Το πρόγραμμα αναβάθμισης των 85 F-16 ενέκρινε ομόφωνα το ΚΥΣΕΑ, που συνεδρίασε εκτάκτως σήμερα υπό τον Πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα – Ποιοι είναι οι όριοι της συμφωνίας – Επέκταση δράσεων της Αμερικής (εκτός Σούδας) και σε Ανδραβίδα, Λάρισα και Kαστέλλι
Και αίφνης … Αναβάθμιση. Και 85 από τα μαχητικά F-16 του στόλου της Πολεμικής Αεροπορίας, θα περάσουν στην έκδοση Viper, δηλαδή στην πιο σύγχρονη εκδοχή του συγκεκριμένου τύπου αεροσκαφών, ενέκρινε ομόφωνα το ΚΥΣΕΑ, το οποίο χρειάστηκε τελικά δύο συνεδριάσεις μέχρι να καταλήξει στη συγκεκριμένη απόφαση. Στη συνεδρίαση, η οποία δεν είχε ανακοινωθεί και διήρκεσε περίπου δυο ώρες, έγινε αναλυτική παρουσίαση των δυνατοτήτων που θα έχουν τα F-16 στη νέα τους έκδοση, αλλά και των διαφορών τους με τα ανταγωνιστικού τύπου αεροσκάφη, τώρα και στα επόμενα 10 χρόνια, στο πλαίσιο πάντα της ισορροπίας αεροπορικής ισχύος πάνω από το Αιγαίο, μεταξύ Τουρκίας – Ελλάδος.
Έμπειροι αξιωματικοί σχολίαζαν σε συνομιλητές τους, σε σχέση με τη σημερινή απόφαση του ΚΥΣΕΑ, ότι με την αναβάθμιση στον πιο σύγχρονο τύπο, τα F-16 θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν, πλην της Stealth τεχνολογίας, στα ίσια τα F-35, κάτι που σημαίνει ότι επιχειρησιακά θα είναι ισάξια. Να σημειωθεί πάντως ότι, εντωμεταξύ, παραμένει άγνωστο αν και πότε θα προμηθευτεί η Τουρκία τα F-35.
Η συμφωνία
Σύμφωνα με πηγές του Πενταγώνου, το συνολικό κόστος της συμφωνίας θα φτάσει στο 1,5 δισ. δολάρια (περίπου 1,1 δισ. ευρώ) και ορισμένες από τις οικονομικές πτυχές του προβλέπουν τα εξής:
-Η πρώτη δόση θα ανέλθει σε 40 με 50 εκατ. ευρώ
-Έως το 2021 η ετήσια δόση δεν θα υπερβαίνει τα 120 εκατ. ευρώ περίπου, λόγω μνημονιακών υποχρεώσεων
-Η ολοκλήρωση προγράμματος του πρώτου αεροσκάφους θα διαρκέσει 22 μήνες, με ορίζοντα επιστροφής στην Ελλάδα το 2020-2021
-Έπειτα θα υπάρξει γραμμή παραγωγής στην ΕΑΒ και ολοκλήρωση των εργασιών και των 85 μαχητικών έως το 2028
Να σημειώσουμε εδώ ότι η προηγούμενη πρόταση προέβλεπε ότι από τα 1,2 δισ. ευρώ που απαιτούνταν για την αναβάθμιση των 85 F – 16, η Ελλάδα θα έπρεπε να καταβάλλει τα 900 εκατ. ευρώ μέχρι το 2021. Η εμπροσθοβαρής απαίτηση σε συνδυασμό με τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία καθιστούσαν σαφές ότι η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να ανταπεξέλθει στη συμφωνία.
Οι αναβαθμίσεις
Η έκδοση Viper θα περιλαμβάνει σειρά αναβαθμίσεων στα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους, με σημαντικότερη εκείνη της τοποθέτησης ραντάρ AESA (Active Electronically Scanned Array). Ένα ακόμη χαρακτηριστικό που θα φέρουν τα ελληνικά μαχητικά είναι η συλλογή δεδομένων LING 16 και ένα σύστημα σχεδιασμού πτήσεως (JMPS).
Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης έναν προσομοιωτή πτήσεως F-16V, την αναβάθμιση δύο υπαρχόντων προσομοιωτών της Πολεμικής Αεροπορίας σε F-16V, αναβάθμιση 26 συστημάτων αυτοπροστασίας ASPIS I σε επίπεδο ASPIS II, εξοπλισμό υποστηρίξεως εδάφους, συστήματα ολοκληρώσεως των συστημάτων και δοκιμών, ανταλλακτικά.
Ένα ή δύο αεροσκάφη θα αναβαθμιστούν εξ ολοκλήρου στις ΗΠΑ, για να χρησιμοποιηθούν ως υποδείγματα για τις τεχνικές εργασίες, και στη συνέχεια μία σειρά από ηλεκτρονικά συστήματα θα κατασκευάζονται στις ΗΠΑ, θα έρχονται στην Ελλάδα, θα συναρμολογούνται και θα γίνονται οι υπόλοιπες κατασκευές και τροποποιήσεις.
Στην Ελλάδα θα έρθει ομάδα Αμερικανών για δοκιμές εδάφους σε τρία ή τέσσερα F-16, ώστε να επιλέξουν ένα από αυτά, που θα φύγει για ΗΠΑ τον Αύγουστο.
Όπως τονίζουν στο Πεντάγωνο, η αναβάθμιση των 85 F-16 σε Viper, όταν ολοκληρωθεί, αναμένεται να «ανεβάσει» το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων και να ενισχύσει την αποτρεπτική ικανότητα της χώρας, σε μια κρίσιμη περίοδο εντάσεων με την Τουρκία.
Και το κερασάκι
Το επίπεδο της αμυντικής συνεργασίας με τις ΗΠΑ προκύπτει, πάντως, πολύ πιο έντονα από την ουσιαστική συμφωνία της Αθήνας να επιτρέψει στους Αμερικανούς να προχωρήσουν σε μεγάλες επεκτάσεις της συμφωνίας της Σούδας. Οι Ενοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ χρησιμοποιούν τόσο τη ναυτική βάση όσο και το παρακείμενο αεροδρόμιο της Σούδας, για διαρκή μεταφορά δυνάμεων, πυρομαχικών και άλλων υλικών, που επιτρέπει τη διεξαγωγή επιχειρήσεων στην ευρύτερη περιοχή. Παράλληλα, οι βάσεις της Ανδραβίδας, της Λάρισας και του Kαστελλίου θα χρησιμοποιούνται από τις αμερικανικές δυνάμεις, κυρίως για τη στάθμευση και πτήση drones αλλά και κατασκοπευτικών αεροπλάνων στην ευρύτερη περιοχή. Από αυτή τη συνεργασία η Αθήνα φιλοδοξεί να επωφεληθεί κυρίως μέσω της απόκτησης drones, αλλά και τεχνογνωσίας σε αυτό το σκέλος.
Με πληροφορίες από την Καθημερινή