Αποδείχτηκε για μία ακόμη φορά ότι η Ελλάδα δεν έχει καμία σχέση με την Αμερική σε επίπεδο οικονομίας. Black Friday με …εκπτώσεις του 20%, καταγγελίες για παραποίηση τιμών και 21 επιχειρήσεις είχαμε παραβάσεις κάθε είδους… – Και η Ρόδος από το Νότιο Αιγαίο στους ρυθμούς αυτούς μέσω όμως των μεγάλων καταστημάτων
Αύξηση της αγοραστικής κίνησης στις κεντρικές αγορές, ανομοιόμορφη εικόνα ανά την Ελλάδα, και μεταξύ εμπορικών καταστημάτων και αλυσίδων, αλλά και επιφυλάξεις από τους Εμπορικούς Συλλόγους προκαλεί η χθεσινή πρώτη «απόπειρα» της «Black Friday», σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της ΕΣΕΕ. Μεταξύ άλλων προκύπτει ότι οι καταναλωτές σε κεντρικές αγορές φάνηκαν να ήταν πιο έτοιμοι από τους καταστηματάρχες για την «Black Friday», κυρίως λόγω των προωθητικών ενεργειών μεγάλων εμπορικών αλυσίδων, οπότε η κίνηση της αγοράς ήταν αυξημένη, ενώ αντίθετα, οι εκπρόσωποι των εμπορικών συλλόγων δήλωσαν αιφνιδιασμό και ανέφεραν έλλειμμα ενημέρωσης. Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει η Συνομοσπονδία είναι ότι σε γενικές γραμμές φαίνεται ότι πρόκειται για μια πρωτοβουλία υιοθέτησης του διεθνούς θεσμού από τις μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες με τον «βομβαρδισμό» ενημέρωσης των καταναλωτών σχετικά με τη συγκεκριμένη ημέρα και των συντονισμένων προωθητικών ενεργειών τους, στην ουσία «παρέσυραν» τα εμπορικά καταστήματα, ώστε να συμμετέχουν σχεδόν αιφνιδίως και την τελευταία στιγμή. Επίσης, ότι η γενική στάση του επιχειρηματικού κόσμου απέναντι στο θεσμό μπορεί να γίνει θετική, αν υπάρξει οργάνωση και σωστός συντονισμός, ώστε η «Black Friday» να λαμβάνεται ως πρωτοβουλία των εμπορικών καταστημάτων στις κεντρικές εμπορικές αγορές και όχι ως μια πρακτική των μεγάλων αλυσίδων που υιοθετείται αναγκαστικά και από τα μικρά καταστήματα.
Έλεγχοι
Και μέσα σε όλα είχαμε και στοχευμένους έλεγχους σε πολυκαταστήματα τα οποία συμμετείχαν στην “Black Friday” μέσα από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας. Συνολικά διενεργήθηκαν 65 έλεγχοι και σε 21 επιχειρήσεις διαπιστώθηκαν παραβάσεις που αφορούσαν υπερωριακή απασχόληση και ζητήματα υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων. Οι επιχειρήσεις αυτές κλήθηκαν σε γραπτή παροχή εξηγήσεων, όπως προβλέπεται, προκειμένου οι αρμόδιες υπηρεσίες του Σ.ΕΠ.Ε. να προχωρήσουν τις διαδικασίες επιβολής προστίμων. «Καμία ημέρα δεν μπορεί να αποτελεί εξαίρεση στην εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας, υπό οποιαδήποτε πρόσχημα», αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή του το υπουργείο Εργασίας και προσθέτει: «Το Σ.ΕΠ.Ε θα ανταποκριθεί στο εξαιρετικά κρίσιμο, στις σημερινές συνθήκες, καθήκον του έλεγχου της εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας, καταπολεμώντας αποφασιστικά κάθε εκδήλωση εργοδοτικής αυθαιρεσίας και προασπίζοντας τα δικαιώματα του κόσμου της εργασίας».
Και το Νότιο Αιγαίο
Να σημειώσουμε ότι με βάση δημοσιεύματος της «Δημοκρατικής» είδαμε και την «Μαύρη Παρασκευή» στη Ρόδο…. Όπως αναφέρεται στο εν λόγω δημοσίευμα «Η μεγαλύτερη κίνηση σημειώθηκε στα καταστήματα ‘Public’ όπου από τις 7 το πρωί, πάρα πολύς κόσμος περίμενε έξω από το κατάστημα στο Κορακόνερο: «Μόλις άνοιξαν οι πόρτες γύρω στις 8 το πρωί, είδαμε πάνω από 150 άτομα. Βέβαια, όλα κύλησαν ομαλά και με ηρεμία. Δεν σημειώθηκε αναστάτωση, ούτε είχαμε κάποια περιστατικά, όπως βλέπουμε σε άλλες χώρες. Στην Ελλάδα είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτό. Οι τιμές είναι μειωμένες έως και 55% στα προϊόντα μας και μάλιστα είναι καινούργια μοντέλα, ενώ στα παιδικά παιχνίδια οι μειώσεις ανέρχονται στο 30% Γίνονται όμως, και πολλές άλλες προσφορές. Η κίνηση που σημειώθηκε σήμερα συγκρίνεται μόνον με την κίνηση που έχουμε παραμονή Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, ενώ τις τελευταίες 15 μέρες, η κίνηση ήταν περιορισμένη, γιατί όλοι περίμεναν να δουν τι θα γίνει», Από τις αλυσίδες καταστημάτων που δραστηριοποιούνται στην Ρόδο, το Praktiker, ο Κωτσόβολος και ο Γερμανός δεν συμμετείχαν στην «Black Friday» αλλά έκαναν προσφορές ενώ από τα καταστήματα καλλυντικών, το Hondos Center συμμετείχε με μειωμένες τιμές σε διάφορα προϊόντα.
