μια ανάσα ρευστότητας σε μια αγορά που η κρίση έχει στεγνώσει. Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι η έκτακτη κρατική ενίσχυση των αεροπορικών θα έχει σε πρώτη φάση περιορισμένο ορίζοντα (2-3 μηνών) και θα επανεκτιμηθεί στην πορεία.

Ωστόσο, η αβεβαιότητα είναι μεγάλη, με κάποια σενάρια να υποστηρίζουν ότι η αγορά θα χρειαστεί 2 χρόνια για να συνέλθει από το ισχυρό σοκ του κορωνοϊού και να μπορέσει να επανέλθει στα προ της κρίσης επίπεδα. Μάλιστα ο όμιλος Lufthansa εκτιμά ότι η ανάκαμψη θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο.

Στα μέτρα της κυβέρνησης για τη στήριξη του κλάδου προστέθηκαν τις προηγούμενες μέρες και 18μηνης διάρκειας κουπόνια (voucher) στους επιβάτες για να μην επιστραφούν οι δαπάνες των πληρωμένων εισιτηρίων. Τα μέτρα προβλέπεται να συμπληρωθούν και με φορολογικές ελαφρύνσεις, στα πρότυπα λήψης αντίστοιχων μέτρων που ακολουθούν και άλλες κυβερνήσεις ανά την Ευρώπη για να κρατήσουν όρθια την αεροπορική βιομηχανία.

Μεταβάλλεται ο διαγωνισμός για τις άγονες

Η πανδημία ανατρέπει και όλο τον αεροπορικό σχεδιασμό για τις άγονες γραμμές της περιόδου 2020-2024, καθώς ο διαγωνισμός που είχε προγραμματιστεί για τα τέλη Μαρτίου κηρύχθηκε άγονος, αφού καμία αεροπορική εταιρεία δεν προσήλθε λόγω της αρνητικής συγκυρίας.

Αρμόδια στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφέρουν ότι οι τρέχουσες συμβάσεις παρατείνονται μέχρι να βγει ο νέος διαγωνισμός τους επόμενους μήνες, με πιθανότερο ενδεχόμενο να πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο.

Όπως σημειώνουν, όμως, ο διαγωνισμός δεν μπορεί να παραταθεί επ’ αόριστον. Αυτό σημαίνει ότι θα ισχύουν οι υφιστάμενες συμβάσεις για τα άγονα δρομολόγια που ούτως ή άλλως εκπνέουν τον Σεπτέμβριο, ώστε όταν βελτιωθούν οι συνθήκες στην αγορά να υποβληθεί νέο αίτημα στην Ε.Ε., προσαρμοσμένο στα δεδομένα της οικονομικής και υγειονομικής συγκυρίας.

Ο αρχικός σχεδιασμός αφορούσε 12 άγονες αεροπορικές γραμμές (Αθήνα – Σκιάθος, Αθήνα – Ικαρία, Αθήνα – Σύρος, Αθήνα – Λέρος, Αθήνα – Αστυπάλαια, Αθήνα – Κάλυμνος, Αθήνα – Σκύρος, Θεσσαλονίκη – Σάμος, Θεσσαλονίκη – Χίος, Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα, Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος και Ρόδος – Καστελόριζο), με οικονομικό αντιστάθμισμα ύψους 24,6 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Ο διαγωνισμός που είχε πραγματοποιηθεί το 2016 αφορούσε 28 άγονες αεροπορικές γραμμές (για την περίοδο από 1η Οκτωβρίου 2016 έως 30 Σεπτεμβρίου 2020), τις οποίες είχαν μοιραστεί τότε η Aegean, η Olympic, η Sky Express και η Astra Airlines, που πρόσφατα ανέστειλε τη λειτουργία της.

