Από τις 21/11/2023 έως 30/11/2023 ταξίδεψαν δεκαέξι μαθητές και μαθήτριες του Γενικού Λυκείου Νάξου– «Μανώλης Γλέζος», στο πλαίσιοτου εγκεκριμένου προγράμματος Erasmus+ 2023-1-EL01-KA122-SCH-000136216, με τίτλο «Από το νησί της Αριάδνης στο νησί της Αφροδίτης για γνώση και εμπειρία».
Μαζί τους ήταν ηκ. Ελισάβετ Ρώτα, μόνιμη εκπαιδευτικός κλ. ΠΕ86, συντονίστρια του προγράμματος, και οι συνοδοί εκπαιδευτικοί, κ. Ιωάννα Κατσούλη, υποδιευθύντρια Β, μόνιμη εκπαιδευτικός κλ. ΠΕ02, κ. Αθανασία Ιωαννίδου, μόνιμη εκπαιδευτικός κλ. ΠΕ07, που ανήκουν οργανικά και υπηρετούν κατά το τρέχον σχολικό έτος στο ΓΕ.Λ. Νάξου – «Μανώλης Γλέζος» .
Οι εκπαιδευτικοί, αλλά, ιδιαίτερα και πρωτίστως, οι μαθητές και οι μαθήτριεςέζησαν μοναδική εμπειρία αφενός γνωρίζοντας πώς λειτουργεί ένα σχολείο (Λυκείο Εθνάρχου Μακαρίου του Γ’ της Δασούπολης στην Λευκωσία) της ίδιας βαθμίδας, αν και αρκετά μεγαλύτερο από το δικό μας, σε μία άλλη χώρα, και αφετέρου συμμετέχοντας σε συνεργατικές εκπαιδευτικές και περιβαλλοντικές δραστηριότητες.
Καθημερινά, οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου μας, καθώς και οι συνοδοί τους εκπαιδευτικοί, από τις 7:30 το πρωί έως και τις 13:30 το μεσημέρι, ωράριο λειτουργίας των σχολικών μονάδων της Κύπρου, συμμετείχαμε στην εκπαιδευτική διαδικασία του Λυκείου Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄- Δασούπολης στη Λευκωσία. Στο πλαίσιο αυτής της συμμετοχής, εκτός από την παρακολούθηση μαθημάτων του σχολείου που μας φιλοξενούσε, εμπλεκόμασταν σε από κοινού εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Αφού γνωρίσαμε τον χώρο του σχολικού συγκροτήματος που μας φιλοξενούσε οι μαθητές και οι μαθήτριες, και των δύο σχολείων, παρουσίασαν μερικές από τις εργασίες που είχαν εκπονήσει στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού αυτού προγράμματος.
Συγκεκριμένα οι μαθητές/μαθήτριες της Κύπρου μας ξενάγησαν εικονικά στην πόλη και στο νησί τους και μας μίλησαν για τις περιοχές Natura στην Κύπρο και την Νάξο και οι μαθητές/μαθήτριες του ΓΕΛ Νάξου-Μανώλης Γλέζος ανέφεραν πληροφορίες για τον Κέδρο, δέντρο κοινό και στα δύο νησιά, οι περιοχές στις οποίες φύεται αποτελούν περιοχές Natura, αλλά εξήγησαν και τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας carettacaretta.
Παράλληλα, συνεργάστηκαν στο εργαστήριο Τέχνης του σχολείου, προκειμένου να προετοιμάσουν και εν τέλει να δημιουργήσουν (σε εξ αποστάσεως συνεργασία στη συνέχεια) ένα λογότυπο για το περιβαλλοντικό πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν. Σε εργαστήριο Πληροφορικής διδάχτηκαν τους βασικούς κανόνες για την δημιουργία βίντεο με την τεχνική stop motion και στην συνέχεια κλήθηκαν να δημιουργήσουν ένα βίντεο με αυτήν την τεχνική, με το οποίο θα δίνουν το δικό τους περιβαλλοντικό μήνυμα. Επίσης, από κοινού συμμετείχαν στην αίθουσα Βιολογίας του σχολείου σε παιχνίδι εκπαιδευτικών ερωτήσεων με περιβαλλοντικό, ιστορικό και γλωσσολογικό περιεχόμενο.
Στο πλαίσιο του προγράμματος υπήρχαν και κάποιες εξωτερικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Επισκεφτήκαμε και ξεναγηθήκαμε στα υπερσύγχρονα και οργανωμένα περιβαλλοντικά κέντρα «Κάβο Γκρέκο» και «Αθαλάσσης», όπου εντυπωσιαστήκαμε από την διαρκή μέριμνα για την καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης. Χαλαρώσαμε και διασκεδάσαμε με ομαδικά εκπαιδευτικά και ψυχαγωγικά παιχνίδια στο αθλητικό πάρκο Ακρόπολης, κάτι που βοήθησε στην δημιουργία ευγενούς άμιλλας μεταξύ των μαθητών/μαθητριών.
Επισκεφτήκαμε το κέντρο παραδοσιακής χειροτεχνίας της Λευκωσίας, όπου ενημερωθήκαμε για την συντονισμένη προσπάθεια διατήρησης παραδοσιακών τεχνικών, που σέβονται την φύση και το περιβάλλον, με τις οποίες ήρθαμε σε επαφή, όπως η υφαντική, η ξυλογυπτική, το λευκαρίτικο κέντημα, η πηλοπλαστική κ.ά.
Τέλος, συγκινητική ήταν και η ξενάγησή μας στην παλιά πόλη της Λευκωσίας, την πύλη της Αμμοχώστου και την «πράσινη γράμμη», κάτι που μας άφησε πολύ έντονα συναισθήματα.
Κατα την διάρκεια της εκπαιδευτικής επίσκεψης υπήρχε σύμπνοια, συνεργασία και αποτελεσματικότητα.
Μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί και από τις δύο πλευρές, Νάξου και Κύπρου, ωφελήθηκαν πολλαπλά. Ιδιαίτερα, ωστόσο, αυτό που άφησε την σφραγίδα του στον ψυχισμό των μαθητών και των μαθητριών μας ήταν η φιλοξενία τους από τις κυπριακές οικογένειες, που τους αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή.
Μέσα στην κυπριακή οικογένεια που φιλοξενήθηκαν δεν γνώρισαν απλά τον τρόπο ζωής της, τα ήθη, την ιστορία και τις παραδόσεις της, αλλά δημιούργησαν, κυρίως, φιλίες και δεσμούς για μια ζωή.