Έρχεται το αεροδρομιόσημο (!!!) – Χαράτσι 13 ευρώ ανά επιβάτη με σημείο εκκίνησης την 1η του χρόνου με τις ευλογίες της Κυβέρνησης για τα … μάτια της Fraport – Σε τέσσερα χρόνια θα φτάσει και τα 18 ευρώ και μιλάμε για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ανάμεσά τους Σαντορίνη, Μύκονος, Ρόδος και Κω – Ποια πολιτική θα ακολουθήσει η εταιρεία σε θέματα τελών
Μέχρι τώρα ξέραμε το …Σπατόσημο. Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε ότι η Κυβέρνηση είναι αυτή που βάζει φόρους ώστε να εμφανίζει καλό πρόσωπο στους δανειστές. Ε από σήμερα αλλάζουν ένα δύο πράγματα. Όχι. Οι φόροι δεν φεύγουν. Απλά έχουμε πλέον και Αεροδρομιόσημο αλλά και την εταιρία Fraport που επιβάλλει φόρους. Ε εντάξει δεν είναι ακριβώς φόρος αλλά είναι τέλη ταξιδίου και τα οποία όπως ανακοινώνεται έχουν ήδη συμφωνηθεί και είναι στα πλαίσια της συμφωνίας ανάμεσα στο κράτος και την γερμανική εταιρεία ώστε να τους δώσουμε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας…
Το σχετικό θέμα βγήκε από την εφημερίδα «Τα Νέα» όπου αναφέρεται ότι από τις αρχές του έτους οι επιβάτες που θα μετακινούνται από και προς τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (ανάμεσά τους κι αυτά των Σαντορίνη, Μύκονος, Ρόδος και Κως) θα πληρώνουν επιπλέον φόρο ή τέλη, το «Αεροδρομιόσημο» ύψους 13 ευρώ.
Τι κερδίζει το κράτος
Αυτό προβλέπει Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργών Μεταφορών και Οικονομικών, η οποία εκδόθηκε την περασμένη εβδομάδα και καθορίζει τη διαδικασία χρέωσης, είσπραξης, διαχείρισης, ελέγχου – παρακολούθησης και ρύθμισης όλων των τεχνικών θεμάτων για τα νέα τέλη των αεροδρομίων. Και η απόφαση απορρέει από τη σχετική σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Σύμφωνα με αυτή, το τέλος των 13 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη θα μπορεί να διατηρηθεί στο συγκεκριμένο ύψος για διάστημα περίπου τεσσάρων χρόνων, κατά το οποίο η κοινοπραξία της Fraport καλείται να υλοποιήσει συνολικές επενδύσεις 330 εκατ. ευρώ και στα 14 αεροδρόμια. Στη συνέχεια, με την ολοκλήρωση των επενδύσεων, το αεροδρομιόσημο των περιφερειακών αεροδρομίων προβλέπεται να φτάσει ακόμα και τα 18 ευρώ! Από το τέλος που θα εισπράττεται από τα παραχωρημένα περιφερειακά αεροδρόμια το Δημόσιο θα λαμβάνει μόνον 1 ευρώ ανά επιβάτη προκειμένου να χρηματοδοτεί τους μικρούς αερολιμένες οι οποίοι θα παραμείνουν στο κράτος. Επίσης, είναι άγνωστο αν «έχει περάσει» η πρόταση της Κομισιόν που απαιτούσε να καταργηθούν οι διακρίσεις μεταξύ επιβατών (η Ελλάδα επέμεινε να μην πληρώνουν τα ίδια τέλη οι επιβάτες εσωτερικού, ουσιαστικά οι Έλληνες εν ολίγοις).
Σημερινά τέλη
Σύμφωνα με την ίδια υπουργική απόφαση, οι επιβάτες θα πληρώνουν το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αερολιμένος στην αεροπορική εταιρεία με την οποία μετακινούνται, μέσω του εισιτηρίου τους ή άλλου παραστατικού. Οι αερομεταφορείς θα το αποδίδουν, με τη σειρά τους, σε μηνιαία βάση (εφόσον πρόκειται για τακτικές αερογραμμές) ή επιτόπου πριν από την αναχώρηση του αεροσκάφους (εφόσον πρόκειται για πτήσεις τσάρτερ). Σήμερα το ύψος των τελών στα αεροδρόμια της περιφέρειας είναι 12 ευρώ για τους επιβάτες που μετακινούνται εντός της ζώνης Σένγκεν, ενώ για κάποιους προορισμούς εκτός Σένγκεν φτάνει τα 22 ευρώ. Επίσης, με την πρόσφατη ΚΥΑ των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών ορίζεται ότι οι ιδιώτες διαχειριστές των αεροδρομίων οφείλουν να εγκαταστήσουν και να λειτουργούν ηλεκτρονική πλατφόρμα στα αεροδρόμια, όπου θα καταχωρίζονται αναλυτικά στοιχεία για την κίνηση των επιβατών ανά πτήση. Ακόμα, για τον έλεγχο και την παρακολούθηση των εσόδων από το τέλος του αεροδρομιόσημου κάθε αεροπορική εταιρεία θα πρέπει να τηρεί αρχεία επιβατών, όπως ονομαστικές καταστάσεις, ηλεκτρονικά αρχεία, αποκόμματα εισιτηρίων καθώς και το ποσό των τελών που καταβάλλονται σε αυτήν. Από την πλευρά της, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) δια των αρμόδιων οργάνων της θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να επιθεωρεί και να λαμβάνει αντίγραφα όλων αυτών των αρχείων.
Το 80% εσόδων από τα τέλη
Να σημειώσουμε εδώ ότι πριν από έναν μήνα (29/07) στη Θεσσαλονίκη, εκπρόσωποι του γερμανικού ομίλου Fraport είχαν δώσει το στίγμα τους για την πολιτική χρεώσεων θέλουν να ακολουθήσουν από τη νέα χρονιά και για τα επόμενα …σαράντα χρόνια. Και οι χρεώσεις που παρουσίασαν ήταν:
* Τέλος προσγείωσης: 50 ευρώ για αεροπλάνα μέχρι 5 τόνους, 100 ευρώ για αεροσκάφη μέχρι 10 τόνους. Επιπλέον, 1,73 ευρώ για κάθε τόνο βάρους πέραν των 10.
• Τέλος πάρκινγκ αεροπλάνων: Χωρίς χρέωση για παραμονή μέχρι 5 ώρες. Για μεγαλύτερο διάστημα η χρέωση είναι 1,08 ευρώ ανά τόνο βάρους του αεροσκάφους, ανά 24ωρο.
• Φόρος ανά αναχωρούντα επιβάτη: 13 ευρώ ο οποίος θα αυξηθεί σταδιακά τα επόμενα χρόνια μέχρι τα 18 ευρώ.
• Τέλος ασφάλειας (security fee): 1,5 ευρώ ανά επιβάτη.
Μεγάλη κουβέντα είχε σηκώσει σε εκείνη τη συζήτηση το ζήτημα των χρεώσεων για το πάρκινγκ αεροπλάνων, ενώ η πλευρά της Fraport άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο «ευελιξίας». Θέμα το οποίο αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ της εταιρείας και των ισχυρότερων «παικτών» που πετούν στο αεροδρόμιο, στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων που θα έχει η Fraport Greece με την κάθε μια από τις αεροπορικές εταιρείας.