Τετάρτη, 13 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΤέλος Κρουαζιέρας: "Εισπρακτικού χαρακτήρα" τα μέτρα και οι αντιδράσεις

Τέλος Κρουαζιέρας: “Εισπρακτικού χαρακτήρα” τα μέτρα και οι αντιδράσεις

|

Για υπέρμετρες αυξήσεις που δεν εξυπηρετούν την εθνική στρατηγική για τη χωρική και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου κάνουν λόγο οι θεσμικοί φορείς του τουρισμού αναφορικά με τα μέτρα που ανακοίνωσε το κυβερνητικό επιτελείο και προβλέπουν μεταξύ άλλων την αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή αλλά και την επιβολή τέλους στην κρουαζιέρα.

Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων αναφέρεται σε μέτρα «εισπρακτικού χαρακτήρα» που πλήττουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Στο ίδιο μήκος κύματος και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων με τον πρόεδρο κ. Γιάννη Χατζή να επισημαίνει ότι οι τελευταίες ανακοινώσεις θέτουν σε κίνδυνο την οικονομική βιωσιμότητα των μικρών και πολύ μικρών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και θίγουν τις πιο ασθενείς οικονομικά ομάδες του πληθυσμού. «Είναι δυστυχώς προφανές ότι με αποφάσεις σαν αυτές η Πολιτεία αντιμετωπίζει τον ισχυρότερο τομέα της ελληνικής οικονομίας ως μια δημοσιονομική διέξοδο και όχι ως έναν αναπτυξιακό βραχίονα», δηλώνει ο κ. Χατζής.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Παράσχης σε επιστολή του προς τους Κωστή Χατζηδάκη υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Τάκη Θεοδωρικάκο, υπουργό Ανάπτυξης, Όλγα Κεφαλογιάννη, υπουργό Τουρισμού και Νίκο Παπαθανάση, αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών επισημαίνει ότι αξιολογούνται μεν θετικά μέτρα τα οποία αφορούν στον τουρισμό και στοχεύουν στη βελτίωση της λειτουργίας του κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, εφόσον είναι συμμετρικά, στοχευμένα και συνοδεύονται από ουσιαστικές παρεμβάσεις στην αναβάθμιση υποδομών, τη διαχείριση προορισμών, καθώς και τη βελτίωση διαδικασιών διαφάνειας και ελέγχου. Ωστόσο, «είμαστε αντίθετοι σε μέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα, τα οποία έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά, καθώς πλήττουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος». Ο ίδιος ζητεί να τεθεί σε νέα βάση η συζήτηση για ένα πλέγμα πολιτικών και παρεμβάσεων που να διασφαλίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα με μακροπρόθεσμο ορίζοντα και ουσιαστικό αποτύπωμα για τις τοπικές κοινωνίες.

ΣΕΤΕ…. Αντιδράσεις 

Αναλυτικότερα ως προς τις ανακοινώσεις για την εξειδίκευση των «μέτρων στήριξης» που ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο της ΔΕΘ, παρατηρούνται από τον ΣΕΤΕ τα εξής: Η επικείμενη αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή, η οποία μπορεί να φτάσει ανά είδος καταλύματος +400% σε λιγότερο από ένα έτος εφαρμογής του μέτρου χωρίς να έχει προηγηθεί απολογισμός για τη χρήση των πόρων που συγκεντρώθηκαν από την καθιέρωσή του, εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.

Τέτοιου είδους μέτρα δεν εξυπηρετούν την εθνική στρατηγική για τη χωρική και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη τα πραγματικά επίπεδα τιμών και τις γεωγραφικές διακυμάνσεις, ενώ κινδυνεύουν να ενισχύσουν φαινόμενα παραβατικότητας. «Παρά το ότι η διεύρυνση του μειωμένου τέλους κατά τον μήνα Μάρτιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν αρκεί προφανώς για να αντισταθμίσει τις υπέρμετρες αυξήσεις των υπολοίπων μηνών» σχολιάζουν οι τουριστικοί φορείς.

Τουρισμός - Επισκέπτες

Όσον αφορά την επιβολή τέλους στην κρουαζιέρα, οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη πρέπει να συνάδει με τον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική με τις επενδυτικές ανάγκες των λιμένων, να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες και να διασφαλίζεται ότι τα οφέλη θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες. Χωρίς τις απαραίτητες λειτουργικές παρεμβάσεις σε λιμένες και νησιά που παρουσιάζουν υπερσυγκέντρωση κρουαζιέρας, η επιβολή τελών ως μοναδική παρέμβαση δεν θα έχει το επιδιωκόμενο αποτελέσματα για τη βιωσιμότητα των προορισμών, υποστηρίζει ο ΣΕΤΕ.

