Τετάρτη, 2 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη - Sea Diamond: Ερχεται νέα δίκη, 17 χρόνια μετά το ναυάγιο...

Σαντορίνη – Sea Diamond: Ερχεται νέα δίκη, 17 χρόνια μετά το ναυάγιο (!!!)

|

Ποιος μπορεί να ξεχάσει…

Ηταν 5 Απριλίου του 2007 όταν το κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond», που μετέφερε 1.163 επιβάτες και 391 μέλη πληρώματος, προσέκρουσε σε ξέρα στον όρμο των Φηρών στη Σαντορίνη.

Στη συνέχεια κατάφερε να διανύσει μια απόσταση δέκα χιλιομέτρων μέχρι που βυθίστηκε στον όρμο του Αθηνιού.

Ολοι οι επιβαίνοντες διασώθηκαν, εκτός από τον Γάλλο τουρίστα Ζαν Κριστόφ Αλέν, 45 ετών, και τη 16χρονη κόρη του, Μοντ, που δεν βρέθηκαν ποτέ. Ο δικαστικός μαραθώνιος ξεκίνησε λίγα χρόνια αργότερα στα ποινικά και τα αστικά δικαστήρια και συνεχίζεται, παρότι έχουν περάσει 17 ολόκληρα χρόνια από το ναυάγιο, με τη Δικαιοσύνη να μην έχει πει ακόμα την τελευταία της λέξη.

Πριν από λίγες ημέρες, ο Αρειος Πάγος άσκησε αναίρεση, σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής, σε απόφαση του Εφετείου Πειραιά που είχε εκδοθεί το 2021, ζητώντας να επαναληφθεί η δίκη μεταξύ της πλοιοκτήτριας εταιρίας και του Δήμου Σαντορίνης για την ανέλκυση του ναυαγίου και την αποζημίωση της τοπικής Αρχής.

sea-diamond

Αγωγή

Ο Δήμος Σαντορίνης είχε καταθέσει αγωγή το 2012 αξιώνοντας ανέλκυση του ναυαγίου και αποζημίωση για ηθική βλάβη. Η πρωτόδικη απόφαση, που εκδόθηκε το 2014, δικαίωνε τη δημοτική Αρχή, καθώς προέβλεπε άμεση ανέλκυση του ναυαγίου με έξοδα της πλοιοκτήτριας εταιρίας, αλλά και αποζημίωση για ηθική βλάβη του δήμου ύψους 6 εκατ. ευρώ. Το 2021, όμως, το Ναυτικό Τμήμα του Τριμελούς Εφετείου Πειραιά απέρριψε όλες τις απαιτήσεις του δήμου. Ειδικότερα, απέρριψε το αίτημα για ανέλκυση του ναυαγίου αναφέροντας ότι οι ΟΤΑ μπορούν να λειτουργήσουν και σε περιβάλλον που έχει υποβαθμιστεί.

«Πράγματι, τα νομικά πρόσωπα δεν ασκούν χρήση των κοινών σε όλους και των κοινόχρηστων πραγμάτων (όπως η θάλασσα και οι ακτές) ούτε απολαμβάνουν τα ίδια (αλλά τα φυσικά πρόσωπα, όργανα της διοικήσεως ή μέλη τους) τα περιβαλλοντικά αυτά αγαθά. Και ναι μεν τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, όπως οι ΟΤΑ, μπορούν να επιδιώκουν την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος στην περιοχή της αρμοδιότητάς τους έναντι του κράτους, δεν μπορούν όμως να επικαλεστούν προς τούτο την προσωπικότητά τους έναντι μόνης της περιβαλλοντικής επιδείνωσης από τη δράση ιδιωτών, αφού δεν θίγονται από αυτήν, καθώς μπορούν να λειτουργήσουν και σε υποβαθμισμένο περιβάλλον», αναφέρεται στην απόφαση.

Τουρισμός

Παράλληλα, το Εφετείο απέρριψε και το αίτημα του δήμου για αποζημίωση, με το αιτιολογικό ότι η τουριστική κίνηση στο νησί όχι μόνο δεν μειώθηκε αλλά αυξήθηκε μετά το ναυάγιο και ότι δεν έχει πληγεί η φήμη του δήμου.

