Τετάρτη, 4 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη - Sea Diamond: Ερχεται νέα δίκη, 17 χρόνια μετά το ναυάγιο...

Σαντορίνη – Sea Diamond: Ερχεται νέα δίκη, 17 χρόνια μετά το ναυάγιο (!!!)

|

Ποιος μπορεί να ξεχάσει…

Ηταν 5 Απριλίου του 2007 όταν το κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond», που μετέφερε 1.163 επιβάτες και 391 μέλη πληρώματος, προσέκρουσε σε ξέρα στον όρμο των Φηρών στη Σαντορίνη.

Στη συνέχεια κατάφερε να διανύσει μια απόσταση δέκα χιλιομέτρων μέχρι που βυθίστηκε στον όρμο του Αθηνιού.

Ολοι οι επιβαίνοντες διασώθηκαν, εκτός από τον Γάλλο τουρίστα Ζαν Κριστόφ Αλέν, 45 ετών, και τη 16χρονη κόρη του, Μοντ, που δεν βρέθηκαν ποτέ. Ο δικαστικός μαραθώνιος ξεκίνησε λίγα χρόνια αργότερα στα ποινικά και τα αστικά δικαστήρια και συνεχίζεται, παρότι έχουν περάσει 17 ολόκληρα χρόνια από το ναυάγιο, με τη Δικαιοσύνη να μην έχει πει ακόμα την τελευταία της λέξη.

Πριν από λίγες ημέρες, ο Αρειος Πάγος άσκησε αναίρεση, σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής, σε απόφαση του Εφετείου Πειραιά που είχε εκδοθεί το 2021, ζητώντας να επαναληφθεί η δίκη μεταξύ της πλοιοκτήτριας εταιρίας και του Δήμου Σαντορίνης για την ανέλκυση του ναυαγίου και την αποζημίωση της τοπικής Αρχής.

sea-diamond

Αγωγή

Ο Δήμος Σαντορίνης είχε καταθέσει αγωγή το 2012 αξιώνοντας ανέλκυση του ναυαγίου και αποζημίωση για ηθική βλάβη. Η πρωτόδικη απόφαση, που εκδόθηκε το 2014, δικαίωνε τη δημοτική Αρχή, καθώς προέβλεπε άμεση ανέλκυση του ναυαγίου με έξοδα της πλοιοκτήτριας εταιρίας, αλλά και αποζημίωση για ηθική βλάβη του δήμου ύψους 6 εκατ. ευρώ. Το 2021, όμως, το Ναυτικό Τμήμα του Τριμελούς Εφετείου Πειραιά απέρριψε όλες τις απαιτήσεις του δήμου. Ειδικότερα, απέρριψε το αίτημα για ανέλκυση του ναυαγίου αναφέροντας ότι οι ΟΤΑ μπορούν να λειτουργήσουν και σε περιβάλλον που έχει υποβαθμιστεί.

«Πράγματι, τα νομικά πρόσωπα δεν ασκούν χρήση των κοινών σε όλους και των κοινόχρηστων πραγμάτων (όπως η θάλασσα και οι ακτές) ούτε απολαμβάνουν τα ίδια (αλλά τα φυσικά πρόσωπα, όργανα της διοικήσεως ή μέλη τους) τα περιβαλλοντικά αυτά αγαθά. Και ναι μεν τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, όπως οι ΟΤΑ, μπορούν να επιδιώκουν την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος στην περιοχή της αρμοδιότητάς τους έναντι του κράτους, δεν μπορούν όμως να επικαλεστούν προς τούτο την προσωπικότητά τους έναντι μόνης της περιβαλλοντικής επιδείνωσης από τη δράση ιδιωτών, αφού δεν θίγονται από αυτήν, καθώς μπορούν να λειτουργήσουν και σε υποβαθμισμένο περιβάλλον», αναφέρεται στην απόφαση.

Τουρισμός

Παράλληλα, το Εφετείο απέρριψε και το αίτημα του δήμου για αποζημίωση, με το αιτιολογικό ότι η τουριστική κίνηση στο νησί όχι μόνο δεν μειώθηκε αλλά αυξήθηκε μετά το ναυάγιο και ότι δεν έχει πληγεί η φήμη του δήμου.

Συγκεκριμένα, στην απόφαση του δικαστηρίου τονίζεται: «Η τουριστική κίνηση (επιβάτες κρουαζιέρας) στη νήσο Θήρα αυξήθηκε μεταξύ των ετών 2010 και 2012 κατά ποσοστό 8,17%. Περαιτέρω, η φήμη της νήσου Θήρας ως τουριστικού προορισμού δεν ταυτίζεται με την υπόληψη του Δήμου Θήρας ως οργανωμένου και αποτελεσματικά λειτουργούντος Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου, δεδομένου ότι το φυσικό κάλλος του τοπίου, στο οποίο στηρίζεται η πρώτη, δεν σχετίζεται με την επάρκεια των υπηρεσιών που παρέχονται σε δημότες και επισκέπτες, στην οποία στηρίζεται η δεύτερη.

