Σάββατο, 16 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΑντιδράσεις προκαλεί ΚΥΑ για τα τουριστικά επαγγελματικά σκάφη

Αντιδράσεις προκαλεί ΚΥΑ για τα τουριστικά επαγγελματικά σκάφη

|

Η προϋπόθεση εκτέλεσης συγκεκριμένου αριθμού δρομολογίων σε διεθνή ύδατα, για να απαλλαγούν από τον ΦΠΑ, είναι αδύνατη στην Ελλάδα λόγω του πλήθους των νησιών… 

Την έντονη αντίδραση των φορέων του θαλάσσιου τουρισμού προκάλεσε η Κοινή Υπουργική Απόφαση «Όροι και προϋποθέσεις για τη διενέργεια δραστηριότητας των πλοίων κυρίως στην ανοιχτή θάλασσα για σκοπούς χορήγησης απαλλαγών από το φόρο προστιθέμενης αξίας» ζητώντας την μη εφαρμογή της ειδάλλως, όπως προειδοποίησαν, θα υποστείλουν την ελληνική σημαία από τα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη με αποτέλεσμα χιλιάδες έλληνες – μέλη των πληρωμάτων να μείνουν χωρίς δουλειά με άμεσο αντίκτυπο και στα ασφαλιστικά ταμεία καθώς θα χαθούν οι εισφορές.

Το θέμα των επιπτώσεων στις δραστηριότητες του θαλάσσιου τουρισμού από την εφαρμογή της ΚΥΑ συζητήθηκε το πρωί της Πέμπτης σε κοινή συνεδρίαση όλων των επαγγελματικών φορέων που εμπλέκονται με τον θαλάσσιο τουρισμό. Όπως επισημάνθηκε ουσιαστικά η κυβέρνηση τους αιφνιδίασε ενώ άγνοια δήλωσαν πως είχαν για το συγκεκριμένο θέμα και οι τομεάρχες Ναυτιλίας των πολιτικών κομμάτων.

Επιπλέον τονίστηκε πως στόχος της κυβέρνησης είναι καθαρά εισπρακτικός και όχι να συνδράμει στην ανάπτυξη του κλάδου.

Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν μετά τη συνεδρίαση η πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος κυρία Ελένη Βρυώνη και ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) κ. Αντώνης Στελλιάτος επισημάνθηκε πως με την συγκεκριμένη ΚΥΑ μπαίνει «ταφόπλακα» στον κλάδο.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσαν χαρακτηρίζουν την απόφαση ως «καταστροφική» και προσθέτουν ότι:  «Ο κύριος προβληματισμός των επαγγελματιών είναι ότι η αναφερόμενη ΚΥΑ, με το πρόσχημα της εφαρμογής μίας Κοινοτικής Οδηγίας, χωρίς να λάβει υπόψη της την πολυνησιακή γεωμορφολογική ιδιαιτερότητα που μοναδικά έχει η Ελλάδα ξαφνικά ουσιαστικά επιβάλει ΦΠΑ 24% στις αγορές σκαφών που μέχρι σήμερα απαλλασσόταν, και επιβαρύνει υπέρμετρα τον ΦΠΑ επί όλων των υπηρεσιών που παρέχονται στα σκάφη, που είχαν απαλλαγές, ενώ δεν προηγήθηκε διαβούλευση με τους φορείς.»

Επιπλέον οι φορείς του θαλάσσιου τουρισμού αναφερόμενοι στις επιπτώσεις από την εφαρμογή της ΚΥΑ είπαν ότι θα φύγουν τα σκάφη σε άλλες σημαίες και σε άλλες όμορες και γειτονικές χώρες (Τουρκία, Αλβανία, Κροατία, Ιταλία και Μαυροβούνιο), και εξ΄ αυτού του αποτελέσματος:

1) θα μειωθεί δραματικά η δραστηριότητα ναυπηγήσεων, αγορών και αντικαταστάσεων σκαφών, με αποτέλεσμα ο υπό Ελληνική σημαία στόλος να καταστεί υπέργηρος και μη ανταγωνιστικός

2) θα αυξηθεί σημαντικά το κόστος της χρεούμενης ναύλωσης, με αποτέλεσμα να καταστούμε μη ανταγωνιστικοί

3) θα επιβαρυνθεί το κόστος της ολοκλήρωσης των ήδη προγραμματισμένων αγορών σκαφών (πρόσθεση κόστους ΦΠΑ)

4) θα χαθούν πάρα πολλές θέσεις εργασίας πληρωμάτων, λόγω φυγής των σκαφών ή αλλαγής σημαίας

5) θα μειωθούν δραματικά οι ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ και άλλα ταμεία

6) θα απωλεσθούν οι δραστηριότητες των ναυπηγο επισκευασκευαστικών βάσεων – ιδίως του Περάματος – που καλύπτουν τις κατασκευές, επισκευές και συντηρήσεις σκαφών

