Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήLifestyleΚουφονήσια: Συνάντηση του Γιάννη Καρπούζη με το Φοίβο Δεληβοριά

Κουφονήσια: Συνάντηση του Γιάννη Καρπούζη με το Φοίβο Δεληβοριά

|

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Καρπούζης «κάνει διακοπές» με τον Φοίβο Δεληβοριά στα Κουφονήσια … .Στιγμές και διάλογοι 

Τον περίμενα στο πεζούλι της ταβέρνας του λιμανιού (λεγόταν, νομίζω, «Το λιμάνι»). Είχε φτάσει μεσημέρι και ο ήλιος έκαιγε τόσο δυνατά, που το βαθύ μπλε του ουρανού είχε ξεθωριάσει. Γύρω μου πλήθος κόσμου: ταξιδιώτες φορτωμένοι για να φύγουν από το νησί και παραθεριστές με μαγιό, ψάθινες τσάντες και πετσέτες θαλάσσης που περίμεναν τις γκαζολίνες για Φοίνικα, Ιταλίδα και Πορί. Είχα φτάσει εδώ και λίγες ώρες από Πειραιά και από στιγμή σε στιγμή θα ερχόταν κι αυτός από Άνδρο. Τώρα, το τι έκανε εκεί και ποιους είδε δεν θυμάμαι να μου είπε, και έτσι δεν έμαθα για να το γράψω. 

Έφτασε με το Super Ferry. Φορούσε ένα χίπικο φλοράλ πουκάμισο, στο κεφάλι είχε ένα καπέλο Παναμά και στην πλάτη το παραφουσκωμένο σακίδιο κάμπινγκ. Κιθάρα δεν είχε φέρει. Φόρεσα ένα ψάθινο καπέλο, πήρα το σακίδιό μου και τον συνάντησα στη μέση της προβλήτας. «Αρχηγέ μας», του είπα και με κατσάδιασε που τον φώναξα έτσι μέσα στον κόσμο, αλλά γρήγορα πήρε ένα ζεστό χαμόγελο και με αγκάλιασε. «Καλώς ήρθες», συνέχισα. «Πάμε γρήγορα να προλάβουμε τον Κάπτεν Πράσινο, φεύγει σε πέντε λεπτά για Κάτω Κουφονήσι». Ο Πράσινος με μια πειρατική μπαντάνα στο κεφάλι εξηγούσε κάτι σε δύο πενηντάρες σε σπαστά αγγλικά. Μάλλον τις έπεισε τελικά, αφού κι αυτές γεμάτες κέφι πήδησαν μαζί μας στο βαρκάκι. 

Στη διαδρομή χαθήκαμε μέσα στη γαλαζοπράσινη απόχρωση που έχουν τα νερά μεταξύ Πάνω και Κάτω Κουφονησίου. Όσο κι αν έχω γυρίσει, δεν μπορώ να ξεχάσω αυτή τη μαγική εικόνα. «Πανέμορφα νερά», του είπα. «Ναι, σαν από όνειρο», μου απάντησε. Ύστερα από δέκα λεπτά, είδαμε από την πλώρη τον λεπτό, πανύψηλο φοίνικα και πίσω την άγονη ερημιά του νησιού. Ο μπάτης που φύσαγε δυνατά μάς έβγαλε από το πλεούμενο και μας έριξε στην τσιμεντένια προβλήτα. Περάσαμε την ταβέρνα και πήγαμε στο Κτήμα, για να στήσουμε τις σκηνές μας. Το Κτήμα είναι ένας ερημότοπος με πέτρες, κόκκινο χώμα και άγριους θάμνους πάνω σε έναν παράκτιο λόφο με θέα τη θάλασσα. 

Δεν το περίμενα τέλη καλοκαιριού να γίνεται τέτοιος χαμός από σκηνές και αυτοσχέδιες κατασκευές. Παρ’ όλα αυτά ο Φοίβος, ως βετεράνος κατασκηνωτής, δεν άργησε να βρει το κατάλληλο σημείο. «Να, εδώ», μου εξήγησε, «θα στήσουμε μπροστά από αυτούς τους θάμνους στα ανατολικά όπου βγαίνει ο ήλιος, ώστε να έχουμε ίσκιο και δροσιά το πρωί μέχρι τις έντεκα, το έδαφος είναι ομαλό και θα δέσουμε τις σκηνές σε αυτές τις κοτρόνες».  
 
Είχε αρχίσει να νυχτώνει. Περπατήσαμε προς την ταβέρνα. Στο Κτήμα πηγαινοέρχονταν κορίτσια με παρεό και μια ουρά είχε σχηματιστεί έξω από κάποιες υποτυπώδεις ντουσιέρες που έσταζαν με δυσκολία λίγο αλμυρό νερό. Όλοι γύρω μας είχαν καεί από το αλάτι και τον ήλιο. Τα κορμιά είχαν μαυρίσει και σφίξει, τα καστανά μαλλιά είχαν ανοίξει, ενώ τα γένια των αγοριών είχαν μακρύνει για τα καλά. Όλα έμοιαζαν άγρια, πρωτόγονα και «φυσικά», εντός βέβαια του μεταφυσικού πλαισίου σκέψης μας, του πλαισίου της γλώσσας και της δομημένης ζωής όπου ζούμε, «για πάντα εξορισμένοι από τον κήπο της Εδέμ». Έτσι μου είπε μόλις καθίσαμε στην ταβέρνα του Βενετσάνου και παραγγείλαμε λευκό κρασί και παγάκια. 

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Καρπούζης «κάνει διακοπές» με τον Φοίβο Δεληβοριά στα Κουφονήσια-1

Η ταβέρνα του Βενετσάνου βρίσκεται σε ένα στενό καλντερίμι που βγάζει ευθεία στην αμμουδιά. Το σημείο είναι μοναδικό, γεμάτο με μισογκρεμισμένα ντάμια, κόκκινες πήλινες γλάστρες με γεράνια, πολύχρωμα κουμπιά από δίχτυα που πλέκονται με καραβόσκοινα, κρεμασμένα ξύλινα ψαράκια και άλλα στολίδια, χάντρες και ξεραμένες μεγάλες κολοκύθες. Διαβάσαμε λίγο μέχρι να χαθεί εντελώς το φως. Είχαμε φέρει μαζί μας κόμικς, ο Φοίβος τα «Νεανικά χρόνια» του Κόρτο Μαλτέζε και την «Μπαλάντα της Αλμυρής Θάλασσας» κι εγώ τα άπαντα του Μίλο Μανάρα. Είχε μαζί του και τον «Χαμένο Παράδεισο» του Μίλτον, αλλά από τον ήλιο και την αλμύρα δεν κατάφερε να το τελειώσει όσο ήμασταν στα Κουφονήσια. Εγώ είχα φέρει την «Ουτοπία» του Τόμας Μορ. 

Νύχτωσε και η ταβέρνα είχε πλέον γεμίσει. Παραγγείλαμε γραβιέρα, πατάτες τηγανητές, μία χωριάτικη και κεφτεδάκια. Κουβεντιάζαμε ατελείωτα, αλλά δεν θυμάμαι πια για τι πράγμα. Καθώς στο Κάτω Κουφονήσι δεν έχει ηλεκτρισμό, η γεννήτρια παράγει ρεύμα μόνο για λίγες ώρες και το βράδυ, κάποια στιγμή, σταματάει. Κατά τα μεσάνυχτα το ρεύμα έπεσε και το σκοτάδι απλώθηκε παντού. Το μόνο φως ερχόταν από τα μαγεμένα αστέρια ενός κατασκότεινου ουρανού. Παρατήρησα τον γαλαξία μας και την Αφροδίτη που περνούσε από τον Σκορπιό στο ταξίδι της προς την ανατολή. 

