Λεφτά έχουμε… Σε Σαντορίνη, Μύκονο και Νάξο συναντάμε την βενζίνη (αμόλυβδη) στο 1.95 ευρώ το λίτρο – Στα Δωδεκάνησα έχουμε την εξαίρεση του Καστελόριζου όπου το λίτρο αγγίζει τα δύο ευρώ (1,99) – Την ίδια ώρα η τιμή του πετρελαίου έχει πέσει κατά 17% τους δύο τελευταίους μήνες
Την προσεχή Κυριακή, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί στο Καστελόριζο… Και εκεί θα συναντήσει την υψηλότερη τιμή στην Ελλάδα όσον αφορά την βενζίνη… Οχι, ότι θα το καταλάβει καθότι δεν γνωρίζει τη διαφορά που μπορεί να παίζουν μερικά σεντς στην ζωή των πολιτών οι οποίοι ζουν με 600 ευρώ (σ.σ. το έχει άλλωστε παραδεχτεί και ο ίδιος ότι δεν ξέρει πως είναι να ζουν άνθρωποι με 800 ευρώ το μήνα), όμως καλό είναι οι άνθρωποι που θα βρεθούν δίπλα του να του εξηγήσουν τι σημαίνει για έναν κάτοικο Καστελόριζου αυτή η τιμή στη βενζίνη.. .
Α… δεν σας το είπαμε; Ε στο Καστελόριζο με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Οικονομικών, η τιμή της Αμόλυβδης είναι στο 1,998 ευρω το λίτρο (!!). Πολύ έ; Στη Λέρο βέβαια η τιμή είναι στο 1,6 ευρώ το λίτρο καθότι έχει ενταχθεί το νησί στις ευεργετικές διατάξεις του Μεταφορικού Ισοδύναμου, αλλά Ρόδος – Κως και τα άλλα νησιά των Δωδεκανήσεων έχουν ακριβές τιμές που αγγίζουν και το 1,88 όπως είναι τη Κάλυμνο…
Ομως, και στις Κυκλάδες το σκηνικό είναι το ίδιο… Στις Δυτικές όπως σε Κέα, Φολέγανδρο ή Σίκινο μπορεί να βρει κανείς την τιμή της Αμόλυβδης έως και 1,70 αλλά όταν πάμε στα άλλα νησια, στο .. Κέντρο εκεί οι τιμές ανεβαίνου. Και έτσι βρίσκουμε την πιο ακριβή τιμή στην Σαντορίνη (1,98 ευρώ), στη Πάρο, στη Μύκονο και στη Νάξο … Συνολικά 19 πρατήρια βενζίνης έχουν τιμή άνω του 1,90 ευρώ το λίτρο, ενώ έκπληξη αποτελεί παρουσία νησιών όπως η Ανδρος (1,94) ή της Ιου (1,945) και των Κουφονησιών (1,95) που θεωρητικά αυτά θα έπρεπε να έχουν χαμηλότερες τιμές σε σχέση με αυτά που θεωρούνται ότι έχουν… χρήματα οι κάτοικοί τους και δεν έχουν ανάγκη ένταξης (έως το τέλς του χρόνου) στις διατάξεις του Μεταφορικού Ισοδυνάμου για τα καύσιμα…
Οσο για το πρόβλημα; Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι οι τιμές του πετρελαίου Μπρεντ έχουν πέσει… Από τις 26 Απριλίου άρχισαν να μειώνονται και μέχρι τις 31 Μαΐου η πτώση ήταν της τάξης του 17%. Για την ακρίβεια τον Απρίλιο το Μπρεντ είχε εκτιναχτεί στα 74,14 δολάρια το βαρέλι έχοντας προηγηθεί ένα πολύμηνο σερί ανόδου που ξεκίνησε από τις αρχές του χρόνου και με αφετηρία τα περίπου 57 δολάρια το βαρέλι. Για το προαναφερόμενο διάστημα η αμόλυβδη ανέβηκε από 1,477 ευρώ το λίτρο στα 1,646 ευρώ. Ωστόσο αν και από τις 26 Απριλίου το Μπρεντ έπεσε στις 31 Μαΐου στα 61,10 δολάρια το βαρέλι, εντούτοις για την ίδια περίοδο η αμόλυβδη βενζίνη μειώθηκε ανεπαίσθητα στα 1,642 ευρώ το λίτρο.
Παράγοντες της αγοράς αποδίδουν αυτήν την αντίστροφη πορεία διεθνών – εγχώριων τιμών αφενός στην υψηλή φορολόγηση της βενζίνης (οι φόροι αντιστοιχούν στο 62% της τελικής τιμής) και αφετέρου στις στρεβλώσεις που κυριαρχούν στην ελληνική αγορά καυσίμων. Τέτοιες είναι, για παράδειγμα, ο δυσανάλογα μεγάλος αριθμός των βενζινάδικων σε σχέση με το μέγεθος της ελληνικής αγοράς, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα οι πρατηριούχοι να διατηρούν υψηλά τα περιθώρια κέρδους προκειμένου να επιβιώσουν. Άλλη μία στρεβλή λειτουργία, όπως καταγγέλλουν πρατηριούχοι, είναι και τα αδιαφανή κριτήρια με τα οποία δίνουν τις εκπτώσεις όγκου οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών.
Αναφορικά με τη φορολογική επιβάρυνση, αρκεί να αναφερθεί το γεγονός πως όπως υποστηρίζουν τουλάχιστον παράγοντες της αγοράς πως, οι διεθνείς μεταβολές εξαιτίας των υψηλών φόρων επηρεάζουν μόλις το 30% της τελικής τιμής πώλησης της βενζίνης.
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα euro2day.gr