Το 2020 ξεκινάει με “κυνήγι” πέντε μαρινών και οι επενδυτές στρέφουν τα βλέμματά τους κυρίως σε Μύκονο και Ρόδο
Το τουριστικό χρυσωρυχείο το οποίο έχει στη διάθεσή της η Ελλάδα αλλά δεν έχει εκμεταλλευτεί καμία κυβέρνηση στον βαθμό που θα έπρεπε προσπαθεί να αξιοποιήσει η τωρινή, του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ο λόγος για τις μαρίνες. Οπως έχει επισημάνει το «business stories», ο θαλάσσιος τουρισμός -και συγκεκριμένα το yachting- συνεισφέρει το 1,1% του ΑΕΠ στην Ελλάδα με 800 εκατ. ευρώ, ενώ φτάνει στο 1,9 δισ., αν υπολογιστεί το άμεσο και το έμμεσο αποτέλεσμα, δηλαδή ό,τι καταναλώνουν οι κάτοχοι, οι επιβάτες και το πλήρωμα ενός σκάφους στη στεριά. Ταυτόχρονα, προσφέρει 25.150 θέσεις εργασίας.
Όπως έχει επισημάνει ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος, «οι ιδιωτικές επενδύσεις στις ελληνικές μαρίνες συμβάλλουν καθοριστικά στην ενδυνάμωση της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας. Για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται 4,4 άμεσες θέσεις εργασίας και άλλες 100 έμμεσες εντός και στην ευρύτερη περιοχή της μαρίνας» Να τονίσουμε ότι στην Ελλάδα λειτουργούν 60 τουριστικοί λιμένες, εκ των οποίων 30 είναι οργανωμένες μαρίνες. Επίσης, υπάρχουν 149 χωροθετημένοι τουριστικοί λιμένες.
Και το 2020 ξεκινάει με τους καλύτερους οιωνούς με άρωμα δε Κυκλάδων καθότι έχουμε … Μύκονο στο στόχαστρο. Οπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα reporter.gr “το ΤΑΙΠΕΔ να σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις του για τις παραχωρήσεις πέντε μαρινών, την ώρα που ήδη «τρέχουν» οι διαγωνισμοί για άλλες τρεις. Μέχρι σήμερα έχουν προχωρήσει οι δύο διαγωνισμοί για τη μαρίνα Χίου και τη μαρίνα Αλίμου, ενώ για τη μαρίνα Ιτέας, λήγει στις 31 Ιανουαρίου η περίοδος εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Οι παραχωρήσεις για τις υπόλοιπες πέντε προγραμματίζονται μέσα στο 2020 και το επενδυτικό ενδιαφέρον αναμένεται να είναι υψηλό, δεδομένου ότι βρίσκονται σε τουριστικούς προορισμούς με μεγάλη επισκεψιμότητα.
Πρόκειται για τις μαρίνες Αρετσούς, Αργοστολίου, Ζακύνθου, Μυκόνου και Ρόδου:
– Η Μαρίνα Αρετσού βρίσκεται στο νότιο μέρος της παράκτιας ζώνης του Δήμου Καλαμαριάς και σε απόσταση περίπου 7 χιλιομέτρων από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η μαρίνα θα διαθέτει 388 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μέχρι 30 μέτρα μήκος και χερσαία ζώνη έκτασης περίπου 77 στρεμμάτων.
– Η Μαρίνα Αργοστολίου βρίσκεται στην περιοχή Δρέπανο της Κεφαλονιάς, διαθέτει 190 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαία ζώνη 46.000 τ.μ., ενώ η θαλάσσια έκταση που περιλαμβάνει ανέρχεται στα 26.040 τ.μ.
– Η Μαρίνα Ζακύνθου βρίσκεται δίπλα από τον κύριο λιμένα του νησιού, διαθέτει 150 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαία ζώνη 37.000 τ.μ., ενώ η θαλάσσια έκταση που περιλαμβάνει ανέρχεται στα 65.000 τ.μ.
– Η Μαρίνα Μυκόνου υπάγεται στο νέο λιμένα Μυκόνου στον Τούρλο, που περιήλθε στο ΤΑΙΠΕΔ. Στον προγραμματισμό περιλαμβάνονται έργα σχετικά με επιβατηγό ναυτιλία, κρουαζιέρα και μαρίνα. Η χερσαία ζώνη του έργου καλύπτει περίπου 100 στρέμματα.
– Η Μαρίνα Ρόδου βρίσκεται στο Μανδράκι. Πρόκειται για μια χωροθετημένη μαρίνα με θαλάσσια ζώνη εμβαδού περίπου 70 στρεμμάτων και με χερσαία ζώνη εμβαδού περίπου 13 στρεμμάτων. Διαθέτει 175 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών.
Να σημειώσουμε εδώ ότι για τις μαρίνες Μυκόνου και Ρόδου υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ ειδικά για τη Μύκονο, μεταξύ των ενδιαφερομένων βρίσκεται και εταιρεία αραβικών συμφερόντων. Πρόκειται για μακροχρόνιες παραχωρήσεις, στις οποίες προβλέπεται, μεταξύ άλλων και η ανάπτυξη εμπορικών κέντρων. Ο νέος λιμένας Μυκόνου στον Τούρλο, περιήλθε στο ΤΑΙΠΕΔ, με τρεις διακριτές δραστηριότητες: επιβατηγό ναυτιλία, κρουαζιέρα και μαρίνα, ενώ η χερσαία ζώνη καλύπτει περίπου 100 στρέμματα.
Στη Ρόδο πάλι, η μαρίνα βρίσκεται στο Μανδράκι, κι έχει δυνατότητα ελλιμενισμού 175 σκαφών. Πρόκειται για τη μαρίνα που βρίσκεται έξω από μία εκ των πυλών της παλαιάς πόλης, από την οποία εξυπηρετούνται και τοπικές ακτοπλοϊκές γραμμές με μικρότερα πλοία, ενώ στη Ρόδο, να σημειωθεί, ότι υπάρχει και άλλη μια, σύγχρονη, ιδιωτική μαρίνα που λειτουργεί υπό την εταιρεία «Μαρίνες Ρόδου Α.Ε.» και η οποία ήδη βρίσκεται σε διαδικασία εύρεσης αγοραστή.
Να κλείσουμε μεταφέροντας την άποψη του κου Σταύρου Κατσικάδη – Προέδρος Ενωσης Μαρίνων Ελλάδας – που έχει δηλώσει ότι ” Για ένα ευρώ που δαπανάται για ελλιμενισμό σκάφους αναψυχής δαπανώνται αντιστοίχως σε συναφείς δραστηριότητες στη στεριά 12 ευρώ από τα μεγάλα σκάφη και 5 ευρώ από τα μικρότερα, σύμφωνα με μελέτη που έχει στα χέρια της η Ενωση Μαρινών Ελλάδος για καύσιμα, προμήθειες, τροφοδοσία, υπηρεσίες εξυπηρέτησης, διασκέδαση, εστίαση, συντήρηση, μισθοδοσία και άλλες υποχρεώσεις του σκάφους. Μεγάλο μέρος από τις δραστηριότητες αυτές φέρνει συνάλλαγμα στη χώρα. Για μια αγορά της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ, όπως περίπου υπολογίζονται οι ελληνικές μαρίνες, εκτιμάται ότι τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ διαχέονται στους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε μαρίνες».