Εξεύρεση μοντέλου χρηματοδότησης, πιθανότατα και κρατικής, για την επέκταση και την αναβάθμιση των υποδομών των 22 περιφερειακών αεροδρομίων που δεν έχουν ιδιωτικοποιηθεί και λειτουργούν από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), έχει δρομολογήσει το Υπερταμείο σε συνεργασία με την κυβέρνηση προκειμένου να προσελκύσει αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον για την παραχώρησή τους.
Ωστόσο παρουσιάσεις έχουν ζητηθεί, και έχουν γίνει, από μεγάλους ξένους επενδυτικούς οίκους, όπως από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και την Ινδία, ενώ δεδομένο θεωρείται και το ενδιαφέρον όσων εμπλέκονται ήδη στις ελληνικές υποδομές αερομεταφορών, όπως τα σχήματα που συμμετέχουν στη διεκδίκηση του διαγωνισμού παραχώρησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας.
Ο λόγος για τα αεροδρόμια σε Πάρο, Νάξο, Ιωάννινα, Αλεξανδρούπολη, Λήμνο, Αστυπάλαια, Χίο, Κοζάνη, Καστοριά, Κάρπαθο, Κύθηρα, Μήλο, Σκύρο, Νέα Αγχίαλο, Σύρο, Αραξο, Κάλυμνο, Ικαρία, Καστελλόριζο, Κάσο, Λέρο και Σητεία. Από αυτά, κάποια έχουν ήδη ξεχωρίσει για τις επιδόσεις και τις ισχυρές προοπτικές τους, όπως της Πάρου, της Νάξου και των Ιωαννίνων. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός για την Καλαμάτα βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ το υπό κατασκευήν νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο έχει παραχωρηθεί σε σχήμα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GRM.
Ο διαγωνισμός για την παραχώρησή τους αναμένεται έως τις αρχές του 2025.
Οι παρωχημένες σε πολλές περιπτώσεις υποδομές, τόσο σε επίπεδο διαδρόμων απογείωσης και προσγείωσης, όσο και σε επίπεδο κτιριακών εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, των 22 υπολοίπων αεροδρομίων αδυνατούν πλέον να εξυπηρετήσουν ικανοποιητικά τις αυξημένες τουριστικές ροές. Ηδη κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 η επιβατική κίνηση σε αυτά αυξήθηκε κατά 6,34%, σε 4.032.909 επιβάτες, αγγίζοντας συχνά τα όρια των υποδομών. Εκτιμάται πως η αύξηση αυτή θα ήταν πολύ μεγαλύτερη εάν υπήρχε η δυνατότητα να εξυπηρετήσουν περισσότερα αεροσκάφη μια και η ζήτηση είναι ισχυρή.
Υψηλές πτήσεις για την επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια
Η αναβάθμιση των αεροδρομίων θεωρείται επιτακτική ανάγκη αλλά και εργαλείο με το οποίο μπορεί να διαχυθεί ο τουρισμός και σε νέους προορισμούς, επιτυγχάνοντας τον στόχο της διεύρυνσης των περιφερειών που ωφελούνται από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Το επιτυχημένο μοντέλο της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, που πλέον έχουν περάσει στη διαχείριση της Fraport Greece, έχει τύχει διεθνούς αναγνώρισης και ενισχύει έτσι τα επιχειρήματα περί ιδιωτικοποίησης και των υπολοίπων 22 αεροδρομίων της ΥΠΑ. Καθώς όμως πολλά από αυτά έχουν πολύ περιορισμένο οικονομικό αντικείμενο, λόγω του μεγέθους τους και του ύψους της επιβατικής κίνησης, αποφασίστηκε να δοθούν συνολικά σε ένα πακέτο και όχι σε επιμέρους ομάδες όπως έγινε με τα πρώτα 14. Θα επιδιωχθεί να ενισχυθεί η δυναμικότητά τους προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετήσουν περισσότερα αεροπλάνα, έτσι ώστε να γίνουν κερδοφόρα.
Στο μεσοδιάστημα όμως θα πρέπει να δοθούν σοβαρά κίνητρα, όπως ενδεχομένως φοροαπαλλαγές και σίγουρα κρατικές επιδοτήσεις και χρηματοδοτήσεις, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα απαραίτητα έργα, αναφέρουν αρμόδιες πηγές. «Εκτιμάται ότι το κράτος θα πρέπει να συμμετάσχει στην επενδυτική δαπάνη για την ανάπτυξη και αναβάθμιση των υποδομών και να κρατήσει μειοψηφική συμμετοχή στα σχήματα διαχείρισης», προσθέτουν. Αυτά τα σενάρια και χρηματοδοτικά μοντέλα οριστικοποιεί αυτή την περίοδο το Υπερταμείο σε συνεργασία με τους συμβούλους του, με βάση και τα επιτρεπόμενα στο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο.
Ηδη έχει επικαιροποιηθεί η μελέτη με την προβλεπόμενη ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης και οριστικοποιούνται οι μελέτες για την καταγραφή των απαραίτητων επεκτάσεων για τη βελτίωση των υποδομών και του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού. Αναζητούνται τώρα τα κίνητρα προκειμένου ο διαγωνισμός, ο οποίος αναμένεται είτε αργότερα φέτος είτε στις αρχές του 2025, να προσελκύσει το μέγιστο δυνατόν ενδιαφέρον.
Ενδιαφέρον από Εμιράτα, Ινδία και Ευρώπη
Ενδιαφέρον για τα αεροδρόμια της ΥΠΑ έχει εκδηλώσει ο ινδικός όμιλος Adani Group, στον απόηχο της σύσφιγξης των ελληνοϊνδικών σχέσεων μετά τις επίσημες επισκέψεις των πρωθυπουργών Κυριάκου Μητσοτάκη και Ναρέντρα Μόντι σε Ινδία και Ελλάδα αντίστοιχα. Ομοίως ενδιαφέρον εκδηλώθηκε και από το κρατικό επενδυτικό ταμείο των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Abu Dhabi Developmental Holding Company (ADQ).
Εν τω μεταξύ, στις 15 Οκτωβρίου έχει προσδιοριστεί η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας.
Στον διαγωνισμό αυτό έχουν προκριθεί και συμμετέχουν κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR Airports (που αναπτύσσει και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου), κοινοπραξία της γαλλικής Egis Airport Operation με την Ακτωρ Παραχωρήσεις και την Aéroports de la Cote d’Azur, άλλη κοινοπραξία, της Fraport AG με την Delta Airport Investments (συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) και την Pileas (συμφερόντων του ομίλου Κωνσταντακόπουλου), και, τέλος, κοινοπραξία της Mytilineos με την Corporation America Airports.
Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr