Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη: "Προ των πυλών" το νέο λιμάνι στον Μονόλιθο

Σαντορίνη: “Προ των πυλών” το νέο λιμάνι στον Μονόλιθο

|

Ο «κυβος ερρίφθη» για το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη, το οποίο αποτελεί μια από τις πρώτες προτεραιότητες της κυβέρνησης στη στρατηγική για την ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το νησί από τα εκατομμύρια επισκέπτες που δέχεται κάθε χρόνο.

Ο πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός στη χώρα μας, έχει να λύσει πολλά προβλήματα διαχείρισης του ισχυρού τουριστικού ρεύματος όμως όλοι συμφωνούν, πολιτεία και τοπικοί παράγοντες, ότι το νέο λιμάνι είναι πρώτη αναγκαιότητα.

Τα συναρμόδεια υπουργεία και το νέο λιμάνι στη Σαντορίνη

Πληροφορίες του “Οικονομικού Ταχυδρόμου” αναφέρουν ότι το θέμα εξετάζεται ήδη από τα συναρμόδια υπουργεία, μετά και την τοποθέτηση του πρωθυπουργό Κυριάκου Μητσοτάκη ότι «η Σαντορίνη χρειάζεται κατεπειγόντως νέο λιμάνι και ήδη το δρομολογούμε αυτό».

Οι πρώτες συσκέψεις για το θέμα έχουν ξεκινήσει και το επόμενο διάστημα αναμένεται να καταρτιστεί το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο μιας ολιστικής αντιμετώπισης της ανάπτυξης της Σαντορίνης.

Ο Μονόλιθος και μία μικρή μετατόπιση 

Όσον αφορά στο λιμάνι όλα δείχνουν ότι θα γίνει στον Μονόλιθο όχι όμως εκεί ακριβώς που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο σχετικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας.

Όπως πληροφορείται ο ΟΤ στο Υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο έχει τον πρώτο λόγο στον σχεδιασμό εκτιμάται ότι η μετατόπιση του καλωδίου του ΑΔΜΗΕ που υπάρχει στην περιοχή που είχε επιλεγεί από τον Δήμο, είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα και προκρίνεται η λύση της μικρής μετατόπισης της θέσης.

Δεύτερο τελεφερίκ και νέα μαρίνα στη Σαντορίνη

Το κυβερνητικό σχέδιο που καταρτίζεται προβλέπει ακόμη την κατασκευή νέας μαρίνας στην ίδια περιοχή όπως και άλλα έργα βελτίωσης των υποδομών στη Σαντορίνη, όπως π.χ. δεύτερο τελεφερίκ.

Παράλληλα, θα τρέχουν και τα άλλα μέτρα όπως η κατάρτιση συστήματος διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων (berth allocation), μέτρα για το χωροταξικό, άλλα έργα υποδομής (διαχείριση απορριμμάτων κ.λ.π.)

Η κατασκευή του δεύτερου τελεφερίκ προκρίνεται και αυτή παρά τη δημιουργία νέου λιμανιού καθώς είναι κάτι που μάλλον θέλουν και οι εταιρείες κρουαζιέρας, σύμφωνα με παράγοντες του Υπουργείου Τουρισμού που συναντήθηκαν με αντιπροσωπεία της CLIA.

Η εμπειρία της Καλντέρας 

Τα κρουαζιερόπλοια που φτάνουν στη Σαντορίνη δεν έχουν πρόβλημα να αποβιβάζουν τους επιβάτες τους με τις λέμβους καθώς θέλουν να τους προσφέρουν την εμπειρία να βρίσκονται στη Καλντέρα. Ως εκ τούτου περισσότερο από το λιμάνι τους ενδιαφέρει η κατασκευή δεύτερου τελεφερίκ, σύμφωνα με τους ίδιους παράγοντες.

Δεν αποκλείεται μάλιστα η χρηματοδότηση να προέλθει από τις ίδιες τις εταιρείες στο πλαίσιο της πρότασης που έκανε στην CLIA ο πρωθυπουργός, να καταθέσουν προτάσεις για επενδύσεις που μπορεί να κάνουν σε υποδομές και η κυβέρνηση να εξετάσει να παγώσει το τέλος επιβάτη όπως αποκάλυψε χθες ο ΟΤ.

Ζώρζος “Θέλω ένα σύγχρονο λιμάνι” 

Υπενθυμίζεται ότι το Δημοτικό Συμβούλιο της Σαντορίνης έχει πάρει απόφαση για τη θέση του νέου λιμανιού και περιμένει τη χωροθέτηση του. «Θέλουμε ένα λιμάνι πιο σύγχρονο για να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες του τόπου», έχει αναφέρει στον ΟΤ ο δήμαρχος Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γιώργος Νομικός έχει επισημάνει στον ΟΤ ότι το νέο λιμάνι σε συνδυασμό και με τα μέτρα ελέγχου της ροής των κρουαζιερόπλοιων που έχουν ληφθεί θα φέρουν μια τάξη στη μελλοντική τουριστική εικόνα της Σαντορίνης.

