Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚυκλάδεςΣε ιδιώτες οι μονάδες αφαλάτωσης

Σε ιδιώτες οι μονάδες αφαλάτωσης

|

Από τη στιγμή που δεν υπάρχει ούτε σεντς στα κρατικά ταμεία, οι ιδιώτες είναι έτοιμοι να αρπάξουν την διαχείρηση του νερού μέσω των μονάδων αφαλάτωσης στα νησιά του Αιγαίου – Στη Μήλο μιλούν για το “λάθος του αιώνα” αλλά στο Υπουργείο κανείς δεν …ιδρώνει 

Στην Κυβέρνηση πανηγυρίζουν… Έλυσαν ακόμη ένα πρόβλημα στην νησιωτική Ελλάδα, χωρίς να επενδύσουν ευρώ και χωρίς να σκεφτούν τις συνέπειες. Σημασία όμως έχει ότι για τουλάχιστον μία ντουζίνα χρόνια κανείς δεν θα ενοχληθεί. Αναφερόμαστε φυσικά στα εγκαίνια που έγιναν πριν από μερικές ημέρες στην Ύδρα όσον αφορά την λειτουργία μονάδας αφαλάτωσης που θα «ανήκει» σε ιδιώτη για τα επόμενα δώδεκα χρόνια. Αυτό που ενδιαφέρει υποτίθεται τη Κυβέρνηση είναι να αμβλυνθεί το πρόβλημα, που αποτελεί ζήτημα ποιότητας ζωής για τους κατοίκους ιδίως στα νησιά και τροχοπέδη για τον τουρισμό με την ελάχιστη δυνατή επένδυση….

Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Καθημερινή» στο δημοσίευμά της «Η μονάδα αφαλάτωσης της Ύδρας έχει δυναμικότητα 1.600 κυβικών νερού ημερησίως. Τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία της ανέλαβε μετά διεθνή διαγωνισμό η ΤΕΜΑΚ, από τις λίγες αλλά δυναμικές ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο». Μάλιστα φιλοξενεί και δηλώσεις του απερχόμενου Δημάρχου του νησιού λ. Κοτρώνη, ο οποίος αναφέρει: «Η Ύδρα παίρνει νερό με υδροφόρες όλο τον χρόνο. Το νερό είναι κακής ποιότητας, αλλά δεν υπήρχε άλλη λύση. Το νερό κόστιζε στον δήμο 3,19 ευρώ το κυβικό, ενώ τώρα, βάσει της συμφωνίας που κάναμε με τον ιδιώτη, θα πληρώνουμε 1,19 ευρώ το κυβικό, έχοντας διαθέσει μόνο το οικόπεδο στο οποίο τοποθετήθηκε η μονάδα. Επιπλέον ο κόσμος θα κάνει οικονομία από τα εμφιαλωμένα και από τα πλυντήρια που καταστρέφονται από τα άλατα».

Και βέβαια υπάρχει η κυβερνητική άποψη που εκφράζεται τόσο από τον υπουργό Περιβάλλοντος κ. Γιάννη Μανιάτη όσο και από τον γγ Αιγαίου κ. Ν. Ζωίδη. Ο κ. Μανιάτης δήλωσε μέσω γραπτής ανακοίνωσης ότι «Το πολύ σημαντικό με το συγκεκριμένο έργο είναι πως ο δήμος και το ελληνικό Δημόσιο δεν δαπάνησε ούτε ένα ευρώ, το έργο σχεδιάστηκε, αδειοδοτήθηκε και υλοποιήθηκε έπειτα από διεθνή διαγωνισμό από ελληνική εταιρεία. Με τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου έχουμε ξεκινήσει μεγάλη διαδικασία να υδροδοτήσουμε από τέτοιου είδους μονάδες, που θα χρηματοδοτηθούν κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα, όλα τα νησιά του Αιγαίου. Σε αυτήν την κατεύθυνση την επομένη εβδομάδα θα έχουμε σύσκεψη στο ΥΠΕΚΑ».

Και από την πλευρά του ο κ. Ζωϊδης πρόσθεσε μιλώντας στην «Καθημερινή» ότι «Πρέπει να αναδιαρθρώσουμε όλο το σύστημα. Οι αφαλατώσεις είναι σαφώς οικονομικότερες από τη μεταφορά νερού, το νερό είναι άριστο ποιοτικά, ενώ εκλείπει ο κίνδυνος διακοπής λ.χ. από μια κακοκαιρία. Το αρνητικό είναι ότι σήμερα μονάδες αφαλάτωσης εγκαθιστούν η Γ.Γ. Αιγαίου, οι περιφέρειες, οι δήμοι, οι ιδιώτες, ο καθένας με τον δικό του τρόπο με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Επιπλέον, σε αρκετούς δήμους η προσοχή που αποδίδεται στη συντήρηση των μονάδων δεν είναι η πρέπουσα, επειδή θεωρούν ότι έχουν την εναλλακτική της μεταφοράς νερού. Θέλουμε μέσα σε 8 μήνες να εγκατασταθούν από ιδιώτες μονάδες αφαλάτωσης σε όλα τα νησιά. Το κράτος μπορεί να συμμετάσχει ως τρίτος συμβαλλόμενος ή ως εγγυητής, δεν έχουμε αποφασίσει. Τα μεγάλα νησιά θα κάνουν μόνα τους διαγωνισμό και τα μικρά, λ.χ. οι Μικρές Κυκλάδες, σε συστάδες».

Αυτό όμως που ξεχνούν όλοι είναι ότι οι αφαλατώσεις λειτουργούν με ηλεκτρικό ρεύμα και το παράδειγμα της Φολεγάνδρου που τον Αύγουστο έμεινε από …ρεύμα με αποτέλεσμα να παρακαλάει για νερό ιδιωτική εταιρία, προφανώς δεν το σκέφτηκαν. Εάν λύσουν το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης στα νησιά του Αιγαίου, ίσως να έχουμε ένα βήμα προς τα εμπρός. Υπάρχει όμως και το παράδειγμα της Μήλου που αποδεικνύει ότι η ιδιωτική επένδυση δεν λειτουργεί πάντα προς όφελος των πολιτών. Ειδικά μάλιστα, όταν το Κράτος «ξεχνάει» τις υποχρεώσεις του.

Η μονάδα αφαλάτωσης της Μήλου ήταν η πρώτη που δημιουργήθηκε το 2007 με ιδιωτικά κεφάλαια και τη λειτουργεί από ιδιώτη στη χώρα μας. Ανήκει στην Αιολική Μήλου, ενώ την κατασκευή και διαχείριση έχει η εταιρεία Sychem.  Και όπως αναφέρει στην εφημερίδα «Καθημερινή», ο επικεφαλής της Αλέξανδρος Υφαντής:  «Το κράτος πλήρωνε για τη μεταφορά στη Μήλο 500.000 κ.μ. νερού ετησίως, προς 10 ευρώ το κυβικό. Σήμερα, το κόστος του νερού από την αφαλάτωση είναι 2,31 ευρώ/κ.μ.. Υπάρχουν όμως δύο σοβαρά προβλήματα: ο δήμος δεν τιμολογεί σωστά το νερό, το χρεώνει 1,50 ευρώ/κ.μ., για πολιτικούς λόγους. Το αποτέλεσμα είναι ότι έχει σωρευθεί ένα σημαντικό χρέος προς την Αιολική Μήλου. Επιπλέον, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με το δίκτυο ύδρευσης. Στην πραγματικότητα, ο δήμος πληρώνει 4 ευρώ/κ.μ., γιατί το 50% χάνεται από απώλειες του δικτύου. Φέτος διέκοπτε συνεχώς την παροχή νερού από τις δεξαμενές του για τον λόγο αυτό».

Τι απαντάει ο Δήμαρχος Μήλου κ. Δαμουλάκης; «Για εμάς ήταν το σφάλμα του αιώνα. Ο ιδιώτης αντιλαμβάνεται μόνο το κέρδος του και όχι το κοινωνικό όφελος. Εμείς δεσμευτήκαμε στους πολίτες ότι το κόστος του νερού δεν θα αυξηθεί και το κρατήσαμε στο 1,50 ευρώ/κυβικό. Το έλλειμμα, περίπου 400.000 ευρώ, καταφέραμε να χρηματοδοτηθεί εν μέρει από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου (150.000 ευρώ) και 250.000 ευρώ από τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους (ΚΑΠ). Το πρόβλημα είναι ότι το κράτος καθυστερεί να μας δώσει τα χρήματα. Αν όμως δεν μπορεί να βοηθήσει το κράτος, τότε αναγκαστικά θα επιστρέψουμε στη μεταφορά νερού, η οποία θα του κοστίσει πολύ περισσότερο. Η καλύτερη λύση, λοιπόν, είναι το κράτος να βοηθήσει τους δήμους με τη διαδικασία αδειοδότησης και τους πόρους να δημιουργήσουν τις δικές τους αφαλατώσεις».

