Οι ευαγγελιζόμενες από την Κυβέρνηση fast track διαδικασίες έκδοσης των νέων συντάξεων, ελλοχεύουν πολλές φορές τον κίνδυνο σοβαρών λαθών στην έκδοση της συνταξιοδοτικής απόφασης και για αυτό το λόγο πλέον οι συνταξιοδοτικές αποφάσεις θα πρέπει να ελέγχονται πάραυτα με επιμέλεια, δυστυχώς του συνταξιούχου , καθώς τυχόν λάθος από πλευράς του Ε.Φ.Κ.Α, μπορεί να εντοπιστεί από το δημόσιο μετά από χρόνια και να οφείλουν π.χ οι συνταξιούχοι είτε να επιστρέψουν μεγάλα ποσά είτε να αξιώσουν μέσω της δικαστικής οδού την καταβολή κάποιου επιπλέον ποσού.
Αρθρο: Νάντια Σαλτερή (*)
Ωστόσο υπάρχουν ακόμη πολλές περιπτώσεις που η αναμονή των ασφαλισμένων για την λήψη της σύνταξής τους ξεπερνάει τα 2 χρόνια. Πρόκειται για περιπτώσεις κυρίως με διαδοχική ή και παράλληλη απασχόληση, με ασφάλιση δηλαδή σε δύο, τρία ή και τέσσερα ταμεία, για ασφαλισμένους με χρέη, υποθέσεις ασφαλισμένων που έχουν χαθεί τα ένσημα τους. Είναι χαρακτηριστικές οι περιπτώσεις, για παράδειγμα, ασφαλισμένων που έχουν υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης από το 2021, για τις οποίες ακόμη δεν έχει εκδοθεί σύνταξη.
Για παράδειγμα αίτηση ασφαλισμένου κατοίκου Κυκλάδων σε ΟΓΑ, ΟΑΕΕ και ΙΚΑ, του οποίου η υπόθεση αρχικά ελέγχθηκε και απορρίφθηκε από το ΙΚΑ , εστάλη στον ΟΑΕΕ, απορρίφθηκε ύστερα από νέο έλεγχο για το αν δικαιούται σύνταξη με τους όρους και τις προϋποθέσεις ΟΑΕΕ και από το δεύτερο ταμείο, όπως αντίστοιχα απορρίφθηκε και από τον ΟΓΑ.Η υπόθεση οδηγήθηκε εκ νέου στο ΙΚΑ προκειμένου να διαπιστωθεί εάν ο ασφαλισμένος θα μπορούσε τελικά να λάβει σύνταξη υπό διαφορετικές προϋποθέσεις.
Πολλές φορές η τεράστια καθυστέρηση μπορεί να οφείλεται ακόμα και ένα απλό τυπικό λάθος του ηλεκτρονικού συστήματος. Για παράδειγμα συνταξιούχος κάτοικος Κυκλάδων καθυστέρησε πάνω από τρία χρόνια για να λάβει την σύνταξη της, καθώς στο ηλεκτρονικό σύστημα αρχικά εμφανιζόταν με διπλό α.φ.μ και μέχρι να προβεί η κεντρική υπηρεσία στην σχετική διόρθωση πέρασε πάνω από ένας χρόνος και κατόπιν υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση διότι έψαχναν τον φάκελο της…! Η υπόθεση επιλύθηκε με τρία χρόνια καθυστέρηση, αφού εστάλη επιστολή διαμαρτυρίας στο email του αρμόδιου Υπουργού…
Κάποιες υποθέσεις μάλιστα, που αφορούν οφειλές προς τον ΟΑΕΕ ή τον ΟΓΑ, πιθανότατα από λανθασμένη ενημέρωση του ασφαλισμένου, δημιουργούν τεράστιες καθυστερήσεις στην απονομή σύνταξης. Υπάρχει, για παράδειγμα, περίπτωση κατά την οποία ο ασφαλισμένος αποποιήθηκε μέρος των οφειλών και αντίστοιχα του ασφαλιστικού του χρόνου και στη συνέχεια διαπιστώθηκε ότι δεν συμπλήρωνε τα απαιτούμενα χρόνια ασφάλισης. Η υπόθεση οδηγήθηκε στα έσοδα, όπου προτάθηκε στον ενδιαφερόμενο η εξαγορά του χρόνου που έλειπε, προκειμένου τελικά ο ασφαλισμένος να συνταξιοδοτηθεί έπειτα από δύο ή και περισσότερα χρόνια.
Υπάρχουν φυσικά και περιπτώσεις που οι υποψήφιοι συνταξιούχοι έχουν χάσει τα ένσημά τους και πρέπει οι εισηγητές του ΕΦΚΑ να ψάξουν σε όλα τα υποκαταστήματα του φορέα που λειτουργούν στις περιοχές που είχε εργαστεί κατά το παρελθόν (έδρα της επιχείρησης) ο ασφαλισμένος.
Στο τέλος της ημέρας καταλήγουμε, ότι παρά τα βήματα που έχουν γίνει και την αυτοματοποίηση κάποιων εκ των διαδικασιών , η χώρα μας έχει μεγάλη απόσταση να διανύσει στον τομέα της απονομής συντάξεων , σε σύγκριση ειδικά και με τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε, που έχουν εγκαθιδρύσει εδώ και χρόνια ένα ευέλικτο και ταχύ σύστημα απονομής συντάξεων, βασιζόμενο ,ανάμεσα σε άλλα, στην σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ διοίκησης και διοικούμενου.
(*) Η Νάντια Σαλτερή είναι Δικηγόρος , Διπλωματούχος Φορολογικού Δικαίου,Πιστοποιημένη επαγγελματίας από τον Ε.Φ.Κ.Α και Αν Γραμματέας Τομέα Επιστημόνων ΠΑ.ΣΟ.Κ – ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