«Εμείς θέλουμε την κρουαζιέρα«, σημειώνει «αλλά θέλουμε προσθέτει μια καλύτερη διαχείριση της που θα δίνει ζωή στο νησί και θα έχει ικανοποιημένους και τους επισκέπτες του».

Η κατασκευή του νέου λιμανιού και της μαρίνας μαζί με τα μέτρα διαχείρισης της κρουαζιέρας (berth allocation) και το χωροταξικό είναι τρία μείζονα ζητήματα που κρίνονται ως άμεσης αντιμετώπισης.

Τι λένε οι ξενοδόχοι για το χωροταξικό 

Όσον αφορά το χωροταξικό ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης Αντώνης Παγώνης μιλώντας πρόσφατα στην Γενική Συνέλευση της Ένωσης τόνισε ότι το νησί χρειάζεται ένα ξεκάθαρο στρατηγικό σχεδιασμό ενώ συμπλήρωσε ότι και οι περιορισμοί είναι αναγκαίοι όπως και η οργάνωση ροών.

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η ΕΞΣ δημοσιοποίησε τις θέσεις της για το χωροταξικό και ζητά μεταξύ άλλων:

  • Να μην κατασκευαστούν νέα ξενοδοχεία εκτός σχεδίου μέχρι την ολοκλήρωση του εν λόγω Χωροταξικού για τον τουρισμό.
  • Να δημιουργηθεί βιομηχανική περιοχή στο Μονόλιθο, ώστε όλες οι βιοτεχνικές μονάδες να είναι συγκεντρωμένες σε ένα σημείο του νησιού.
  • Να προστατευτούν οι εκτάσεις γεωργικής γης και κυρίως οι αμπελώνες. Η εμπειρία του επισκέπτη δεν πρέπει να περιορίζεται στο ξενοδοχείο, την ταβέρνα και στην παραλία, αλλά σε όλο το φάσμα των προϊόντων που ο τόπος αυτός παράγει αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρει.
  • Να προστατευτούν όλοι οι οικισμοί, αλλά κυρίως οι παραδοσιακοί οικισμοί και να ενταχθούν σε διατάγματα που να προσδιορίζουν τους όρους δόμησης. Το Εμπορείο, ο Πύργος και το Μεγαλοχώρι είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα.
  • Η μοναδική καλντέρα πρέπει να έχει διαφορετική αντιμετώπιση από τους υπόλοιπους οικισμούς. Θα πρέπει να μελετηθούν οι οικισμοί της Οίας, των Φηρών, του Ημεροβιγλίου κλπ με ιδιαίτερη προσοχή και να προσδιοριστούν ειδικοί όροι δόμησης και χρήσης.
  • Να προβλεφθούν διατάξεις στην αδειοδότηση ανέγερσης ξενοδοχείων, όπου θα επιτρέπεται η ανέγερση επιπλέον τετραγωνικών από τον συντελεστή δόμησης, εντός της ίδιας ιδιοκτησίας και θα προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για την στέγαση του προσωπικού, που όμως δεν θα επιτρέπεται να μετατραπούν σε δωμάτια πελατών, με αυστηρές χρηματικές ποινές στους παραβάτες, έως και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας. Αυτό θα λύσει το πρόβλημα των αναγκών στέγασης προσωπικού. Επίσης να υποχρεώνονται τα ξενοδοχεία να δημιουργούν χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων πελατών τους (κυρίως στα εντός οικισμών).
  • Στους παραδοσιακούς οικισμούς να μην επιτρέπεται η κατασκευή κτισμάτων με μοντέρνα αρχιτεκτονική, παρά μόνο στην λογική της ένταξης σε αυτόν και της προσαρμογής στο ύφος και στην μορφή του οικισμού.
  • Να μην επιτρέπεται η επέκταση των παραδοσιακών οικισμών.
  • Να περιοριστεί η δυνατότητα ενοικίασης κατοικιών χωρίς σήμα του ΕΟΤ, στην αγορά του διαμοιρασμού (Airbnb). Να υπάρχει ένα συγκεκριμένο ποσοστό των κατοικιών ανά οικισμό που θα διατίθενται, καθώς αλλοιώνεται η έννοια της εντοπιότητας του οικισμού, απομακρύνοντας τους μόνιμους κατοίκους.
  • Να μην αλλάζουν χρήση οι κατοικίες ώστε να μετατρέπονται σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Σαντορίνη
Σαντορίνη

Βολές για την βραχυχρόνια μίσθωση

Σε ότι αφορά στη λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης (Airbnb), η Ένωση πιστεύει ότι δεν δίνεται λύση στην συγκεχυμένη κατάσταση που επικρατεί σήμερα σε ότι αφορά στην κατηγοριοποίηση και αξιολόγηση της δραστηριότητα τους, ενώ στο κρίσιμο ζήτημα των υποδομών που είναι απολύτως απαραίτητες για την επιβίωση και αειφορία του τουρισμού και στα πλέον “ελεγχόμενα” μέρη, θεωρεί ότι γίνονται γενικόλογες αναφορές και σε κάθε περίπτωση απουσιάζουν οι δεσμεύσεις, οι επιλογές και τα χρονοδιαγράμματα για την δημιουργία ή συντήρηση τους.

Κάτι που δεν βελτιώνει τη σημερινή απροσδιοριστία και περιορίζει την δημιουργία νέων υποδομών που για τη Σαντορίνη είναι απαραίτητοι για την επιβίωσή της ως τουριστικός προορισμός. Να σημειωθεί ότι η βραχυχρόνια μίσθωση έχει στο νησί 14.000 καταλύματα ενώ το 2014 δεν είχε κανένα είπε στη συνέλευση της ΕΞΣ ο κ. Παγώνης.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου επιστρέφει για 16η χρονιά

Από 13 έως 18 Νοεμβρίου 2025, η Αμοργός γίνεται ξανά σημείο συνάντησης για τον τουριστικό και πολιτιστικό κινηματογράφο, με ισχυρή διεθνή συμμετοχή και ελληνική παρουσία.

Τέλος Κρουαζιέρας: 20,24 εκατ. σε 52 ημέρες, Πού κατευθύνονται τα έσοδα

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας μιλά για τα πρώτα έσοδα, την κατανομή τους σε Δήμους–λιμάνια–τουρισμό και το σχέδιο «πράσινης» αναβάθμισης στόλου και υποδομών.

«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Παράδοση και μέλλον της Σαντορίνης στο Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας

Η έκθεση υδατογραφιών της Άρτεμης Χατζηγιαννάκη γίνεται αφετηρία μιας εκδήλωσης στις 19 Σεπτεμβρίου 2025

Σαντορίνη: Το Ίδρυμα «Λούλας & Ευαγγέλου Νομικού» στήριξε την ολοκλήρωση του νέου νηπιαγωγείου Μεσαριάς

Με χρηματοδότηση 135.000 €, το Ίδρυμα συνέβαλε καθοριστικά στην αποπεράτωση του έργου, υπενθυμίζοντας την υποχρέωση αναγνώρισης της συνεισφοράς του.

Καναπές… στο δάσος: «φυσικό σαλόνι» στην έξοδο της Κωμιακής ζητά …σωστό καθιστικό

Κάτω από τα πανύψηλα πλατάνια στο δρόμο Κωμιακής–Απόλλωνα εμφανίστηκε… σαλονάκι. Όμορφη ιδέα, λάθος υλικά: πρόταση για πετρόχτιστα πεζούλια ή ξύλινα παγκάκια, με πρωτοβουλία συλλόγων και Τοπικών Κοινοτήτων.

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Νερό–«χρυσάφι» στις Κυκλάδες: λειψυδρία, πισίνες και αφαλατώσεις εκτοξεύουν τους λογαριασμούς

Μήλος στα 4,5€/m³, Κουφονήσι έως 9,67€/m³: γιατί οι λογαριασμοί «φεύγουν», τι ζητούν κάτοικοι και επαγγελματίες, και ποιες λύσεις συζητούνται.

Εθνικό Απολυτήριο: Αλλαγές-τομή στο Λύκειο και στις εισαγωγές στα ΑΕΙ από το 2026

Ανεξάρτητη αρχή εξετάσεων, τράπεζα θεμάτων, ψηφιακός φάκελος μαθητή και βάση του 10 συνθέτουν το νέο πλαίσιο για το εθνικό απολυτήριο.

Σαντορίνη: Ξεκινούν οι εργασίες αντικατάστασης χλοοτάπητα στο Δημοτικό Γήπεδο Καμαρίου

Ο Δήμος Θήρας ξεκινά εργασίες αναβάθμισης από 17 Σεπτεμβρίου 2025, με στόχο καλύτερες συνθήκες άθλησης για συλλόγους και κατοίκους.

Γυμναστική για όλους τους άνδρες – Δωρεάν πρόγραμμα στον Δήμο Θήρας

Ξεκινούν οι εγγραφές για μαθήματα ήπιας ενδυνάμωσης και βελτίωσης στάσης σώματος σε άνδρες μέσης και μεγαλύτερης ηλικίας.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου