Τρίτη, 5 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη - Πύργος: Εκθεση με θέμα "Σπίτι όσο χωρείς και κάμπο όσο...

Σαντορίνη – Πύργος: Εκθεση με θέμα “Σπίτι όσο χωρείς και κάμπο όσο θωρείς”

|

Σαντορίνη, μία άλλη εποχή… Υπήρχε και αυτή. Στην ερώτηση πως ήταν το νησί των Κυκλάδων πριν από 55 χρόνια, η απάντηση έρχεται μέσα από τον φωτογραφικό φακό και τα αρχιτεκτονικά σχέδια που έχουν διατηρηθεί στο χρόνο…

Και το προσωπικό αρχείο της Σάσας Λαδά, Ομότιμης Καθηγήτριας Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, μετά από επισκέψεις της στο νησί στα τέλη της δεκαετίας του ’60 μας διαφωτίζει…

Σήμερα, χάρη στην Εστία Πύργου έχουμε απαντήσεις…

Από τις 15 Ιουλίου μέχρι τις 30 Οκτωβρίου στο Κέντρο Φωτογραφίας “Kastelana”, στην είσοδο του Καστελιού του Πύργου, στο πλαίσιο της έκθεσης με τίτλο “Σπίτι όσο χωρείς και κάμπο όσο θωρείς”. 

Η έκθεση παρουσιάζει για πρώτη φορά ένα ανέκδοτο, μέχρι σήμερα, αρχειακό υλικό αρχιτεκτονικών αποτυπώσεων και φωτογραφικής τεκμηρίωσης οικισμών και τοπίων της Σαντορίνης από το προσωπικό αρχείο της Σάσας Λαδά, Ομότιμης Καθηγήτριας Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, η οποία επισκέφτηκε τη Σαντορίνη στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, στη διάρκεια των σπουδών της και αποτύπωσε το χώρο σε φωτογραφίες και σχέδια.

Γιατί τώρα

Η Σαντορίνη του ‘60 επιστρέφει, 55 χρόνια μετά το καλοκαίρι του ‘68 που οι τεταρτοετείς φοιτητές Σάσα Λαδά, Ανέστης Παπαδάκης και Μιχάλης Χατζόπουλος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΑΠΘ έρχονται στη Σαντορίνη, για να κάνουν την καλοκαιρινή άσκηση του μαθήματος Μορφολογίας Ρυθμολογίας που δίδασκε ο καθηγητής Νίκος Μουτσόπουλος. Μαζί τους ήταν και η Ειρήνη Παπαδάκη, φοιτήτρια Αρχαιολογίας και η Καίτη Πανταζή φοιτήτρια αρχιτεκτονικής.

«Αγάπησα τη Μεσόγειο με πάθος», γράφει ο Fernand Braudel στο πρόλογο του βιβλίου του «Μεσόγειος». Παραφράζοντας τον Braudel θα μπορούσα να ισχυριστώ ότι «αγάπησα τη Σαντορίνη με πάθος», γεγονός και κινητήρια δύναμη για το στήσιμο αυτής της έκθεσης σήμερα. Είχα βγει στη σύνταξη πριν μερικά χρόνια και, ανασκαλεύοντας το παρελθόν,άνοιξα ξανά το αρχείο της Σαντορίνης που είχα στη σκιά από τότε. Οι αποτυπώσεις του 1968 και η διπλωματική μου εργασία το 1969 στα Φηρά βγήκαν ξανά στο φως και άρχισα να ψάχνω τρόπους, για να τους δώσω (η μήπως για να μου δώσω;) μια δεύτερη ευκαιρία η καλύτερα μια επιστροφή στον τόπο καταγωγής τους. Ένα αντίδωρο για τις εμπειρίες και τα βιώματα που μου έδωσε τότε η Σαντορίνη του ‘60. Η Σαντορίνη που επούλωνε με δυσκολία τις πληγές του καταστροφικού σεισμού του 1956 και που ετοιμαζόταν να ανοίξει πλησίστια τα πανιά της για τις σειρήνες του τουρισμού. Η Σαντορίνη που καθήλωνε με το εκρηκτικό της τοπίο, την ιλιγγιώδη καταβύθιση της καλντέρας, αλλά και την μοναδική της αρχιτεκτονική, τους ισχυρούς ανέμους, τα μαυροκόκκινα ηφαιστειογενή πετρώματα και τους βυθισμένους υπόσκαφους οικισμούς της. Συναντήθηκα με τη «ανώνυμη αρχιτεκτονική» της – πόσο άδικη είναι αυτή η ονομασία μιας κοινωνικής διαδικασίας που όλοι οι άνθρωποι κατασκευάζουν κυριολεκτικά και καθημερινά την κατοίκηση τους σε ένα άνυδρο, ανεμοδαρμένο και μοναδικό τοπίο. Για το λόγο αυτό, εγώ προτιμώ την έννοια της «λαϊκής αρχιτεκτονικής» που πιστεύω ότι αποδίδει καλύτερα το φαινόμενο αυτής της αρχιτεκτονικής απέναντι στη λόγια ή επώνυμη αρχιτεκτονική.

Σήμερα, πολλά χρόνια μετά το τέλος της αθωότητας, ελπίζω η επαναφορά του ρητού «Σπίτι όσο χωρείς και κάμπο όσο θωρείς» στο τίτλο αυτής της έκθεσης, να θεωρηθεί ένα μικρό σινιάλο για όσα ξεχάσαμε που πρέπει ίσως επειγόντως να ξαναθυμηθούμε, όπως είναι η κρίσιμη σχέση μας με το περιβάλλον σφιχτοδεμένη με την ιστορία του κάθε τόπου.

Σάσα Λαδά

 Χώρος και ανάπτυξη του εκθεσιακού υλικού

Η έκθεση έχει την εξαιρετική τύχη να φιλοξενείται σε ένα εμβληματικό τριώροφο αρχοντικό κτίριο, στην είσοδο του Καστελιού του Πύργου, μέρος που είχαμε περπατήσει, φωτογραφίσει, και αποτυπώσει αδηφάγα, στη διάρκεια της παραμονής μας στο Πύργο.

Το εκθεσιακό υλικό αναπτύσσεται καθ’ ύψος σε τρία επίπεδα:

  • Στο επίπεδο του ισογείου εκτίθενται είκοσι επιλεγμένες φωτογραφίεςαπό όλους τους οικισμούς, όπου αποθεώνεται η αρχιτεκτονική της Σαντορίνης στο απαστράπτον φως του Αιγαίου.
  • Στο επίπεδο του 1ου ορόφου μεταφερόμαστε νοερά στο χώρο ενός φοιτητικού αρχιτεκτονικού studio, όπου εκτίθενται με μορφή πινακίδων επιλεγμένα σκίτσα και γραμμικά σχέδια των αποτυπώσεων που έγιναν στους οικισμούς Πύργος και Ακρωτήρι.
  • Τέλος, στο επίπεδο του 2ου ορόφου, σε χώρο που προσφέρει μια πανοραμική θέα του οικισμού και του νησιού, εκτίθενται σε νοηματική αντιπαράθεση δεκαεφτά επιλεγμένες φωτογραφίες που ανατρέχουν στις μακρινές θέες οικισμών και τοπίων της Σαντορίνης του ‘60.
Εγκαίνια Έκθεσης, Σάββατο 15 Ιουλίου και ώρα 20:00 
 
Διάρκεια έκθεσης: 15 Ιουλίου – 30 Οκτωβρίου 2023 
Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10πμ – 10μμ, είσοδος ελεύθερη 
Πληροφορίες: Kastelana: +30 698 048 1073 
 
 Συνδιοργάνωση 
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Πολυτεχνικής Σχολής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης,  
Θηραϊκή Εταιρεία, Εστία Πύργου, Santorini Archive Project 
 
Χορηγοί 
Agaze Restaurant, Astro Palace Hotel, Luna Suites, North Hotel, Voreina Gallery Suites 
 
Υποστηρικτές 
Carpe Diem, Rosemary Restaurant, Skyfall Suites, White & Co Villas, Ζαννος Μέλαθρον 
 
Χορηγός επικοινωνίας 
ATLANTEA  
 
 Συντελεστές Έκθεσης 
 
Επιμέλεια έκθεσης 
Στέργιος Καράβατος, Σάσα Λαδά, Τόνια Νούσια, Αλεξία Πρασσά 
 
Επιμέλεια Αγγλικών κειμένων: Kira Hinsley 
 
Ψηφιοποίηση – επεξεργασία φωτογραφιών & σχεδίων 
ΤHE GREAT DARK ROOM, Αλεξία Πρασσά, Στέργιος Καράβατος 
 
Εκτυπώσεις 
ΚΑΚΙΟΥΣΗΣ DIGITAL PRINTING, ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΥΠΩΜΑ -Μάριος Βαϊνβούρμ 
 
Σχεδιασμός αφίσας 
Νικολέττα Αντωνοπούλου


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς–Πάρος–Νάξος–Κουφονήσια–Κατάπολα για 6 & 13 Αυγούστου

Το “HIGHSPEED 4” θα εκτελέσει τα δρομολόγια του “HELLENIC HIGHSPEED” – Δείτε τις ώρες αναχώρησης και άφιξης

Βασιλική Κατερίνη: «Όταν τραγουδάω στο νησί μου, αυτό χτυπάει στην καρδιά!» (video)

Μια ειλικρινής συζήτηση για την οικογένεια, τη μουσική, τις ρίζες και το μέλλον μέσα από τη συχνότητα της Ραδιοφωνίας Κυκλάδων 101,3.

