Δευτέρα, 18 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΑιγαίο: Γεμίσαμε από Λιμενικά Ταμεία που έχουν λεφτά αλλά δεν προσφέρουν τίποτα

Αιγαίο: Γεμίσαμε από Λιμενικά Ταμεία που έχουν λεφτά αλλά δεν προσφέρουν τίποτα

|

Ερχεται “Καποδίστριας” στα Λιμενικά Ταμεία; Το παράδειγμα του Λιμενικού Ταμείου Νοτίων Δωδεκανήσων, οι αποχωρήσεις Αμοργού (από Νάξο) και Λέρου (από Πάτμο) και το γεγονός ότι πέντε τουλάχιστον λιμενικά ταμεία (ανάμεσά τους κι αυτό της Νάξου) έχουν άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ -λιμνάζοντα- αποθεματικό χωρίς να κάνουν τίποτα  

Τα λιμάνια του Αιγαίου δέχονται εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες ετησίως. Ομως τα προβλήματα υποδομών παραμένουν σημαντικά, με περισσότερα από 70 λιμάνια να χαρακτηρίζονται από την ΠΕΠΕΝ επικίνδυνα. Το πρόβλημα των λιμενικών υποδομών δεν είναι, όμως, μόνον οικονομικό. Οφείλεται σε σημαντικό βαθμό σε θεσμικούς λόγους: η σημερινή οργάνωση του ελληνικού λιμενικού συστήματος χαρακτηρίζεται από την αδυναμία σχεδιασμού, υλοποίησης, ακόμη και μικρών παρεμβάσεων καθημερινότητας, οι οποίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν την πρόσβαση των πλοίων, ακόμη και από φορείς που ορισμένες φορές διαθέτουν στα ταμεία τους μεγάλα ποσά. Λίγοι γνωρίζουν ότι πέντε λιμενικά ταμεία στο Αιγαίο (ανάμεσά τους και το αυτό της Νάξου) διαθέτουν –λιμνάζοντα– πάνω από 1.000.000 ευρώ έκαστο και άλλα 15 ταμεία τουλάχιστον 500.000 το καθένα, σημειώνει στην «Καθημερινή» ο Θάνος Πάλλης, καθηγητής Οικονομικής και Πολιτικής Λιμένων στο Πανεπιστημίου Αιγαίου και πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων. Οπως εξηγεί, σήμερα υλοποιείται μόνο το 37% των προϋπολογισμών των λιμένων. «Η συζήτηση για την αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων γίνεται περιττή», προσθέτει.

Η ευθύνη διαχείρισης και εκμετάλλευσης των λιμένων βρίσκεται στα χέρια πληθώρας λιμενικών ταμείων και γραφείων, κυρίως δημοτικών, τα οποία υπολειτουργούν ενώ τις περισσότερες φορές δεν διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία. Επιπλέον, 49 λιμενικά ταμεία και γραφεία δεν διαθέτουν καθόλου προσωπικό, ενώ τα 52 υπόλοιπα διαθέτουν από 2 έως 5 εργαζομένους. «Τα λιμάνια βασίζονται στην περιστασιακή απασχόληση προσωπικού από υπηρεσίες των οικείων δήμων και στην επικουρική απασχόληση υπηρεσιών ΟΤΑ για τη διεκπεραίωση ακόμα και βασικών λειτουργιών, όπως η τιμολόγηση και οι εισπράξεις», αναφέρει ο Θ. Πάλλης.

Αποτέλεσμα; «Ο σχεδιασμός και οι άμεσες παρεμβάσεις σε θέματα υποδομών είναι αντικειμενικά ανέφικτες, η διαδικασία αδειοδότησης έργων εντός της ζώνης λιμένα αντιμετωπίζεται με δέος, η κατάρτιση επιχειρησιακών σχεδίων είναι αδύνατη και η ανάθεση εργασιών σε εξωτερικούς συνεργάτες αυξάνει σημαντικά το κόστος λειτουργίας», λέει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου. «Η αρμόδια υπηρεσία του ΥΝΑΝΠ παραλαμβάνει, συχνά-πυκνά, σχέδια για φαραωνικά έργα, αναίτια καλοπληρωμένων, μελετητών – ας αφήσουμε εκτός την αδυναμία εποπτείας των φορέων αυτών», συμπληρώνει.

Τα τελευταία λίγα χρόνια, όμως, δημιουργήθηκαν ακόμη περισσότεροι τέτοιοι φορείς. Ενδεικτικά, το νέο Λ.Τ. Αμοργού αποσπάστηκε από τη Νάξο, το Λ.Τ. Λέρου από την Πάτμο. «Τι μπορούν να πετύχουν όμως στη πράξη οι νέοι φορείς με μηδέν εργαζομένους εκτός να προσφέρουν έσοδα από τραπεζοκαθίσματα στους οικείους δήμους;» διερωτάται ο ίδιος.

Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στα υπόλοιπα νησιά, ενώ αξίζει να σημειωθεί και η ίδρυση πέντε λιμενικών γραφείων στη Θεσσαλονίκη. Την ίδια ώρα, υπάρχουν λιμένες που δεν ανήκουν σε κανέναν φορέα διαχείρισης όπως στα νότια του νομού Ηρακλείου στον νομό Μαγνησίας κ.α. – δυστυχώς, ακόμη και σήμερα, δεν υπάρχει αναλυτικός κατάλογος των «ορφανών λιμενικών εγκαταστάσεων». Οι εγκαταστάσεις δεν κατασκευάστηκαν νομίμως και η πολιτεία εκ των υστέρων προβαίνει σε διορθωτική νομιμοποίηση ανεπαρκών λιμενικών υποδομών.

«Η ανάγκη ενός “λιμενικού Καποδίστρια” είναι επιτακτική», εκτιμά ο πρόεδρος της Διεθνούς Ενωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων. «Η δημιουργία ισχυρών φορέων διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένων, με συγχωνεύσεις υφιστάμενων φορέων σε περιφερειακό επίπεδο, που θα στελεχωθούν κατάλληλα, θα δημιουργήσει προϋποθέσεις ώστε τα λιμάνια να λειτουργήσουν αποτελεσματικά και να επιτελέσουν αναπτυξιακό ρόλο σε τοπικό και εθνικό επίπεδο». Η ανάταξη του συστήματος μπορεί να ενισχυθεί με παραχωρήσεις δικαιωμάτων εκμετάλλευσης δραστηριοτήτων σε ιδιώτες, προσθέτει, όπως είναι η κρουαζιέρα, η υποδοχή σκαφών. Οι παραχωρήσεις είναι κοινή πρακτική σε όλη την Ευρώπη, ενώ οι συγχωνεύσεις λιμενικών αρχών έχουν προχωρήσει στη Γαλλία και στην Ιταλία. Το ίδιο συμβαίνει και με την ελληνική εξαίρεση, της ιδιαίτερα επιτυχημένης λειτουργίας του Λ.Τ. Νοτίας Δωδεκανήσου που διαχειρίζεται 24 λιμένες σε 7 δήμους – νησιά (Ρόδος, Κάρπαθος, Κάσος, Σύμη, Τήλο, Χάλκη και Μεγίστη), υπογραμμίζει ο κ. Πάλλης.

«Η πολιτεία έχει καταλάβει την ανάγκη δομικών αλλαγών. Το 2017 η ΡΑΛ παρέλαβε μελέτη με σχετικές προτάσεις αναδιάρθρωσης του ελληνικού λιμενικού συστήματος. Το ίδιο και το ΥΝΑΝΠ το 2018», αποκαλύπτει ο καθηγητής. Ομως το πολιτικό κόστος παραμένει σημαντικό, αφού οι λιμένες είναι κερδοφόροι και συνεισφέρουν στα ταμεία των δήμων που τους φιλοξενούν.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ο Μάρκος Καφούρος στην Κύθνο για τον Δεκαπενταύγουστο και συναντήσεις με φορείς του νησιού

Θρησκευτικές εκδηλώσεις, επαφές με τη Δημοτική Αρχή και επισκέψεις σε τοπικές παραγωγικές μονάδες – Στο επίκεντρο τα θέματα ακτοπλοΐας, υγείας και πρωτογενούς τομέα.

Μίκης Θεοδωράκης: «Μια Θάλασσα Μουσικής» στην πλατεία Τριπόδων

Μουσικοχορευτική βραδιά αφιερωμένη στον μεγάλο Έλληνα συνθέτη από τον Πολιτιστικό Μορφωτικό Σύλλογο Νέων Τριπόδων, στο πλαίσιο του Έτους Μίκη Θεοδωράκη.

Στήριξη στους εκπαιδευτικούς: Ο Δήμος Θήρας αναζητά ξανά στέγη για τους δασκάλους και καθηγητές

Για 3η χρονιά Δήμος, Ένωση Γονέων και ΕΛΜΕ Θήρας ενώνουν δυνάμεις ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς στη Σαντορίνη.

Συζητήθηκε στο ΣτΕ η αίτηση αναστολής για το «Πράσινο Σημείο» στη Νάουσα Πάρου

Ο Δήμος Πάρου υπερασπίστηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας το έργο που στοχεύει στη βιώσιμη διαχείριση αποβλήτων και την προστασία του περιβάλλοντος.

Πιστοποιήσεις καταλληλότητας για 8 παιδικές χαρές σε Νάξο και Μικρές Κυκλάδες

Με απευθείας ανάθεση σε εξειδικευμένη εταιρεία προχωρά ο Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων στη διαδικασία ελέγχου και πιστοποίησης των παιδικών χαρών σε Νάξο, Φιλώτι, Απείρανθο, Κουφονήσι και άλλες κοινότητες.

Γερασμένα και ανεπαρκή τα λιμάνια των νησιών, SOS από τους πλοιάρχους, στο επίκεντρο το λιμάνι της Νάξου

Κατασκευασμένα πριν από 40-50 χρόνια, τα περισσότερα λιμάνια αδυνατούν να καλύψουν τις σημερινές τουριστικές ανάγκες – Σοβαρά προβλήματα σε Νάξο, Πάρο, Τήνο, Λέρο και Σαντορίνη.

Η Solana ανακάμπτει δυναμικά! Τελευταία ανάλυση αγοράς και ευκαιρίες εξόρυξης cloud υψηλής απόδοσης

Λόγω της συνολικής ανάκαμψης της αγοράς και της αυξημένης δραστηριότητας στο on-chain οικοσύστημα, η τιμή του SOL αυξήθηκε κατά 12% σε μόλις μία εβδομάδα, πλησιάζοντας σταθερά το ιστορικό υψηλό του

Συνεδριάζει (19/08) η Δημοτική Επιτροπή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, επίκεντρο το νέο λιμάνι στη Σχοινούσα

Στις 12:00 το μεσημέρι της Τρίτης (19/08) στο Δημοτικό Κατάστημα, με 13 θέματα στην ημερήσια διάταξη - Ποια είναι

Μεγάλη τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες Πάρου από την ΕΚΤΕΡ

Πεντάστερο ξενοδοχείο, τουριστικές κατοικίες και glamping σε έκταση 328 στρεμμάτων – Επένδυση 53 εκατ. ευρώ με τη στήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης.

Μεγάλη επιτυχία το 2ο HELI PARTY στη Σίφνο, δράση για καλό σκοπό (αεροδιακομιδές) – δείτε video

Μεγάλη επιτυχία το 2ο HELI PARTY στη Σίφνο – 1300 άτομα στηρίζουν τον ιερό σκοπό (δείτε video)

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Εκτακτο: Φωτιά στον ΧΥΤΑ της Νάξου

Λίγο μετά τις 4 το απόγευμα ενημέρωση για φωτιά στο ΧΥΤΑ της Νάξου

Νάξος – Ταυτόχρονη άφιξη Blue Star Naxos και Blue Star Delos έφερε χιλιάδες επιβάτες και οχήματα (video)

Εντυπωσιακοί ελιγμοί, ασφυκτική κίνηση και δοκιμασία για τις υποδομές – Σε πλήρη εγρήγορση το Λιμεναρχείο Νάξου και η Δημοτική Αστυνομία. (video)

Συναγερμός στο «Ιονίς», Μπλακ άουτ με 183 επιβάτες, πλέει με μία μηχανή προς το Λαύριο

Βλάβη προκάλεσε προσωρινή ακινητοποίηση του πλοίου μεταξύ Κέας και Μακρονήσου – Στο σημείο σπεύδουν δυνάμεις του Λιμενικού.

Αγ. Προκόπιος Νάξου: Όταν οι αμμοθίνες γίνονται… πάρκινγκ και η Natura απλώς κοιτά

Η οργισμένη ανάρτηση του Λεωνίδα Μαγκανάρη για την καταστροφή στον Άγιο Προκόπιο φέρνει ξανά στο φως το ετήσιο δράμα των προστατευόμενων περιοχών που γονατίζουν κάτω από τις ρόδες και την αδιαφορία.

Νάξος – Κεραμωτή: Μια βραδιά μνήμης και συγκίνησης για την Ειρήνη Κονιτοπούλου – Λεγάκη (photos)

Ο Σύλλογος Κεραμιωτών Νάξου τίμησε την αξεπέραστη φωνή της νησιώτικης μουσικής με μια εκδήλωση γεμάτη ήχους, αναμνήσεις και αγάπη

Νάξος: H “βασίλισσα των Κυκλάδων” αύριο (17/08) θα μας μαγέψει …χωρίς πυξίδα (video)

Η Πηνελόπη και ο Γιάννης έδεσαν στο λιμάνι, άφησαν την καρδιά τους ελεύθερη και αφέθηκαν στη μαγεία ενός τόπου που σε καλεί να τον ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

Νάξος – Μενδώνη για Πορτάρα: “θα τοποθετηθεί νέα περίφραξη και θα μπουν κάμερες ασφαλείας”

Περιστατικά βανδαλισμών και έλλειψης σεβασμού σε μνημεία φέρνουν στο προσκήνιο την ανάγκη για παιδεία, ευαισθητοποίηση και προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Νάξος: Εγγαρίτικο πανηγύρι με κέφι και παράδοση (video)

Χορός, μουσική και τραγούδια μέχρι το πρωί στο πανηγύρι του Συλλόγου Εγγαριτών «Άγιος Τρύφων», με τον Νίκο Οικονομίδη και κορυφαίους καλλιτέχνες.