Τον προηγούμενο μήνα μια εξαιρετικά επικοινωνιακή Ναξιώτισσα, η Μαρία Πολυκρέτη, δημιούργησε αίσθηση στο πλαίσιο της έκθεσης World Travel Market στο Λονδίνο, μιας από τις μεγαλύτερες τουριστικές εκθέσεις διεθνώς.
Συνέντευξη στην Ερση Μηλιαράκη για το περιοδικό Gala – Πρώτο Θέμα – Φωτογράφος: Πάνος Γιαννακόπουλος
Στο στρογγυλό τραπέζι «Greek Women Mean Business» που διοργάνωσε ο ΕΟΤ, η Μαρία Πολυκρέτη ήταν η μία από τις πέντε γυναίκες που μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους ως επιχειρηματίες τουρισμού που επέλεξαν να ζήσουν και να επενδύσουν στον τόπο τους πάνω σε βιώσιμα τουριστικά projects.
Μπαίνοντας στον χώρο της φιλοξενίας με τον σύζυγό της και έπαρχο της Νάξου, Μικρών Κυκλάδων και Αμοργού Γιάννη Μαργαρίτη το 2010 με το resort «Naxian Collection Luxury Villas & Suites», ήταν αποφασισμένη, εκτός από υπερπολυτελείς παροχές, να προσφέρει και την ουσία της πατρίδας της στον επισκέπτη.
«Το 2012 ξεκίνησα το “The Organic Table”, προσφέροντας μια αυθεντική γαστρονομική εμπειρία της Νάξου. Ημουν από τους ελάχιστους σε όλη την Ελλάδα που αρχίσαμε πρώτοι να προσφέρουμε μαθήματα γαστρονομίας στους φιλοξενούμενους και από τους πρώτους επιχειρηματίες που έθεσαν το θέμα της βιωσιμότητας και της προώθησης βιολογικών τοπικών προϊόντων μέσω του τουρισμού», λέει σήμερα.
Μάλιστα για να αναδείξει τη γαστρονομική κληρονομιά του νησιού αναβίωσε τις παραδοσιακές μεθόδους μαγειρέματος με ξύλα, εικόνες και βιώματα που η ίδια είχε ζωντανά ακόμα, με τη γιαγιά Μαρούσα να μαγειρεύει μια ζωή αποκλειστικά στα ξύλα, γυρνώντας την πλάτη στο ηλεκτρικό ρεύμα.
Δραστήρια απ’ τη φύση της, το 2019 η Μαρία Πολυκρέτη δημιούργησε τα Naxian Experiences: πέρα από τα ανάρπαστα πλέον μαθήματα μαγειρικής, μια σειρά από εκδρομές με αποκλειστικές δοκιμές κρασιού, ελαιολάδου και τυριού στον τόπο παραγωγής τους απο- καλύπτουν τα καλύτερα μυστικά της Νάξου στον ταξιδιώτη που ανακαλύπτει ότι το νησί δεν είναι μόνο ο ήλιος, η θάλασσα και η αμμουδιές. ΜΜΕ παγκόσμιας εμβέλειας, όπως τα CNN travel, «Travel and Leisure», «Forbes Magazine», αλλά και η σειρά του θρυλικού Αντονι Μπουρντέν «Parts Unknown» (7ος κύκλος, 3ο επεισόδιο), έστρεψαν τα φώτα τους στους «Κάμπονες», τον αρχαίο ελαιώνα και κτήμα του προπαππού της Νικόλαου Πολυκρέτη, όπου η ανέγγιχτη από τον χρόνο Νάξος
γιορτάζει κάθε μέρα.
«Ηταν μεγάλη τιμή για μένα το ότι κλήθηκα να εκπροσωπήσω το νησί μου σε μια τόσο σημαντική έκθεση τουρισμού. Θέλω να πιστεύω ότι η προσπάθεια που κάνουμε με τον σύζυγό μου να αναδειχθεί η Νάξος ως παγκόσμιος προορισμός αλλά και για τη στήριξη της τοπικής κοινωνίας αναγνωρίζονται και γι’ αυτό επιλέχτηκα», δικαιολογείται σχεδόν, όμως δεν έχει λόγο. Στο κτήμα αυτό η μητέρα της, ως ζωντανή αναφορά γυναικείας ενδυνάμωσης, παραδίδει τα περιζήτητα μαθήματα μαγειρικής στη φωτιά και τον ξυλόφουρνο και νιώθει πιο γεμάτη από ποτέ, αποτελώντας παράδειγμα που βρήκε γρήγορα μιμήτριες στην περιοχή:
«Η γυναικεία επιχειρηματικότητα συνδέεται άρρηκτα με τη γυναικεία ενδυνάμωση καθώς επιτρέπει στη γυναίκα να ξεδιπλώσει τα χαρίσματα και τις κλίσεις της ενώ αποκτά μια οικονομική και γενικότερη αυτονομία». Στους «Κάμπονες», όμως, η Μαρία βρήκε πρόσφορο έδαφος για να διευρύνει τις δραστηριότητές της και με έξτρα δόσεις πολιτισμού: «Το 2022 ξεκίνησα τη μη κερδοσκοπική πολιτιστική πρωτοβουλία “Μια βραδιά κάτω από την ελιά”, ένα ετήσιο φεστιβάλ που άνοιξε με καλεσμένους τους Στάθη Δρογώση και Ανδριάνα Μπάμπαλη και φέτος συνεχίστηκε με την τριλογία “Γροικώ, Θωρώ, Ανοιώθω” όπου, μεταξύ άλλων, ο βραβευμένος με Grammy εθνομουσικολόγος Κρίστοφερ Κινγκ με το γραμμόφωνό του αφηγήθηκε την ιστορία της τσαμπούνας. Ολα αυτά είναι ένας τρόπος για μένα να τιμήσω την πολιτιστική παράδοση, την τέχνη και την κουλτούρα της Νάξου».
Εμπνευση και προσφορά
Μεγαλώνοντας η ίδια σε ένα νησί όπου ο κινηματογράφος μέχρι τα 90s αποτελούσε όνειρο θερινής νυχτός, και μητέρα δύο παιδιών, της Ιουλιανής και του Μιχάλη, η Μαρία πιστεύει ότι καλλιεργώντας ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει την πνευματική και καλλιτεχνική ανάπτυξη φτιάχνουμε ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά και κατ’ επέκταση για τον τόπο. Και κάπως έτσι, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Μια νύχτα κάτω από την ελιά», εμπνεύστηκε και τα δωρεάν εκπαιδευτικά σεμινάρια για τα παιδιά του νησιού. «Στη Νάξο του ’80 οι ευκαιρίες για δραστηριότητες ήταν πολύ περιορισμένες. Κάναμε έναν στίβο κι αυτό ήταν όλο. Η πρώτη ταινία που είδα σε κινηματογράφο στη Νάξο ήταν το “Συνέντευξη με έναν βρικόλακα”, το 1996. Πήγαινα Γ’ Λυκείου. Με θυμάμαι από το Δημοτικό να διψάω για εμπειρίες, π.χ. να πάω στο θέατρο, και δεν υπήρχε το παραμικρό να κάνεις στο νησί. Θέλησα να προσφέρω στα παιδιά αυτό που μου έλειψε εμένα στην ηλικία τους».
Από το δημοσιογραφικό εργαστήρι Naxos News Lab λοιπόν, και με τη συμβολή γνωστών παρουσιαστών της ελληνικής τηλεόρασης, προέκυψε το δελτίο ειδήσεων Good News και από τo εργαστήριο φωτογραφίας με την καθοδήγηση του Athens Photo World η έκθεση «Naxos 13-18: The Photo Exibition», που παρουσιάστηκε με όλες τις τιμές και φιλοξενήθηκε για 20 μέρες στην ιταλική πρεσβεία στην Αθήνα. «Τα παιδιά δεν φωτογράφισαν με κινητό, είχαν δικές τους φωτογραφικές μηχανές αλλά δεν υπήρχε κανείς να τους δείξει! Το ότι επικοινωνήσαμε αυτή την προσπάθεια στην Αθήνα ήταν για εμένα κάτι πολύ βασικό, πιστεύω πως πρέπει ό,τι κάνουμε να έχει εξωστρέφεια, γιατί αφορά εμάς στη Νάξο αλλά καλό είναι πάντα να προσεγγίζουμε κι ένα ευρύτερο κοινό. Για να νιώσουν και τα παιδιά ότι έκαναν κάτι σημαντικό, όχι κάτι που αγγίζει μόνο τις οικογένειες και τους φίλους τους», λέει ενώ προετοιμάζει ήδη τον επόμενο κύκλο εργαστηρίων που αυτή τη φορά θα έχουν και φιλανθρωπικό σκοπό.
Μιλώντας για εξωστρέφεια, με τη λειτουργία του πρώτου πεντάστερου resort στη Νάξο -το οποίο σύντομα απέκτησε το παραλιακό αδερφάκι του, το μπουτίκ ξενοδοχείο «Naxian on the beach», μαζί με το περίφημο restaurant bar «Tortuga»-, η Μαρία Πολυκρέτη ξεκίνησε και μια διεθνή εκστρατεία διεκδικώντας το upper class ταξιδιωτικό κοινό που πιστεύει ότι δικαιούται το νησί της.
«Εδώ είναι οι ρίζες μας και το όραμά μας με τον Γιάννη εξαρχής ήταν η Νάξος να γίνει γνωστή σε όλο τον κόσμο», λέει σχετικά με την τουριστική ανάπτυξη που γνωρίζει τα τελευταία χρόνια ο τόπος και ως μία από τους πρωτοπόρους που τον πήγαν ένα μεγάλο βήμα παραπέρα.
Η πρόκληση στο Παρίσι
Ενα από τα πιο πρόσφατα ταξίδια της στο εξωτερικό, πάντως, δεν είχε να κάνει με τον τουρισμό, αλλά με την πρόσκληση που δέχτηκε από τον οίκο Valentino για την επίδειξη της συλλογής SS24 στο Παρίσι. «Ηταν μια καταπληκτική εμπειρία, ένα τριήμερο γεμάτο δραστηριότητες, όλο οργανωμένο από τον οίκο. Ναι, γιατί όχι; Θα ήταν καλό να φιλοξενούσαμε και εκδηλώσεις μόδας στο νησί. Θα είναι ωφέλιμο να προσεγγίσουμε και το fashion κοινό, είναι ποιοτικό, εκλεπτυσμένο, είναι κόσμος που και θα εκτιμήσει τη Νάξο, θα την ανεβάσει οικονομικά, θα την κάνει γνωστή διεθνώς», λέει με τόση σιγουριά που αναρωτιέσαι αν έχει κάτι στα σκαριά ενώ μιλάμε. «Τίποτα δεν είναι αδύνατο, όλα είναι εφικτά αρκεί να προσπαθήσεις. Εν μέρει αυτή την πίστη τη χρωστάω και στον σύζυγό μου, ο οποίος μου δίνει τη δύναμη για να κυνηγάω τα όνειρά μου. Γνωρίζω ότι η στήριξη αυτή δεν είναι κάτι δεδομένο, του ανταποδίδω όπως μπορώ».
Επιτέλους χαλαρή, σε ένα ταξίδι αστραπή στη χειμωνιάτικη Αθήνα και με την επόμενη σεζόν λίγο μακριά ακόμα, αναπολεί κάτι από το μακρύ κυκλαδίτικο καλοκαίρι; «Δεν μου λείπει το καλοκαίρι, είναι μια τρέλα με φοβερή ένταση επειδή δουλεύουμε τέσσερις μήνες για ολόκληρο τον χρόνο. Αντίθετα, όλο το καλοκαίρι μού λείπουν όσα μοιράζομαι αυτό το διάστημα με τα παιδιά μου και τον Γιάννη, οι οικογενειακές στιγμές».
Αλήθεια, ως σύζυγος ενός δημοφιλέστατου έπαρχου και η ίδια επιτυχημένη επιχειρηματίας τουρισμού, δεν θα μπορούσε τώρα απλά να κάνει νύχια και μαλλί, αντί να οργανώνει πολιτιστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές δράσεις και ποιος ξέρει τι άλλο υπάρχει στο μυαλό της; «Δεν θα με γέμιζε κάτι τέτοιο. Αυτό που προσφέρω εγώ στη Νάξο δεν είναι τίποτα μπροστά σε όλο αυτό που εισπράττω με την ολοκλήρωση κάθε πρωτοβουλίας. Τόση χαρά, τόση ικανοποίηση, δεν θα το αντάλλαζα με τίποτα. Μόνο με την αγάπη των παιδιών μου και του Γιάννη μπορώ να το συγκρίνω».
GALA_C_MARIA_POLYKRETI