Την ώρα που η Πάρος παρουσιάζει εκτίναξη επιβατικής κίνησης με +200% η Νάξος μετά από τρία χρόνια εμφανίζει πτώση κίνησης που αγγίζει και το – 12% για το πρώτο οκτάμηνο του έτους / Η επίσκεψη Βασιλάκη (Aegean Air) στη Νάξο και από τις αρχές Οκτωβρίου γυρίζουμε στα… πέτρινα χρόνια και τις ελάχιστες εβδομαδιαίες πτήσεις
Μήπως τελείωσαν τα …θαύματα του μικρού αεροδρομίου της Νάξου; Την ώρα που επικοινωνιακά μιλούν όλοι για το θαύμα της Πάρου με την εκτίναξη της επιβατικής κίνησης μέσω του αεροδρομίου κατά +200 % μόνο για τον Αύγουστο με την διακίνηση περίπου 18.000 επιβατών, έρχονται τα στοιχεία από την Υπηρεσία Πολιτικής Υπηρεσίας για το αεροδρόμιο της Νάξου (σ.σ. ευχαριστούμε θερμά τους αρμόδιους φορείς) και μας προσγειώνουν ανώμαλα. Κι αυτό γιατί ενώ στη Πάρο είχαμε μόνο για τον Αύγουστο διακίνηση περίπου 18.000 επιβατών, εμείς για όλο το οκτάμηνο του 2016 ξεπεράσαμε οριακά τους 13.000 όσον αφορά τις αφίξεις… Κι αυτό είναι ένα ζήτημα που πρέπει να λυθεί. Ακόμη κι εάν δεχτούμε ότι η διακίνηση των επιβατών στη Πάρο είναι συνολική (αφίξεις – αναχωρήσεις) και πάλι εμείς στη Νάξο είμαστε σε μειονεκτική θέση αφού για τον Αύγουστο η κίνηση στο αεροδρόμιο ήταν στους 6.572 επιβάτες και με 194 πτήσεις…
Πτώση
Το ζήτημα λοιπόν είναι σοβαρό… Το αεροδρόμιο της Νάξου μετά από τρία χρόνια ανοδικής πορείας και εκτίναξης (ακόμη και στο +45% που έκλεισε πέρυσι η τουριστική σεζόν Μάιος – Σεπτέμβριος) βρίσκεται να έχει πτωτική τάση και μάλιστα και στους οκτώ έως τώρα μήνες για το 2016. Αξιοσημείωτο είναι ότι το δίμηνο Απρίλιος – Μάιος η πτώση έφτασε ακόμη και το – 40% (!!!) λόγω των μειωμένων κυρίως δρομολογίων εκείνη τη περίοδο, ενώ ακόμη και το τρίμηνο της καλοκαιρινής περιόδου η μείωση ήταν κάτι λιγότερο από το -7% ήτοι 200 επιβάτες περίπου τον μήνα λιγότεροι….
Αιτίες
Ποιος ή τι φταίει; Το γεγονός ότι παραμένουμε με τα μικρά (Dash 100 των 37 θέσεων και των 32 ή 35 εισιτηρίων) αεροπλάνα είναι ένα μειονέκτημα από τη στιγμή που δεν υπάρχουν περισσότερες πτήσεις. Επίσης ότι έχουμε πολύ ακριβό εισιτήριο άρα μειώνεται σημαντικά η δυνατότητα διακίνησης Ελλήνων και βέβαια οι θέσεις είναι περιορισμένες και κλεισμένες εδώ και μήνες τη καλοκαιρινή περίοδο από τους ξένους. Άρα; Κάτι πρέπει να γίνει και άμεσα. Τον φετινό Αύγουστο είδαμε την έλευση μεγαλύτερου αεροπλάνου ΑΤR 42 με δυνατότητα μεταφοράς ακόμη και 50 επιβατών (οριακά) αλλά δεν είχε σταθερές ημέρες πτήσεων οπότε ήταν δύσκολο να γίνει γνωστό και να υπάρχουν δυνατότητες μεγαλύτερης εκμετάλλευσης.
Επόμενη ημέρα
Και βέβαια γεννάται θέμα για το αύριο… Από τις 16 Σεπτεμβρίου πάμε σε μειώσεις (όχι σημαντικές) όσον αφορά τις πτήσεις αλλά από την επόμενη εβδομάδα κάθε ημέρα θα είναι σημαντική για το μέλλον του αεροδρομίου της Νάξου. Κι αυτό γιατί θα ανοίξουν οι φάκελοι όσον αφορά την αεροπορική εταιρεία που θα πάρει την άγονη γραμμή Αθήνα – Νάξος. Τα δρομολόγια θα ξεκινήσουν θεωρητικά από την 1η Οκτωβρίου, το σύστημα «μιλάει» ήδη για τέσσερις πτήσεις την εβδομάδα και με την επιδότηση να είναι η μικρότερη όλων των εποχών (400.000 ευρώ) από το κράτος καταλαβαίνει κανείς ότι ενδεχομένως να περάσουμε σε… πέτρινα χρόνια. Εκτός κι εάν έχουμε άλλο… θαύμα. Τις τελευταίες εβδομάδες υπάρχουν επαφές του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων με την διοίκηση της Aegean Air, μάλιστα, ο Ευτύχης Βασιλάκης (ιδιοκτήτης της Εταιρείας) βρέθηκε στο νησί είχε επαφές με όλους τους αρμόδιους φορείς για να βρεθεί λύση. Μην ξεχνάμε ότι μόνο μέσα από την πίεση που θα ασκήσει η ίδια η εταιρεία θα τρέξουν τα όποια ζητήματα είναι σε εκκρεμότητα για την αναβάθμιση του αεροδρομίου, κάτι που έγινε και στην Πάρο…
Η συνολική εικόνα του αεροδρομίου Νάξου
Πως κινήθηκε ο Αύγουστος (2012 – 16)
Χρονιά Επιβάτες (αφίξεις) Ποσοστό
2012 1.394
2013 1.379 -01,08%
2014 2.377 72,37%
2015 3.416 43,71%
2016 3.236 -05.6%
Σύγκριση των μηνών καλοκαιρινής περιόδου (2012 – 2016)
Χρονιά Επιβάτες (αφίξεις) ποσοστό
2012 3.977 –
2013 4.059 2,06%
2014 6.867 69,18%
2015 10.129 47.50%
2016 9.469 – 07,0%
Συνολική κίνηση Οκταμήνου (2016)
Χρονιά Επιβάτες (αφίξεις) Ποσοστό
2012 7.278
2013 7.302 0,33%
2014 10.559 44,59%
2015 14.758 39,77%
2016 13.078 – 12.80%
Μεταβολή κίνησης στο πρώτο οκτάμηνο
Μήνας 2015 2016
Ιανουάριος 414 367 -12%
Φεβρουάριος 390 360 – 8,3%
Μάρτιος 585 532 -10,3%
Απρίλιος 1.232 802 – 53,6%
Μάιος 2.008 1.548 – 29,7%
Ιούνιος 3.243 3.012 -7.7%
Ιούλιος 3.470 3.221 – 7,7%
Αύγουστος 3.416 3.236 -5.6%
Σύνολο 14.758 13.078 -12,8%