“… Ισορροπημένη ανάπτυξη όμως δεν μπορεί να υπάρξει, αν δεν έχει τη δυνατότητα ο επισκέπτης του νησιού να φτάσει στα ορεινά χωριά με το ΚΤΕΛ της Νάξου και να επιστρέψει το βράδυ στον τόπο που διαμένει. Και φυσικά δεν θα διαλέξει κανείς να μείνει στα ορεινά, αν το μοναδικό δρομολόγιο από τη Χώρα της Νάξου, είναι στη 1.30 το μεσημέρι…”
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι κάτοικοι της Ορεινής Νάξου διαμαρτύρονται για την ουσιαστική απουσία δρομολογίων του ΚΤΕΛ προς τα χωριά τους. Το είδαμε πρόσφατα με τους κατοίκους της Κορώνου μέσω του Συλλόγου τους… Το βλέπουμε τώρα και με τους κατοίκους των Σκαδού – Μέσης, μέσω επίσης του Συλλόγου τους…
Με μία δομημένη ανοιχτή επιστολή που φέρει την υπογραφή της Προέδρου Γαρυφαλλιάς Μαύρου και της Γενικής Γραμματέας Τζένης Μπραούζου, εξηγούν με τον πιο απλό τρόπο γιατί θα πρέπει να υπάρχουν δρομολόγια περισσότερα του ενός για την ορεινή Νάξο…
Με ισχυρά επιχειρήματα – περιλαμβάνουν τα σημεία αναφοράς κάθε περιοχής – και με πρόταση … “Ζητούμε, λοιπόν, να επιδοτηθούν τα δρομολόγια από και προς την ορεινή Νάξο μετά τον Σταυρό της Κεραμωτής. Ζητούμε ίσα δικαιώματα στη Δημόσια Μετακίνηση, ώστε να μην εγκαταλειφθούν περαιτέρω τα ορεινά χωριά και να στηριχτούν και οι επαγγελματίες που προσπαθούν να κρατηθούν και να μην εγκαταλείψουν και οι ίδιοι τον τόπο τους”.
Καιρός δεν είναι να προχωρήσουν Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και ΚΤΕΛ σε μία ουσιαστική αναδιάρθρωση των δρομολογίων; Αλλωστε Νάξος δεν είναι μόνο η Δυτική Ακτή…
Αναλυτικά η επιστολή …
Πρόγραμμα των δρομολογίων των ΚΤΕΛ Νάξου, με το οποίο:
α. στερείται το δικαίωμα της δημόσιας μετακίνησης από τους κατοίκους των χωριών της ορεινής Νάξου και
β. ανοίγει η ψαλίδα της άνισης ανάπτυξης ανάμεσα στην ορεινή και την πεδινή Νάξο, ενισχύοντας το μη βιώσιμο μοντέλο τουρισμού του νησιού.
Αξιότιμοι κύριοι/-ες,
Συμπορευόμαστε με τον Σύλλογο Κορωνιδιατών και όλους τους ορεινούς Αξώτες, στη διαμαρτυρία σχετικά με το θέμα της συγκοινωνίας για τα χωριά της ορεινής Νάξου, με αφορμή τη δημοσιοποίηση των δρομολογίων του ΚΤΕΛ ΝΑΞΟΥ για τους μήνες ΙΟΥΛΙΟ και ΑΥΓΟΥΣΤΟ.
Σε συνέχεια των επιστολών του Συλλόγου Κορωνιδιατών, θα θέλαμε να προσθέσουμε τα εξής:
Το πρόγραμμα των δρομολογίων του ΚΤΕΛ Νάξου δεν στερεί απλώς το δικαίωμα στη δημόσια μετακίνηση στους ορεινούς Αξώτες και στους επισκέπτες της περιοχής, αλλά εμποδίζει και ένα βιώσιμο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης για τη Νάξο.
Με τον τρόπο που έχει αναπτυχθεί το νησί, με την πλειοψηφία των τουριστών να στοιβάζεται σε συγκεκριμένα τμήματα του νησιού, «το περιβάλλον, φυσικό και ανθρωπογενές υποβαθμίζεται, το τοπίο αλλοιώνεται, ενώ οι υφιστάμενες υποδομές, όντας ανεπαρκείς για έναν τόσο μεγάλο αριθμό επισκεπτών, προκαλούν προβλήματα που παραπέμπουν σε τριτοκοσμικές χώρες», όπως πολύ σωστά αναφέρει και ο Επιστημονικός Σύλλογος Μηχανικών Νάξου. «Ο ενθουσιασμός των επισκεπτών της Νάξου χρόνο με το χρόνο μειώνεται και το μήνυμα που μεταφέρουν από τις διακοπές τους στο νησί μας περιλαμβάνει και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν».
Οι μηχανικοί του νησιού, αναφέρουν το γνωστό: «Κύριο χαρακτηριστικό του τουρισμού στη Νάξο είναι η γεωγραφικά ανισόρροπη ανάπτυξή του. Το 95% του τουρισμού συγκεντρώνεται στη Δ.Ε. Νάξου, και μόλις το 5% στη Δ.Ε. Δρυμαλίας. Το αποτέλεσμα είναι να υποβαθμίζεται λόγω υπερτουρισμού η Χώρα και η μοναδική δυτική ακτογραμμή, ενώ η ορεινή Νάξος εγκαταλείπεται από τους κατοίκους της και παρακμάζει. Επομένως η τουριστική ανάπτυξη θα πρέπει να έχει δύο άξονες… Στη Δ.Ε. Δρυμαλίας θα πρέπει να δοθούν κίνητρα τουριστικής ανάπτυξης … και με τον τρόπο αυτό θα ξεφύγει από τον μαρασμό.»
Ισορροπημένη ανάπτυξη όμως δεν μπορεί να υπάρξει, αν δεν έχει τη δυνατότητα ο επισκέπτης του νησιού να φτάσει στα ορεινά χωριά με το ΚΤΕΛ της Νάξου και να επιστρέψει το βράδυ στον τόπο που διαμένει. Και φυσικά δεν θα διαλέξει κανείς να μείνει στα ορεινά, αν το μοναδικό δρομολόγιο από τη Χώρα της Νάξου, είναι στη 1.30 το μεσημέρι.
Είναι φανερό λοιπόν, ότι είναι πολύ σημαντικό να δίνεται η ευκαιρία στους τουρίστες να επισκεφτούν την ορεινή Νάξο με τις δημόσιες συγκοινωνίες. Το πρόγραμμα των δρομολογίων του ΚΤΕΛ, θα έπρεπε να είναι τέτοιο, που όχι μόνο να εξυπηρετεί τους μόνιμους κατοίκους των ορεινών χωριών, οι οποίοι είναι ξεχασμένοι από την Πολιτεία, αλλά και τους τουρίστες, Έλληνες και μη, που θέλουν να γνωρίσουν τα πανέμορφα ορεινά χωριά, που αναφέρονται συχνά με εξαιρετικές περιγραφές σε εγχώρια και ξένα μέσα.
Εννοείται ότι τα χωριά αυτά, δεν είναι μόνο το Φιλώτι και η Απείρανθος, τα οποία πολύ σωστά καλύπτονται όλη την ημέρα από δημοτική συγκοινωνία.
Στην Κόρωνο είναι σε λειτουργία ήδη περισσότερα από 40 καταλύματα Airbnb. Στο Σκαδό ξεκίνησαν από πέρυσι και λειτουργούν και φέτος παρόμοια καταλύματα. Στο Σκαδό επίσης βρίσκεται το μοναδικό στην Ευρώπη μνημείο (δείτε φωτό) για τα θύματα της πείνας στην Κατοχή. Η Κορωνίδα έχει μυκηναϊκό τάφο και νερόμυλους που αξίζει να επισκεφτούν οι τουρίστες που αναζητούν εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως και το Δρακοντόσπηλιο στη Μέση και τους καταρράκτες στην Κεραμωτή. Ο Απόλλωνας είναι το παλαιότερο λιμάνι του νησιού και ο τεράστιος κούρος του, μοναδικό αρχαιολογικό μνημείο στις Κυκλάδες και όχι μόνο. Είναι επίσης, μαζί με τον Λυώνα, ψαροχώρια και ταυτόχρονα, οι σημαντικότερες παραλίες της βόρειας Νάξου, όπου μπορούν οι ντόπιοι να κάνουν τα μπάνια τους.
Όλα αυτά τα χωριά έχουν λαογραφικά μουσεία, όμορφες εκκλησίες, ταβέρνες με εξαιρετικό φαγητό και φυσικό τοπίο με φρουτόδεντρα και νερά, που μπορούν να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες. Και να μην ξεχνάμε τα ορυχεία της σμύριδας, που από μόνα τους αποτελούν μνημείο βιομηχανικής αρχαιολογίας, μοναδικό στο νησί που πρέπει να αναπτυχθεί και να αναδειχθεί.
Θεωρούμε ότι είναι υποχρέωση της πολιτείας (Κυβέρνηση, Περιφέρεια, Δήμος) να φροντίσει για την επιδότηση των δρομολογίων από την Απείρανθο έως τον Απόλλωνα, τουλάχιστον κατά τη θερινή περίοδο! Με αυτόν τον τρόπο θα αποσυμφορηθεί και το νότιο κομμάτι του νησιού και θα μειωθεί η τόσο ασύμμετρη ανάπτυξη της Νάξου.
Τελειώνοντας, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι τα ορεινά χωριά της Νάξου, έχουν προσφέρει φόρο αίματος στην Ελλάδα, όχι μόνο γιατί επί χιλιετίες εξόρυσσαν τη σμύριδα, η οποία, εκτός των άλλων, αποτέλεσε την εγγύηση για το πρώτο δάνειο της Ελλάδας, αλλά και γιατί λόγω αυτής της ενασχόλησης των κατοίκων, έχασε το ¼ του πληθυσμού που είχε πριν τον πόλεμο, από την πείνα στη διάρκεια της Κατοχής. Αυτή η συγκυρία και η μετακατοχική φτώχεια των ορεινών χωριών, οδήγησε στην εγκατάλειψή τους από τους ντόπιους, οι οποίοι δικαιούνται να μην αισθάνονται πολίτες β’ κατηγορίας τους λίγους μήνες που επιστρέφουν για διακοπές στα χωριά τους. Αξίζουν να βλέπουν τα παιδιά και τα εγγόνια τους, να χαίρονται τα χωριά που δεν μπόρεσαν να χαρούν εκείνοι, αφού εγκατέλειψαν λόγω φτώχειας τον τόπο τους.
Ζητούμε, λοιπόν, να επιδοτηθούν τα δρομολόγια από και προς την ορεινή Νάξο μετά τον Σταυρό της Κεραμωτής. Ζητούμε ίσα δικαιώματα στη Δημόσια Μετακίνηση, ώστε να μην εγκαταλειφθούν περαιτέρω τα ορεινά χωριά και να στηριχτούν και οι επαγγελματίες που προσπαθούν να κρατηθούν και να μην εγκαταλείψουν και οι ίδιοι τον τόπο τους.
Αναμένουμε τις απαντήσεις σας και τις συγκεκριμένες δράσεις στις οποίες θα προβείτε, για το δίκαιο αίτημά μας.
Σ.-Σκαδιωτών-Μεσωτών-ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ-ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