Τόπος: Νάξος – Γλινάδο (κεντρική πλατεία)
Χρόνος: Κυριακή 17 Μαρτίου (ώρα έναρξης 12:30)
Εκδήλωση: Παραδοσιακό Αποκριατικό Γλέντι (Βρακάδες – Κορδελάτοι)
Συνδιοργάνωση: Προδευτικός Ομιλος Νάξου – ΕΑΣ Νάξου
Στη μουσική οι Γιάννης Πειραιώτης (βιολί – τραγούδι) – Βασίλης Μανιός (Λαούτο)
Η αφίσα της εκδήλωσης
Η σημαντικότερη μελέτη του δρώμενου αυτού έχει γίνει από τον ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Θράκης Μανόλη Γ. Σέργη (σ.σ. με καταγωγή από το Γλινάδο) και έχει εκδοθεί σε βιβλίο με τίτλο ΜΕΛΕΤΕΣ ΝΑΞΙΑΚΗΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑΣ/ Τόμος Α/ Το δρώμενο των Κοδελάτων – Κορδελάδων – Φουστανελάδων – Λεβεντών – Τσολιάδων από τις εκδόσεις Κ.&Μ. Σταμούλη.
Πέρα των πολλών σημαντικών που αναφέρονται και αναλύονται σε αυτό το βιβλίο σχετικά με το δρώμενο ο κ. Σέργης γράφει:
‘’Η πρόταση μου, λοιπόν, για την ‘’αρχαϊκή’’ ερμηνεία του δρώμενου είναι η εξής: Θεωρώ πως μας οδηγεί σε κάτι άλλο, παντελώς λησμονημένο, στην αρχέγονη πρακτική της αρπαγής των γυναικών, σε αυτό το παγκόσμιο και διαχρονικό φαινόμενο, σε αυτή την αρσενική γαμική πρακτική βίας με στόχο την παρέμβαση στη διαδικασία ελέγχου της κοινωνικής αναπαραγωγής.
Ας θυμηθούμε τις μυθικές απαγωγές της Ευρώπης από τον Δία, της Ωρείθυιας από τον Βορέα από τις ακροποταμιές του Ιλισού, των γυναικών των Σαβίνων από τους Ρωμαίους ή αυτές που περιγράφονται στα Ακριτικά Άσματα, με πρώτη όλων αυτή της γυναίκας του Διγενή Ακρίτα. Δηλαδή η δική μου πρόταση για την ερμηνεία του δρώμενου είναι ότι οι μεταμφιεσμένοι σε γυναίκες Κορδελάτοι έπαιζαν θέατρο (μασκαραλίκι το αναφέρει ο Μ.Ι.Ψαρράς) και επέλεγαν την αναπαράσταση της πανάρχαιας πρακτικής της απαγωγής των γυναικών.
Η όλη παράσταση περιελάμβανε συμβολικές δράσεις ευγονικού χαρακτήρα, συμπληρώθηκε δε αργότερα (με την πάροδο των ετών) με συναφείς αποκριάτικες ‘’σκηνές’’.
Η γνώμη – συμπέρασμα του κ. Σέργη φέρνει το δρώμενο αυτό της Νάξου ποιο κοντά στην μυθολογία της, όταν πριν χιλιάδες χρόνια οι πρώτοι Θράκες κάτοικοι που έφτασαν στη Νάξο την βρήκαν πανέμορφη αλλά έρημη, την κατοίκισαν αλλά η έλλειψη γυναικών τους οδήγησε στην Θεσσαλία και στην αρπαγή από εκεί των γυναικών τις οποίες έφεραν στη Νάξο και παντρεύτηκαν, ενώ σχετικά με την Αριάδνη υπάρχει η εκδοχή όπου ο Διόνυσος αρπάζει την Αριάδνη από τον Θησέα στη Νάξο (στη δεύτερη φωτογραφία βλέπουμε σε αγγείο σχετική αναπαράσταση του μύθου).