Συναγερμός και για τα αεροδρόμια. Από τον Ιούλιο του 2022 η Κομισιόν έχει παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για κενά στην ασφάλεια πτήσεων. «Μύκονος, Σαντορίνη και Κως διαθέτουν μόνο έναν τεχνικό τηλεπικοινωνιών» καταγγέλλουν οι συνδικαλιστές της ΥΠΑ, που κάνουν λόγο για υποστελέχωση και στο «Ελ. Βενιζέλος».
Ο έρανος για την αγορά ηλεκτρονικού υπολογιστή και η προειδοποίηση για αιγοπρόβατα στους διαδρόμους προσγείωσης σε Ικαρία και Αστυπάλαια. 7 αερολιμένες κατεβάζουν ρολά όταν αρρωσταίνει κάποιος τεχνικός.
Του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ (enikos.gr)
Ζήτημα για την ασφάλεια των αεροπορικών πτήσεων που πραγματοποιούνται στη χώρα μας, λόγω της σοβαρής υποστελέχωσης του κλάδου που παρέχει υπηρεσία πληροφοριών πτήσης, θέτουν οι συνδικαλιστές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
«Ας μην κοροϊδευόμαστε, δεν υπάρχει προσωπικό αυτή τη στιγμή και φανταστείτε ότι κάθε χρόνο αποχωρούν περίπου δέκα άτομα για συνταξιοδότηση. Η τελευταία πρόσληψη έγινε το 2010 και από τότε δεν έχει έρθει άνθρωπος. Αυτή τη στιγμή είμαστε 111 άτομα και πρέπει να καλύψουμε 40 αεροδρόμια», δηλώνει στη Realnews ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιακών (FISO) της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Γιώργος Κωνσταντινάκης. Ο ίδιος επισημαίνει ότι τα τελευταία 13 χρόνια η μοναδική ενίσχυση στο έμψυχο δυναμικό έγινε το 2022, με τη μετάταξη τεσσάρων ατόμων από το εσωτερικό της ΥΠΑ.
Με αφορμή τη μοιραία σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Τηλεπικοινωνιών (FISO) ΥΠΑ κρούει τον κώδωνα του κίνδυνου για τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των τηλεπικοινωνιακών υπαλλήλων στα ελληνικά αεροδρόμια και τονίζει ότι εγείρεται πρόβλημα ασφάλειας πτήσεων.
«Όλα τα αεροδρόμια είναι υποστελεχωμένα, ακόμη και στο “Ελευθέριος Βενιζέλος” υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις. Η υποστελέχωση του κλάδου δεν ισχύει μόνο για τα κρατικά αεροδρόμια, αλλά και για τα αεροδρόμια τη διαχείριση των οποίων έχει αναλάβει η Fraport. Το κάθε αεροδρόμιο θα έπρεπε να είχε τουλάχιστον τρεις με τέσσερις εργαζομένους, ώστε να βγαίνουν τουλάχιστον οι βάρδιες», σημειώνει ο Γ. Κωνσταντινάκης και τονίζει ότι η κατάσταση στο προσωπικό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες δεν αλλάζει, παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση.
Τα νησιά
«Πέρυσι, η Πάρος, το διάστημα από τον Ιούνιο μέχρι τον Σεπτέμβριο, είχε 1.541 κινήσεις αεροπλάνων κατά μέσο όρο μηνιαίως. Η Νάξος είχε 1.089, η Κάρπαθος 562, η Μήλος 531, η Σύρος 468. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, η Πάρος είχε δύο άτομα για όλο αυτό το πλήθος των κινήσεων και από τα μέσα Ιουλίου και μετά προστέθηκε και άλλο ένα άτομο και έγιναν τρία. Η Κάρπαθος είχε τρία άτομα, η Μήλος ένα άτομο και σε κάποιο χρονικό διάστημα έγιναν δύο και η Σύρος το περισσότερο διάστημα ήταν με ένα άτομο. Μάλιστα, στη Σύρο είχαμε και περιστατικά λιποθυμίας από τον συνάδελφο, ο οποίος δούλευε 24 ώρες το εικοσιτετράωρο», λέει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιών, αναφέροντας ότι αντίστοιχη είναι και η κατάσταση σε ορισμένα από τα νησιά με τη μεγαλύτερη τουριστική κίνηση στην Ελλάδα. «Σήμερα που μιλάμε, υπάρχουν αεροδρόμια όπου δεν βγαίνουν οι βάρδιες. Στη Μύκονο, στη Σαντορίνη, στην Κω, είναι ένα άτομο όλο το 24ωρο», δηλώνει ο Γ. Κωνσταντινάκης.
Όπως τονίζουν οι συνδικαλιστές, στις περιπτώσεις που υπάρχει μόνο ένας υπάλληλος, ο εργαζόμενος «κάνει τη βάρδιά του και φεύγει, ενώ τις υπόλοιπες ώρες που απουσιάζει αναγκάζεται και στέλνει τα σχέδια πτήσης σε άλλο αεροδρόμιο που είναι ανοιχτό. Αυτό, όπως όλοι καταλαβαίνουμε, είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο». Εξηγώντας τη σπουδαιότητα της δουλειάς του κλάδου του, σημειώνει ότι πρόκειται για υπηρεσία εφάμιλλη του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Ο αρμόδιος υπάλληλος βρίσκεται σε πύργο ελέγχου και επικοινωνεί με το αεροσκάφος μέσω συχνότητας, δίνοντας πληροφορίες για τη μετεωρολογική κατάσταση της περιοχής, για την κατάσταση του διαδρόμου και της πίστας, καθώς και για τις κινήσεις άλλων αεροσκαφών στην περιοχή.
Ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιών (FISO) της ΥΠΑ, πέρα από την υποστελέχωση του κλάδου, καταγγέλλει σοβαρές ελλείψεις και στα συστήματα ελέγχου.
«Υπάρχει οικονομική δυσπραγία στην αγορά υλικών και ανταλλακτικών για τα συστήματα, τα οποία είναι απαραίτητα για να κάνουμε τη δουλειά μας. Αυτό δημιουργεί μεγάλες ελλείψεις. Υπάρχουν συχνότητες οι οποίες πολλές φορές δεν λειτουργούν, ενώ συχνά παρουσιάζονται τεχνικά προβλήματα στους αναμεταδότες, με αποτέλεσμα να επισκευάζονται από το προσωπικό», αναφέρει ο Γ. Κωνσταντινάκης.
Νάξος: «Έκανα έρανο!»
Για σημαντικά προβλήματα κάνει λόγο και ο γενικός γραμματέας του Πανελληνίου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιών (FISO) της ΥΠΑ και εργαζόμενος στον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου Νάξου, Κώστας Δημητρόπουλος. Μέχρι πέρυσι ήταν ο μοναδικός εργαζόμενος, ενώ ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατούσε σε ό, τι αφορά την υποστελέχωση του συγκεκριμένου αεροδρομίου είναι ότι τον Ιανουάριο του 2022 το αεροδρόμιο έκλεισε και ακυρώθηκαν οι πτήσεις, καθώς ο ίδιος διαγνώστηκε με κορονοϊό. Μάλιστα, όπως δηλώνει στην «R», γι’ αυτόν τον λόγο κλήθηκε για ανωμοτί κατάθεση από την Εισαγγελία για παρακώλυση συγκοινωνιών. «Αυτό που συνέβη ήταν για κλάματα και όχι για γέλια. Όταν κατέθεσα ότι ήμουν άρρωστος με COVID, με ρώτησαν γιατί δεν έχω ενεργήσει ώστε να έρθει και άλλο άτομο στο πόστο. Τότε τους παρουσίασα μία από τις πολλές σχετικές αναφορές που είχα στείλει στους αρμόδιους φορείς».
Αίσθηση προκαλούν όσα αναφέρει και για την ανεπάρκεια που υπάρχει τα τελευταία χρόνια στα συστήματα του πύργου ελέγχου στο αεροδρόμιο της Νάξου.