7) θα επηρεαστούν αρνητικά περίπου 120 παραπλήσια και υποστηρικτικά επαγγέλματα που απασχολούν επιπροσθέτως πολλές χιλιάδες εργαζομένους

8) θα υπάρξει μεγάλη μείωση στο ΦΠΑ των ναύλων που σήμερα εισπράττεται, διότι τα σκάφη θα είναι μόνο διερχόμενα, αφού θα ελλιμενίζονται εκτός Ελλάδος

9) θα απωλεσθεί η εισαγωγή «συναλλάγματος» που εισπράττεται από τις ναυλώσεις και συνεισφέρει στο ισοζύγιο πληρωμών

10) θα μειωθούν δραματικά τα έσοδα από τις δαπάνες που κάνουν οι ναυλωτές των σκαφών και τα χρήματα που ξοδεύουν στην χώρα

11) θα χαθεί η «πρεσβευτική παρουσία» της Ελληνικής σημαίας στα ακριτικά μας νησιά (Αγαθονήσι, Καστελλόριζο, Γαύδος , και άλλα)

12) θα μειωθεί δραματικά η οικονομική συνεισφορά των σκαφών σε συγκεκριμένες Περιφέρειες, όπου ήδη ελλιμενίζονται σε τουριστικούς λιμένες και μαρίνες.

Κατά την εκτίμηση των επαγγελματιών και των φορέων τους, και σύμφωνα και με διάφορες μελέτες, ο κλάδος περιλαμβάνει 5280 σκάφη με Ελληνική επαγγελματική άδεια, απασχολεί περισσότερους από 4500 Έλληνες ναυτικούς (αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και πληρώματα), επηρεάζει περισσότερα από 120 επαγγέλματα, και υπολογίζεται ότι συνεισφέρει σημαντικά στο ΑΕΠ της ελληνικής Οικονομίας.

Οι φορείς που συμμετείχαν στην συνεδρίαση καλούν τον Πρωθυπουργό και τα μέλη της κυβέρνησης «να αντιληφθούν τις αναμενόμενες δραματικές εξελίξεις στις δραστηριότητες του κλάδου, και ζητούν να ανακληθεί η ΚΥΑ άμεσα και να κληθούν για σχετικές διαβουλεύσεις.»

Να αποσυρθεί η ΚΥΑ είχε ζητήσει πρόσφατα και ο τομεάρχης Ναυτιλίας, βουλευτής και έως πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Πλακιωτάκης ο οποίος είχε πει η «η υιοθέτηση μιας τέτοιας Υπουργικής Απόφασης, θα οδηγήσει σε ποσοστό 95% τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής να εξαιρούνται πλέον των σχετικών απαλλαγών (απαλλαγή ΦΠΑ στην αγορά/ναυπήγηση/επισκευή του πλοίου, απαλλαγή ΦΠΑ στην προμήθεια υλικών και αντικειμένων), με αποτέλεσμα να υποχρεωθούν να καταβάλλουν τόσο τον ΦΠΑ επί της αξίας του σκάφους, για τον οποίο τυχόν έχουν ήδη απαλλαγεί, όσο και να καταβάλλουν επιπλέον ΦΠΑ και φόρους στην προμήθεια των καυσίμων, υλικών και ανταλλακτικών που αφορούν το πλοίο κτλ. Κατά συνέπεια, όλες οι σχετικές υπηρεσίες (προμήθεια υλικών, ανταλλακτικών, αναλώσιμων, προμηθειών, καυσίμων, ναυπήγηση, επισκευές κλπ.), θα πάψουν να προέρχονται από τις αντίστοιχες Ελληνικές επιχειρήσεις. Άρα, το πλήγμα δεν είναι μόνο προς την ίδια την επαγγελματική δραστηριότητα της ναύλωσης επαγγελματικών πλοίων (με ότι αυτή συνεπάγεται π.χ. απολύσεις πληρωμάτων, απώλεια εσόδων μαρινών, έσοδα ΝΑΤ, ΝΕΕ, ΦΠΑ, φόρων κλπ.), αλλά τόσο προς τον Τουρισμό όσο και προς το τοπικό Εμπόριο και την Οικονομία».

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα tovima.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Υπό πλήρη έλεγχο η φωτιά στον ΧΥΤΑ Νάξου (video)

Η έγκαιρη επέμβαση απέτρεψε την εξάπλωση της πυρκαγιάς παρά τους δυνατούς ανέμους (video)

Νάξος: Νεκρή χελώνα Caretta caretta από χτύπημα προπέλας

Λίγες μέρες μετά τις θετικές ειδήσεις για φωλιές χελωνών στο νησί, ένα νέο περιστατικό υπενθυμίζει την ανάγκη προστασίας τους

Νάξος – Ο Αγγειοχειρουργός Γιώργος Σφυρόερας τη Δευτέρα 18 Αυγούστου στο “Naxos Medical”

Ο Επίκουρος Καθηγητής Γεώργιος Σφυροέρας διαθέσιμος για ραντεβού – Εξειδικευμένες εξετάσεις και θεραπείες

