Ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με την διαχείριση των 22 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων (ανάμεσά τους και της Νάξου) λόγω έλλειψης ..χρημάτων
Από το 2017 αλλάζει το σκηνικό στην Πολιτική Αεροπορία από τη στιγμή που τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας αναμένεται να περάσουν στα χέρια του γερμανικού …κρατιδίου της Εσσης μέσω της κοινοπραξίας Fraport – Slentel. Όμως, δύο είναι τα βασικά θέματα που δημιουργούνται: ποιος θα διαχειρίζεται τα 14 αεροδρόμια έως την αλλαγή …ιδιοκτησίας και ποιος θα αναλάβει τη διαχείριση των 22 υπολοίπων περιφερειακών αεροδρομίων ανάμεσά τους κι αυτό της Νάξου.
Η απάντηση στο πρώτο ερώτημα; Η ΥΠΑ, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αλλά όχι με την μορφή που έχει σήμερα αλά καθότι αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση θα πρέπει να προχωρήσει το κράτος σε αναδιάρθρωση της ΥΠΑ για να μπορέσει να παίξει αυτό το ρόλο. Μάλιστα αναμένεται να εκπονηθεί άμεσα και σχέδιο νόμου από το Υπουργείο Υποδομών (υπό την επίβλεψη των δανειστών) ώστε όλα να κυλήσουν χωρίς προβλήματα και κυρίως μέσα στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί
Οσο για τη δεύτερη απάντηση; Σύμφωνα με το «Βήμα» καθυστερήσεις παρατηρούνται στην υπόθεση των υπόλοιπων 23 περιφερειακών αεροδρομίων, που θα παραμείνουν στο ελληνικό δημόσιο και δεν θα ιδιωτικοποιηθούν. Σύμφωνα με τον «νόμο Χατζηδάκη», τα συγκεκριμένα αεροδρόμια θα μεταβιβαστούν σε νέα δημόσια εταιρία με το όνομα «Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων» (ΑΕΔΙΠα), η χρηματοδότηση της οποίας θα γίνεται από τα επιβαλλόμενα τέλη και τις εμπορικές εκμεταλλεύσεις στα αεροδρόμια ευθύνης της, από μέρος των εσόδων που θα καταβάλλουν στο δημόσια τα αποκρατικοποιημένα αεροδρόμια ή από τέλη των αναχωρούντων από αυτά επιβατών.
Το ποσό, σύμφωνα με τον νόμο, θα καθοριστεί με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και, μάλιστα, θα χρηματοδοτεί και τις υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ), δηλαδή τις «άγονες» αεροπορικές γραμμές. Σύμφωνα με στελέχη της αεροπορικής αγοράς, το συγκεκριμένο θέμα πρέπει άμεσα να προχωρήσει, προκειμένου να διασφαλιστεί τόσο η ομαλή μετάβαση στην επόμενη μέρα των εγχώριων αερομεταφορών όσο και η δέσμευση των πόρων που θα ανακυκλώνονται μέσα στο αεροπορικό σύστημα της χώρας. Και αυτό διότι σήμερα, τα μισά χρήματα από αυτά που καταβάλλονται από τα διερχόμενα αεροσκάφη κι επιστρέφονται στην Ελλάδα μέσω του Eurocontrol, διοχετεύονται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) για τις ανάγκες εξυπηρέτησης της σύμβασης swap επιτοκίου με τη Morgan Stanley του 2001, στο πλαίσιο τιτλοποίησης των εσόδων του Eurocontrol, μέσω της εταιρείας ειδικού σκοπού με έδρα το Λουξεμβούργο Aeolos SA, η οποία εξέδωσε ανώνυμους τίτλους, ύψους 355 εκατ. ευρώ, που λήγουν στις 31 Μαρτίου 2019.
Παράλληλα, και τα υπόλοιπα έσοδα του αεροπορικού συστήματος της χώρας κατευθύνονται στο υπουργείο Οικονομικών, με αποτέλεσμα εάν σήμερα δεν τεθούν οι βάσεις για την βιώσιμη χρηματοδότηση των 22 κρατικών αεροδρομίων, η ΑΕΔΙΠα να βρεθεί στον αέρα, καθώς δεν θα έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Σημειωτέον ότι ο σχεδιασμός της πολιτείας προβλέπει ότι τα χρήματα που θα λάμβανε το δημόσιο από την καταβολή μέρους των προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων έσοδα της κοινοπραξία Fraport – Slentel, θα διοχετεύονταν στα μικρά αεροδρόμια και στις «άγονες γραμμές». Το ίδιο ισχύει και για το μερίδιο που αναλογεί στο κράτος από το νέο «Σπατόσημο» που θα θεσπιστεί με την ανάληψη των περιφερειακών αεροδρομίων από τους ιδιώτες.
Με πληροφορίες από το “Βήμα”