 

Οι δε “επιστημονικές αντιπαραθέσεις”, στις οποίες γίνεται αναφορά όλως αορίστως, δεν είναι επαρκείς για να θεμελιώσουν ηθική βλάβη του ενάγοντος, αφού υπό τα εκτιθέμενα αυτές βλάπτουν τη φήμη της νήσου Θήρας και όχι του Δήμου Θήρας.

Οσον αφορά στη δυσφήμηση που υφίσταται ο ενάγων από έντυπα και μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα και το εξωτερικό με δημοσιεύματα που τον εμφανίζουν να αδυνατεί να περιφρουρήσει την καθαρότητα και την υγιεινή του περιβάλλοντος σε όλο το νησί, για τα οποία δεν υπάρχει καμία συγκεκριμένη αναφορά στην αγωγή με προσδιορισμό του συντάκτη τους ή του εκδότη των εντύπων ή του υπευθύνου των μέσων ενημέρωσης, θα μπορούσε μεν να στηρίξει αξιώσεις έναντι των δυσφημούντων, όχι όμως και έναντι των εναγομένων, οι οποίοι υπό τα εκτιθέμενα αρνούνται να αποκαταστήσουν την περιβαλλοντική υποβάθμιση που φέρονται να έχουν προκαλέσει, όχι όμως και να δηλώνουν αυτοί οι ίδιοι ότι ο ενάγων δεν είναι σε θέση να προστατεύσει το θαλάσσιο και χερσαίο περιβάλλον στην περιοχή της τοπικής του αρμοδιότητας».

Ζώρζος (Δήμαρχος Θήρας): «Η μόλυνση είναι διαρκής»

Επιτακτική χαρακτηρίζει την απομάκρυνση του ναυαγίου ο δήμαρχος Σαντορίνης, Νίκος Ζώρζος, μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής. «Τα δικαστήρια έκριναν ότι η μόλυνση στην περιοχή εξαιτίας του ναυαγίου είναι διαρκής. Η απομάκρυνση του “Sea Diamond” είναι υποχρέωση του υπαιτίου του ναυαγίου και της πλοιοκτήτριας εταιρίας, καθώς το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο δεν διαθέτει τα απαιτούμενα μέσα. Η απόφαση του Αρείου Πάγου είναι μια θετική εξέλιξη», τονίζει ο κ. Ζώρζος. «Ο στόχος του δήμου είναι να δικαιωθεί, καθώς έχουμε δώσει μεγάλο αγώνα στα ποινικά και τα αστικά δικαστήρια από το 2017 μέχρι σήμερα», επισημαίνει ο δικηγόρος της τοπικής Αρχής, Στέλιος Παπανδρεόπουλος.

Τοξική βόμβα: Θα ρυπαίνει την περιοχή της Καλντέρας για περίπου 420 χρόνια

Περιβαλλοντικές οργανώσεις, που έχουν ασχοληθεί με το θέμα, χαρακτηρίζουν το ναυάγιο τοξικό απόβλητο που εξακολουθεί να προκαλεί ρύπανση με την πάροδο του χρόνου. Σύμφωνα με το μη κερδοσκοπικό ινστιτούτο «Αρχιπέλαγος», που έχει στόχο την προστασία των θαλασσών, το «Sea Diamond» θα συνεχίζει να ρυπαίνει την περιοχή της Καλντέρας για περίπου 420 χρόνια, ενώ από κοινού με τη Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών παραθέτουν τα υλικά του ναυαγίου. Συγκεκριμένα, επισημαίνουν ότι εντός του ναυαγίου «περιέχονταν εκατοντάδες τόνοι υγρών καυσίμων (μαζούτ) και λιπαντικών μηχανής, χιλιάδες κυβικά μέτρα μονωτικών υλικών, όπως πετροβάμβακας και υαλοβάμβακας, εκατοντάδες κιλά ανόδια, που περιέχουν βαρέα μέταλλα, όπως μόλυβδο, κάδμιο και ψευδάργυρο».

Χημικά

Επίσης, κάνουν λόγο για «χιλιάδες μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν χαλκό, εκατοντάδες λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλοίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και κάδμιο, πολλά επικίνδυνα για τη δημόσια Υγεία χημικά, όπως χρώματα, αντισκωριακά, σταθεροποιητές βαφών, βρωμιούχες επιβραδυντικές χημικές ενώσεις, αλλά και πολλές ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα, στις εγκαταστάσεις, στα σαλόνια και τις καμπίνες του πλοίου που περιέχουν υδράργυρο και άλλα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα, συνιστώντας συνολικά μία τοξική βόμβα, που συνεχώς διαβρώνεται απειλώντας με σοβαρότατη οικολογική καταστροφή το θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης».

Το κουφάρι του πλοίου κρέμεται από την προπέλα στα βράχια, με την πλώρη να βρίσκεται σε βάθος 90 μέτρων και την πρύμνη σε βάθος 140 μέτρων. Ειδικός σύμβουλος της πλοιοκτήτριας εταιρίας, που είχε καταθέσει το 2014 στο Εφετείο Πειραιά, είχε αναφέρει ότι «το συγκεκριμένο ναυάγιο είναι πολύ σταθερό στη θέση που βρίσκεται και ότι η ανέλκυσή του είναι ανέφικτη». Ο ίδιος σύμβουλος ανέφερε ότι σε περίπτωση που επιχειρηθεί η ανέλκυση μπορεί να υπάρξουν κίνδυνοι για την ανθρώπινη ασφάλεια.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.

Θηρασία: Σημαντική ανακάλυψη (σφραγίδες) που αλλάζει την ιστορία της γραφής στο Αιγαίο

Σφραγίδες 4.500 ετών φέρνουν στο φως ένα άγνωστο κεφάλαιο επικοινωνίας και εμπορίου ανάμεσα σε Κυκλαδικά νησιά – Με προέλευση από τη Νάξο το πήλινο αγγείο

Πειραιάς σε οριακό σημείο – SOS για τις υποδομές από τον Θεόδωρο Κόντε

Ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων προειδοποιεί: το λιμάνι δεν αντέχει άλλες αφίξεις χωρίς σχέδιο και υποδομές

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ ανοιχτά της Ιεράπετρας: Αισθητός σε όλη την Κρήτη

Καθησυχαστικοί οι σεισμολόγοι Λέκκας και Τσελέντης – Αναμένονται μετασεισμοί, συστάσεις για προσοχή στις παραλίες

Θα καούμε φέτος το καλοκαίρι; Ο Γιώργος Τσατραφύλλιας απαντά

Οι εποχικές προγνώσεις δείχνουν θερμοκρασίες πάνω από τα κανονικά επίπεδα, αλλά χωρίς έντονα καύσωνα, σύμφωνα με τα κλιματικά μοντέλα

Σαντορίνη: Seatrack σε Καμάρι και Περίσσα. Πρόσβαση στη θάλασσα για όλους

Εγκαθίστανται νωρίτερα φέτος τα συστήματα αυτόνομης πρόσβασης για άτομα με αναπηρία στις παραλίες της Σαντορίνης

Δυναμική παρουσία της Π.Ν.Αι. στο 10ο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς στη Καλαμάτα

Στο περίπτερο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είχαν την ευκαιρία να γευτούν δημιουργίες των σεφ πάνω στις νησιώτικες συνταγές

Έναρξη ναυαγοσωστικής κάλυψης στις πολυσύχναστες παραλίες της Πάρου

Ο Δήμος Πάρου εξασφαλίζει έγκαιρα την προστασία λουομένων για τα έτη 2025 και 2026

«Παίρνει σύνταξη» και κρεμάει το γιλέκο του ο Όσκαρ της ΕΛ.ΑΣ

Μετά από οκτώ χρόνια δράσης, ο σκύλος περιπολίας που «διάβαζε» τα σήματα και εντόπιζε κινδύνους, αποχωρεί με τιμές και συγκίνηση

Σαντορίνη: Το Santorini Experience επιστρέφει 10-12 Οκτωβρίου 2025 για 8η χρονιά

9 βραβεία για την κορυφαία αθλητική διοργάνωση του Αιγαίου

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

«Αχ πανάθεμά σε Αθήνα»: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδά για τα νησιά και τη νοσταλγία (video)

Μια νέα νησιώτικη μελωδία-ύμνος από τον μετρ του Αιγαίου, με τη συμμετοχή της οικογένειας Κονιτοπούλου (video)

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

Νάξος: Δυναμική παρέμβαση εργαζομένων και αναβολή της συζήτησης για απαγόρευση οικοδομικών εργασιών το καλοκαίρι

Μετά από κινητοποίηση της Επιτροπής Εργαζομένων στις Κατασκευές, η Δημοτική Αρχή Νάξου υποχρεώθηκε να αποσύρει το θέμα από το Δημοτικό Συμβούλιο