Το ΕΚΠΑ σύμβουλος της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου για την προστασία της Καλντέρας Σαντορίνης

Ερευνητικό έργο έξι μηνών για την ανάλυση κατολισθητικών κινδύνων και την εφαρμογή μέτρων πρόληψης σε σημεία υψηλής διακινδύνευσης

«Η Αμοργός που έζησα», παρουσίαση του βιβλίου του Νικολάου Σίμου από τον “Σημωνίδη’

Κυριακή 17 Αυγούστου η Δημοτική Βιβλιοθήκη Αμοργού υποδέχεται την πολύτιμη μαρτυρία ζωής και μνήμης ενός γνήσιου Αμοργιανού

Εκτακτο: Φωτιά στον ΧΥΤΑ της Νάξου

Λίγο μετά τις 4 το απόγευμα ενημέρωση για φωτιά στο ΧΥΤΑ της Νάξου

Κάτω Κουφονήσι: Ένας ναός κρυμμένος στη γη, φάρος πίστης κάθε Δεκαπενταύγουστο και ο “Σκοπελίτης” (video)

Από την εποχή της τουρκοκρατίας έως σήμερα, η παράδοση και η αγάπη των κατοίκων κρατούν ζωντανή τη γιορτή της Παναγίας, με τον «Σκοπελίτη» να τιμά κάθε χρόνο το μικρό εκκλησάκι. (video)

Πάρος – Κατερίνα Μονογυιού: Στην Παναγία Εκατονταπυλιανή εκπροσωπώντας τη Βουλή των Ελλήνων

Με κατάνυξη και συγκίνηση στους λαμπρούς εορτασμούς της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Πάρο.

Η Νάξος τιμά τον Ιάκωβο Καμπανέλλη μέσα από τη ματιά του Μανόλη Σέργη

Παρουσίαση του βιβλίου Μελέτες Ναξιακής Λαογραφίας τ. Ε΄ – Μια γέφυρα ανάμεσα στη θεατρική δημιουργία και τη λαογραφία.

Κωμιακή: Φωτιά δίπλα στο Δημοτικό Σχολείο σβήστηκε άμεσα

Η γρήγορη επέμβαση κατοίκων και Πυροσβεστικής απέτρεψε τραγωδία ανήμερα του Δεκαπενταύγουστου.

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Χρήστος Σπανός: «Προσπαθώ να χτίσω μια γέφυρα επικοινωνίας με τη Νάξο» (video)

Ο γνωστός ηθοποιός βρέθηκε στο νησί για τη συναυλία της κόρης του Μαρίνας Σπανού, μιλά για τη δουλειά του, τις συνεργασίες του και την καταγωγή του από τον Κυνίδαρο (video)

Ρεκόρ αφίξεων τον Ιούλιο στη Νάξο: +7,2% οι επιβάτες – Στο «κόκκινο» το λιμάνι και οι υποδομές

Τα στοιχεία του Λιμεναρχείου δείχνουν νέα άνοδο στην επιβατική και οδική κίνηση, αλλά και αυξανόμενη πίεση σε λιμάνι και οδικό δίκτυο, επηρεάζοντας την καθημερινότητα κατοίκων και επισκεπτών.

Νάξος – Ταυτόχρονη άφιξη Blue Star Naxos και Blue Star Delos έφερε χιλιάδες επιβάτες και οχήματα (video)

Εντυπωσιακοί ελιγμοί, ασφυκτική κίνηση και δοκιμασία για τις υποδομές – Σε πλήρη εγρήγορση το Λιμεναρχείο Νάξου και η Δημοτική Αστυνομία. (video)

Εκτακτο: Φωτιά στον ΧΥΤΑ της Νάξου

Λίγο μετά τις 4 το απόγευμα ενημέρωση για φωτιά στο ΧΥΤΑ της Νάξου

Συναγερμός στο «Ιονίς», Μπλακ άουτ με 183 επιβάτες, πλέει με μία μηχανή προς το Λαύριο

Βλάβη προκάλεσε προσωρινή ακινητοποίηση του πλοίου μεταξύ Κέας και Μακρονήσου – Στο σημείο σπεύδουν δυνάμεις του Λιμενικού.

Θυρανοίξια στο ανακαινισμένο μοναστηριακό συγκρότημα των Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων στο Γλινάδο Νάξου

Παρουσία του Βουλευτή Κυκλάδων Μάρκου Καφούρου και πλήθους πιστών – Συγχαρητήρια σε Μητρόπολη, Τοπική Αυτοδιοίκηση και εθελοντές

Καθυστερήσεις, χαμένα δρομολόγια και δύο μέρες «αναγκαστική παραμονή» – Η περιπέτεια επιβάτη με το Blue Star Delos

Αναγνώστης του naxospress καταγγέλλει την πολύωρη καθυστέρηση του πλοίου που τον οδήγησε να χάσει τη μετεπιβίβαση για την Ηρακλειά, με σοβαρές οικονομικές και ψυχολογικές συνέπειες.