Τρίτη, 3 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣύρος: Αναβιώνει η βιομηχανική κληρονομιά της "Αρχόντισσας των Κυκλάδων"

Σύρος: Αναβιώνει η βιομηχανική κληρονομιά της “Αρχόντισσας των Κυκλάδων”

|

“Το πουλάω, το θες;” Ο Έντουαρντ Ντέι ήταν πάντα λακωνικός στις μέχρι τώρα επικοινωνίες τους, αλλά αυτό ήταν κάτι που ο Μιχάλης Σταυρόπουλος δεν περίμενε να διαβάσει στα emails του. Ο Βρετανός κάτοικος της νήσου Wight, απέναντι από το Πόρτσμουθ της νότιας Αγγλίας, και κάτοχος ενός ηλεκτρικού Enfield 8000, ρωτούσε τον Έλληνα δημοσιογράφο αυτοκινήτου αν ήθελε να το αγοράσει.

Δύο χρόνια νωρίτερα, το 2011, ο Σταυρόπουλος είχε βρεθεί στο Νεώριο για τη φωτογράφιση του ηλεκτρικού οχήματος που κάποτε παραγόταν στη Σύρο – αυτή η πληροφορία ήταν και η μόνη που γνώριζε, καθώς όλες οι άλλες πτυχές της υπόθεσης του ήταν ασαφείς. Κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης, συγκεντρώνονται γύρω από το σετ εργαζόμενοι στο Νεώριο. Αρκετοί από αυτούς είχαν δουλέψει στην παραγωγή του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου μαζικής παραγωγής τη δεκαετία του 1970 και είχαν πολλά να θυμηθούν και να διηγηθούν.

Η ιστορία είναι ομολογουμένως συναρπαστική και ο Μιχάλης Σταυρόπουλος σκέπτεται ότι αξίζει να ειπωθεί με ήχο και εικόνα, μέσω κινηματογραφικής γλώσσας. Με την έρευνα να διαρκεί πάνω από δύο χρόνια, λόγω της δυσκολίας εντοπισμού και διασταύρωσης των λιγοστών και αποσπασματικών πληροφοριών, επισκέπτεται τη νήσο Wight, τόπο αρχικής παραγωγής του αυτοκινήτου, όπου γνωρίζει κατόχους του και διατηρεί επικοινωνία μαζί τους, προκειμένου να οργανώσει ένα δεύτερο ταξίδι για τη λήψη πλάνων. Η πρόθεση του Βρετανού Έντουαρντ Ντέι να πουλήσει το αυτοκίνητό του θα δώσει στο ντοκιμαντέρ νέα τροπή αλλά και θα αναβιώσει το ενδιαφέρον για το ιστορικό όχημα στον τόπο όπου παρήχθη, την Ερμούπολη.

Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν Συριανό


Το 1969, οι Γιάννης και Αλέξανδρος Γουλανδρής αγοράζουν το Νεώριο της Σύρου. Λίγο αργότερα, ο Γιάννης Γουλανδρής αποκτά και την Enfield Automotive, που με έδρα τη νήσο Wight σχεδιάζει το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής. Εν μέσω πετρελαϊκής κρίσης, το 1973, ο Γουλανδρής αποφασίζει να μεταφέρει τη γραμμή στη Σύρο. Το εργοστάσιο στελεχώνεται με ντόπιους τεχνίτες, κυρίως καραβομαραγκούς και μηχανικούς από τα ναυπηγεία, ενώ διευθυντής παραγωγής είναι ο Βρετανός Τζον Ακρόιντ. Οι περισσότερες δουλειές γίνονται με το χέρι και καθένα από τα 123 οχήματα που κατασκευάζονται είναι μοναδικό.

Σήμερα, το Enfield 8000 έχει μετατραπεί σε θρύλο για τους ανθρώπους που συλλέγουν αυτοκίνητα. Η τόσο μικρή παραγωγή και η καινοτόμα για την εποχή του σχεδίαση οδήγησε μάλιστα το 2019 στη σύσταση συλλόγου στη Βρετανία, ο οποίος προσπαθεί να εντοπίσει όλα τα οχήματα.