Σημειωτέον ότι η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) κάλεσε την ελληνική κυβέρνηση να εφαρμόσει το νέο τέλος κρουαζιέρας στα νησιά από το 2026 και έπειτα και όχι από την επόμενη σεζόν, όπως προβλέπεται.

Μία ακόμη πτυχή που σχολιάζουν οι τουριστικοί φορείς έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι ανακοινωθείσες επιβαρύνσεις μειώνουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ειδικά σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή των υπηρεσιών. Επιπλέον, οι δημοσιονομικές ανάγκες που απορρέουν από τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης δεν μπορούν να καλύπτονται αποκλειστικά από έναν τομέα της οικονομίας.

Ο κλάδος υπενθυμίζει ακόμη ότι βρίσκεται σε διαβούλευση από το Υπουργείο Εσωτερικών σχέδιο νόμου που προβλέπει δυνητική αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων σε ποσοστό από 0,50 σε 0,75. «Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι οποιαδήποτε επιπλέον επιβάρυνση των τουριστικών επιχειρήσεων και επισκεπτών θα έχει αρνητικές συνέπειες τόσο στην εικόνα όσο και στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Είναι εξαιρετικά σημαντικό η κεντρική διοίκηση και η τοπική αυτοδιοίκηση να διαχειρίζονται ορθολογικά τους πόρους από τις επιβαρύνσεις, εξασφαλίζοντας ότι οι τοπικές κοινωνίες απολαμβάνουν τα οφέλη».

Τέλος, οι τουριστικοί φορείς αναφέρουν ότι ο Αναπτυξιακός Νόμος 4887/2022, αν και ψηφίστηκε στις 4/2/2022, δεν έχει ακόμη να επιδείξει κάποια απόφαση υπαγωγής για τουριστική επιχείρηση. Είναι κρίσιμο να αυξηθούν οι πόροι για τις τουριστικές επενδύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου, καθώς οι διαθέσιμοι πόροι ανέρχονται σε μόλις 300 εκατ., ενώ οι αιτήσεις ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ. Επιπλέον, επισημαίνεται πως οι τουριστικές επιχειρήσεις αναμένουν νέα προγράμματα του ΕΣΠΑ για την υποβολή των επενδυτικών τους σχεδίων και νέες προκηρύξεις του Αναπτυξιακού Νόμου ο οποίος δεν έχει ακόμα δημοσιεύσει πρόσκληση εντός του 2024.

Κυκλάδες και κρουαζιέρα 

Αντιδράσεις εκφράζονται και από τους ίδιους τους προορισμούς και δη τους φορείς των δύο πλέον δημοφιλών προορισμών, των Κυκλάδων, της Μυκόνου και της Σαντορίνης για τους οποίους ανακοινώθηκε, στο πλαίσιο των νέων μέτρων αυξημένο τέλος κρουαζιέρας λόγω της μεγαλύτερης πίεσης, που δέχονται στους μήνες αιχμής.

Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου εξέφρασε σοβαρές ανησυχίες «για τις πιθανές επιπτώσεις της κυβερνητικής απόφασης χωρίς προγενέστερη διαβούλευση ή προειδοποίηση για αύξηση των τελών κρουαζιέρας στο νησί των ανέμων από 0,35 ευρώ σε 20 ευρώ, τόσο στην τουριστική βιομηχανία της κρουαζιέρας, όσο και στην τοπική κοινωνία της Μυκόνου. Ενώ αναγνωρίζουμε την ανάγκη προσαρμογής της τρέχουσας δομής των τελών, η οποία είναι πράγματι χαμηλή σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, μια αύξηση όμως κατά 60 φορές παραπάνω – από 0,35 ευρώ σε 20 ευρώ- αποτελεί ένα πρωτοφανές άλμα. Ένα τέτοιο μέτρο, αν και αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του σημειακού προβλήματος του υπερτουρισμού, θα μπορούσε να έχει μια σειρά από απρόβλεπτες και επιβλαβείς συνέπειες, ιδίως για τις μικρές επιχειρήσεις στη Μύκονο, που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα έσοδα που παράγουν οι επισκέπτες κρουαζιέρας.

Το Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου, με τη νέα διοίκησή του που ανέλαβε στις αρχές του έτους, φρόντισε έγκαιρα να αντιμετωπίσει το θέμα με ρεαλισμό και πάντα σε συνεννόηση με τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων. Με το berth allocation system που εφάρμοσε, κατάφερε να αποκεντρώσει και να κατανείμει ισομερώς τις αφίξεις του νέου χρόνου, περιορίζοντάς αυτές από τις αρχές του 2025 σε μέχρι 5-6 κρουαζιερόπλοια την ημέρα, ώστε και οι επιβάτες που αποβιβάζονται να κινούνται με άνεση και να μην υπάρχουν φαινόμενα συνωστισμού στη Χώρα και τις υπόλοιπες περιοχές του νησιού. Η όποια αύξηση στα τέλη επιβατών κρουαζιέρας και αν αποφασιστεί τελικά, υποστηρίζουμε σθεναρά ότι τα έσοδα αυτά θα πρέπει να επανεπενδύονται άμεσα στις λιμενικές μας υποδομές και στη στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης του νησιού μας».