Οι κεντρικές αγορές της Αττικής:
1. Αθήνα
– Συμμετοχή των καταστημάτων σε μικρό ποσοστό, κυρίως συμμετείχαν τα επώνυμα και οι αλυσίδες, με επίπεδο εκπτώσεων περίπου 21-40%.
– Υψηλή επισκεψιμότητα στο κέντρο της Αθήνας, αλλά κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες. Δεν υπάρχει εικόνα για τα μικρά καταστήματα.
– Το αποτέλεσμα του συγκεκριμένου θεσμού, θα κρίνει την υιοθέτησή του ή όχι.
2. Πειραιάς
– Συμμετοχή των καταστημάτων της περιοχής κατά ένα ποσοστό 40 με 50%, με επίπεδο εκπτώσεων της τάξεως του 11-20%.
– Τα καταστήματα που συμμετείχαν πραγματοποίησαν εκπτώσεις σε όλα τα εμπορεύματα ανεξαιρέτως (stock/σεζόν).
– Θετικά/Μεγάλη επισκεψιμότητα και αύξηση τζίρου. Θετικό για το τέλος του μήνα.
– Η ενδεχόμενη καθιέρωση του θεσμού προϋποθέτει οργάνωση, προβολή και ενημέρωση, καθώς δεν υπήρξε ενημέρωση και τα καταστήματα της περιοχής δεν είχαν τη δυνατότητα προετοιμασίας.
3. Περιστέρι
– Συμμετείχε περίπου το 15% των εμπορικών καταστημάτων, ενώ ανεξαιρέτως συμμετείχαν όλε οι αλυσίδες, οι οποίες προώθησαν και το θεσμό συμπαρασύροντας τα μικρά μαγαζιά.
– Η μικρή μερίδα των εμπορικών καταστημάτων που συμμετείχε πραγματοποίησε εκπτώσεις κυρίως σε «stock» εμπορεύματα.
– Σαν γενική εικόνα, σημειώθηκε υψηλότερη επισκεψιμότητα στην εμπορική αγορά σε σχέση με τον υπόλοιπο μήνα.
– Η ενδεχόμενη υιοθέτηση της «Black Friday» χρειάζεται οργάνωση και συνεργασία καθώς τόσο ο κόσμος αλλά και τα καταστήματα δεν ήταν ενημερωμένοι.
4. Ν. Ιωνία
– Η «Black Friday» μπορεί να χαρακτηριστεί ως «εικονική» για την εν λόγω περιοχή
– Πολύ λίγα καταστήματα συμμετείχαν (10-15%), με επίπεδο εκπτώσεων της τάξεως του 20-40%, κυρίως σε εμπορεύματα της σεζόν και μόνο για τη σημερινή ημέρα.
– Υψηλή επισκεψιμότητα στην αγορά, χωρίς όμως να φαίνεται ότι οι καταναλωτές επιδίδονταν και σε αγορές.
– Πρόκειται για μια «Αμερικανιά» που στα εμπορικά καταστήματα δεν προσδίδει κάτι ιδιαίτερο, καθώς οι πωλήσεις κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα όπως και τις υπόλοιπες ημέρες.
5. Κηφισιά
– Λίγα καταστήματα συμμετείχαν κυρίως αλυσίδες.
– Δεν υπήρξε οργάνωση και συντονισμός. Ενώ θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση των εμπόρων.
– Γενικά θετική άποψη για το θεσμό
6. Μαρούσι
– Συμμετείχαν με υψηλά επίπεδα εκπτώσεων (της τάξεως του 50%) σε εμπορεύματα stock αλλά και της σεζόν.
– Κινήθηκαν καλύτερα οι πωλήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε «Ο κόσμος αγκάλιασε το θεσμό».
7. Χαλάνδρι
– Συμμετείχε περίπου το 30-40% των εμπορικών καταστημάτων της περιοχής, με εκπτώσεις που κυμάνθηκαν στο 21-40% και κυρίως σε εμπορεύματα stock.
– Δεν υπήρξε ιδιαίτερη διαφοροποίηση της επισκεψιμότητας σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες.
– Διαφορετική λειτουργία της «Black Friday», στο εξωτερικό, σε διαφορετικά δεδομένα καθώς συνέπεσε χρονικά με εορταστική περίοδο.
– Έλλειψη οργάνωσης και τα καταστήματα ήταν απροετοίμαστα.
8. Η Θεσσαλονίκη:
– Συμμετείχαν ελάχιστα καταστήματα στην «Black Friday», κυρίως συμμετείχαν τα μεγάλα καταστήματα και οι πολυεθνικές, στα οποία χαρακτηριστικά δημιουργήθηκαν «ουρές» από καταναλωτές.
– Τα λίγα εμπορικά καταστήματα που συμμετείχαν έκαναν εκπτώσεις τις τάξεως του 10% και κυρίως σε μικρό μέρος των νέων παραλαβών.
– Η «Black Friday» είναι ένα νέο «τρικ» για προσέγγιση καταναλωτών και δεν έχει καμία σχέση με το εξωτερικό αλλά λαμβάνει περισσότερο την μορφή προσφορών.
9. Η Πάτρα:
– Συμμετοχή κυρίως μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%).
– Τα λίγα εμπορικά καταστήματα που συμμετείχαν έκαναν εκπτώσεις τις τάξεως του 20-40%, κυρίως σε εμπορεύματα stock και πολύ μικρό μέρος της νέας σεζόν.
– Πιο υψηλή επισκεψιμότητα στην εμπορική αγορά σήμερα σε σχέση με τον υπόλοιπο μήνα.
– Δεν υπήρξε σωστή προώθηση, ενημέρωση και οργάνωση του θεσμού
– Μέτρο με «ξενόφερτο» χαρακτήρα και θα μπορούσαμε με βάση την ελληνική πραγματικότητα να υιοθετηθούν άλλες πρακτικές.
10. Ιωάννινα
– Συμμετείχαν αρκετά καταστήματα, σχεδόν το 50%, με εκπτώσεις της τάξεως του 20-30%.
– Πραγματοποίησαν εκπτώσεις της τάξεως του 20% σε εμπορεύματα της νέας σεζόν και 50% σε εμπορεύματα «stock»
– Καλύτερη κίνηση των πωλήσεων σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, που η αγορά δεν είχε καθόλου κόσμο.
11. Ρόδος
– Συμμετοχή κυρίως των μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%) με ειδικές πρόσφορες στα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών.
12. Αλεξανδρούπολη
– Συμμετοχή πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%), παρακινημένοι από τις διαφημίσεις των μεγάλων αλυσίδων, με εκπτώσεις κυρίως σε συγκεκριμένη κατηγορία εμπορευμάτων.
– Υπήρξε μια σχετική εμπορική κίνηση στην αγορά χωρίς να υπάρχει ακόμα εικόνα αν προσέδωσε και θετική τάση στο τζίρο.
– Δεν υπήρξε οργάνωση κάποια οργάνωση σχετικά με το θεσμό.
13. Λάρισα
– Συμμετοχή κυρίως μεγάλων αλυσίδων και πολύ λίγων εμπορικών καταστημάτων (10%).
– Η συνεχόμενη ύπαρξη εκπτώσεων και προσφορών στα καταστήματα δεν καθιστά το θεσμό σε κάποιο ιδιαίτερο γεγονός.
14. Σπάρτη
– Κυρίως μεγάλες αλυσίδες συμμετείχαν και επώνυμα καταστήματα, ενώ τα μικρότερα καταστήματα δεν ήταν προετοιμασμένα.
– Πιο συντονισμένη οργάνωση και ενημέρωση για τα μικρότερα καταστήματα.
15. Βόλος
– Συμμετείχαν οι μεγάλες αλυσίδες, ενώ τα καταστήματα δεν είχαν ενημερωθεί.
– Να καθιερωθεί σαν ημέρα «stock» και να πραγματοποιείται πριν το εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου.
16. Ρέθυμνο
– Δεν συμμετείχαν στο Ρέθυμνο καθώς δεν υπήρξε ενημέρωση των καταστημάτων.
– Θετική στάση απέναντι στο διεθνή θεσμό κυρίως για να μπορέσουν τα καταστήματα να διαθέσουν stock εμπόρευμα
17. Πύργος
– Δεν υπήρξε ιδιαίτερη συμμετοχή, παρά μόνο ένα 10% των εμπορικών καταστημάτων και οι πολυεθνικές.
– Αυξημένες πωλήσεις τη σημερινή ημέρα αλλά κυρίως λόγω της εορτής.
– Συνεχής πραγματοποίηση εκπτώσεων και προσφορών από τα καταστήματα.
– Ο θεσμός είναι ένα «τρικ» με μεγάλη διαφήμιση από τις αλυσίδες.