Διαθέσιμα σε πορτοκαλί, κόκκινο, λευκό και κίτρινο χρώμα, τα μικρά δεξιοτίμονα αυτοκινητάκια λειτουργούν με μπαταρίες, διαθέτουν πλαίσια από ελαφρύ αλουμίνιο, αναπτύσσουν τελική ταχύτητα περίπου 77 χλμ. την ώρα και έχουν αυτονομία 90 χλμ. Σχεδόν όλα διοχετεύονται στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η Enfield Automotive έχει υπογράψει συμβόλαιο με το κρατικό συμβούλιο ηλεκτρισμού. Μετά από τρία χρόνια, τον Μάιο του 1976, η παραγωγή σταματά και το εργοστάσιο κλείνει. Στους πιθανούς λόγους συγκαταλέγονται η ακριβή για την εποχή τιμή πώλησης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου (2.600 στερλίνες), οι δυσκολίες παραγωγής σε ένα μικρό κυκλαδονήσι, όπου όλα τα ανταλλακτικά έπρεπε να εισάγονται, αλλά και ο «πόλεμος» από τις πετρελαϊκές εταιρείες, που δεν ήθελαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αναβιώνοντας το ενδιαφέρον

Το εγχειρίδιο οδηγού, η αυθεντική φωτογραφία από το φυλλάδιο προώθησης του Enfield.

Σήμερα, το Enfield 8000 έχει μετατραπεί σε θρύλο για τους ανθρώπους που συλλέγουν αυτοκίνητα. Η τόσο μικρή παραγωγή και η καινοτόμα για την εποχή του σχεδίαση οδήγησε μάλιστα το 2019 στη σύσταση συλλόγου στη Βρετανία, ο οποίος προσπαθεί να εντοπίσει όλα τα οχήματα. Τα περισσότερα βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά έχουν καταγραφεί ακόμα και στην Αυστραλία ή στη Σαουδική Αραβία. Το Enfield που θέλησε να πουλήσει ο Έντουαρντ Ντέι ήταν το πρώτο που επαναπατρίστηκε στη Σύρο το 2013.

Μετά το email που έλαβε, ο Μιχάλης Σταυρόπουλος ήρθε σε επαφή με τον Σύλλογο Φίλων Τεχνικού Πολιτισμού Ερμούπολης και με τον Σύλλογο Ιστορικών Οχημάτων Σύρου «Syros Enfield». Με δωρεά της οικογένειας Γουλανδρή, το πορτοκαλί Enfield 8000 βγήκε από το πλοίο της γραμμής ένα βροχερό κυριακάτικο πρωινό του 2013. «Ήταν πολύ συγκινητική η στιγμή που το αυτοκίνητο κυκλοφόρησε ξανά στους δρόμους της Ερμούπολης», λέει ο Αλέξης Μαραντζίδης, που είχε την επίβλεψη της μεταφοράς του. Εκτίθεται στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης, αλλά δεν είναι το μοναδικό που βρίσκεται σήμερα στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων.

Ο Άγγλος Γουίλ Σόγιερ, μόνιμος κάτοικος του νησιού εδώ και κάποια χρόνια, έμαθε για την ιστορία του αυτοκινήτου και το 2021 αγόρασε από το Ηνωμένο Βασίλειο και έφερε στη Σύρο ένα κόκκινο Enfield 8000. Με τη βοήθεια του Αλέξη Μαραντζίδη, ήταν το πρώτο που απέκτησε πινακίδες και κυκλοφόρησε κανονικά στους δρόμους της Ερμούπολης.

Ο Γουίλ Σόγιερ βοήθησε στην απόκτηση και άλλου αυτοκινήτου για λογαριασμό της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας Hermoupolis Heritage, η οποία πλέον έχει στην ιδιοκτησία της και το κόκκινο Enfield του Σόγιερ.

Τρία ακόμα οχήματα έχει βρει και μεταφέρει στη Σύρο ο Αλέξης Μαραντζίδης, γραμματέας του Συλλόγου Ιστορικών Οχημάτων Σύρου «Syros Enfield», ο οποίος δημιουργήθηκε το 2009.

«Ήταν γνωστή υπόθεση, αλλά ταυτόχρονα και ξεχασμένη. Είχε πάει σε μια γωνιά της μνήμης και δεν υπήρχαν άνθρωποι να της δώσουν μια καινούργια ώθηση.

Ένα ξεχασμένο εργοστάσιο και μια ξεχασμένη ιστορία ξαναπήραν τον δικό τους δρόμο, γεγονός που συνδέεται όμως και με τη σύγχρονη τάση για την ηλεκτροκίνηση», εξηγεί ο Βεντούρης Πρίντεζης, πρόεδρος του συλλόγου που διοργανώνει συναντήσεις, εκδηλώσεις και βέβαια βόλτες με ιστορικά αυτοκίνητα – η τελευταία έγινε το περασμένο καλοκαίρι στην Ποσειδωνία.

Η κουλτούρα του μηχανικού

Η απόφαση του Γουλανδρή, το μακρινό 1973, να μεταφέρει την παραγωγή του αυτοκινήτου στη Σύρο είχε δεχτεί σφοδρή κριτική εκείνη την εποχή, αλλά η Ερμούπολη είχε, έτσι κι αλλιώς, μακρά διαδρομή ως βιομηχανικό κέντρο, το πρώτο της Ελλάδας. «Βυρσοδεψεία και βιοτεχνίες καλεμκεριών (μαντιλιών για το κεφάλι) είναι αρχικά οι οικογενειακές επιχειρήσεις που οργανώνονται σε συστηματικές παραγωγές σχεδόν αμέσως μετά το 1822», εξηγεί ο Αχιλλέας Δημητρόπουλος, διευθυντής του Βιομηχανικού Μουσείου Ερμούπολης.

Σιγά σιγά προστίθενται όλο και περισσότερες δραστηριότητες και εργοστάσια πέριξ του Νεωρίου, από κλωστοϋφαντουργίες και μηχανουργεία μέχρι εργοστάσια σαπουνιού, αλευρόμυλοι, υαλουργείο και σκαγιοποιείο. Χιλιάδες εργάτες ξεκινούν κάθε πρωί από τις φτωχικές συνοικίες για να πάνε στη νότια πλευρά της Ερμούπολης για το μεροκάματο, με την πρώτη απεργία να λαμβάνει χώρα στο νησί ήδη το 1879. Όμως, η διάνοιξη της διώρυγας της Κορίνθου θα φέρει δυναμικά στο προσκήνιο το λιμάνι του Πειραιά και στην αυγή του 20ού αιώνα, με την παράλληλη υποχώρηση της χρήσης ξύλινων ιστιοφόρων σκαφών, η Ερμούπολη αρχίζει να παρακμάζει. Διάφορες βιομηχανίες, κυρίως κλωστοϋφαντουργεία, θα λειτουργήσουν μέχρι και τη δεκαετία του 1970 και του 1980.

«Αν κάτι παραμένει ζωντανό από αυτή την κληρονομιά, είναι η κουλτούρα του μηχανικού, του μουτζούρη, του ανθρώπου που με το μυαλό και τα χέρια του φτιάχνει πράγματα. Οι Συριανοί, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι μηχανικοί», σημειώνει ο Αχιλλέας Δημητρόπουλος.

«Αν κάτι παραμένει ζωντανό από αυτή την κληρονομιά, είναι η κουλτούρα του μηχανικού, του μουτζούρη, του ανθρώπου που με το μυαλό και τα χέρια του φτιάχνει πράγματα. Οι Συριανοί, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι μηχανικοί», σημειώνει ο διευθυντής του Βιομηχανικού Μουσείου, το οποίο δημιουργήθηκε το 2000 και φιλοξενεί σήμερα πλήθος εκθεμάτων – τα περισσότερα δωρεές ντόπιων. Η μόνιμη έκθεσή του στεγάζεται σε βιομηχανικά κτίρια που έχουν κηρυχθεί διατηρητέα. Από το νοσοκομείο και πέρα, τα παλιά κουφάρια των εργοστασίων στέκουν άδεια – πολλά από αυτά έχουν μετατραπεί σε σούπερ μάρκετ. Ένα από αυτά τα κουφάρια, ωστόσο, κάθε βράδυ ανάβει τα φώτα του. Μπορεί να μην ακούγεται ο ήχος των μηχανών, αλλά γεμίζει με κόσμο, μουσική και αναμνήσεις.

Το Μουσείο Κλωστοϋφαντουργίας


Το πρώην εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας Ζησιμάτου πλέον λειτουργεί ως μουσείο.