ΥΠΑ: Σε εξέλιξη οι αναβαθμίσεις σε αεροδρόμια Σύρου, Κυθήρων και Ιωαννίνων

Επιθεωρήσεις από τη Διοίκηση της ΥΠΑ σε κρίσιμες υποδομές της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας – Στόχος η αναβάθμιση λειτουργίας, αισθητικής και τουριστικής διασύνδεσης

Γ. Πολυχρονάκος: «Η Δημόσια Υγεία στις Κυκλάδες είναι ο μεγάλος ασθενής»

Καταγγελία από τον Τομεάρχη Νησιωτικής Πολιτικής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝ.ΑΛ. για τεράστια κενά σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό στα νησιά – Προειδοποίηση για επιδείνωση το φθινόπωρο

Νάξος – Ο Γιάννης Κασιδάκης στα «Φανάρια»: Ενίσχυση με φόντο το μέλλον

Ο ΑΠ.Α.Σ. Νάξου υποδέχεται τον 20χρονο forward με εμπειρία και φιλοδοξίες – Χτίζει ομάδα που παίζει, διεκδικεί και εμπνέει!

Συρματόπλεγμα στην Πορτάρα: «Έκνομη ενέργεια» λέει ο Δήμαρχος Νάξου Δ. Λιανός (video)

Αντιδράσεις για την πρόχειρη περίφραξη στο εμβληματικό μνημείο – Τι είπε ο Δήμαρχος στην εκπομπή του OPEN και ποια μέτρα ζητά να ληφθούν άμεσα. (video)

Επίκαιρο ερώτημα αφελούς πολίτη: Ο τουρίστας βεβήλωσε την Πορτάρα; ή, οι αρχαιολόγοι την βεβηλώνουν διαχρονικά;

Εμείς βλέπουμε να εξαφανίζεται όλο  και πιο πολύ, από την αιολική ενέργεια, το κονίαμα της λιθοδομής θεμελίωσης. Μπορεί να μας διαβεβαιώσει η αρχαιολογική υπηρεσία ότι αδίκως ανησυχούμε;

«Νότες του Καλοκαιριού» στο Σαγκρί – Μουσικές διακοπές για παιδιά απόψε στα Δημήτρια

Διαδραστική μουσική εκδήλωση στο πλαίσιο των Θερινών Εργαστηρίων Μουσικής Νάξος 2025 – Από τις κατασκευές μέχρι τα τραγούδια και τα θαλασσινά παιχνίδια!

Ναός Απόλλωνα: Άμεση αντικατάσταση των συρματοπλεγμάτων με ένα καλαίσθητο καθορισμό του μνημειακού χώρου.

Ο Μιχάλης Φραγκίσκος γράφει για τον ναό του Απόλλωνα, την εικόνα που προσβάλει και τι πρέπει να γίνει ...

Μαρτυρία-στήριξη στο Νοσοκομείο Νάξου: «Χειρουργήθηκα και σώθηκα – Στηρίξτε το!»

Την ώρα που η ΠΟΕΔΗΝ καταγγέλλει ελλείψεις και «παύση χειρουργείων», ένας Ναξιώτης πολίτης μιλά για την εμπειρία ζωής στο Γενικό Νοσοκομείο Νάξου και απευθύνει έκκληση στήριξης

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Προς Πώληση: Παραδοσιακή Κατοικία – Ανεμόμυλος στον Άγιο Αρσένιο Νάξου

Χαρακτηριστική κατοικία σε μοναδική τοποθεσία, με ανεξάρτητο ξενώνα, άμεση πρόσβαση σε παραλίες και εντυπωσιακή θέα προς θάλασσα και Χώρα Νάξου.

Η αλήθεια πίσω από μία φωτογραφία – Όταν το χιούμορ δεν φτάνει στην καρδιά της ιστορίας

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις… αλλά μερικές φορές οι πιο σημαντικές λέξεις είναι αυτές που δεν ειπώθηκαν.