Αντίστοιχα και η Ένωση Ξενοδόχων Σαντορίνης επισημαίνει ότι τα μέτρα «όχι μόνο δε συμβάλλουν στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και της τουριστικής ανταγωνιστικότητας, αλλά εάν δεν τροποποιηθούν άμεσα, ενδέχεται να οδηγήσουν σε μία από τις χειρότερες τουριστικές περιόδους των τελευταίων ετών. Η επιβολή τους πλήττει την επιχειρηματικότητα και βάζει τη Σαντορίνη σε μειονεκτική θέση σε σχέση με άλλους παγκόσμιους τουριστικούς προορισμούς, όπως αντίστοιχους στην Ισπανία, Τουρκία και Ιταλία, οι οποίοι ενισχύουν διαρκώς τις τουριστικές τους υποδομές προσφέροντας ευνοϊκότερο επιχειρηματικό περιβάλλον».


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Χίος: στην άσφαλτο πυροσβέστες για λίγα λεπτά ξεκούρασης

Μια φωτογραφία από το μέτωπο της φωτιάς συγκίνησε χιλιάδες ανθρώπους, αποτυπώνοντας την εξάντληση και την αυταπάρνηση των πυροσβεστών.

Υπουργείο Παιδείας: 10.000 νέοι εκπαιδευτικοί στα σχολεία, μεγάλη ανάσα

Από σήμερα 13 Αυγούστου ως τις 18 του μήνα, η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για μόνιμο διορισμό σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Ειδική Αγωγή.

Αντίο στη Χρυσούλα Μάνη, μορφή-σύμβολο της Σχοινούσας

Ο σύλλογος Σχοινουσιωτών αποχαιρετά με θλίψη την αγαπημένη Χρυσούλα, που με το χαμόγελό της σημάδεψε το νησί.

Κουφονήσια: Μάχη με τον χρόνο για να ξανατρέξει το νερό – Διπλή βλάβη στις μονάδες αφαλάτωσης

Ο Αντιδήμαρχος Αντώνης Κωβαίος περιγράφει το θρίλερ των τελευταίων ημερών για την αποκατάσταση των βλαβών και καλεί τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις σε περιορισμό της κατανάλωσης.

Νάξος – Δημοτική Επιτροπή: «Πράσινο φως» για ασφαλιστικά μέτρα κατά του συρματοπλέγματος

Η Δημοτική Επιτροπή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων αποφάσισε να προσφύγει στη Δικαιοσύνη για την απομάκρυνση της περίφραξης γύρω από το εμβληματικό μνημείο.

Νίκος Οικονομίδης & Κυριακή Σπανού: 15 Αυγούστου και πάλι στις Εγγαρές με νησιώτικο ρυθμό

Το καθιερωμένο συναπάντημα μουσικής, χορού και συγκίνησης επιστρέφει στις Εγγαρές για μια νύχτα που θα μείνει αξέχαστη.

Cycladic Whispers: Όταν η Νάξος μιλά με τη φωνή της τέχνης

Η Katharina Bolesch και ο Alexander Reichardt γιορτάζουν 25 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας στο νησί, μέσα από την έκθεση που φιλοξενείται στην Fish & Olive Gallery στο Χαλκί.

Κώστας Μπιζάς: Με ευλάβεια η Πάρος τιμά την Παναγία την Εκατονταπυλιανή

Ο Δήμαρχος Πάρου Κώστας Μπιζάς απευθύνει μήνυμα για τη μεγάλη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Αντιπύρ: Η τεχνική που σώζει σπίτια και ζωές – Πότε εφαρμόζεται

«Πώς οι Έλληνες πυροσβέστες χρησιμοποιούν ελεγχόμενη φωτιά για να σταματήσουν την εξάπλωση των πυρκαγιών»

Νάξος: Όταν η “βασίλισσα των Κυκλάδων” σε μαγεύει χωρίς πυξίδα (photos)

Η Πηνελόπη και ο Γιάννης έδεσαν στο λιμάνι, άφησαν την καρδιά τους ελεύθερη και αφέθηκαν στη μαγεία ενός τόπου που σε καλεί να τον ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες

Τραγωδία στη Σαντορίνη: 45χρονος από τη Μεσοποταμία Καστοριάς βρέθηκε νεκρός σε πισίνα ξενοδοχείου

Ο άνδρας εργαζόταν εποχικά στο νησί – Οι αρχές ερευνούν τις συνθήκες του δυστυχήματος.