Το κλωστοϋφαντουργείο Ζησιμάτου ανέστειλε απότομα τη λειτουργία του στις 28 Αυγούστου 1986, όμως όταν το επισκέπτεσαι, έχεις την αίσθηση πως έκλεισε μόλις το προηγούμενο βράδυ. Όλα βρίσκονται στη θέση τους: τα δελτία παραγγελίας πάνω στα γραφεία, οι κλωστές στους αργαλειούς, τα δείγματα κρεμασμένα και η γεννήτρια συνδεδεμένη. Μετά από 35 χρόνια σιωπής, ο Δημήτρης Σταυρακόπουλος, ιδρυτής της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας Hermoupolis Heritage, το άνοιξε ξανά το 2021, αυτή τη φορά ως Μουσείο Κλωστοϋφαντουργίας και έδρα της εταιρείας.

Πριν από τα εγκαίνια, είχε γίνει εντατική μελέτη: συνεντεύξεις με περισσότερους από τριάντα πρώην εργαζομένους, έρευνα για τους ιδιοκτήτες αλλά και γενικότερα για την υφαντουργική δραστηριότητα στην Ερμούπολη.

Στο Μουσείο Κλωστοϋφαντουργίας, που στεγάζεται στο παλιό εργοστάσιο Ζησιμάτου, ντόπιοι και επισκέπτες γίνονται κοινωνοί της τοπικής κληρονομιάς, ζητούν να μάθουν περισσότερα. Όσα προηγήθηκαν γίνονται κομμάτι της σημερινής ταυτότητας της Σύρου.

Η σπουδή του παρελθόντος δεν ήταν όμως κάτι καινούργιο για τον Δημήτρη Σταυρακόπουλο. Ζώντας στη Σύρο με την πλούσια κληρονομιά, γρήγορα ανέπτυξε έντονο ενδιαφέρον για καθετί παλαιό: από τη ραπτομηχανή που αγόρασε από παλαιοπώλη μέχρι το γαλλικό ποδήλατο του 1974, τα vintage αυτοκίνητά του, τα ρούχα και το καπέλο του, όλα θυμίζουν άλλες εποχές. Και μέσα από τις δράσεις της Hermoupolis Heritage, που ο ίδιος εμπνεύστηκε και δημιούργησε, η τοπική κληρονομιά προσεγγίζεται με τρόπο που τιμά το χθες αλλά και βρίσκει χρήσεις στο σήμερα. Μπορεί η προσέγγιση να είναι νοσταλγική και ρομαντική, απεκδύοντας τις ιστορίες από τα αρνητικά τους και ίσως εξιδανικεύοντας κάποια πράγματα, αλλά ο στόχος επιτυγχάνεται: ντόπιοι και επισκέπτες γίνονται κοινωνοί της τοπικής κληρονομιάς, ζητούν να μάθουν περισσότερα. Όσα προηγήθηκαν γίνονται κομμάτι της σημερινής ταυτότητας της Σύρου.

Το Μουσείο Κλωστοϋφαντουργίας είναι ανοιχτό με κρατήσεις θέσεων για την ξενάγηση, και όχι μόνο. Μετατρέπεται και σε τόπο συνάντησης μέσω πλήθους εκδηλώσεων: η πρώτη κατά σειρά ήταν αυτή της επανένωσης των παλιών εργαζομένων στο εργοστάσιο Ζησιμάτου. «Δεν είναι ένα μουσείο, όπου απλώς μπαίνεις, βλέπεις και φεύγεις. Είναι γνώση, ψυχαγωγία, αλλά και σύνδεση με το παρελθόν», λέει ο Δημήτρης Σταυρακόπουλος.

Στον διαμορφωμένο εξωτερικό χώρο φιλοξενούνται σήμερα πολλές εκδηλώσεις, σχετικές με την ιστορία της Ερμούπολης.

Και ίσως αυτό χρειάζεται η Σύρος. Να προστατεύσει και να αναδείξει τη βιομηχανική της κληρονομιά, τόσο σε επίπεδο υλικό, αξιοποιώντας κτίρια και μηχανές, όσο και σε επίπεδο άυλο, αφήνοντας να ακουστούν οι ιστορίες των εργατών και των ανθρώπων που δούλεψαν στις πρώτες βιομηχανίες της Ελλάδας.

Επισκεφθείτε: Το Μουσείο Κλωστοϋφαντουργίας (Πάροδος Ηρώων Πολυτεχνείου 16, μόνο με κράτηση θέσης, hermoupolisheritage.com) και το Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης (Γεωργίου Παπανδρέου 11, ketepo.gr).

Δείτε: Το ντοκιμαντέρ του Μιχάλη Σταυρόπουλου Ανάμεσα σε δύο νησιά, πληροφορίες στη σελίδα στο Facebook: facebook.com/ataleoftwoisles

Διαβάστε: Το μυθιστόρημα Η Χρυσώ της Ρίτας Μπούμη-Παπά, που περιγράφει τη ζωή στην Ερμούπολη στα τέλη του 19ου αιώνα (Σύγχρονη Εποχή, 1984).

Πηγή: kathimerini.gr/ Της: Λίνας Καπετάνιου


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σαντορίνη: Seatrack σε Καμάρι και Περίσσα. Πρόσβαση στη θάλασσα για όλους

Εγκαθίστανται νωρίτερα φέτος τα συστήματα αυτόνομης πρόσβασης για άτομα με αναπηρία στις παραλίες της Σαντορίνης

Δυναμική παρουσία της Π.Ν.Αι. στο 10ο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς στη Καλαμάτα

Στο περίπτερο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είχαν την ευκαιρία να γευτούν δημιουργίες των σεφ πάνω στις νησιώτικες συνταγές

Έναρξη ναυαγοσωστικής κάλυψης στις πολυσύχναστες παραλίες της Πάρου

Ο Δήμος Πάρου εξασφαλίζει έγκαιρα την προστασία λουομένων για τα έτη 2025 και 2026

«Παίρνει σύνταξη» και κρεμάει το γιλέκο του ο Όσκαρ της ΕΛ.ΑΣ

Μετά από οκτώ χρόνια δράσης, ο σκύλος περιπολίας που «διάβαζε» τα σήματα και εντόπιζε κινδύνους, αποχωρεί με τιμές και συγκίνηση

Σαντορίνη: Το Santorini Experience επιστρέφει 10-12 Οκτωβρίου 2025 για 8η χρονιά

9 βραβεία για την κορυφαία αθλητική διοργάνωση του Αιγαίου

Η Σύρος φιλοξενεί το 4ο Summer School για την υγεία παιδιών και εφήβων

Διήμερο επιστημονικών δράσεων με θέμα την ανάπτυξη, τη συμπεριφορά και τη φροντίδα υγείας στη σύγχρονη εποχή

Νάξος: Η φιλαναγνωσία ως γέφυρα έμπνευσης στα ολιγοθέσια σχολεία

Μαθητές από εννιά σχολεία συνάντησαν τον συγγραφέα Δ. Λεϊμονή μέσα από τα βιβλία του και τις δικές τους δημιουργίες

Η Ρόδος στην καρδιά της ευρωπαϊκής έρευνας για την ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» συνδιοργανώνουν τη Συνεδρίαση Ολομέλειας του έργου ICARIA στο πλαίσιο του Horizon Europe

Dive In Action: Καθαρίζοντας βυθούς και ακτές – Δράσεις για ένα ελεύθερο από πλαστικά Αιγαίο

Η Dive In Action, με τη στήριξη φορέων της Σαντορίνης, συμμετέχει στο τριήμερο δράσεων του προγράμματος Plastic Free Greece στο νησί

Εξειδικευμένες ιατρικές υπηρεσίες μέσω τηλεϊατρικής από το Νοσοκομείο Σύρου

Νέες ειδικότητες διαθέσιμες σε συνεργασία με τη 2η Υ.ΠΕ. – Εξυπηρέτηση χωρίς μετακινήσεις για κατοίκους των Κυκλάδων

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

«Αχ πανάθεμά σε Αθήνα»: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδά για τα νησιά και τη νοσταλγία (video)

Μια νέα νησιώτικη μελωδία-ύμνος από τον μετρ του Αιγαίου, με τη συμμετοχή της οικογένειας Κονιτοπούλου (video)

Νάξος: Δυναμική παρέμβαση εργαζομένων και αναβολή της συζήτησης για απαγόρευση οικοδομικών εργασιών το καλοκαίρι

Μετά από κινητοποίηση της Επιτροπής Εργαζομένων στις Κατασκευές, η Δημοτική Αρχή Νάξου υποχρεώθηκε να αποσύρει το θέμα από το Δημοτικό Συμβούλιο