Τρίτη, 19 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΕλλάδα: Διχάζει η θέσπιση εισιτηρίου στον Ολυμπο, αναβλήθηκε για την Αλόννησο

Ελλάδα: Διχάζει η θέσπιση εισιτηρίου στον Ολυμπο, αναβλήθηκε για την Αλόννησο

|

Προβληματίζει η απόφαση για θέσπιση εισιτηρίου για τον Ολυμπο – Τι ισχύει για την Αλόννησο – Στην Σαμαριά φέρνει στο κράτος περίπου 700.000 ευρώ το χρόνο το εισιτήριο αλλά είναι θέμα που πάνε τα χρήματα (!!!) 

Αντιδράσεις προκαλεί η πρόθεση του υπουργείου Περιβάλλοντος να θεσπίσει εισιτήριο για την επίσκεψη στον Εθνικό Δρυμό του Ολύμπου. Το μέτρο, που είναι γενικά διαδεδομένο σε πολλές χώρες της Ε.Ε. ως πηγή εσόδων για τις προστατευόμενες περιοχές, εφαρμόζεται στη χώρα μας μόνο στο φαράγγι της Σαμαριάς, ενώ επρόκειτο να ισχύσει από φέτος και στο θαλάσσιο πάρκο της Αλοννήσου, «αναβλήθηκε» όμως μετά τις αντιδράσεις. Σημαντικό ζήτημα είναι το πού θα καταλήγουν τα έσοδα, καθώς σήμερα δεν υπάρχει μηχανισμός που να διασφαλίζει ότι θα επιστρέψουν στην προστατευόμενη περιοχή.

Προ ημερών «διέρρευσε» σχέδιο υπουργικής απόφασης (η οποία ωστόσο δεν έχει υπογραφεί), που προβλέπει τη θέσπιση ημερήσιου εισιτηρίου 6 ευρώ ανά άτομο και 12 ευρώ για κάθε Ι.Χ. Στο σχέδιο δίνεται δυνατότητα ετήσιου «πάσου» στην τιμή των 40 ευρώ και στο μισό (20 ευρώ) για τους μόνιμους κατοίκους της περιοχής. Χθες, ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ, που θα υποκαταστήσει τους φορείς διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών) εξέδωσε ανακοίνωση, σημειώνοντας ότι η συζήτηση βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη και η όποια απόφαση θα πρέπει να εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο του φορέα του Ολύμπου και φυσικά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου.

«Το οριστικό κείμενο θα υπογραφεί μετά την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για τον Ολυμπο, που έχει σταλεί προς υπογραφή στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας και αφού προηγηθεί συζήτηση με τοπικούς φορείς και άλλους εμπλεκόμενους», αναφέρει στην «Κ» ο Γιάννης Μητσόπουλος, γενικός διευθυντής του ΟΦΥΠΕΚΑ. «Η θέσπιση εισιτηρίου σε τμήματα προστατευόμενων περιοχών είναι κάτι ευρέως διαδεδομένο στην Ευρώπη. Θα δημιουργήσει έσοδα για τον φορέα, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί καλύτερα στον ρόλο του: να πραγματοποιεί καθαρισμό και συντήρηση των μονοπατιών, να βελτιώσει τις υποδομές, να προσφέρει συγκοινωνία, ξεναγήσεις».

Το υπουργείο Περιβάλλοντος σκοπεύει να επεκτείνει το μέτρο και σε άλλες περιοχές, όχι μόνο για τα έσοδα αλλά και για να ελέγξει την επισκεψιμότητα. «Ανάμεσα στις περιοχές που εξετάζουμε είναι το Ελαφονήσι και ο Μπάλος στην Κρήτη, η Διαδιά, η λίμνη Κερκίνη, περιοχές με υψηλή επισκεψιμότητα. Η θέσπιση εισιτηρίου είναι κοινή πρακτική στο εξωτερικό ως μέτρο πρόληψης, ελέγχου της πρόσβασης του κόσμου και βέβαια της δημιουργίας ενός ανταποδοτικού πόρου για την περιοχή».

«Τι θα προσφέρει;»

Ενας από τους φορείς που αντέδρασαν στο κείμενο που δημοσιοποιήθηκε είναι η Ελληνική Ομοσπονδία Ορειβασίας – Αναρρίχησης. «Δεν διαφωνούμε επί της αρχής με το εισιτήριο. Και στις Αλπεις υπάρχει εισιτήριο 3 ευρώ. Είναι όμως εισιτήριο εισόδου και όχι ημερήσιας διαμονής και αντιστοιχεί σε ασφάλιση του ορειβάτη. Στις Αλπεις το κινητό έχει σήμα παντού και αν σου συμβεί κάτι, μέσα σε δέκα λεπτά θα έρθει με ελικόπτερο ομάδα διάσωσης να προσφέρει βοήθεια», λέει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Νίκος Κοντός. «Στον Ολυμπο τι θα προσφέρει το έσοδο από το εισιτήριο; Μέχρι σήμερα τους καθαρισμούς και τη συντήρηση των μονοπατιών την κάνουν τα μέλη μας. Κατά τη γνώμη μας, πρέπει κατ’ αρχήν το υπουργείο να ζητήσει και τη δική μας άποψη, μιας και η Ομοσπονδία διαχειρίζεται δύο καταφύγια στο βουνό. Οσον αφορά το εισιτήριο, εκτιμώ ότι θα πρέπει να είναι μικρότερο, να αφορά την είσοδο ανεξαρτήτως ημερών, να διασφαλιστεί ότι θα διατεθεί για την προστατευόμενη περιοχή και να αντιστοιχεί σε συγκεκριμένες ανταποδοτικές δράσεις».

Στην Αλόννησο, πάντως, η απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος να θεσπίσει εισιτήριο για τη διέλευση ή την παραμονή μέσα στην Α ζώνη του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Η σχετική απόφαση ελήφθη πέρυσι και επρόκειτο να εφαρμοστεί από το φετινό καλοκαίρι (ενδεικτικά, 11 ευρώ ανά άτομο, 67 ευρώ για ένα σκάφος 10 μέτρων). «Το ύψος του εισιτηρίου αποφασίστηκε με βάση οικονομοτεχνική μελέτη και μάλιστα δημιουργήθηκε και μια πλατφόρμα ώστε να καταβάλλεται ηλεκτρονικά», λέει ο διευθυντής του φορέα διαχείρισης του πάρκου, Σπύρος Ιωσηφίδης. «Υπήρξαν ωστόσο πολλές αντιδράσεις από τοπικούς φορείς, βουλευτές, επαγγελματίες που κάνουν ημερήσιες εκδρομές με καραβάκια από Αλόννησο και Σκόπελο και αλιείς από άλλες περιοχές (οι ντόπιοι εξαιρέθηκαν), κατατέθηκαν μάλιστα και δύο προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Οι αντιδράσεις φαίνεται ότι προβλημάτισαν την πολιτική ηγεσία, που αποφάσισε να μειώσει το εισιτήριο κατά 50% για φέτος λόγω κορωνοϊού, όμως η σχετική απόφαση δεν εκδόθηκε ακόμα και έτσι το μέτρο απλά δεν εφαρμόστηκε. Σε κάθε περίπτωση, η είσπραξή του θα ήταν μια δύσκολη υπόθεση καθώς τα μέσα του λιμενικού είναι περιορισμένα, ενώ οι φύλακες του φορέα δεν έχουν δικαίωμα να πραγματοποιήσουν ελέγχους σε σκάφη και να επιβάλλουν πρόστιμα».

Η Σαμαριά

H μόνη προστατευόμενη περιοχή στην οποία κάποιος πληρώνει εισιτήριο σήμερα στη χώρα μας παραμένει το φαράγγι της Σαμαριάς (5 ευρώ/άτομο), από το 1990. Σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Δασών Χανίων, που έχει την ευθύνη της διαχείρισής του, το φαράγγι δέχεται ετησίως περί τις 150.000 επισκέπτες και έχει έσοδα περίπου 700.000 ευρώ. 

«Υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα με τα έσοδα», εξηγεί η Μαρία Κοζυράκη, συντονίστρια της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης. «Τα έσοδα αποδίδονται στο Πράσινο Ταμείο. Το 30% αυτών επιστρέφεται σε τέσσερις δήμους (Σφακίων, Πλατανιά, Χανίων και Καντάνου-Σελίνου) για την πραγματοποίηση ανταποδοτικών έργων –κάτι που, κατά τη γνώμη μου, δεν έχει λογική, αφού οι δήμοι επωφελούνται με πολλούς τρόπους οικονομικά από τη Σαμαριά–, ωστόσο δεν υπάρχει κανένας έλεγχος επ’ αυτού. Αντίθετα έχουμε δει πολλές φορές να χρησιμοποιούνται οι πόροι αυτοί για εκδηλώσεις, για την προβολή των δήμων και άλλες άσχετες με το φαράγγι υποθέσεις. Επιπλέον, το Πράσινο Ταμείο δίνει ετησίως ένα ποσό ειδικά για τη Σαμαριά, για συντήρηση μονοπατιών, καθαριότητα και άρση καταπτώσεων βράχων. Τα χρήματα όμως είναι πολύ λιγότερα από το υπόλοιπο 70% των εισπράξεων και έρχονται με μεγάλη καθυστέρηση, για παράδειγμα φέτος ήρθαν τον Μάιο. Αν τα έσοδα έμεναν στην υπηρεσία, τότε θα μπορούσαμε να κάνουμε “θαύματα” με έναν σωστό προγραμματισμό». 

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr – φωτο protothema.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δονούσα: Στη βουλή μέσω ερώτησης για την ακτοπλοϊκή σύνδεση μέσω ερώτησης από τον Μ. Καφούρο

Μ. Καφούρος: "Άνιση μεταχείριση επί σειρά ετών υφίσταται η Δονούσα στις ακτοπλοϊκές της συνδέσεις"

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Τι κάνουν Αμερικανοί Φοιτητές στη Σύρο;

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου συνεργάζεται με την τοπική κοινωνία της Σύρου και υποδέχεται φοιτητές του Πανεπιστημίου WPI

Νάξος – Β. Κατσαράς: “Διευρύνεται η σεζόν μέσα από σταθερά βήματα προβολής” (video)

Ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού Βαγγέλης Κατσαράς μιλάει για την διεθνή έκθεση Τουρισμού στο Λονδίνο και τη προσπάθεια που γίνεται για την διεύρυνση της σεζόν μέσα από σταθερά βήματα και με κατεύθυνση στον εναλλακτικό τουρισμό (video)

Κυκλάδες – Πολεοδομικό: Τι χτίζεις και που σε Μύκονο και Σαντορίνη

Τα δύο σχέδια της πολεοδομικής μεταρρύθμισης θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση και θα εγκριθούν με Π.Δ. - Οι νέες κατοικίες δεν θα μπορούν να ενταχθούν στο σύστημα Αirbnb, ενώ απαγορεύονται οι πισίνες σε όλες τις νέες άδειες λόγω λειψυδρίας

Νάξος – Φιλώτι: Γιατί πρέπει να σωθεί η “Πηγή της Καμίνου”;

Ο δάσκαλος Αντώνης Τζιώτης αναλύει τους λόγους για την άμεση αναστήλωση της "Πηγής της Καμίνου" στο Φιλώτι

CEARS PLUS: Σύγχρονο Διαδικτυακό Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης

CEARS PLUS: Το Σύγχρονο Διαδικτυακό Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης – Προσφορές για τα Χριστούγεννα (Christmas Offer -15%)

Golden Star Ferries: Ανεκτέλεστο το δρομολόγιο (20/11) του “Andros Queen”

Τετάρτη 20 Νοεμβρίου και το Andros Queen θα μείνει δεμένο στο λιμάνι της Μυκόνου

Πρόταση Ημέρας: Κεφτεδάκια κοτόπουλου με «παιδική» σάλτσα

Απίθανα αρωματικά κοτοκεφτεδάκια, που σερβίρονται με βελούδινη σάλτσα με την ήπια νοστιμιά της να κάνει κάθε μπουκιά σκέτη απόλαυση.

Πως να κερδίσω στο στοίχημα;

Το στοίχημα δεν είναι σπριντ ούτε των 100 ούτε των 200 μέτρων αλλά σκληρός μαραθώνιος

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου

Νάξος: Ξημέρωμα μετά την βροχή στην Κωμιακή ή μήπως όχι;

Μία εικόνα χίλιες λέξεις.. Ξημέρωμα μετά τη βροχή στη Κωμιακή της Νάξου

Νάξος – Πετράκης: Αγάπησε το κρασί, δημιούργησε το δικό του οινικό καταφύγιο

Ο Μανώλης Πετράκης - πρώτης γενιάς οινοποιός - αγάπησε το κρασί και δημιούργησε το δικό του οινικό καταφύγιο στη Νάξο ..

JYSK: Ερχεται Κυκλάδες, σε ποιο νησί ανοίγει κατάστημα;

Συνεχίζει τη στρατηγική των μικρών καταστημάτων τύπου «σούπερ μάρκετ» - Τι είπε ο διευθυντής μάρκετινγκ της JYSK στην Ελλάδα, κ. Κώστας Δημόπουλος.

Κώστας Τέο: Ενιωσε αδιαθεσία, δεν πρόλαβε, η καρδιά του τον πρόδωσε στα 44 του χρόνια

Πέθανε ο αθλητικογράφος Κώστας Τέο - Κάλυπτε το ρεπορτάζ της ΑΕΚ

Επιτέλους βροχή…. “Πρωτοβρόχια” στις Κυκλάδες αλλά με διακοπές ηλεκτρικού ρεύματος

Μετά από σχεδόν επτά μήνες είχαμε την πρώτη βροχή στις Κυκλάδες - Σε Φολέγανδρο και Ιο το μεγαλύτερο ποσοστό βροχόπτωσης

Ινδία: Ποιο νησί των Κυκλάδων δίνει το όνομά του σε αυτοκίνητο; (video)

Το ελληνικό κυκλαδίτικο νησί που θα δώσει το όνομά του στο νέο SUV (εικόνες & βίντεο)

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Αμοργός: Ποια δώρισε 198.000 ευρώ στο Δήμο για κατασκευή σχολείου στην Αρκεσίνη;

Δωρεά από Σοφία Κέλερη στον Δήμο Αμοργού για την κατασκευή σχολείου ή άλλου έργου στην Αρκεσίνη