Το Facebook ανακοίνωσε ότι θα δίνει πλέον προτεραιότητα στο News Feed του σε ειδήσεις από αξιόπιστες πηγές ενημέρωσης και ενδεχομένως να ξεκινήσει από την επόμενη εβδομάδα – Η κοινότητα των χρηστών και όχι οι εργαζόμενοι στο Facebook ή ειδικοί εκτός δικτύου θα αποφασίσουν για την αξιοπιστία των ειδήσεων
Το Facebook, συνεχίζοντας την προσπάθειά του να βελτιώσει την ποιότητα των νέων και των πληροφοριών που διακινούνται μέσω του κοινωνικού του δικτύου, θα στηριχθεί σε μία πηγή: στους χρήστες του.
Της Kathleen Chaykowski (capital.gr)
Σε μια ανάρτησή του την Παρασκευή, ο CEO του Facebook, Mark Zuckerberg, ανακοίνωσε πως το δημοφιλές social site θα ξεκινήσει την ερχόμενη εβδομάδα στις ΗΠΑ να προβάλλει άρθρα στο news feed βάσει των κριτικών και στο κατά πόσο αξιόπιστα τα θεωρούν οι ίδιοι οι χρήστες του δικτύου. Για να συγκεντρώσει όλο αυτό το υλικό, το Facebook θα ξεκινήσει να ρωτά τους χρήστες του, μέσω ερευνών, αν και κατά πόσο εξοικειωμένοι είναι με τις πηγές πληροφόρησής τους, και αν εμπιστεύονται αυτές τις πηγές. Στη συνέχεια το Facebook θα κατηγοριοποιήσει τις απαντήσεις των χρηστών για να ταξινομήσει τα διάφορα ενημερωτικά sites ως προς την αξιοπιστία τους. Ο Zuckerberg τόνισε μάλιστα ότι καθήκον της κάθε εταιρείας διαδικτυακής ενημέρωσης είναι να εμποδίσει τη διάδοση της παραπληροφόρησης. “Υπάρχει πολλή παραπληροφόρηση και πόλωση σήμερα στον κόσμο. Τα κοινωνικά δίκτυα δίνουν στους ανθρώπους τη δυνατότητα να διαδώσουν τις πληροφορίες γρηγορότερα από ποτέ, και αν δεν λύσουμε αυτά τα προβλήματα, θα είναι σαν να τα ενισχύουμε. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντικό το News Feed να μεταδίδει υψηλής ποιότητας και αξιοπιστίας ειδήσεις”.
Ξεκαθάρισε μάλιστα ότι το ειδησεογραφικό περιεχόμενο σύντομα θα αποτελεί περίπου το 4% -από 5% έως τώρα- του συνολικού περιεχομένου που εμφανίζεται στο News Feed των χρηστών. Στόχος είναι να μειωθούν κατά 20% οι ειδήσεις, αλλά να είναι πιο ποιοτικές, ώστε να περιορισθεί η εξάπλωση της προπαγάνδας, της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων (fake news).
Η αλλαγή έρχεται μία εβδομάδα αφότου ο Zuckerberg ανακοίνωσε πως το Facebook θα προβάλλει λιγότερες δημοσιεύσεις από εκδότες, για τις οποίες δεν έχει καταβληθεί κάποιο αντίτιμο. Το Facebook εκτιμά πως οι ειδήσεις θα αυξηθούν 4% στο News Feed. Και όπως τόνισε “Ελπίζω με αυτό το update ο χρόνος που θα περνάμε στο Facebooκ πως θα είναι χρήσιμος και γόνιμος. Πως θα ενισχύουμε τις κοινωνικές σχέσεις μας, θα συμμετέχουμε σε συζητήσεις, αποφεύγοντας την παθητική κατανάλωση. Και όταν θα διαβάζουμε ειδήσεις, θα είμαστε σίγουροι ότι είναι ποιοτικές και αξιόπιστες”.
Τα προηγούμενα χρόνια, το Facebook δέχθηκε δριμεία κριτική, και συγκεκριμένα για τον τρόπο που συνέβαλε στην εξάπλωση της παραπληροφόρησης κατά τη διάρκεια των αμερικανικών προεδρικών του 2016. Πλέον το Facebook εδράζεται στους χρήστες του, οι οποίοι θα αξιολογούν την αξιοπιστία του μέσου και της είδησης που προβάλλεται. Με αυτόν τον τρόπο το κοινωνικό δίκτυο θα αποφύγει να κατηγορηθεί πως υποκρύπτει την αλήθεια.
Το σύστημα αξιολογήσης θα δοκιμασθεί αρχικά σε χρήστες στις ΗΠΑ και τα αποτελέσματα της «ψηφοφορίας» των χρηστών δεν θα δημοσιοποιηθούν. Έτσι, το κοινό δεν θα γνωρίζει ποιά βαθμολογία δόθηκε σε κάθε μέσο ενημέρωσης, αλλά τα «σκορ» θα ληφθούν υπόψη από τον αλγόριθμο του Facebook, που καθορίζει τι θα εμφανισθεί στο News Feed των χρηστών. Για το αν θα εμφανισθεί μια είδηση στο News Feed ενός χρήστη, παίζουν ρόλο διάφοροι άλλοι παράγοντες, όπως το θέμα της, ποιός την έγραψε, ποιός τη σχολιάζει κ.α.
Εκ πρώτης όψεως παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης όπως το BBC και οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» αναμένεται να ευνοηθούν, αλλά αυτό είναι κάτι που θα επιβεβαιωθεί στην πράξη εν καιρώ. Λιγότερο γνωστά μέσα, παρόλο που θεωρούνται αξιόπιστες πηγές ειδήσεων, αναμένεται να έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα, επειδή δεν είναι τόσο αναγνωρίσιμα.