Ηρθε η ώρα για νέα αγορά αεροσκαφών από την Aegean Airlines, όπως είχε προαναγγείλει από τον περασμένο Μάρτιο ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Ευτύχης Βασιλάκης.
Ηρθε η ώρα για νέα αγορά αεροσκαφών από την Aegean Airlines, όπως είχε προαναγγείλει από τον περασμένο Μάρτιο ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Ευτύχης Βασιλάκης. Ο διαγωνισμός μεταξύ της Airbus και της Boeing ξεκίνησε ήδη και αφορά την προμήθεια 45 έως 55 αεροσκαφών νέας γενιάς. Με βάση τις προσφορές, η ελληνική εταιρεία θα κληθεί να επιλέξει μεταξύ του Airbus 320neo και του Βoeing 737max. Η μέση τιμή καταλόγου και των δύο αεροσκαφών είναι κοντά στα 100 εκατ. δολάρια. Ωστόσο, οι κατασκευαστές κάνουν μεγάλες εκπτώσεις στο πλαίσιο ενός διαγωνισμού προκειμένου να πάρουν την παραγγελία. Και προφανώς η Aegean θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον σκληρό ανταγωνισμό μεταξύ τους. Εξάλλου, είναι μια αεροπορική εταιρεία που βρίσκεται σε φάση δυναμικής ανάπτυξης και υπό αυτό το πρίσμα αποτελεί ελκυστικό πελάτη και για τους δύο. O στόλος της σήμερα αριθμεί 61 αεροσκάφη, τα 47 εκ των οποίων είναι Airbus 319, 320 και 321, με μέσον όρο ηλικίας μόλις 7 ετών. Το πρώτο Airbus της εταιρείας παρελήφθη το 2007 και ήταν μέρος μιας παραγγελίας επτά αεροπλάνων. Ακολούθησαν κι άλλες τα επόμενα χρόνια, με το τελευταίο απόκτημα, ένα Airbus 320ceo, να εντάσσεται στον στόλο της μόλις τον περυσινό Μάρτιο. Με τον διαγωνισμό που «τρέχει», η Aegean επιδιώκει την ανανέωση του στόλου με νέας γενιάς αεροσκάφη, που έχουν μικρότερη κατανάλωση καυσίμου, χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και επίπεδα θορύβου και μεγαλύτερη εμβέλεια, ώστε να καλύπτει περισσότερους προορισμούς απ’ όλες τις βάσεις της εταιρείας.
Εξόρμηση
για την ενημέρωση των ξένων επενδυτών και αναλυτών πραγματοποιούν αυτή την εβδομάδα οι τράπεζες, με αφορμή των δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων του β΄ τριμήνου. Ετσι οι επιτελείς των τραπεζών μέχρι τα μέσα της εβδομάδας θα βρίσκονται στο εξωτερικό. Πέραν των τραπεζικών ζητημάτων, με πρώτο πρώτο τις εξελίξεις στο κρίσιμο μέτωπο των μη εξυπηρετούμενων δανείων και την επίτευξη των στόχων μείωσής τους, στην πρώτη γραμμή θα βρεθεί το ζήτημα της αξιολόγησης, καθώς πολλοί ανησυχούν για τον κίνδυνο νέων πολύμηνων διαβουλεύσεων που θα μπορούσαν και πάλι να επιβαρύνουν το κλίμα στην οικονομία και το τραπεζικό σύστημα. Οπως σημειώνουν στελέχη τραπεζών, τόσο η τιμή του νέου ομολόγου όσο και αυτές των μετοχών στο χρηματιστήριο το τελευταίο διάστημα έχουν σκαλώσει, κάτι που, όπως εκτιμούν, δεν θα αλλάξει παρά μόνον αν υπάρξουν απτά δείγματα ότι δεν θα έχουμε νέα πισωγυρίσματα.
Ανατροπών συνέχεια
Δεν έχουν τέλος οι ανατροπές σε συντάξεις και εισφορές. Ετσι και παρά το γεγονός ότι εντός του τρέχοντος έτους επιβλήθηκε ίσως η μεγαλύτερη ανατροπή στον υπολογισμό των εισφορών 1,4 εκατ. μη μισθωτών, οι αλλαγές συνεχίζονται και το 2018, καθώς από το εισόδημα του προηγούμενου έτους δεν θα αφαιρούνται οι ασφαλιστικές εισφορές. Για αρχή, θα υπάρχει έκπτωση της τάξης του 15% στο εισόδημα. Οσο για τις περικοπές συντάξεων, αν κι έχουν μεταφερθεί –εκτός απροόπτου– για το 2019, υπάρχει και το ΕΚΑΣ, το οποίο θα πρέπει να μειωθεί κατά 238 εκατ. ευρώ τον επόμενο χρόνο. Μάλιστα, εκτιμάται ότι αυτήν τη φορά δεν μπορεί να μειωθεί μόνον το ποσό και όχι οι δικαιούχοι, όπως έγινε το 2017. Ειδικοί εκτιμούν ότι, από 210.000 που είναι σήμερα οι «τυχεροί» συνταξιούχοι που λαμβάνουν το επίδομα, δεν θα μείνουν περισσότεροι από 70.000. Η αναγκαία υπουργική απόφαση θα πρέπει να είναι έτοιμη τον Δεκέμβριο και, όχι, αυτό δεν θα εξαγγελθεί στη ΔΕΘ.
Επιμένουν σε μικροκομματική διαχείριση
Η αισιόδοξη θεώρηση αντιμετωπίζει ένα βασικό πρόβλημα: ότι ακριβώς τα ίδια λέγαμε στα μέσα του 2016, οπότε επίσης είχε σχηματιστεί μια θετική τάση. Και τότε ήταν κρίσιμο να ολοκληρωθεί έγκαιρα η 2η αξιολόγηση και να επιταχυνθούν οι μεταρρυθμίσεις ώστε η οικονομία το 2017 να πραγματοποιήσει ένα δυναμικό ριμπάουντ. Η βασική πρόβλεψη για το ΑΕΠ το 2017 ήταν +2,5%. Ωστόσο, για άλλη μία φορά, υπήρξαν καθυστερήσεις και οι συνθήκες στις τράπεζες επιδεινώθηκαν ενώ οι εκτιμήσεις για την ανάπτυξη αναθεωρήθηκαν. Η κυβέρνηση, και γενικότερα το πολιτικό προσωπικό, φαίνεται ότι δεν έχει επίγνωση των επιπτώσεων των καθυστερήσεων επιμένοντας σε μια μικροκομματική διαχείριση. Ωστόσο, αν το πρόβλημα των «κόκκινων» δανείων δεν αντιμετωπιστεί αποφασιστικά, είναι βέβαιο ότι ακόμη και αν τα δημόσια οικονομικά είναι θετικά, η χώρα θα βρεθεί αντιμέτωπη με τραπεζική κρίση.
«Αντάρτικο» στελεχών ΣΥΡΙΖΑ κατά των ξένων επενδύσεων
Συνεχίζεται το «αντάρτικο» στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ο δήμαρχος Κερκυραίων Κ. Νικολούζος, ενάντια στην ξένη επένδυση του αμερικανικού ομίλου ΝCH Capital, ύψους 100 εκατ. ευρώ στην Κασσιόπη (φωτ.), η οποία πλέον έχει λάβει και τη μορφή παρεμπόδισης του επενδυτή να προβεί σε πρόδρομες εργασίες στην έκταση την οποία έχει αναλάβει έπειτα από διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ! Ο δήμος έχει φράξει την πρόσβαση των μηχανημάτων του επενδυτή στο ακίνητο, με τη χρήση δημοτικού οχήματος και την αιτιολογία ότι τα μονοπάτια είναι δημοτικά και δεν έχει δοθεί άδεια από τον δήμο για τη διάνοιξή τους… Το ζήτημα πλέον αναμένεται να λυθεί από την Εισαγγελία Κέρκυρας, στην οποία προσέφυγαν οι επενδυτές. Σε στήριξη του δήμου έχει προστρέξει και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, επαναλαμβάνοντας με ανακοίνωσή της την πάγια θέση της ότι τόσο η ίδια όσο και ο Δήμος Κέρκυρας «με αποφάσεις των συμβουλίων τους έχουν εκφράσει επανειλημμένως την αντίθεσή τους για την απαράδεκτη και επιζήμια για το φυσικό περιβάλλον του νησιού εκποίηση του Ερημίτη σε ιδιωτικά συμφέροντα». Προφανώς δεν απασχολεί τους δημοτικούς άρχοντες η έγκριση του ΣτΕ στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ούτε η απόρριψη συνολικά επτά διαφορετικών προσφυγών, που έχουν πραγματοποιηθεί στην προσπάθεια ακύρωσης της επένδυσης. Κατά τα λοιπά, η κυβέρνηση διά στόματος του ίδιου του πρωθυπουργού ζητεί ξένες επενδύσεις.