Η Σύρος δίνει αγώνα δρόμου για να έχει έτοιμες όλες τις προϋποθέσεις να εγκαινιάσει το 2016 υδατοδρόμιο στη θέση “Νησάκι” αλλά το ζητούμενο είναι τι κάνει η κυβέρνηση
Πρόκειται για ένα από τα μακροβιότερα επενδυτικά “σίριαλ΄” στην Ελλάδα: η προσπάθεια δημιουργίας υδατοδρομιών έχει περάσει από πολλά… κύματα, καθώς προ ετών αρχικά λειτούργησαν στα νησιά του Ιονίου και των Σποράδων, στη συνέχεια οι πτήσεις των υδροπλάνων ανεστάλησαν καθώς άλλαξε το πλαίσιο αδειοδότησης, έγινε προσπάθεια να πετάξουν υδροπλάνα πέρυσι το καλοκαίρι πλην η “γραφειοκρατία” έκανε το θαύμα της και τώρα καταβάλλεται ακόμη μια προσπάθεια για πτήσεις το 2016.
Όπως προέκυψε από εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στ. Πιτσιόρλα, το Ταμείο βρίσκεται εδώ και αρκετό διάστημα σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και με το υπουργείο Περιβάλλοντος για το θέμα. Η εμπλοκή του ΤΑΙΠΕΔ αποτελεί απότοκο της μεταφοράς των μετοχών των κρατικών λιμένων στο χαρτοφυλάκιό του. Όπως ανέφερε ο κ. Πιτσιόρλας, πρόκειται για μεγάλο λάθος να μην υπάρχει πτητική δραστηριότητα υδροπλάνων στην Ελλάδα και στο πλαίσιο αυτό αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αδειοδότησης 52 υδατοδρομίων σε όλη την χώρα. Μάλιστα η πρόβλεψη είναι ότι μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου θα υπάρχουν αδειοδοτημένα 10 ή 12 υδατοδρόμια σε όλη τη χώρα, και εν συνεχεία η διαδικασία θα επεκταθεί και στα υπόλοιπα.
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, οι επενδυτές που δραστηριοποιούνται στον κλάδο συνεχίζουν να συνεργάζονται στενά με τις κατά τόπους Περιφέρειες για τις διαδικασίες αδειοδότησης, με στόχο τη δημιουργία υδατοδρομίων. Μέχρι σήμερα έχει λάβει άδεια λειτουργίας το υδατοδρόμιο της Κέρκυρας, από τα πρώτα νησιά που αποτέλεσαν βάση για πτήσεις. Στελέχη του κλάδου αναφέρουν πως τα υδροπλάνα αποτελούν αποτελεί λύση στα προβλήματα της σύνδεσης των παράκτιων και νησιωτικών περιοχών. Με την ακτογραμμή συνολικού μήκους 16 χιλιάδων χιλιομέτρων, η Ελλάδα αποτελεί μία από τις πλέον κατάλληλες χώρες για την ίδρυση αεροδρομίων στη θάλασσα. Όπως σημειώνουν στελέχη του χώρου, το υδροπλάνο είναι συμπληρωματικό- των υφιστάμενων- μέσο μεταφοράς και δεν ανταγωνίζεται ούτε τα καράβια ούτε τα αεροπλάνα καθώς η χωρητικότητα τους σπάνια ξεπερνά τους 19 επιβάτες
Καθυστέρηση λόγω πολιτικών εξελίξεων κι έλεγχος για τη χωροθέτηση
“Θα είμαστε το πρώτο υδατοδρόμιο στο Νότιο Αιγαίο. Είχε ξεκινήσει αυτόνομα μία προσπάθεια η Τήνος, αλλά δεν φαίνεται να προχωρά. Οπότε το πρώτο υδατοδρόμιο στο Νότιο Αιγαίο θα είναι της Σύρου” σημείωσε ο κ. Κοσμάς, υπενθυμίζοντας παράλληλα πως, η συνολική προσπάθεια για τη δημιουργία σχετικού δικτύου στο Νότιο Αιγαίο έχει περιέλθει εδώ και πολλούς μήνες στην Περιφέρεια, η οποία με πρότασή της, που έγινε αποδεκτή από τα Λιμενικά Ταμεία σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, επιδιώκει να παρέχει οργανωμένα και συντονισμένα μία ακόμη δυνατότητα μετακίνησης στους νησιώτες αλλά και τους επισκέπτες, κυρίως εντός των νησιώτικων συμπλεγμάτων. “Ξεκίνησε η διαδικασία πριν από τουλάχιστον έναν χρόνο. Είχαμε εκκινήσει τις προσπάθειες αυτόνομα σαν Λιμενικό Ταμείο Σύρου. Είχαν επισκεφθεί το νησί εκπρόσωποι δύο εταιρειών και είχαμε συζητήσει, στο τέλος της προηγούμενης θητείας σχετικά με την ανάπτυξη ενός υδατοδρομίου”. Ωστόσο, όπως πρόσθεσε, παρά τις πρώτες συναντήσεις, το νέο ΔΣ του Λιμενικού Ταμείου αποφάσισε να ακολουθήσει την Περιφέρεια στην πρωτοβουλία της, με αποτέλεσμα όπως τόνισε ο κ. Κοσμάς, “να προχωρήσουμε μετά από διαβουλεύσεις στην υπογραφή μίας σύμβασης”. Βάσει του περιεχομένου της, “η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προωθεί όλες τις απαραίτητες ενέργειεςπου σχετίζονται με θέματα αδειοδοτήσεων του υδατοδρομίου, τις εγκαταστάσεις και ό,τι άλλο απαιτείται για τη λειτουργία του”, με τον ίδιο να προσθέτει πως, μετά από τις έντονες πολιτικές εξελίξεις στη χώρα που προκάλεσαν μοιραία καθυστέρηση σε επίπεδο ενεργειών, σήμερα ήδη για τη Σύρο έχει επιλεγεί το σημείο δημιουργίας του. “Οι αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις, με τα capital controls και όλες οι αλλαγές σε κεντρικό επίπεδο εντός του 2015, μας καθυστέρησαν” πρόσθεσε χαρακτηριστικά, όμως, όπως τόνισε παρακάτω, “Πριν από ενάμιση μήνα, επισκέφθηκαν το Λιμενικό Ταμείο Σύρου εκπρόσωποι της εταιρείας που έχουν αναλάβει την αδειοδότηση του υδατοδρομίου για τη Σύρο, οι οποίοι προέβησαν στον επιτόπιο έλεγχο των πιθανών χώρων που θα μπορούσε να λειτουργήσει ένα υδατοδρόμιο”.
Πλωτή εξέδρα στη θέση “Νησάκι”
Ως επικρατέστερο σενάριο για τη δημιουργία και λειτουργία του, επελέγη η θέση “Νησάκι” και μάλιστα στο χώρο που δε θα επηρεάζει την προσέγγιση κρουαζιεροπλοίων, δηλαδή στο εσωτερικό του λιμένα και πλησίον του προσήνεμου μόλου, όπου και θα προσδιοριστεί ακριβώς ο τρόπος τοποθέτησης πλωτής εξέδρας. “Εξετάσαμε τους χώρους στους οποίους θα μπορούσε να δημιουργηθεί το υδατοδρόμιο. Πρώτος χώρος, ο οποίος ήταν και στα δικά μας σχέδια, αλλά νομίζω ότι αποτελεί και τον καταλληλότερο, βάσει των ειδικών της εταιρείας, είναι η περιοχή στο Νησάκι και συγκεκριμένα όχι στον χώρο των κρουαζιεροπλοίων, αλλά από την εσωτερική πλευρά. Εκεί, δύναται εύκολα να τοποθετηθεί μία πλωτή εξέδρα” προκειμένου να προσεγγίζουν τα υδροπλάνα, όπως συμπλήρωσε, εξηγώντας δε, πως, αυτήν την πρόταση, την ενισχύει και το καθεστώς ελέγχου που ήδη υπάρχει στο λιμάνι και πρέπει να εξασφαλίζεται για την αποβίβαση κι επιβίβαση επιβατών. “Υπάρχει υπηρεσία security που φυλάσσει τον λιμένα Ερμούπολης. Με αυτόν τον τρόπο, έχουμε όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές για την ασφάλεια των επιβατών” ανέφερε, λέγοντας ταυτόχρονα, πως, “είναι ένα σημείο που θεωρείται κατάλληλο για τις αφιξοαναχωρήσεις και την παραμονή των υδροπλάνων”. Ανοίγοντας μία σημαντική παρένθεση στην αναφορά του, ο κ. Κοσμάς, τόνισε πως, λόγω της αυξημένης δραστηριότητας συνολικά στον λιμένα της Ερμούπολης (αφιξοαναχωρήσεις πλοίων, ναυπηγείο, κρουαζιερόπλοια κλπ)η προσθαλάσσωση των υδροπλάνων θα πραγματοποιείται εκτός λιμένα. “Να τονίσουμε ότι έχουμε κάνει συμφωνία ώστε το υδροπλάνο να προσθαλασσώνεται έξω από τον προσήνεμο μόλο και να εισέρχεται σαν πλεούμενο μέσα ώστε να αποφευχθούν άλλα προβλήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν” δήλωσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας πως, αυτή η παρατήρηση είναι ιδιαίτερα σοβαρή λόγω της επιβάρυνσης που παρατηρείται γενικώς στο λιμάνι της Σύρου.
Σταθμός επιβατών σε χώρο του ΝΟΣ
Πέραν των ανωτέρω, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου αναφέρθηκε και σε μία ακόμη βασική προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία του υδατοδρομίου, που αφορά στην ύπαρξη σταθμού ελέγχου κι εξυπηρέτησης των επιβατών. Προτεινόμενος χώρος όπως σημείωσε, αποτελεί το μικρό ακίνητο πλησίον του ξενοδοχείου “Νησάκι” το οποίο αποτελεί χώρο που χρησιμοποιεί ο Ναυτικός Όμιλος Σύρου (ΝΟΣ). “Υπάρχει η σκέψη να δημιουργηθεί χώρος υποδοχής των επιβατών στο κτίριο του ΝΟΣ, που βρίσκεται κοντά το ξενοδοχείο “Νησάκι”, αν συμφωνήσει ο Σύλλογος” σημείωσε ειδικότερα, επισημαίνοντας πως, μέχρι στιγμής, η προσπάθεια κατοχύρωσης του χώρου είναι σε εξέλιξη, με τη σχετική επικοινωνία να έχει επωμιστεί η ίδια εταιρεία, που έχει αναλάβει τη δημιουργία του υδατοδρομίου. “Αυτή ήταν και η ιδέα των ειδικών της εταιρείας, οι οποίοι και θα κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες και διαβουλεύσεις με τους αρμοδίους. Αξιολογούν τον χώρο ως τον πλέον κατάλληλο” συμπλήρωσε ο ίδιος, επαναλαμβάνοντας πως το επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρξει εξέλιξη.
Δύο εναλλακτικές θέσεις σε Καρνάγιο και Φοίνικα
Παρά το γεγονός πως, “όλα συνηγορούν στη δημιουργία και λειτουργία του υδατοδρομίου στο λιμάνι της Ερμούπολης” όπως χαρακτηριστικά υπογράμμισε ο κ. Κοσμάς, ωστόσο γνωστοποίησε πως, στο πλαίσιο των συναντήσεων τέθηκαν επί τάπητος δύο ακόμη πιθανά σενάρια προς εξέταση. “Σαν δεύτερη λύση προτάθηκε και η περιοχή στο Καρνάγιο και συγκεκριμένα στο σημείο που πραγματοποίησε εργασίες το Λιμενικό Ταμείο και βελτιώθηκε ο χώρος (πλησίον χώρου parking, έναντι Εμπορικού Κέντρου)”, αλλά και στον Φοίνικα. “Αφού λειτουργήσει το πρώτο υδατοδρόμιο κι εξετάσουμε τί ζήτηση θα υπάρξει, αν όλα πάνε καλά και διαπιστώσουμε πως εξυπηρετεί, ίσως να μπορούμε να προχωρήσουμε και στη δημιουργία ενός νέου, μικρότερου στον Φοίνικα”. Παρόλα τα θεωρητικά σενάρια που μπορούν να εξετασθούν, ωστόσο ο ίδιος, περιόρισε την αναφορά του όσον αφορά στην πρώτη περίπτωση, εξηγώντας πως, “Εντός του λιμένα της Ερμούπολης υπάρχει ένα πακέτο πλεονεκτημάτων που επιτρέπει την εγκατάσταση. Μπορεί αυτό να μην λειτουργεί απαγορευτικά για οποιαδήποτε άλλη ενέργεια και στον Φοίνικα, αλλά στεκόμαστε αρχικά σε αυτή την επιλογή της Ερμούπολης”.
Ανοικτό το θέμα διαχείρισης και λειτουργίας
Αν και η σύμβαση δεν περιορίζει τη δυνατότητα διαχείρισης του υδατοδρομίου μόνον στην Περιφέρεια ή στα Λιμενικά Ταμεία, ωστόσο, αυτό το ζήτημα μέχρι σήμερα δεν έχει απασχολήσει έντονα και ως εκ τούτου, δεν μπορεί να ληφθεί τίποτα ως δεδομένο. Επιβεβαιώνοντας ο κ. Κοσμάς πως, “Η συνεργασία με την Περιφέρεια κινείται σε πολύ καλό επίπεδο προκειμένου να υπάρξει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα”, ερωτηθείς να αναφέρει ποιός θα είναι ο φορέας λειτουργίας του υδατοδρομίου στη Σύρο, σημείωσε, τα ακόλουθα, “Μετά τη δημιουργία του υδατοδρομίου, υπάρχει η δυνατότητα να γίνει μία σύμπραξη ανάμεσα στην Περιφέρεια και το Λιμενικό Ταμείο ή ακόμη και να υπάρξει κάποιος τρίτος ενδιαφερόμενος. Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά και θα εξετασθούν. Αν υπάρξει και κάποιος ιδιώτης, ανάλογα θα υπάρξει καταμερισμός και στα ποσοστά από τη λειτουργία του. Σε πρώτο επίπεδο παραμένουν το Λιμενικό Ταμείο και η Περιφέρεια, αλλά βάσει και των δυνατοτήτων της σύμβασης, δεν αποκλείεται να υπάρξει και κάποιος ιδιώτης”.
Έως και οκτώ θέσεις εργασίας
Σε συνάρτηση με το προαναφερθέν θέμα, ο κ. Κοσμάς βάζοντας μία άνω τελεία, διευκρίνισε πως, από τη λειτουργία του υδατοδρομίου στη Σύρο θα “ανοίξουν” και κάποιες θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με όσα ανέφερε βάσει της συνεργασίας με τους ειδικούς της εταιρείας “Από τις πρώτες συζητήσεις που έχουν γίνει, προκύπτει πως πιθανότατα να απασχοληθούν από πέντε έως οκτώ άτομα”. Ο αριθμός των ανθρώπων που θα απαιτηθούν ωστόσο, θα είναι ανάλογος της κίνησης που θα υπάρξει, της ζήτησης, αλλά και της σεζόν. “Είναι κατανοητό πως, τη θερινή περίοδο θα είναι σε έξαρση η κίνηση, οπότε τότε θα απαιτούνται αυτά τα άτομα. Τον χειμώνα ανάλογα με τα δρομολόγια και τις καιρικές συνθήκες – καθώς με περισσότερα από τα 6-7 μποφόρ δεν μπορεί να προσθαλασσωθεί υδροπλάνο – προφανώς θα είναι λιγότερα”.
Αναγκαία η λειτουργία κι άλλων υδατοδρομίων
Με φόντο την πρόσφατη και ειδικότερα προ ημερών συνάντηση των δύο πλευρών (Λιμενικού Ταμείου και Περιφέρειας) για το περιεχόμενο της οποίας ο κ. Κοσμάς παρουσιάσθηκε ιδιαίτερα ικανοποιημένος, ερωτηθείς να προσδιορίσει τον χρόνο ολοκλήρωσης αλλά και λειτουργίας του υδατοδρομίου στη Σύρο, σημείωσε πως, “Θεωρώ ότι η προσπάθεια είναι σε πολύ καλή εξέλιξη και νομίζω πως το πρώτο εξάμηνο του 2016 μπορεί να έχουμε κάποια θετικά αποτελέσματα”. Υπογράμμισε δε, πως, “Αυτό το αναφέρω με κάθε επιφύλαξη, καθώς δεν ξέρουμε τί θα μας ξημερώσει και τί απρόβλεπτο μπορεί να αντιμετωπίσουμε”.
Ωστόσο, εκφράζοντας την πεποίθηση πως, βάσει των σημερινών δεδομένων δε θα προκύψει κάποια χρονική καθυστέρηση στις προσπάθειες, ολοκλήρωσε την αναφορά του, εξηγώντας πως, τα οφέλη για τη Σύρο θα καταγραφούν αν λειτουργήσουν υδατοδρόμια και σε άλλα νησιά.
“Σημαντικό κέρδος θα υπάρξει αν δημιουργηθούν υδατοδρόμια σε όλα τα νησιά. Πιστεύω ότι μπορεί να λειτουργήσει σαν ενδοεπικοινωνιακό μεταφορικό μέσον και να λύσει τεράστια και σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά” υποστήριξε, προσθέτοντας ότι, πέραν την ενδοκυκλαδικής μετακίνησης, μπορεί να ωφελήσει και στο πεδίο της κρουαζιέρας. “Η λειτουργία υδατοδρομίου θα συμβάλλει πάρα πολύ στο θέμα της κρουαζιέρας. Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε, όσοι ασχολούνται με την κρουαζιέρα μπορούν να “πουλήσουν” ταξίδια, προσφέροντας για ορισμένα άτομα που επιθυμούν και αυθημερόν μετακινήσεις σε άλλο νησί. Σε κάθε περίπτωση, πιστεύω ότι η δημιουργία του θα ενισχύσει γενικά στο θέμα των μετακινήσεων, αν και οι εταιρείες μεριμνήσουν για το ύψος του εισιτηρίου”.
Πληροφορίες από την “Κοινή Γνώμη” και την ιστοσελίδα capital.gr