Παραδίπλα κάποιος είχε παρατήσει μια κιθάρα. «Σε παρακαλώ», του ζήτησα, «πες ένα τραγούδι». Δεν ήθελε με τίποτα, αφού ήμασταν διακοπές, αλλά με παρακάλια τον έπεισα. Για να με τιμωρήσει, όμως, με έβαλε να του παίξω κι εγώ ένα, παρόλο που δεν ξέρω μουσική. Εκείνος έπαιξε τον «Γλάρο». Εγώ το «Κλωτσοσκούφι». «Πώς σου φάνηκε;» τον ρώτησα. «Βάζεις πολλή δραματικότητα», μου είπε. «Η ζωή μας είναι ήδη γεμάτη δράματα, καλύτερα να δίνεις στα πράγματα μια ερμηνεία πιο χιουμοριστική». 
Την επόμενη μέρα ήπιαμε φραπέ στον αίθριο χώρο της ταβέρνας. Του έδειξα ένα κορίτσι που μου φάνηκε πως κάποτε είχαμε ξανασυναντηθεί: είχε σταρένιο δέρμα, ανοιχτά μάτια και ίσια καστανόξανθα μαλλιά που είχαν σγουρύνει από το αλάτι. Φόραγε ένα ολόσωμο πολύχρωμο μαγιό και ήταν τυλιγμένη με ένα λευκό παρεό. Στα πόδια είχε λευκά σανδάλια Μπίρκενστοκ και στον λαιμό περασμένες κάποιες γαλάζιες χάντρες. Διάβαζε το «Κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου. Και ο Φοίβος τη βρήκε πολύ γλυκιά. Μάθαμε ότι την έλεγαν Αριάδνη και τον χειμώνα ζούσε στη Γενεύη. Χρόνια μετά, μου είπε πως το μελαγχολικό της βλέμμα ανάμεσα στις πυρωμένες από τον ήλιο ξερολιθιές, τον ενέπνευσε να γράψει την μπαλάντα «Καλοκαίρι δίχως φιλί».

Κατά τη μία πήγαμε για κολύμβηση στην εξωτική παραλία Λάκκοι. Αν πάντως υπήρχε η «παραλία του Παραδείσου», αυτή πρέπει να ήταν. Καθίσαμε στην αριστερή μεριά, όπου η γη στένευε και οι μεγάλοι βράχοι από πάνω έριχναν σκιά. Η ζέστη αφόρητη, χαζέψαμε λίγο τον κόσμο γύρω και πέσαμε στα παγωμένα νερά. Ήταν σαν να λυτρωθήκαμε από όλα τα βάρη της γης και της ύλης. Κολυμπήσαμε βαθιά και φτάσαμε έξω από τον κόλπο, όπου ατενίσαμε το Κουφονήσι πέρα ως πέρα και το ανοιχτό πέλαγος. Ένα μεγάλο επιβατηγό καράβι απομακρυνόταν προς τον ορίζοντα. 

Βγήκαμε έξω, αλλά το μέρος όπου είχαμε αφήσει τα πράγματά μας το είχε πια σκεπάσει η θάλασσα. Κάθε μέρα την ίδια ώρα περνάει το πλοίο της γραμμής και η θάλασσα φουσκώνει για ώρες και διεκδικεί όλο το αριστερό μέρος της στεριάς, μας είπε κάποιος δίπλα. Τον ρώτησα αν είδε τα πράγματά μας. Ήταν μια παρέα εκεί η οποία μάζεψε ό,τι υπήρχε και τράβηξαν για τη Χαβάη, μια άλλη παραλία στο Κάτω Κουφονήσι, μας εξήγησε. 

Ξεκινήσαμε για Χαβάη. Το τι άκουσα στον δρόμο δεν περιγράφεται. Ο Φοίβος φύλαγε ένα χειρόγραφο μέσα στο βιβλίο του Μίλτον και φοβόταν μην έχει χαθεί. Εγώ πάλι ανησυχούσα για κινητό, χρήματα και ταυτότητα. «Εντάξει, ας χάθηκαν οι στίχοι, θα γράψεις άλλους. Ζωή να έχουμε, έχεις τόση έμπνευση που φτάνει για χίλια τραγούδια ακόμα», ακούστηκε το κομπλιμέντο μου, προσπαθώντας να τον εξευμενίσω. «Δεν καταλαβαίνεις», μου λέει, «δεν είχα στίχους στο χειρόγραφο· το χειρόγραφο αυτό είναι ένα κλειδί». Τον βάρεσε ο ήλιος κατακέφαλα, σκέφτηκα και δεν είπα τίποτα. Μετά από περπάτημα φτάσαμε στη Χαβάη. Μάλλον δεν υπολόγισα σωστά τον χρόνο ή δεν θυμάμαι καλά κάτι, αλλά είχε πια αρχίσει να νυχτώνει. 

Από ψηλά είδαμε δύο παρέες που είχαν ξεκινήσει να ανάβουν φωτιές με θαμνόξυλα. Πήγαμε στην πρώτη, ήταν κάτι γυμνοί ηλιοκαμένοι τζιβάτοι και δύο όμορφες αρχιτεκτόνισσες, η Δάφνη και η Δανάη νομίζω, που φόραγαν μόνο κάτι ολόχρυσα κοσμήματα στα χέρια και στον λαιμό. Από το βλέμμα τους κατάλαβα ότι μας αναγνώρισαν. Θα ξέρουν τον Φοίβο, σκέφτηκα. Αντ’ αυτού μας ρώτησαν με χαμόγελα: «Πάλι εσείς εδώ; Δεν έχουμε τα πράγματά σας», είπε η Δάφνη (ή η Δανάη). «Πάλι εμείς; Δεν καταλαβαίνω», απάντησα. «Ρε Γιάννη, κάθε φορά το ίδιο αστείο», μου αντέτεινε παιχνιδιάρικα η κοπέλα λύνοντας την αλογοουρά και τινάζοντας το κεφάλι και τα μαλλιά της. «Τα έχει η άλλη παρέα, εκεί απέναντι, κάτω από το μεγάλο αλμυρίκι κοντά στη θάλασσα». «Έχουμε γνωριστεί, παιδιά, συγγνώμη, μα δεν θυμάμαι», είπα αναστατωμένος από έξαψη και φόβο ταυτόχρονα. Τότε ο Φοίβος με κοίταξε σοβαρά για πρώτη φορά, σαν κάτι να συνέβαινε. Σήκωσα το βλέμμα και κατάλαβα ότι η Αφροδίτη ανέτειλε ανάποδα, από τη Δύση. Ο Φοίβος συνέχισε να με κοιτάζει σοβαρά και λυπημένα. 

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Ερχεται το “Νησί των Θαυμάτων” του Ιάκ. Καμπανέλλη

Πότε και που θα δούμε το "Νησί των Θαυμάτων" του Ιάκ. Καμπανέλλη

Aegean Air: Νέες συνδέσης με Κωνσταντινούπολη από Σαντορίνη και Μύκονο

Νέες συνδέσεις με Κωνσταντινούπολη το 2025 από Ηράκλειο, Μύκονο, Ρόδο και Σαντορίνη

Σαντορίνη: Καταγγελία για μόλυνση της ατμόσφαιρας (!!!)

Καταγγελία για μόλυνση της ατμόσφαιρας στη Σαντορίνη - Καφετί νέφος εκτεινόταν για δεκάδες χιλιόμετρα - Τι αναφέρει το Δημοτικό Συμβούλιο

Αμοργός: Ξεκινάει τριήμερη εθελοντική αιμοδοσία

Δείτε σε ποιες περιοχές θα έχουμε εθελοντική αιμοδοσία στην Αμοργό

Πρόταση ημέρας – Φαγητό: Φασουλάκια καφεμάτικα Μυκόνου στο …τηγάνι

Το πόσο νοστιμίζουν τα μυκονιάτικα φασολάκια με το τσιγαριαστό κρεμμύδι και τις βουτυράτες μπουκιές ψωμιού δε λέγεται!

Σαντορίνη – Ν. Ζώρζος: “Το τέλος για τη Κρουαζιέρα πρέπει να αποδίδεται όλο στους δήμους” (video)

O Δήμαρχος Θήρας Νίκος Ζώρζος μίλησε στην εκπομπή «Συνδέσεις ΕΡΤ» και σχολίασε τις αποφάσεις της Κυβέρνησης για το τέλος κρουαζιέρας (και όχι μόνο) (video)

Σαντορίνη: Η έκθεση “Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων” έρχεται τον Ιούνιο του 2025

Αρχαιολογική έκθεση προγραμματίζεται για τον Ιούνιο του 2025 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας - Που αλλού θα την δούμε

Τουρισμός και .. Οικονομία: Ανοδος 5,4% τον Ιούλιο, “στέρηση” για Μύκονο και Σαντορίνη

Αύξηση τζίρου 5,4% τον Ιούλιο – Εξαίρεση Μύκονος και Σαντορίνη (πίνακας)

Η Ενδοκρινολόγος – Διαβητολόγος Παρασκευή Μπουγιούκα για τη Νόσο Hashimoto

Η κα. Μπουγιούκα Παρασκευή- Μαρία είναι Ενδοκρινολόγος- Διαβητολόγος- Ιατρός Μεταβολισμού. Αποφοίτησε από την Ιατρική Σχολή Αθηνών.

Πάρος: Άδειες για γεωτρήσεις σε ξενοδοχεία

Άδειες για γεωτρήσεις σε ξενοδοχεία στην Πάρο

Ευρυτανία: Ο Ναξιώτης που μέσω .. Γερμανίας εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στα Φουρνά

Ένα δικό μας παιδί (από Νάξο) με την οικογένειά του είναι οι πρώτοι που μετακόμισαν στη Φουρνά Ευρυτανίας όπου τους παρείχαν στέγη και εργασία προκειμένου να εμπλουτισθεί το ανθρώπινο δυναμικό του χωριού....

Νάξος – Απόλλωνας: Επεσε αυτοκίνητο στη θάλασσα (!!!)

Πτώση αυτοκινήτου στη θάλασσα στον Απόλλωνα της Νάξου

Hellenic Highspeed: Για δύο μέρες θα πάει Σύρο – Μύκονο – Ικαρία

Hellenic HighSpeed.. Δρομολογείται για δύο μέρες στη γραμμή Πειραιάς - Σύρος - Μύκονος - Ικαρία - Σάμος

Express Skopelitis – Γ. Φωστιέρης: “Σας ευχαριστώ…” και οι σκέψεις περί τιμής από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ανάρτηση από το cpt Γιάννη Φωστιέρη ως δείγμα "ευχαριστώ" για τις ευχές που έχει λάβει αυτές τις ημέρες - Οι προθέσεις του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ben Slot: Ο Ολλανδός που έγινε Ναξιώτης (video)

ο κ. Κώστας Κατσουρός ιστορικός και  διευθυντής του περιοδικού ΦΛΕΑ και η κα Γενοβέφα Μανωλά, σύζυγος του αείμνηστου Μανώλη Μανωλά, δυο άνθρωποι που το γνώρισαν, δυο φίλοι του, μας μιλούν για τον άνθρωπο Ben Slot.

Πολυτάρχου: Με το δεξί στις υποχρεώσεις του στο κύπελλο και στο βάθος .. ΑΟ Μυκόνου

Δυνατό ξεκίνημα του Μιχάλη Πολυτάρχου με την Δάφνη Δαφνίου - Οι επιδόσεις του και ο .. ΑΟ Μυκόνου που έρχεται

Νάξος – Στ. Σέργης: “Ξέρεις τι είναι να βλέπεις την μπουλντόζα να καταστρέφει το καϊκι;”.

Περίπου 13.500 ξύλινα παραδοσιακά αλιευτικά σκάφη έχουν δοθεί για κόψιμο στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος που πριμοδότησε την καταστροφή τους

Αμοργός: Το Ψηφιακό Οπτικοακουστικό Αρχείο της Παραδοσιακής Μουσικής είναι γεγονός (video)

Η παράδοση ταξιδεύει στο μέλλον μέσα από το cycladesfolkmusic.com - Τι λένε οι πρωταγωνιστές (video)

Νάξος – Ben Slot: “Κρατάτε στα χέρια σας χρυσό, φροντίστε να το αξιοποιήσετε σωστά”

O Ολλανδός ιστορικός Μπεν Σλοτ γυρίζει το χρόνο πίσω... Μετράει 50 χρόνια επαφής με τη Νάξο.. Μιλάει από το Αγερσανί για αυτά που του αρέσουν, για αυτά που δεν του αρέσουν και εξηγεί με τον δικό του μοναδικό τρόπο ότι μας απασχολεί.. Κυκλαδική 2011.