Τα τέσσερα αεροδρόμια των Κυκλάδων σε Νάξο, Πάρο, Μήλο και Σύρο μπαίνουν εκ νέου στη λογική της …αξιοποίησης με βάση το μοντέλο των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που έχουν ενταχθεί στην ομάδα της Fraport – Greece
Η αλματώδης ανάπτυξη του τουρισμού και των ξένων επισκεπτών στην Ελλάδα δεν περιορίζεται στο αεροδρόμιο Αθηνών και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport. Αεροδρόμια που βρίσκονται σε αναπτυσσόμενους τουριστικά προορισμούς όπως ο Κρατικός Αερολιμένας Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τα προ πενταετίας μεγέθη τους.
Η αυξημένη αυτή επιβατική και αεροπορική κίνηση έχει αρχίσει να δοκιμάζει υποδομές και να φέρνει κοντύτερα τα σχέδια αξιοποίησης κάποιων εκ των 23 περιφερειακών αεροδρομίων που είχαν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ και βρίσκονται πλέον στο υπερταμείο. Πολλά εξ αυτών είχαν και συνεχίζουν να έχουν κίνηση κάτω των 100.000 επιβατών ετησίως και αυτός είναι και ο λόγος που δεν προχώρησε με το «πρώτο κύμα» η αξιοποίησή τους μέσω διαγωνισμού παραχώρησης, όπως έγινε με τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που πήρε η Fraport-Greece.
Οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ τότε είχαν διαπιστώσει πως δεν υπήρχε σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον για όλα. Αποφασίστηκε λοιπόν τότε να ξεκινήσει η διαδικασία με δύο ομάδες, 7+7 αεροδρομίων, και να εξαχθούν ασφαλέστερα συμπεράσματα για το μοντέλο, που τελικά αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένο.
Αναβάθμιση και επενδύσεις
Εν τω μεταξύ, όμως, αξιολογήθηκαν από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), γνωστότερης ως υπερταμείο, και οι προοπτικές αξιοποίησης των άλλων 23 αεροδρομίων. Τη διαχείριση των τελευταίων έχει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά το δικαίωμα παραχώρησής τους πέρασε στην ΕΕΣΥΠ, η οποία ετοιμάζεται να διερευνήσει το σχετικό ενδεχόμενο για αναπτυξιακούς κυρίως λόγους, ώστε να αναλάβουν οι παραχωρησιούχοι τη χρηματοδότηση και υλοποίηση νευραλγικών επενδύσεων σε υποδομές και εξοπλισμό όπως και για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Φυσικά αυτό δεν μπορεί να γίνει σε όλα τα αεροδρόμια, εξηγούν πηγές του Δημοσίου, καθώς κάποια εξ αυτών «φιλοξενούν» καίριες υποδομές της Πολεμικής Αεροπορίας. Οι Σμηναρχίες Μάχης στη Λήμνο και στη Σκύρο, όπου μετασταθμεύουν μαχητικά (readiness) που συχνά εμπλέκονται στις διαδικασίες αναχαίτισης τουρκικών μαχητικών, είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα. Από την άλλη όμως είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα αναπτυσσόμενου αεροδρομίου η Καλαμάτα, η οποία ήδη από το 2016 ξεπέρασε τις 100.000 αφίξεις και τις άλλες τόσες αναχωρήσεις επιβατών και το 2017 σημείωσε περαιτέρω άνοδο.
Τα 23 αεροδρόμια έχουν ήδη κατηγοριοποιηθεί με βάση την επιβατική τους κίνηση και το δυνητικό επενδυτικό ενδιαφέρον σε τρεις ομάδες ή clusters. Η πρώτη ομάδα είναι αυτή με αεροδρόμια που έχουν άνω των 100.000 επιβατών ετησίως και αυτά βρίσκονται στην Κάρπαθο, στη Χίο, στην Καλαμάτα, στην Αλεξανδρούπολη και στον Αραξο. Η δεύτερη είναι αυτή που περιλαμβάνει τα αεροδρόμια με ετήσια επιβατική κίνηση μεταξύ 30.000 και 100.000 ατόμων και τα οποία είναι αυτά στη Λήμνο, τα Ιωάννινα, τη Μήλο, τη Νάξο, την Πάρο, την Ικαρία και τα Κύθηρα. Κάποια εξ αυτών έχουν ξεπεράσει τα μεγέθη του 2015 με βάση τα οποία έγινε η αξιολόγηση. Τέλος, η τρίτη κατηγορία, για την οποία το επενδυτικό ενδιαφέρον εκτιμάται ανύπαρκτο καθώς έχουν κίνηση κάτω των 30.000 επιβατών, απαρτίζεται από τα αεροδρόμια σε Λέρο, Σητεία, Νέα Αγχίαλο, Κάλυμνο, Σκύρο, Σύρο, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσο και Κοζάνη.
Και βέβαια εδώ να σημειώσουμε ότι καθένα από τα τέσσερα αεροδρόμια των Κυκλάδων έχει την δική του ιδιαιτερότητα… Αυτό της Πάρου έχει έναν τεράστιο διάδρομο (στα όρια του …διεθνούς) αλλά όχι τις ιδανικές κτηριακές εγκαταστάσεις. Ομως, τα δύο τελευταία χρόνια με την είσοδο ακόμη και πτήσεων τσάρτερ έχει βελτιώσει σημαντικά τη δυναμική του. Στη Νάξο, η έλευση της δεύτερης αεροπορικής εταιρείας έχει φέρει το αεροδρόμιο ανάμεσα στα τρία καλύτερα σε επίπεδο επιδόσεων για το 2018 όσον αφορά τις εσωτερικές πτήσεις και γίνονται προσπάθειες αναβάθμισης, στη Μήλο επίσης έχουμε περισσότερες από μία αεροπορικές εταιρείες αλλά κι εδώ έχουμε θέματα υποδομών που δεν έχουν ολοκληρωθεί και τέλος στην Σύρο μπορεί να μην έχει την κίνηση που προσδοκούν οι αρμόδιοι, όμως γίνεται αγώνας δρόμου για να βελτιωθούν σημαντικά οι κτηριακές εγκαταστάσεις και κυρίως να μεγαλώσει ο διάδρομος προσγείωσης – απογείωσης ώστε να έρχονται μεγαλύτερα αεροπλάνα στο νησί…
Είναι από την πρώτη και τη δεύτερη ομάδα από την οποία εκτιμάται ότι μπορεί να επιλεγούν μονάδες που δεν φιλοξενούν κρίσιμες στρατιωτικές υποδομές και οι οποίες θα ομαδοποιηθούν προκειμένου να επιχειρηθεί η διά της παραχώρησης αξιοποίησή τους, με το μοντέλο δηλαδή που προχώρησε και η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Με πληροφορίες (και σχεδιάγραμμα) από την Καθημερινή