Συγκεκριμένα, στην απόφαση του δικαστηρίου τονίζεται: «Η τουριστική κίνηση (επιβάτες κρουαζιέρας) στη νήσο Θήρα αυξήθηκε μεταξύ των ετών 2010 και 2012 κατά ποσοστό 8,17%. Περαιτέρω, η φήμη της νήσου Θήρας ως τουριστικού προορισμού δεν ταυτίζεται με την υπόληψη του Δήμου Θήρας ως οργανωμένου και αποτελεσματικά λειτουργούντος Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου, δεδομένου ότι το φυσικό κάλλος του τοπίου, στο οποίο στηρίζεται η πρώτη, δεν σχετίζεται με την επάρκεια των υπηρεσιών που παρέχονται σε δημότες και επισκέπτες, στην οποία στηρίζεται η δεύτερη.

 

Οι δε “επιστημονικές αντιπαραθέσεις”, στις οποίες γίνεται αναφορά όλως αορίστως, δεν είναι επαρκείς για να θεμελιώσουν ηθική βλάβη του ενάγοντος, αφού υπό τα εκτιθέμενα αυτές βλάπτουν τη φήμη της νήσου Θήρας και όχι του Δήμου Θήρας.

Οσον αφορά στη δυσφήμηση που υφίσταται ο ενάγων από έντυπα και μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα και το εξωτερικό με δημοσιεύματα που τον εμφανίζουν να αδυνατεί να περιφρουρήσει την καθαρότητα και την υγιεινή του περιβάλλοντος σε όλο το νησί, για τα οποία δεν υπάρχει καμία συγκεκριμένη αναφορά στην αγωγή με προσδιορισμό του συντάκτη τους ή του εκδότη των εντύπων ή του υπευθύνου των μέσων ενημέρωσης, θα μπορούσε μεν να στηρίξει αξιώσεις έναντι των δυσφημούντων, όχι όμως και έναντι των εναγομένων, οι οποίοι υπό τα εκτιθέμενα αρνούνται να αποκαταστήσουν την περιβαλλοντική υποβάθμιση που φέρονται να έχουν προκαλέσει, όχι όμως και να δηλώνουν αυτοί οι ίδιοι ότι ο ενάγων δεν είναι σε θέση να προστατεύσει το θαλάσσιο και χερσαίο περιβάλλον στην περιοχή της τοπικής του αρμοδιότητας».

Ζώρζος (Δήμαρχος Θήρας): «Η μόλυνση είναι διαρκής»

Επιτακτική χαρακτηρίζει την απομάκρυνση του ναυαγίου ο δήμαρχος Σαντορίνης, Νίκος Ζώρζος, μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής. «Τα δικαστήρια έκριναν ότι η μόλυνση στην περιοχή εξαιτίας του ναυαγίου είναι διαρκής. Η απομάκρυνση του “Sea Diamond” είναι υποχρέωση του υπαιτίου του ναυαγίου και της πλοιοκτήτριας εταιρίας, καθώς το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο δεν διαθέτει τα απαιτούμενα μέσα. Η απόφαση του Αρείου Πάγου είναι μια θετική εξέλιξη», τονίζει ο κ. Ζώρζος. «Ο στόχος του δήμου είναι να δικαιωθεί, καθώς έχουμε δώσει μεγάλο αγώνα στα ποινικά και τα αστικά δικαστήρια από το 2017 μέχρι σήμερα», επισημαίνει ο δικηγόρος της τοπικής Αρχής, Στέλιος Παπανδρεόπουλος.

Τοξική βόμβα: Θα ρυπαίνει την περιοχή της Καλντέρας για περίπου 420 χρόνια

Περιβαλλοντικές οργανώσεις, που έχουν ασχοληθεί με το θέμα, χαρακτηρίζουν το ναυάγιο τοξικό απόβλητο που εξακολουθεί να προκαλεί ρύπανση με την πάροδο του χρόνου. Σύμφωνα με το μη κερδοσκοπικό ινστιτούτο «Αρχιπέλαγος», που έχει στόχο την προστασία των θαλασσών, το «Sea Diamond» θα συνεχίζει να ρυπαίνει την περιοχή της Καλντέρας για περίπου 420 χρόνια, ενώ από κοινού με τη Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών παραθέτουν τα υλικά του ναυαγίου. Συγκεκριμένα, επισημαίνουν ότι εντός του ναυαγίου «περιέχονταν εκατοντάδες τόνοι υγρών καυσίμων (μαζούτ) και λιπαντικών μηχανής, χιλιάδες κυβικά μέτρα μονωτικών υλικών, όπως πετροβάμβακας και υαλοβάμβακας, εκατοντάδες κιλά ανόδια, που περιέχουν βαρέα μέταλλα, όπως μόλυβδο, κάδμιο και ψευδάργυρο».

Χημικά

Επίσης, κάνουν λόγο για «χιλιάδες μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν χαλκό, εκατοντάδες λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλοίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και κάδμιο, πολλά επικίνδυνα για τη δημόσια Υγεία χημικά, όπως χρώματα, αντισκωριακά, σταθεροποιητές βαφών, βρωμιούχες επιβραδυντικές χημικές ενώσεις, αλλά και πολλές ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα, στις εγκαταστάσεις, στα σαλόνια και τις καμπίνες του πλοίου που περιέχουν υδράργυρο και άλλα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα, συνιστώντας συνολικά μία τοξική βόμβα, που συνεχώς διαβρώνεται απειλώντας με σοβαρότατη οικολογική καταστροφή το θαλάσσιο οικοσύστημα της Σαντορίνης».

Το κουφάρι του πλοίου κρέμεται από την προπέλα στα βράχια, με την πλώρη να βρίσκεται σε βάθος 90 μέτρων και την πρύμνη σε βάθος 140 μέτρων. Ειδικός σύμβουλος της πλοιοκτήτριας εταιρίας, που είχε καταθέσει το 2014 στο Εφετείο Πειραιά, είχε αναφέρει ότι «το συγκεκριμένο ναυάγιο είναι πολύ σταθερό στη θέση που βρίσκεται και ότι η ανέλκυσή του είναι ανέφικτη». Ο ίδιος σύμβουλος ανέφερε ότι σε περίπτωση που επιχειρηθεί η ανέλκυση μπορεί να υπάρξουν κίνδυνοι για την ανθρώπινη ασφάλεια.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Παρέμβαση Καφούρου για το Αεροδρόμιο Πάρου: «Οι καθυστερήσεις πλήττουν την εικόνα του νησιού»

Ερώτηση στη Βουλή από τον Μάρκο Καφούρο για το έργο-κλειδί του Αεροδρομίου Πάρου που μετατίθεται για Απρίλιο 2026 – Αντίδραση για την ασφυκτική κατάσταση και τον κίνδυνο απώλειας τουριστικής δυναμικής

«Η Νάξος αναπνέει αλήθεια»: Η Μαρία Πολυκρέτη στην εκπομπή «Όπου Υπάρχει Ελλάδα» (video)

Με βαθιά συγκίνηση και αυθεντικότητα, η Μαρία Πολυκρέτη μίλησε για την εμπειρία μαγειρικής στο κτήμα και τη δύναμη της παράδοσης που ενώνει γη, άνθρωπο και μνήμη (video)

Επίσκεψη Δημάρχου Πάρου σε έργα υποδομής στην Αγκαιριά

Ο Κωνσταντίνος Μπιζάς επιθεώρησε τρία σημαντικά έργα της Δημοτικής Κοινότητας Αγκαιριάς, αναδεικνύοντας την έμπρακτη μέριμνα του Δήμου για την ενίσχυση της καθημερινότητας των πολιτών

«Μουσικός Περίβολος» 2025: 7 νύχτες, 7 συναυλίες στο Γυμνάσιο Νάξου

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων εγκαινιάζει έναν νέο θεσμό πολιτισμού, με συναυλίες κορυφαίων καλλιτεχνών και δράσεις σε έναν ιστορικό χώρο

«Το Μυστικό του Αρχιπελάγους»: Όταν η μυθοπλασία συναντά την ιστορική μνήμη (video)

Ο Ναξιώτης συγγραφέας Γ. Καστελλάνος μιλά για το πρώτο του μυθιστόρημα «Το Μυστικό του Αρχιπελάγους» και την ανάγκη να αναδείξουμε την ιστορική ταυτότητα του νησιού

Sea Jets: Με το “Superstar II” ταξιδεύει στο Ανατολικό Αιγαίο (video)

Από 2 Ιουλίου, νέα δρομολόγια με ανανεωμένο στυλ και άνεση, ενώνουν Πειραιά, Κυκλάδες, Ικαρία, Σάμο και Δωδεκάνησα — με προσιτές τιμές και VIP εμπειρία (video)

1η Ιουλίου στην Πάρο: Όταν τα πλοία γράφουν ιστορία στο Αιγαίο

Μια ημερομηνία-σταθμός για την Παροικιά και την ακτοπλοϊκή μνήμη – Σαν σήμερα, ιστορικά πλοία έδεσαν, ξεκίνησαν ή άλλαξαν ρυθμούς στα νερά της Πάρου.

Η Sichuan Airlines εγκαινιάζει το πρώτο δρομολόγιο από την Κεντρική και Δυτική Κίνα προς την Αθήνα

Ξεκίνησε επίσημα η γραμμή Τσενγκντού – Κωνσταντινούπολη – Αθήνα, με 4 πτήσεις την εβδομάδα και στόχο την ενίσχυση της συνδεσιμότητας Κίνας – Ευρώπης.

Ο Παύλος Γεραμάνης στα «Φανάρια», σημαντική μεταγραφή για τον ΑΠΑΣ Νάξου

Ο 24χρονος φόργουορντ με εμπειρία στη National League 1 ενισχύει το ρόστερ της ομάδας της Νάξου, με στόχο μια άνετη πορεία στη νέα σεζόν.

Νάξος: «Η Φλόγα της Παράδοσης» ανάβει για δεύτερη φορά, ένα διήμερο γιορτής, χορού και πολιτιστικής μνήμης

Αναπαράσταση παραδοσιακού γάμου στις Τρίποδες και παραδοσιακοί χοροί από όλη την Ελλάδα στην Παραλία της Χώρας – Δύο νύχτες που αναβιώνουν το ελληνικό πνεύμα

Blue Star Ferries: Ακινητοποιημένα αύριο τα πλοία στο Νότιο Αιγαίο λόγω καιρικών συνθηκών

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες φέρνουν ακυρώσεις σε όλα τα κυριακάτικα δρομολόγια των Blue Star Naxos, Myconos, Delos και Paros – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ταξιδιώτες

Νάξος: Ο Νέστορας Νέστορας, ο νέος MasterChef 2025, ξεκινά μαγειρικό ταξίδι στο “Avaton 1739”

Ο μεγάλος νικητής του φετινού διαγωνισμού μαγειρικής ξεκινά συνεργασία με το εστιατόριο "Avaton 1739" στο εμβληματικό Κάστρο της Νάξου.

Ουρές για μια αλλαγή εισιτηρίου στο λιμάνι της Νάξου, η κακοκαιρία φέρνει ταξιδιωτικό… μποτιλιάρισμα

Η απαγόρευση απόπλου λόγω των θυελλωδών ανέμων φέρνει αναστάτωση σε εκατοντάδες επισκέπτες που σχηματίζουν ουρές στα πρακτορεία της Νάξου για να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους

Ρευματοκλοπές σε τουριστικά νησιά: Ξενοδοχεία, καφέ και σούπερ μάρκετ «φούσκωσαν» το ταμείο τους σε βάρος όλων

Eκατοντάδες παραβάσεις σε Κρήτη, Ρόδο, Νάξο, Μύκονο, Σαντορίνη και άλλα νησιά – Ηλεκτρική ενέργεια αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ κλάπηκε από επιχειρήσεις υψηλής κατανάλωσης

Ακυρώνονται τα δρομολόγια των HighSpeed 3 και 4 λόγω κακοκαιρίας

Η Hellenic Seaways ενημερώνει για την αναστολή των δρομολογίων της Κυριακής 29 Ιουνίου και τις προσωρινές αλλαγές στη ροή του προγράμματος των ταχυπλόων

Πάρος: Αποχαιρετισμός με δάκρυα για την Πρεσβυτέρα Ευαγγελία Βιώνη – Ανουσάκη

Σε συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα η εξόδιος ακολουθία στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Νάουσα – Συγκλονιστικά λόγια από τον Μητροπολίτη Λεοντοπόλεως

Algérie Ferries: Καθησυχαστική ανακοίνωση για την κράτηση του “El Venizelos” στη Μασσαλία

Η εταιρεία ξεκαθαρίζει ότι οι θερινές διαδρομές δεν επηρεάζονται – Πρόκειται για προγραμματισμένο τεχνικό έλεγχο.

Πανελλαδικές 2025: «Γράψατε Ιστορία», οι μαθητές του Φροντιστηρίου Αντώνη Χερουβείμ στην κορυφή

Μια αληθινή γιορτή γνώσης, προσήλωσης και ονείρων – Ένα μεγάλο «μπράβο» σε παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς που μοιράστηκαν το ταξίδι της επιτυχίας

Νάξος: Έφυγε ο “Κρινακογιώργης”, η Κωμιακή αποχαιρετά έναν δικό της άνθρωπο

Ο Γιώργος Χωριανόπουλος, ο άνθρωπος του ταξί, του κυνηγιού και της καθημερινότητας του χωριού, φεύγει πλήρης ημερών, αφήνοντας πίσω του αναμνήσεις, χαμόγελα και μια σιωπηλή απουσία.

Νάξος – Τρίποδες: “Sea Breeze”, μια νέα επιχείρηση με άρωμα καθαριότητας

Στηρίζουμε τη νέα προσπάθεια στο χωριό μας – Ένα καθαριστήριο με επαγγελματισμό, αγάπη και ρίζες στον τόπο