Ξεκίνησε η φάση της διαβούλευσης, αναφορικά με την πρόταση του μελετητή για το έργο αναβάθμισης των υποδομών του κεντρικού λιμένα της Αμοργού
Σε διαβούλευση έχει πλέον τεθεί η πρόταση του μελετητή, σχετικά με το έργο αναβάθμισης των υποδομών του λιμένα της Αιγιάλης, από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και το Δήμο Αμοργού. Κατόπιν της σχετικής αίτησης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Αμοργού, το Υπουργείο Εσωτερικών ενέταξε στο πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ την πράξη «Σύνταξη μελετών και παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου για την αναβάθμιση υποδομών Λιμένα Αιγιάλης». Η μελέτη περιλαμβάνει την κατασκευή αλιευτικού καταφυγίου στη θέση «Μάντρισμα» Όρμου Αιγιάλης Αμοργού και την επέκταση της προβλήτας πρόσδεσης των πλοίων της ακτοπλοΐας.
Στη συνέχεια, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Αμοργού προχώρησε στην ανάθεση των μελετών σε γραφεία λιμενικών μελετών με τα οποία, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση για το θέμα, ο Δήμος έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με καλά αποτελέσματα, όσον αφορά την ποιότητα της μελέτης, αλλά και το χρόνο παράδοσης.
Στην παρούσα φάση ο μελετητής απέστειλε στο ΔΛΤ και το Δήμο την πρόταση του, αφού έλαβε υπόψη τόσο την ανοικτή συνάντηση που προηγήθηκε για το θέμα στον Όρμο Αιγιάλης στις 17 Νοεμβρίου 2019, όσο και την παρουσίαση που έκανε στα γραφεία του Δήμου στις 29 Ιουλίου 2020 στην οποία είχαν κληθεί να συμμετέχουν όλοι οι επαγγελματίες αλιείς του νησιού μέσω του συλλόγου τους και πολλοί από αυτούς παραβρέθηκαν και κατέθεσαν τις απόψεις τους.
Πλέον, ο λόγος δίνεται στους πολίτες και επαγγελματίες της Αμοργού, και προκειμένου να διαμορφωθεί η τελική πρόταση για την εν λόγω μελέτη, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Αμοργού θέτει την πρόταση του μελετητή σε δημόσια διαβούλευση στο site του Δήμου Αμοργού, καλώντας όποιον επιθυμεί να καταθέσει σχετική άποψη να το πράξει έως και τις 11 Σεπτεμβρίου 2020.
Οι προβλέψεις της μελέτης για τον όρμο
Σύμφωνα με τα έγγραφα που παρατίθενται στην ιστοσελίδα του Δήμου Αμοργού, αναφορικά με την υφιστάμενη κατάσταση της περιοχής έργου, στον όρμο Αιγιάλης εισέρχονται κύματα που προελαύνουν στο βόρειο και κεντρικό Αιγαίο πέλαγος, ενώ αναπτύσσεται κυματισμός και εντός του όρμου κατά την πνοή ισχυρών ανέμων από βόρειες διευθύνσεις, ο οποίος ανακλάται στα κρηπιδώματα, διαταράσσοντας σημαντικά τα μικρότερα προσδεδεμένα σκάφη.
Για την προστασία των αλιευτικών σκαφών στον όρμο Αιγιάλης, κρίνεται από το μελετητή αναγκαία η διαμόρφωση προστατευμένης λιμενολεκάνης, με την κατασκευή προσήνεμου μόλου στη δυτική πλευρά του υφιστάμενου μόλου Αιγιάλης, ώστε στην ανατολική πλευρά να μπορεί να πλαγιοδετεί μεγάλο σκάφος.
Εξετάστηκαν δύο λύσεις για διαμόρφωση καταφυγίου, με διαφορετική θέση της εισόδου του λιμένα, η πρώτη νότια, κοντά στην ακτή και η δεύτερη βόρεια, στον υφιστάμενο μόλο.
Κατά τη διαβούλευση, θεωρήθηκε ότι θα είναι δυσκολότερη η νότια είσοδος κοντά στην ακτή και γι’αυτό επιλέχθηκε η βόρεια είσοδος με συνολικό άνοιγμα 20 μ. περίπου, από τα οποία στα 15μ. Η θάλασσα έχει βάθος -4,00μ.
Στον όρμο Αιγιάλης, στα βορειοανατολικά της νήσου Αμοργού, υπάρχει λιμενική εγκατάσταση που συνίσταται από έναν προσήνεμο μόλο, μήκους 130 μέτρων για την εξυπηρέτηση των πλοίων της ακτοπλοΐας και του σκάφους του Λιμενικού Σώματος. Ανατολικά του μόλου εκτείνεται κρηπίδωμα μήκους 130μ., το οποίο χρησιμοποιείται για την πρόσδεση τουριστικών και αλιευτικών σκαφών, ενώ ανατολικότερα υπάρχει η αμμώδης κολυμβητική παραλία της Αιγιάλης.
Τα αλιευτικά σκάφη αντιμετωπίζουν σοβαρούς κινδύνους κατά την πνοή ισχυρών ανέμων από δυτικές και βόρειες διευθύνσεις, οπότε και αναγκάζονται να αγκυροβολούν αρόδο. Η θάλασσα στα δυτικά του μόλου είναι αρκετά βαθιά, ενώ στα ανατολικά προς την παραλία ρηχαίνει, καθώς φαίνεται ότι υπάρχει πρόσχωση από ιζήματα.
Στη μελέτη σημειώνεται ότι θα πρέπει να διαμορφωθούν τα κατάλληλα κρηπιδώματα για την παραβολή και πρυμνοδέτηση των σκαφών και να εξοπλιστεί η εγκατάσταση με κτίριο και τις αναγκαίες παροχές – υποδομές.
Ο όρμος Αιγιάλης έχει άνοιγμα μόνο προς τα δυτικά – νοτιοδυτικά , ενώ είναι προφυλαγμένος από τις άλλες διευθύνσεις. Σε νοτιοδυτική διεύθυνση υπάρχει η νησίδα Νικουριά που προστατεύει μερικώς τον όρμο. Οι άνεμοι πνέουν με μεγαλύτερη συχνότητα από βόρειες διευθύνσεις (43,16%) με εντάσεις μεγαλύτερες και από τα11Bf, αλλά ο όρμος Αιγιάλης δεν πλήττεται άμεσα. Αντίστοιχα, οι άνεμοι από βορειοδυτικές διευθύνσεις πνέουν με συχνότητα 6,84 % και εμφανίζουν εντάσεις μεγαλύτερες και από τα 11Bf, ενώ οι άνεμοι από δυτικές διευθύνσεις πνέουν με μικρή συχνότητα 1,24% και εντάσεις μέχρι 10Bf.
Εξωτερικά Έργα Λιμένα
Στη μελέτη προτείνεται η κατασκευή προσήνεμου κεκαμένου μόλου, συνολικού μήκους 110 περίπου μέτρων, ο οποίος θα έχει έναρξη από την νότια ακτή και φορά προς τα βόρεια-βορειοανατολικά, με στέψη σε στάθμη +4,00μ. Από τη Μέση Στάθμη Θάλασσας (ΜΣΘ) για τη διαμόρφωση λιμενολεκάνης εμβαδού, περίπου 4.200 τετραγωνικών μέτρων, με ωφέλιμο βάθος -2,00 έως -5,50 μ.
Σε αυτή την περίπτωση η είσοδος του λιμένα θα έχει άνοιγμα προς βορρά και θα προστατεύεται από τον υφιστάμενο μόλο του λιμένα.
Όπως σημειώνεται, θα χρησιμοποιηθούν φυσικοί ογκόλιθοι θωράκισης του προσήνεμου μόλου του αλιευτικού λιμένα οι οποίοι ταιριάζουν στο ευαίσθητο περιβάλλον του λιμένα και είναι κατάλληλοι για τα υπολογιζόμενα κύματα.
Στο εσωτερικό της λιμενολεκάνης, θα διαμορφωθούν κρηπιδώματα ανατολικά σε μήκος 34μ., στη νότια ακτή σε μήκος 60 περίπου μέτρων και στη συνέχεια δυτικά σε μήκος 30μ. περίπου για τη διαμόρφωση του απαραίτητου χερσαίου χώρου.
Επίσης, προτείνεται διαπλάτυνση της υφιστάμενης παραλιακής οδού που εξυπηρετεί την πρόσβαση στον υφιστάμενο λιμένα, οπότε κοντά στον υφιστάμενο μύλο θα διαμορφωθεί και ράμπα για πρόσβαση στο αλιευτικό καταφύγιο.
Για αύξηση της δυναμικότητας του καταφυγίου προτείνεται να διαμορφωθεί σταθερός προβλήτας επί βάθρων στην υπήνεμη πλευρά του προσήνεμου μόλου, με σύνδεση με τα δυτικά κρηπιδώματα. Ετσι, ο κυματισμός θα απομειώνεται στα βράχια του προσήνεμου μόλου.
Η στάθμη των παραλιακών κρηπιδωμάτων θα διαμορφωθεί στο +1,00μ. από την Μ.Σ.Θ., ενώ τα γεφυρώματα σκυροδέματος επί βάθρων από κυψελωτούς τεχνητούς ογκόλιθους θα είναι σε στάθμη +0,80μ. από Μ.Σ.Θ.
Η πρόσβαση στον χερσαίο χώρο του καταφυγίου θα γίνεται μέσω ειδικά διαμορφωμένης ράμπας μεταξύ της οδού πρόσβασης στο λιμένα και του υφιστάμενου μύλου, διαστάσεων 10,50μ. μήκος και 4,32μ. πλάτος, και κλίση 10%.
Τέλος, στη χερσαία περιοχή θα κατασκευασθεί μικρό κτίριο και τουαλέτες, για την εξυπηρέτηση των αλιέων, ενώ θα τοποθετηθούν και δεξαμενές για τη συλλογή των χρησιμοποιημένων μηχανέλαιων.
Δείτε στο τέλος του άρθρου την σχετική μελέτη
Με πληροφορίες από το Δήμο Αμοργού και την εφημερίδα “Κοινή Γνώμη”