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα airnews.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Οι Υφάντρες και οι Αναμνήσεις τους»: Το εργοστάσιο Ζησιμάτου ξαναζωντάνεψε στην Ερμούπολη

Μια βιωματική δράση του Cycladic Identity του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και του Hermoupolis Heritage, που ζωντάνεψε τη μνήμη της κλωστοϋφαντουργίας στη Σύρο

Γ. Πολυχρονάκος: «Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα νησιά σαν ενοχλητικές κουκίδες στον χάρτη»

Σφοδρή κριτική του Τομεάρχη Νησιωτικής Πολιτικής του ΠΑΣΟΚ στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ

Bono, The Edge και Gavin Friday στην Αντίπαρο – Ιρλανδικό «άρωμα» ροκ στο Αιγαίο

Τρεις εμβληματικές μορφές της παγκόσμιας ροκ σκηνής απολαμβάνουν στιγμές χαλάρωσης στις Κυκλάδες

Μανιομανώλης: Ο παλικαράς ζωοκλέφτης από το Φιλώτι που έγραψε ιστορία στα Βουρλά

Απόγονος Κρητικών επαναστατών, μεγαλοβοσκός στη Νάξο και θρύλος για τα κατορθώματά του

Η ΕΑΣ Νάξου αποχαιρετά τον πρόεδρο της Κεραμωτής, Μανώλη Φακίνο

Συγκινητικό μήνυμα του Δημήτρη Καπούνη για την απώλεια ενός αγωνιστή της αυτοδιοίκησης και του αγροτικού κόσμου

Γ. Βρούτσης: «Ιστορική απόφαση η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ για χωριά έως 1.500 κατοίκους – Μεγάλη ανάσα για τις Κυκλάδες»

Η εξαγγελία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ για μείωση και πλήρη κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε μικρούς οικισμούς αποτελεί «δικαίωση της πολιτικής μας», τονίζει ο Υπουργός Αθλητισμού και Βουλευτής Κυκλάδων

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι

Αλλαγή στο Δημοτικό Συμβούλιο Πάρου – Η Ευθαλία Σπανού αντικαθιστά τον Νικόλαο Μοστράτο

Η παραίτηση του Νικολάου Μοστράτου και η ορκωμοσία της πρώτης επιλαχούσας του συνδυασμού «Πάρος, με Ευθύνη και Ενότητα»

Νάξος – Θεαματική μανούβρα του Hellenic Highspeed στο λιμάνι (video)

Το ταχύπλοο προσεγγίζει από Πάρο και Πειραιά και δένει σε μόλις 3 λεπτά με εντυπωσιακή ακρίβεια

Προκριματικά Μουντιάλ 2026: Τουρκία – Ισπανία, το ντέρμπι κορυφής και ποντάρουμε στα .. γκολ

Δύσκολη αποστολή για τη «Φούρια Ρόχα» στην Κωνσταντινούπολη – Στοίχημα με αξία το 2 & G/G

Η Παπαβασιλείου αλλάζει όψη: Έρχεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη Νάξο

Μετά την «παύση» λόγω σεισμών, ξεκινούν τα έργα υπογείωσης καλωδίων και ανακατασκευής πεζοδρομίων – Προϋπολογισμός 2,15 εκατ. ευρώ.

Εκτακτο – Νάξος: Φωτιά στο ύψος του Τιμίου Σταυρού, στο δρόμος προς Γαλήνη

Φωτιά σε εξέλιξη στον επαρχιακό δρόμο Νάξου - Εγγαρών στο ύψος του Τιμίου Σταυρού

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Νάξος: Έντονες αντιδράσεις για την ακύρωση μίσθωσης ακινήτου και το μέλλον σχολικών μονάδων (video)

Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με αιχμές για «σπατάλη» 120.000 ευρώ, προτάσεις για τρεις νέες σχολικές μονάδες και διαφωνίες για το Δικαστικό Μέγαρο.

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο πρόεδρος της κοινότητας, Εμμανουήλ Φακίνος

Μεγάλη θλίψη στην τοπική κοινωνία για την ξαφνική απώλεια του Προέδρου της Κεραμωτής, που υπήρξε σύμβολο ανθρωπιάς και προσφοράς. - Σήμερα η εξόδιος ακολουθία

Νάξος: Διαδικτυακή επίθεση από Ισραηλινούς στη «Ταβέρνα Αξιώτισσα»

Μετά το επεισόδιο της 25ης Αυγούστου, το εστιατόριο δέχεται συντονισμένη επίθεση με fake reviews από το εξωτερικό, ενώ ο ιδιοκτήτης καταγγέλλει έλλειψη προστασίας από την Google.

Kεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο για το περιστατικό στη Νάξο «Σκηνές πογκρόμ του 19ου αιώνα»

Σκληρή ανακοίνωση του ΚΙΣ για τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα – Κάνει λόγο για υπονόμευση της δημοκρατίας και καλεί σε μηδενική ανοχή στη ρητορική μίσους.