Και η άποψη της Κυβέρνησης μέσω του γγ Αιγαίου κ. Ζωϊδη; «Οι δήμαρχοι πρέπει να καταλάβουν ότι πρέπει να τιμολογούν σωστά το νερό, όσο κοστίζει. Και επίσης, πρέπει να ξεκινήσουν οργανωμένα την επισκευή των δικτύων τους. Δεν γίνεται να μην έχεις νερό και να έχεις τεράστιες απώλειες – λ.χ. η Μύκονος έχει 20% απώλειες, η Σύμη 40%. Επιπλέον πρέπει να προσέχουν ως κόρη οφθαλμού τις μονάδες και όχι να τρέχουν κάθε τόσο σε διαγωνισμούς για ανταλλακτικά και συντήρηση. Καλύτερο και οικονομικότερο θα είναι να αναθέσουν οι δήμοι τη λειτουργία των μονάδων στις εταιρείες που εγκατέστησαν τις αφαλατώσεις τους».

Τι καταλάβατε; Χωρίς λεφτά Κυβέρνηση και Δήμοι θέλουν την τέλεια εξυπηρέτηση των πολιτών όσον αφορά την ύδρευση, ενώ ο ιδιώτης θέλει να κερδίσει όσο γίνεται περισσότερα. Μπορεί να γίνει αυτό; Σίγουρα όχι στην Ελλάδα του 2014… 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Μητσοτάκης σε Λιανό “Είναι δέσμευσή μου το φράγμα αυτό επιτέλους να ολοκληρωθεί “

Τι είπε ο Μητσοτάκης για τα προβλήματα που υπάρχουν στα νησιά και δη στη Νάξο - Φθηνό ρεύμα και καλό, ποιοτικό, καθαρό νερό για τα νησιά μας

Μονογυιού: “Σημαντική η δέσμευση του Πρωθυπουργού για την ολοκλήρωση του φράγματος Τσικαλαριού”

Κατερίνα Μονογυιού: Στην εκδήλωση για την υπογραφή σύμβασης για τη σύσταση του Ταμείου Απανθρακοποίησης Ελληνικών Νησιών

Νάξος: Ο Γ. Λεονταρίτης στην τελετή υπογραφής της σύμβασης σύστασης Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών

Η συμφωνία αποσκοπεί στην επιτάχυνση της απεξάρτησης των ελληνικών νησιών από τις εκπομπές άνθρακα κάνοντας πράξη την πράσινη μετάβαση και κλιματική προσαρμογή τους.

Νάξος – Στ. Γκίκας: “Θα αλλάξει η εικόνα των νησιών μας, στο σύνολό τους”

Μιλώντας για «το μοντέλο των “έξυπνων” και ”πράσινων” νησιών» ο Στέφανος Γκίκας δήλωσε πως «δημιουργεί σημαντική προστιθέμενη αξία για τα νησιά μας»

Νάξος – Μητσοτάκης: “Στεκόμαστε δίπλα στους νησιώτες” (video)

Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και πως η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες

Blue Star Ferries: Δίωρη καθυστέρηση στην αναχώρηση του “Paros”

Στις 7.30 το απόγευμα θα αναχωρήσει σήμερα (21/11) το Blue Star Paros από τον Πειραιά για το ταξίδι στις Κυκλάδες

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Μ. Ψαράκης: Ενας 81χρονος μαραθωνοδρόμος εξομολογείται …

Ο Μανούσος Ψαράκης μιλάει για την εμπειρία του ως μαραθωνοδρόμος ... Και δηλώνει "Έτρεχα μαραθώνιο και τραγουδούσα Βέρντι"

ΣΥΡΙΖΑ: Ανεξαρτητοποιήθηκαν οι βουλευτές Τζάκρη και Πούλου

Ανεξαρτητοποιήθηκαν Τζάκρη και Πούλου - Η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ και αξιωματική αντιπολίτευση το ΠΑΣΟΚ

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

Φιλ. Φόρτωμας: Γιατί ο Σκοπελίτης έφτασε στη …βουλή;

Στη Βουλή από τον Φ. Φόρτωμα τα δρομολόγια του Σκοπελίτη για Δονούσα

Πανναξιακός ΑΟ: Με “τριπλό” Μανωλά το …τρίποντο κόντρα στον Πανθηραϊκό

Με χατ τρικ του Μανωλά ο Πανναξιακός 5-2 τον Πανθηραϊκό - Η αφιέρωση στην επέτειο του Πολυτεχνείου (video)

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου