Τηλεπερσόνες… Ανδρες και Γυναίκες… Ασκούν κριτική επί παντός επιστητού και χωρίς καμία ντροπή; Ο λόγος; Πληρώνονται αδρά οι πρωτοκλασσάτοι, κάνουν νούμερα γιατί ως …νούμερα που είνια απευθύνονται σε νούμερα που απολαμβάνουν το κουτσομπολιό της κλειδαρότρυπας καθότι έχουμε ξεχάσει να ζούμε…
To 1989 υπήρξε έτος-σταθμός σε ό,τι αφορά το μιντιακό τοπίο της χώρας. Στις 20 Νοεμβρίου εξέπεμψε πρώτη φορά το MEGA. Στις 31 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους ακολούθησε ο ANT. Από τότε, τα πάντα άλλαξαν στον τομέα της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας. Ακολούθησαν και άλλα κανάλια, ιδιωτικού χαρακτήρα, τα οποία έσπασαν το, για πολλά χρόνια, μονοπώλιο της Κρατικής Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης.
Του Αλέξανδρου Αρβανιτά
Αναμφίβολα, η εμφάνιση των ιδιωτικών καναλιών πρόσφερε αρκετά θετικά στην ελληνική κοινωνία. Ενημέρωνε ή «ενημέρωνε» τους πολίτες, μακριά από τον μονότονο, κουραστικό και φιλοκυβερνητικό τρόπο της ΕΡΤ. Επίσης, ψυχαγωγούσε και εξακολουθεί να ψυχαγωγεί χιλιάδες συμπατριώτες μας. Ωστόσο, στο θέμα της ψυχαγωγίας υπάρχουν και πολλά στραβά τα οποία εμφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια. Και όχι μόνο εμφανίστηκαν, αλλά εξελίχθηκαν σε καθεστώς. Τόσο εξόφθαλμα προσβλητικό, ώστε το να κλείσεις ένα κουμπί είναι πολύ λίγο. Γιατί με τον τρόπο τους έχουν καταφέρει να κάνουν τα νεύρα μας τσατάλια…
Όλα αυτά τα χρόνια, λοιπόν, έχει αναπτυχθεί μια φάρα, στην κυριολεξία, η οποία προσβάλλει το ανθρώπινο είδος. Πρόκειται για τις λεγόμενες τηλεπερσόνες. Η πλειονότητά τους είναι γένους θηλυκού. Νεαρές, χαριτωμένες κοπέλες, οι οποίες μπορούν να σε στείλουν αδιάβαστο στο λεπτό. Να σε φέρουν στα όριά σου. Να κινδυνεύσεις με εγκεφαλικό. Να αναρωτηθείς αν άκουσες καλά ή αν κατάλαβες αυτό που ειπώθηκε. Η συνταγή είναι απλή, συγκεκριμένη, εύπεπτη. Το… ρεπερτόριο εντελώς μονότονο. Γκόμενοι και γκόμενες. Δεν μιλάμε για ανθρώπινες σχέσεις αλλά για γκομενιλίκια. Η θεματολογία εξαντλείται στο τρίπτυχο: οπίσθια, στήθος, μπούτι. Και, βεβαίως, η εκπομπή εξαντλεί το χρόνο σε σοβαρό… ρεπορτάζ. Ποια μοντέλα τα έφτιαξε με τον τάδε μπασκετμπολίστα; Γιατί η… πασίγνωστη τραγουδίστρια, κατά τη νυχτερινή έξοδό της, δεν συνοδευόταν από τον επιφανή επιχειρηματία; Μήπως η σχέση διαλύθηκε; Γιατί, ο ταλαντούχος νεαρός ηθοποιός, ο οποίος αρέσει στις γυναίκες, τελευταία βγαίνει ή μόνος ή με συγκεκριμένο φίλο του; Λες να; Γιατί οι γνωστοί τηλεαστέρες δημοσιογράφοι καβγάδισαν ενώπιον συναδέλφων τους; Ποιο είναι το παρασκήνιο; Ποια ζευγάρια χώρισαν, έπειτα από τη «μακρόχρονη» σχέση ενός μήνα και κάτι; Και, επίσης, ποια είναι τα νέα πρόσωπα της showbiz που είναι μαζί;
Όσον αφορά τους πολιτικούς; Και γι’ αυτούς υπάρχει χώρος. Όχι, βέβαια, για πεζά πράγματα. Απόψεις επί πολιτικών και κοινωνικών ζητημάτων. Αλλά πώς πέρασαν το τριήμερο με το νέο αμόρε τους. Γιατί ο ενημερωμένος πολίτης πρέπει να γνωρίζει. Και επειδή δεν μπορεί να μπει στην κλειδαρότρυπα, φροντίζουν οι τηλεπερσόνες με την ομάδα τους. Επίσης, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι κάθε τέτοια εκπομπή, η οποία σέβεται τον εαυτό της, πρέπει να δίνει «καυτό ρεπορτάζ» για τις εξόδους εκτός πρωτευούσης των πάσης φύσεως celebrities. Γνωστά, βέβαια, πράγματα. Το χειμώνα τα ρεπορτάζ καταφτάνουν από την υπέροχη, γοητευτική και κυρίως γραφική Αράχοβα. Το καλοκαίρι, επίσης, σημαδεμένη η τράπουλα. Μύκονος, κυρίως, με ολίγη Σαντορίνη. Και έτσι η ζωή κυλάει. Με βλακειούλες, σαχλίτσες, σαχλαμαρίτσες. Έως εδώ όλα καλά. Εφόσον υπάρχει τηλεοπτικό κοινό που του αρέσουν αυτά τα πράγματα, εμάς δεν μας πέφτει λόγος. Τα προβλήματα, ωστόσο, αρχίζουν όταν οι τηλεπερσόνες αφήνουν για λίγο στην άκρη τα γκομενιλίκια και καταπιάνονται με σοβαρά πράγματα.
Πρόσφατα, ο Γιώργος Λιάγκας σχολίασε με το επιτελείο του το γεγονός ότι νεαρός «εκτονώθηκε» στην πλάτη φοιτήτριας, στο ΑΠΘ. Τα σχόλια ξέφυγαν κάποια στιγμή, καθώς ειπώθηκαν ανήκουστα πράγματα για την κατάσταση. Και δεν ειπώθηκαν στο καφενείο, στην παρέα, αλλά στους τηλεοπτικούς δέκτες: «Έσταζε, άραγε, το ταβάνι;», «Έπεσε ο καφές από πίσω και την πιτσίλισε;» ή «Υπήρχε συναίσθημα ανάμεσα στους δύο;». Τέτοια ωραία, αντρικά και… μάγκικα. Όμως, τα κτυπήματα συνεχίστηκαν, από τη θηλυκή πλευρά των τηλεπερσόνων.
Η Σταματίνα Τσιμτσιλή, μιλώντας, τρομάρα της, για το μεταναστευτικό-προσφυγικό, κατηγόρησε αυτούς τους δυστυχισμένους για έλλειψη παιδείας. «Μπορεί να μην έχουν να φάνε, αλλά κάνουν 5-6 παιδιά. Ο Έλληνας, την περίοδο της κρίσης, με το ζόρι έκανε ένα παιδί και αυτό για να πει ότι έγινε γονιός». Και μας αποτελείωσε, συμπληρώνοντας: «Οι έγκυες μετανάστριες, οι οποίες είναι με την κοιλιά στο στόμα, δεν τους νοιάζει τίποτα και μπαίνουν στη βάρκα». Αυτή, βεβαίως, η κυρία μάς λανσάρει το πρότυπο της γυναίκας τσαχπίνας. Της γυναίκας γκόμενας. Της γυναίκας η οποία έχει εύπορους φίλους. Γεννάει σε μεγάλο ιδιωτικό μαιευτήριο και διαθέτει πιστωτικές κάρτες και ασφάλεια ζωής. Οι… άλλες, αυτές που με την κοιλιά στο στόμα μπαίνουν σε βάρκες, είναι μετανάστριες, δηλαδή κατώτερο ανθρώπινο είδος. Αυτές έρχονται στη χώρα μας.
Γιατί, άραγε, δεν κάθονται στη δική τους; Τι θέλουν, πια; Μικρή σημασία έχει γι’ αυτά τα ανθρωποειδή ότι εκεί οι μπόμπες πέφτουν σαν χαλάζι. Και εκείνοι που την πληρώνουν είναι αθώοι πολίτες. Παιδιά που γεννήθηκαν σε έναν απάνθρωπο κόσμο και δεν φταίνε σε τίποτα για ό,τι γίνεται γύρω τους. Θα μου πείτε ότι για να τα σκεφτούν οι τηλεπερσόνες πρέπει να διαθέτουν μυαλό και να το βάζουν πού και πού να δουλεύει. Αλλά ο εγκέφαλος είναι κενός και τα όποια κύτταρα καμένα. Εμείς οι υπόλοιποι, όμως, οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε τη στάση μας απέναντι σ’ αυτό το αφόρητο τηλεοπτικό σκουπιδαριό, την απάνθρωπη τηλεοπτική καφρίλα, τον καθημερινό τηλεοπτικό κανιβαλισμό. Και τελικά να αποδεχτούμε αυτό που έλεγε ο Κινέζος φιλόσοφος, Κομφούκιος: «Ο ανώτερος άνθρωπος είναι σκληρός με τον εαυτό του. Ο κατώτερος άνθρωπος είναι σκληρός με τους άλλους».