«Για να μπει ένα σύστημα “Ερμής”, που είναι μια συμβουλευτική εικόνα ραντάρ, η οποία είναι πολύ χρήσιμη για τη δουλειά μας, την οθόνη μου την έκανε δώρο ένας επιχειρηματίας του νησιού. Για τον υπολογιστή έκανα έρανο και μάζεψα λεφτά από τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Νάξου και από την Ένωση Εστίασης. Τη γραφική ύλη την αγοράζουμε μόνοι μας. Δεν σταματάμε εκεί, όμως. Το ανεμόμετρο στον αεροδιάδρομο είναι χαλασμένο περίπου έναν χρόνο, όμως είναι εκτός λειτουργίας εδώ και εννέα μήνες. Σημαντικά προβλήματα υπάρχουν και με την πυρόσβεση. Στο αεροδρόμιο είμαστε με έναν πυροσβέστη σε κάθε βάρδια.
Έχουμε κατηγορία πυρόσβεσης 4′, που σημαίνει ότι θα έπρεπε να είχαμε δύο πυροσβέστες. Δεν είναι γραφειοκρατικά ζητήματα αυτά, είναι ουσιαστικά. Δεν αργεί να γίνει το κακό», δηλώνει στην «R», ο Κ. Δημητρόπουλος.
«Προσοχή… αιγοπρόβατα!»
Οι σοβαρές ελλείψεις που παρουσιάζουν τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, όμως, δεν σταματούν εδώ. Οι συνδικαλιστές της ΥΠΑ κάνουν λόγο ακόμη και για διεθνείς προειδοποιήσεις που εκδίδονται λόγω των ανύπαρκτων περιφράξεων στα αεροδρόμια.
«Έχει εκδοθεί ΝΟΤΑΜ για το αεροδρόμιο στην Ικαρία και στην Αστυπάλαια, που προειδοποιεί τους χειριστές και εφιστά την προσοχή τους κατά τις απογειώσεις και προσγειώσεις, καθώς στον αεροδιάδρομο κυκλοφορούν αιγοπρόβατα. Είναι διεθνής προειδοποίηση… Προσοχή, γίδια. Παρόμοια είναι και η κατάσταση στο αεροδρόμιο της Νάξου. Η περίφραξη είναι κατεστραμμένη πολλά χρόνια. Είναι ανύπαρκτη. Για να καταλάβετε, ένας αγρότης είναι στο δικαστήριο γιατί την ώρα της προσγείωσης περίμενε στην άκρη του διαδρόμου να περάσει το αεροπλάνο για να πάει στο χωράφι του», δηλώνει στην «R» ο Κ. Δημητρόπουλος, ο οποίος εδώ και 30 χρόνια εργάζεται στο αεροδρόμιο της Νάξου.
Κλείνουν επτά
Για τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές, που μπορεί να αποβούν μοιραίες, ενημέρωσαν με επιστολή τους τη Δευτέρα 6 Μαρτίου τον νέο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γιώργο Γεραπετρίτη τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του Πανελληνίου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιών (FISO) ΥΠΑ, επισημαίνοντας ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα τους για την αναβάθμιση των περιφερειακών και ακριτικών αεροδρομίων.
«Δύο χρόνια προσπαθούμε να πείσουμε την πρώην πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι οι ελλείψεις σε προσωπικό και σε υποδομές ενίοτε μπορούν να αποβούν μοιραίες», αναφέρεται στην επιστολή προς τον Γ. Γεραπετρίτη. Στην επιστολή αυτή, οι συνδικαλιστές αποκαλύπτουν ότι συνολικά επτά αερολιμένες (Σύρου, Νάξου, Ικαρίας, Μήλου, Καστελλόριζου, Καστοριάς, Κοζάνης) έχουν κλείσει λόγω ασθενείας του μοναδικού υπαλλήλου παροχής πληροφοριών πτήσης.
Ακόμη, επισημαίνουν πως πολλοί υπάλληλοι εργάζονται χωρίς ρεπό και τονίζουν τη σημασία των τμημάτων τηλεπικοινωνιών, τα οποία συνεπικουρούν το έργο του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, καθώς είναι υπεύθυνα για την αποστολή σχεδίων πτήσης, μηνυμάτων αεροναυτιλίας, ΝOTAM, ενέργειες απαραίτητες για την ασφάλεια των πτήσεων και των επιβαινόντων. «Για τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, ενώ αυτές έχουν κατανοηθεί από τη διοίκηση της ΥΠΑ, αλλά και από το υπουργείο, καμία ενέργεια δεν έχει γίνει για κάλυψη με μετατάξεις και διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ», τονίζεται στην επιστολή προς τον νέο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Από τον Ιούλιο του 2021 έως και τον Οκτώβριο 2021, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Τηλεπικοινωνιών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας έχει ενημερώσει με επιστολή του τον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή για τα «σοβαρά και σημαντικά προβλήματα της λειτουργίας των αερολιμένων της χώρας, ειδικά των περιφερειακών, λόγω της τραγικής έλλειψης προσωπικού του κλάδου. Προβλήματα τα οποία είναι άμεσα συνυφασμένα και άπτονται της ασφάλειας των πτήσεων, αλλά και της λειτουργίας των αερολιμένων».
Για την ασφάλεια των αεροδρομίων, σχετική ανακοίνωση δημοσιοποίησε την Πέμπτη και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αερολιμενικών, εστιάζοντας στην κατάργηση των αεροπορικών Αρχών από τον πρώην υπουργό Κ. Καραμανλή.
«Ο πρώην υπουργός κύριος Καραμανλής κατάργησε όλες τις αεροπορικές Αρχές σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια, τα όργανα του κράτους δηλαδή που θα ήλεγχαν την εφαρμογή κανόνων ασφαλείας στα αεροδρόμια και της εθνικής και ευρωπαϊκής αεροπορικής νομοθεσίας. Η απουσία κρατικού ελεγκτικού μηχανισμού στα αεροδρόμια είναι αντίθετη με την ασφάλεια του πολίτη, των αερομεταφορών και γενικότερα του δημοσίου συμφέροντος και ασφαλώς είναι σίγουρο ότι δεν εξυπηρετεί τους επιβάτες και τους εργαζομένους, ούτε και το καλό της χώρας μας», τονίζεται στην ανακοίνωση.
Παραπομπή από το 2022
Στο δικαστήριο της Ε.Ε. η Ελλάδα
Τα δυσοίωνα μηνύματα για την κατάσταση των υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας είχαν φτάσει από τον Ιούλιο του 2022, όταν έγινε γνωστό ότι η Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα, τη Μάλτα και τη Σλοβακία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης επειδή δεν παρέχουν και δεν λειτουργούν υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων για όλους τους φορείς εκμετάλλευσης κατάλληλα εξοπλισμένων αεροσκαφών που πετούν στον εναέριο χώρο ευθύνης τους.
Η χώρα μας δεν έχει εφαρμόσει τις απαραίτητες τεχνολογίες, ενώ η προθεσμία που είχαν λάβει οι πάροχοι υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας για τη λειτουργία των υπηρεσιών ζεύξης δεδομένων έχει λήξει και η έλλειψη εξοπλισμού σε ορισμένα κέντρα ελέγχου εμποδίζει ουσιαστικά τους φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών, οι οποίοι όφειλαν επίσης να εξοπλιστούν με την τεχνολογία αυτή, να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων.
Τα συστήματα ζεύξης δεδομένων χρησιμοποιούνται για την αποστολή πληροφοριών μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και συμπληρώνουν τις παραδοσιακές φωνητικές επικοινωνίες που χρησιμοποιούνται μεταξύ του πιλοτηρίου και των κέντρων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, αυξάνοντας έτσι την ικανότητα και την ασφάλεια του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας.