Πέμπτη, 14 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΝάξος & Μικρές ΚυκλάδεςΝάξος - Φράγμα Τσικαλαριού: 16 χρόνια αναμονής, ακόμα ούτε αξινιά

Νάξος – Φράγμα Τσικαλαριού: 16 χρόνια αναμονής, ακόμα ούτε αξινιά

|

Μπορεί το Φράγμα του Τσικαλαριού να υποτίθεται πως αποτελεί «κομβικό έργο υποδομής» για την αγροτική Νάξο, ωστόσο η πραγματικότητα είναι αμείλικτη: ούτε ένα φτυάρι δεν έχει πέσει, δεκαέξι χρόνια μετά την ένταξή του στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου – ο θεσμός που γνωρίζει όσο κανείς τις ανάγκες της ντόπιας παραγωγής – απευθύνει νέα έκκληση προς την Πολιτεία, ζητώντας όχι άλλες εξαγγελίες, αλλά άμεση επανεκκίνηση των εργασιών.

Στην επιστολή της προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, η ΕΑΣ Νάξου κάνει λόγο για ολιγωρία, ασυνέπεια και απουσία ολοκληρωμένου σχεδίου, που επιτείνουν το υδρευτικό και αρδευτικό αδιέξοδο στο νησί. Όσο για το κρίσιμο θέμα των δικτύων που θα κάνουν λειτουργικό το έργο; Δεν υπάρχει καν μελέτη.

Την ώρα που το νερό γίνεται είδος εν ανεπάρκεια, η αγροτική παραγωγή φθίνει, το περιβάλλον υποφέρει και η ιστορική ταυτότητα της Νάξου αλλοιώνεται. Και όλα αυτά σε ένα νησί που ο Πρωθυπουργός – μόλις λίγους μήνες πριν – δεσμευόταν πως «το φράγμα θα ολοκληρωθεί». Οι κάτοικοι όμως δεν διψούν για υποσχέσεις, αλλά για πράξεις.

Αναλυτικά, η επιστολή, με τίτλο “Το φράγμα του Τσικαλαριού πότε θα ξεκινήσει και πότε θα ολοκληρωθεί;” αναφέρει: 

Η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου υπέβαλε επιστολή στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, επισημαίνοντας την ανάγκη άμεσης επανεκκίνησης της κατασκευής της υδατολεκάνης του Φράγματος του Τσικαλαριού και παράλληλα τη σύνταξη μελέτης και κατασκευής των δικτύων, για να είναι το έργο άρτιο και λειτουργικό.

Συγκεκριμένα, τονίζει ότι, παρά τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις από πολλές κυβερνητικές πλευρές, ότι το υπό κατασκευή εδώ και 16 χρόνια Φράγμα θα ξεκινήσει εκ νέου αυτόν τον μήνα, ακόμα δεν έχει πέσει αξινιά. Υπενθυμίζουμε, ότι ο Πρωθυπουργός, κατά την επίσκεψή του Νάξο στις 21 Νοεμβρίου 2024, στο πλαίσιο της τελετής υπογραφής τής σύμβασης για τη σύσταση του Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών, είπε επί λέξει: «Δεν γίνεται να έχουμε στη Νάξο εδώ ένα φράγμα το οποίο είναι ημιτελές τόσα χρόνια. Είναι δέσμευσή μου το φράγμα αυτό επιτέλους να ολοκληρωθεί και να προκηρυχθούν και οι μελέτες, ώστε να έχουμε τα σχετικά δίκτυα άρδευσης».

Η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου (Ε.Α.Σ. Νάξου) έχει επισημάνει εδώ και χρόνια τις συνέπειες της λειψυδρίας, κυρίως λόγω της ανομβρίας, της υπεράντλησης υπόγειων υδάτων και της κλιματικής κρίσης, προτάσσοντας την κατασκευή του Φράγματος αυτού και των δικτύων του, αλλά και δέσμη μέτρων για την άμεση και μεσοπρόθεσμη αντιμετώπιση του προβλήματος στα νησιά του Δήμου μας και της αρμοδιότητάς της.

Δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε ούτε από τις κυβερνήσεις ούτε από τον Δήμο. Έτσι λήφθηκαν εσπευσμένες, πανάκριβες και ελέγξιμες λύσεις, όπως η αφαλάτωση, ενώ η ανθηρή αγροτική Νάξος απο-αγροτικοποιείται, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία, το περιβάλλον, την ιστορία και τον πολιτισμό της. Μόλις πέρυσι ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων αποφάσισε, απελπιστικά καθυστερημένα, την εκπόνηση Γενικού Σχεδίου ((Masterplan) Ύδρευσης για τη Νάξο και τις Μικρές Κυκλάδες με την τεχνική υποστήριξη του Δικτύου Αειφόρων Νήσων (ΔΑΦΝΗ) και προοπτική να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Έγινε η πρώτη δημόσια διαβούλευση στις 6 Μαρτίου 2025, ερήμην της Ε.Α.Σ. και του αγροτικού κόσμου. Φαίνεται πως η άρδευση, εκτός του ότι περιέρχεται σε δεύτερη μοίρα, δεν απασχολεί σοβαρά τη μελέτη.

Υπενθυμίζουμε, ότι το Φράγμα Τσικαλαριού εντάχθηκε για πρώτη φορά στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 στις 30/7/2009, πριν από 16 ακριβώς χρόνια. Τότε προβλεπόταν η συλλογή στο Φράγμα 3 εκατ. κυβικών μέτρων νερού. Τώρα με την κλιματική κρίση είναι πολύ πιο δύσκολα τα πράγματα. Υπήρχε επίσης η πρόβλεψη κατασκευής αρδευτικών δικτύων που θα καλύπτουν 10.500 στρέμματα γεωργικών εκτάσεων του Λιβαδιού, τα οποία σήμερα αρδεύονται σε μικρό βαθμό και έκταση με γεωτρήσεις και πηγάδια που έχουν υφαλμυριστεί.

Ο προϋπολογισμός του ήταν τότε 37,5 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 25 περίπου προορίζονταν για τα δίκτυα και 12,5 για την υδατολεκάνη. Τώρα είναι πολύ μεγαλύτερος ο προϋπολογισμός. Μόνο με βάση τη γενική αύξηση του τιμαρίθμου τα 25 εκατ. έχουν γίνει 32 και τα 12,5 έχουν γίνει 15,5, δηλαδή 47 εκατ. ευρώ τουλάχιστον.

Από τότε, πολλοί υπουργοί, υφυπουργοί, γενικοί γραμματείς και τοπικοί παράγοντες επισκέφθηκαν τον χώρο, συμμετέχοντας σε τελετές εγκαινίων της υδατολεκάνης. Για τα δίκτυα άρδευσης, που είναι, όπως είναι ευνόητο, βασικός πυλώνας για τη χρησιμότητα του έργου, για να είναι αυτό άρτιο και λειτουργικό, δεν υπάρχει καν μελέτη, που θα αναζητήσει χρηματοδότηση. Δεν υπάρχει σχέδιο και χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης. Μόνο γενικές και αόριστες υποσχέσεις, που δεν πτοούν ή καθησυχάζουν την κρίση του νερού και την κλιματική κρίση στο νησί μας.

Αν το Φράγμα είναι η καρδιά και οι πηγές οι φλέβες, τα δίκτυα είναι οι αρτηρίες της αγροτοκτηνοτροφικής ζωής της Νάξου.

Χρειάζεται, έστω και τώρα, ένα ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό σχέδιο ύδρευσης και άρδευσης με στόχους, προτεραιότητες, χρηματοδοτικούς πόρους, χρονοδιάγραμμα έργων και παρεμβάσεων για την ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων και τη διατηρήσιμη, αειφόρα ανάπτυξη. Φαίνεται πως έχουμε χάσει και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ήδη καταργήθηκε το μέτρο για τα αρδευτικά φράγματα και απεντάχθηκε η κατασκευή και η λειτουργία επτά αρδευτικών έργων.

Απευθύνουμε έκκληση για την επίσπευση και γρήγορη ολοκλήρωση του έργου, δεδομένου ότι η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων και Αγροτικών Υποδομών  υπήχθη στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αυτό μπορεί να αποτελέσει άλλον ένα γραφειοκρατικό σκόπελο.

Χρειάζεται, έστω και τώρα, άμεση ΟΛΙΣΤΙΚΗ λύση για να είναι άρτιο και λειτουργικό το Φράγμα (άμεση έναρξη εργασιών και παράλληλη μελέτη και γρήγορη κατασκευή των δικτύων), καθώς και ΟΛΙΣΤΙΚΗ αντιμετώπιση του υδρευτικού και αρδευτικού προβλήματος των νησιών μας, μήπως σώσουν «οτιδήποτε αν σώζεται» για να μη «γυρίσουν την πλάτη στο μέλλον».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δεκαπενταύγουστος 2025: 81.500 επιβάτες φεύγουν για τα νησιά – Η μεγάλη καλοκαιρινή έξοδος

Γεμάτα δρομολόγια από Πειραιά, Ραφήνα και Λαύριο – Αυξημένη κίνηση και μετά την αργία

Κάδος στο κεδροδάσος: 30 μέτρα που αποκαλύπτουν την έλλειψη παιδείας

Όταν ο εθελοντισμός δεν φτάνει και η αδιαφορία σκορπίζει σκουπίδια στον αέρα

Άνοδος 6,5% στην επιβατική κίνηση των αεροδρομίων ΥΠΑ, «Πετάει» η Σύρος με 125,5% αύξηση

Ρεκόρ για τη Σύρο και σταθερή άνοδος σε Πάρο, Νάξο και Μήλο – Συνολικά 44,7 εκατ. επιβάτες στα ελληνικά αεροδρόμια το επτάμηνο.

Μήνυμα Δημάρχου Τήνου για τον Δεκαπενταύγουστο και την Παναγία της Μεγαλόχαρης

Ο Παναγιώτης Κροντηράς στέλνει ευχές και μήνυμα αλληλεγγύης στους πληγέντες από τις πυρκαγιές, τιμώντας ταυτόχρονα την επέτειο του τορπιλισμού της «Έλλης».

Η Πορτάρα της Νάξου: Το μνημείο των 26 αιώνων που φυλάει μυστικά και θρύλους

Από τον Διόνυσο και την Αριάδνη έως τις σύγχρονες μάχες για την προστασία του εμβληματικού μνημείου που στέκει αγέρωχο στο Αιγαίο

Δωρεάν βραδινά δρομολόγια Σαντορίνης – Θηρασιάς με το «ΑΛΜΙ»

Ο Δήμος Θήρας επεκτείνει τη θαλάσσια σύνδεση των δύο νησιών, προσφέροντας βραδινά δρομολόγια χωρίς κόστος για κατοίκους και επισκέπτες.

Χίος: Αγώνας για τον πλήρη έλεγχο της μεγάλης πυρκαγιάς, 42.000 καμένα στρέμματα γης

Μειώθηκε η ένταση της φωτιάς στη Βόρεια Χίο – Εκτεταμένες οι καταστροφές σε σπίτια, δάση και δίκτυο ηλεκτροδότησης.

ΑΜΣ Φιλωτίου: Άνοιξαν οι εγγραφές για τη νέα σεζόν στην Ακαδημία Ποδοσφαίρου

Η αθλητική οικογένεια του Φιλωτίου καλεί παλιούς και νέους αθλητές να φορέσουν ξανά τα ποδοσφαιρικά τους παπούτσια.

Καβαλώντας τα κύματα, μιλώντας στον άνεμο, μία μέρα με τον Παγκόσμιο Πρωταθλητή Lennart Neubauer (photos)

Από τους λόφους της Νάξου μέχρι την αλμυρή άκρη της Λαγκούνας, πέρασα μια ολόκληρη μέρα με τον Lennart Neubauer, τον 21χρονο Παγκόσμιο και Ευρωπαίο Πρωταθλητή Windsurf Freestyle, ανάμεσα σε σανίδες, ιστορίες και τον ρυθμό του Bob Marley.

Ίος: Το νησί που ζει το πιο φωτεινό του καλοκαίρι

Αυθεντική κυκλαδίτικη ψυχή, χρυσές παραλίες και γιορτές που γεμίζουν το Αιγαίο με χαμόγελα.

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες