Σάββατο, 14 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΝάξος & Μικρές ΚυκλάδεςΜουσείο "Ιακ. Καμπανέλλης": Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος "λουκέτου"

Μουσείο “Ιακ. Καμπανέλλης”: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος “λουκέτου”

|

Θέατρο του …παραλόγου; Μάλλον, το χρονικό ενός προαναγγελθέντος… λουκέτου. Έχουν προηγηθεί πολλά, έως ότου πλέον η κόρη του κορυφαίου θεατρικού συγγραφέα Ιάκωβου Καμπανέλλη (1921, Νάξος- 2011, Αθήνα), Κατερίνα, πάρει την απόφαση να καταγγείλει τη σύμβαση, με την οποία δωρίζει όλα τα κινητά πολύτιμα προσωπικά αντικείμενα και κειμήλια του πατέρα της, στο Θεατρικό Μουσείο «Ιάκωβος Καμπανέλλης», στη Νάξο, και μοναδικό πλέον θεατρικό μουσείο της χώρας.

Καθώς ο δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, όπως ανακάλυψε η σκηνογράφος και θεματοφύλακας της τεράστιας κληρονομιάς του πατέρα της, παραβιάζει όρο της σύμβασης, που έχει συναφθεί μεταξύ της ίδιας και του τότε προέδρου του Νομικού Προσώπου Πολιτισμού Αθλητισμού Περιβάλλοντος Παιδείας Πρόνοιας και Αλληλεγγύης Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων (ΝΟΠΠΑΠΠΠΑ), κυρίου Ιάκωβου Ναυπλιώτη Σαραντινού, που εκπροσωπούσε το δήμο.

Συγκεκριμένα, τη Δευτέρα (28 Αυγούστου), έπεσε στην αντίληψη της μοναχοκόρης του «πρύτανη» της νεολληνικής δραματουργίας, η Διακήρυξη Διενέργειας Δημοπρασίας «για την εκμίσθωση τμήματος ακάλυπτου χώρου επί του δημοτικού οικοπέδου έμπροσθεν του Μουσείου Ιάκωβος Καμπανέλλης, στη θέση Γρόττα», επί της ουσίας στον παραθαλάσσιο προαύλιο χώρο του, που εφάπτεται με μια από τις εισόδους του, η οποία λόγω της πολύχρονης εγκατάλειψης του κτηρίου, έχει διαβρωθεί και δεν ανοίγει!

«Αυτό όμως αντιτίθεται στο συμβόλαιο που έχω κάνει με το δήμο, το 2014, για την παραχώρηση των εκθεμάτων κι αναφέρει ρητώς ότι ο περιβάλλων χώρος του Μουσείου θα παραμένει ελεύθερος, κατάλληλος και διαθέσιμος για τις ανάγκες, αλλά και τις διάφορες δραστηριότητες και εκδηλώσεις του μουσείου. Επομένως, ο δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων σπάει τη συμφωνία και με αποκλειστική υπαιτιότητα του το Μουσείο οδεύει σε λουκέτο», τονίζει στο ΒΗΜΑ η κυρία Καμπανέλλη, που επί σειρά ετών, παρά τις συνεχείς επισημάνσεις και παρατηρήσεις της, διαπίστωνε ότι παραχωρείτο ο περιβάλλων χώρος του μουσείου «παράτυπα».

«Τώρα θα το κάνουν επίσημα. Είναι προκλητικό!», προσθέτει η κληρονόμος του Ιάκωβου Καμπάνελλη, που έχει ενημερώσει, τον αρμόδιο αντιδήμαρχο, για την αξίωσή της, εφόσον παραβιάζονται τα συμφωνηθέντα, να της επιστραφούν όλα τα αντικείμενα της έκθεσης του Μουσείου, που η ίδια είχε παραχωρήσει: αρχειακό υλικό, ταυτότητες και προσωπικά αντικείμενα κι έγγραφα, το γραφείο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, μαζί με τη βιβλιοθήκη του, οι δύο τήβεννοί του από τα Πανεπιστήμια Κύπρου (1996) και Θεσσαλονίκης (1999), όπου ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτορας, διακριτικά από την Ακαδημία Αθηνών και τη βράβευσή του από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, μετάλλια και τιμητικές πλακέτες, αφίσες, πρωτότυπες μακέτες σκηνικών και σχέδια κοστουμιών (όπως από το εμβληματικό «Μεγάλο μας Τσίρκο» του θιάσου Καρέζη-Καζάκου), προγράμματα παραστάσεων, έργα μικρογλυπτικής του συγγραφέα, πορτραίτα, σκίτσα κ.ά.

Όπως εξάλλου διαβάζουμε στη σύμβαση, που έχει συνάψει η Κατερίνα Καμπανέλλη με το Δήμο: «Σε περίπτωση παραβάσεως των όρων της παρούσης που θεωρούνται όλοι ουσιώδεις, καθείς εκ των δύο συμβαλλομένων μερών δικαιούται να καταγγείλει την παρούσα σύμβαση με συστημένη επιστολή ή με επίδοση σχετικής εξωδίκου δηλώσεως χωρίς τήρηση προθεσμίας ειδικότερα σε περίπτωση διαπιστούμενης παραβάσεως όρου της παρούσης συμβάσεως εκ μέρους του δωρεοδόχου, η δωρήτρια δικαιούται να απαιτεί να της επιστρέφονται τα αντικείμενα της εκθέσεως του Θεατρικού Μουσείου και να της παραδίδονται σε τόπο και χώρο που θα υποδεικνύει η δωρήτρια, με φροντίδα και δαπάνη του δωρεοδόχου ή του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων ή των καθολικών ή ειδικών διαδόχων τους».

Το συμβάν δεν είναι παρά το «κερασάκι» στην τούρτα μιας σειράς από «ανάρμοστα συμβάντα», που είχαν κάνει την κυρία Καμπανέλλη να σκέφτεται από καιρό να αποσύρει το σύνολο των εκθεμάτων του Μουσείου, που στεγάζεται σε ενετικό κτίσμα του 1200 και, παραμένει, από το 2016 που εγκαινιάστηκε, ανοικτό για το κοινό από τον Ιούνιο μέχρι τον Οκτώβρη.

Παρότι εξέπεμπε διαρκώς SOS για την διαβρωτική υγρασία, ελλείψει των κατάλληλων αφυγραντήρων και συντηρήσεων, επήλθε τον περασμένο χειμώνα το μοιραίο σε ανεκτίμητης αξίας εκθέματα: «Τα πιο σημαντικά, πολύτιμα και σπάνια εκθέματα του μουσείου», όπως τονίζει η Κατερίνα Καμπανέλλη, μακέτες ιστορικών παραστάσεων, αυθεντικά σχέδια κοστουμιών, η ιδιόχειρη αφιέρωση του Μακάριου στον πατέρα της και η περγαμηνή, που του δόθηκε από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, καταστράφηκαν από υγρασίες.

Μετά το αρχικό της σοκ, ανέλαβε τα διαβρωμένα εκθέματα να μεταφερθούν εσπευσμένα σε έμπειρο συντηρητή στην Αθήνα. Ναι μεν σώθηκαν, «αλλά δεν ανέκτησαν ποτέ την αρχική τους μορφή». Η εργασία κόστισε 1500 ευρώ, ποσό που κατέβαλε ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. «Αλλά χρειαζόταν να καταστραφούν για να αποκατασταθούν μετά; Αυτή η δουλειά θα γίνεται;», αναρωτιέται η κληρονόμος του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ζητά επί σειρά ετών από τους υπευθύνους του Δήμου να αγοράσουν τους απαιτούμενους σε μέγεθος αφυγραντήρες, αφού το μουσείο βρίσκεται κυριολεκτικά πάνω στο κύμα και το χειμώνα «το τρώει η θάλασσα, η οποία εισέρχεται και μέσα στους χώρους του. Δεν έπρεπε να έχουν προνοήσει για αυτό;», ρωτά.

Μόνο στην κύρια αίθουσα το μουσείο διαθέτει τρεις μικρούς (από τα μικρότερα μεγέθη που διατίθενται στην αγορά) αφυγραντήρες και ένα aircondition, που όμως «έχει εξαρχής είχε αποδεχθεί ότι δεν μπορούν να απορροφήσουν την υγρασία», εξηγεί η Κατερίνα Καμπανέλλη, ενώ μας δείχνει τις εμφανείς υγρασίες σε σημεία των τοίχων του μουσείου αλλά και την εξωτερική πόρτα προς την θάλασσα που έχει «φαγωθεί» ολοσχερώς το σκουριασμένο χερούλι, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανοίξει, την ώρα που κι η κεντρική είσοδος, «αν δεν καταβληθεί τεράστια προσπάθεια από δύο άτομα, δεν μπορεί να κλείσει!».

Στις σοβαρές ελλείψεις του Θεατρικού Μουσείου καταγράφει επίσης την απουσία συναγερμού, ο οποίος, σημειώνει η συνομιλήτριά μας, «υπάρχει, αλλά δεν έχει από το 2016 εγκατασταθεί», την έλλειψη air-condition στον άνω εκθεσιακό χώρο, όπου ο επισκέπτης «λιώνει» και τα εκθέματα απ’ τον ήλιο έχουν χάσει το αρχικό χρώμα τους ή έχουν «ζαρώσει».

Και η εξωτερική όμως εικόνα του μοναδικού θεατρικού μουσείου της χώρας, και «κιβωτού» θεατρικών κειμηλίων και περγαμηνών, είναι ανάλογης εγκατάλειψης, καθώς τα σκουπίδια έχουν δημιουργήσει μια γκρίζα άμορφη μάζα, η οποία έχει γίνει μέρος των φθαρμένων εξωτερικών τοίχων.

«Πόσο θα κοστίσει να φέρουν δυο μπογιατζήδες μια φορά το χρόνο;», συνεχίζει η Κατερίνα Καμπανέλλη, οργισμένη που «δεν έχει προβλεφθεί το παραμικρό ούτε καν για την καθαριότητα». «Έχω σκεφτεί πολλές φορές να τα πάρω τα εκθέματα και να φύγω. Τους έχω απειλήσει σχετικώς. Είμαι εδώ τα καλοκαίρια και προσπαθώ να μαζέψω μόνη τα ασυμμάζευτα. Και διαρκώς συγκρατούμαι και λέω να τους δώσω ακόμη μια τελευταία ευκαιρία».

Η Διακήρυξη Διενέργειας Δημοπρασίας «ξεχείλισε όμως το ποτήρι», καταλήγει η κυρία Καμπανέλλη.

Το παράδοξο είναι ότι ενώ παραβιάζεται όρος της σύμβασης και το κτήριο δεν συντηρείται και λαθροβιεί στο έλεος της διαβρωτικής υγρασίας και της βρωμιάς, προωθείται σχεδιασμός για την υλοποίηση προγράμματος Ψηφιακή ξενάγησης!

Στον χώρο του Μουσείου μέχρι σήμερα διοργανώνονταν θεατρικά Εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες, Εργαστήρι Δημιουργικής θεατρικής γραφής και κατά καιρούς γίνονταν παρουσιάσεις ανοιχτές για το κοινό με τις εργασίες των εργαστηρίων, διαλέξεις, προβολές, συναυλίες και άλλες εκδηλώσεις. Όλα αυτά, ενώ το σύστημα ηχητικών που διαθέτει «δεν έχει ενεργοποιηθεί ποτέ», και μολονότι «δεν υπάρχει ένας προτζέκτορας. Κι αναγκάζεται το μουσείο συνεχώς να ζητιανεύει…».

Με πληροφορίες από τη σελίδα tovima.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Νότιο Αιγαίο» 2021–2027: Προχωρά με δύναμη, σκοντάφτει στις απορροφήσεις

Η Περιφέρεια επιτυγχάνει στόχους, αλλά οι χαμηλές απορροφήσεις φέρνουν ανησυχία – “Οι Δήμοι πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί”

Αμοργιανό Φεστιβάλ 2025: Μια γιορτή μνήμης, πολιτισμού και παράδοσης

Το Αμοργιανό Φεστιβάλ 2025 ανέδειξε την ψυχή του νησιού μέσα από συγκινητικές τελετές, μουσική, χορό και εικαστική δημιουργία

Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης: Ταξίδι στη μνήμη και στο παιχνίδι των Μικρών Κυκλάδων

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης μεταφέρει τη μαγεία της σχολικής ιστορίας και των παραδοσιακών παιχνιδιών σε Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσια και Δονούσα

Νάξος: Ο γαστρονομικός Παράδεισος των Κυκλάδων

Ένα νησί που καλλιεργεί, εκτρέφει και μαγειρεύει με ψυχή, συνδυάζοντας την παράδοση με τη σύγχρονη δημιουργία

Άνδρος: Στη 10άδα με τους ομορφότερους φάρους του κόσμου

Διεθνής αναγνώριση από γαλλικό ταξιδιωτικό μέσο και εκτενές αφιέρωμα στις φυσικές και πολιτιστικές ομορφιές του νησιού

Οινοτουρισμός: Το επόμενο βήμα για τη Σαντορίνη

Ένα workshop που εξερευνά τον ρόλο του οινοτουρισμού στην αυθεντική, ποιοτική ανάπτυξη της Σαντορίνης

Ξεκινά η λειτουργία του ΣΑΕΚ τουρισμού στη Σαντορίνη

Μια σημαντική εκπαιδευτική πρωτοβουλία του Δήμου Θήρας για την ενίσχυση των τουριστικών επαγγελμάτων στον τόπο μας

Στοίχημα – Μπάσκετ (Liga ACB): Διπλό Βαλένθια απόψε και .. τελικός

Πρόταση για στοίχημα απόψε (14/06) με την Βαλένθια να έχει το πρώτο λόγο στην έδρα της Τενερίφης

Europa Nostra: Διεθνής διάκριση για τον Πύργο “Κάμπονες 1615” στη Νάξο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Ένα ζωντανό σύμβολο πολιτιστικής αναγέννησης και βιώσιμης αποκατάστασης από τις Κυκλάδες ανάμεσα στα κορυφαία παραδείγματα ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς για το 2025

Κέα: Με δράσεις για όλες τις ηλικίες γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλασίας

Η Κέα γίνεται το επίκεντρο της Παγκόσμιας Ημέρας Ποδηλασίας με συμμετοχή, χαρά και περιβαλλοντικό μήνυμα

Ν. Πιτταράς: “Το ότι χτίζουν όπου να ’ναι, το ότι βάζουν τσάπες μέσα στη θάλασσα και βγάζουν τα βράχια, είναι κατάντια για τη Νάξο”

Οι αγρότες της Νάξου πιέζονται από τον υπερτουρισμό, που απορροφάει ολοένα και περισσότερους υδάτινους πόρους και επεκτείνεται με τη δόμηση. Μπορεί να βρεθεί ισορροπία; Η «Κ» μίλησε με όλες τις πλευρές της τοπικής κοινωνίας

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επιστροφή στη κανονικότητα, αλλά μας έμεινε “αμανάτι” το αεροσκάφος (!!!)

Ένα περιστατικό που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κρίση, μετατράπηκε σε απόδειξη επαγγελματισμού και ετοιμότητας. Η επόμενη ημέρα βρίσκει το νησί να μετρά την ωριμότητά του ως τουριστικός προορισμός πρώτης γραμμής.

Δέκα σχολεία των Κυκλάδων περιμένουν διευθυντή, θέση ευθύνης και καρδιάς (πίνακας)

Ανοιχτή η προκήρυξη για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να στελεχώσουν τις σχολικές μονάδες νησιών όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Μύκονος ως διευθυντές (πίνακας)

Νάξος – “Emerald Azzurra”: Η πολυτέλεια “έδεσε” στο νησί των Κυκλάδων

Με 110 μέτρα μήκος και 50 πολυτελείς καμπίνες, το υπερσύγχρονο "Emerald Azzurra" πραγματοποιεί μία ακόμη επταήμερη κρουαζιέρα στο Αιγαίο και φέρνει τη Νάξο στο χάρτη των VIP προορισμών

Νάξος – Βαραμέντη Στάθυ: “Ένας χρόνος χωρίς τον Κώστα μας”

Μια συγκινητική ανοιχτή επιστολή (συνάμα κάλεσμα ενόψει του ετήσιου μνημόσυνου) της συζύγου του, Βαραμέντης Στάθυ, για τον άνθρωπο που σημάδεψε με την καλοσύνη, τη γενναιοδωρία και την αγάπη του τις ζωές όλων μας

Τραγωδία στην Πάρο: Συνελήφθησαν οι γονείς βρέφους 5 μηνών που έχασε τη ζωή του

Υπόθεση θανάτου βρέφους συγκλονίζει την Πάρο – Σε εξέλιξη η έρευνα των Αρχών για τις συνθήκες του περιστατικού και τις ευθύνες των γονέων.

Ο Κύκλωπας της Ηρακλειάς… διαβάζει Ομήρου Οδύσσεια

Στην καρδιά των Μικρών Κυκλάδων, ένας μονόφθαλμος ήρωας του μύθου επανέρχεται με μαγιό και βιβλίο — γιατί και οι Κύκλωπες έχουν δικαίωμα στη δεύτερη ανάγνωση.

Αθήνα – Σύνταγμα: Θρήνος για τον Ανδρέα Κυριακόπουλο

Η ανακοίνωση της ProSport για τον ξαφνικό θάνατο του εκλεκτού συνεργάτη – «Το κενό του είναι δυσαναπλήρωτο, καλό ταξίδι φίλε…»

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος μεθαύριο Παρασκευή 13 Ιουνίου, ποιες περιοχές επηρεάζονται

Προγραμματισμένες εργασίες του ΔΕΔΔΗΕ από τις 09:30 έως τις 12:30 – Προειδοποίηση για πρόωρη επαναφορά ρεύματος

Συρματοπλέγματα στον Λυώνα και η επικείμενη (14/06) επίσκεψη Μενδώνη στη Νάξο

Κάτοικοι καταγγέλλουν αυθαίρετη περίφραξη αιγιαλού και προσβολή ιστορικού μνημείου – Σιωπή από τις Αρχές εν αναμονή της επίσκεψης της Υπουργού Πολιτισμού