Παρασκευή, 15 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη: Οι θέσεις και προτάσεις της Ε.Ξ.Σ. για το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο...

Σαντορίνη: Οι θέσεις και προτάσεις της Ε.Ξ.Σ. για το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό

|

Ενόψει της ολοκλήρωσης της δημόσιας διαβούλευσης για το “Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο του Τουρισμού” στις 15/9 και της σημερινής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας που το έχει ως μοναδικό θέμα, η Ένωση Ξενοδόχων Σαντορίνης  απέστειλε τις προτάσεις στις οποίες κατέληξε, συνδυάζοντας τις τοποθετήσεις για το ΕΠΣ Θήρας το 2022 αλλά και επισημάνσεις μελών της.

Σας ενημερώνουμε ότι οι θέσεις και προτάσεις μας στην δημόσια διαβούλευση για το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό είναι οι εξής :

Η Ένωση μας στο πλαίσιο της διαβούλευσης που διενεργείται για το “Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό” έχει την υποχρέωση να λάβει θέση σε αυτή την τόσο σημαντική διαδικασία που θα καθορίσει τη συνέχεια αλλά και το μέλλον του τουρισμού της χώρας μας.

Οι τοποθετήσεις μας άλλωστε δεν είναι καινοφανείς και αποσπασματικές, αλλά αποτελούν επανάληψη και συνέχεια όσων είχαμε υποβάλει προ διετίας, τον Δεκέμβρη του 2022, στο πλαίσιο της διαβούλευσης του “Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου” και όσων έχουμε επίσης εκφράσει για τον “Ειδικό Χωροταξικό Σχεδιασμό” της Σαντορίνης.

Η Σαντορίνη είναι ένας προορισμός που αποτελεί την αιχμή του δόρατος του τουριστικού προϊόντος που διαθέτουμε, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην ανάπτυξη και στην οικονομία της χώρας μας, προσφέροντας σημαντική αύξηση της απασχόλησης στο νησί αλλά και μεγάλες απολαβές σε όλο το φάσμα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται κατά την διάρκεια της τουριστικής σεζόν και όχι μόνο.

Αναπόφευκτα όμως η τουριστική ανάπτυξη επιφέρει μια ανεπάρκεια των υποδομών που χρειάζονται για να καλύψουν μια συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση. Η αδυναμία διαχείρισης απορριμάτων, η δυσκολία εύρεσης στέγης τόσο για τους μόνιμους κατοίκους, όσο και για τους εποχικούς εργαζόμενους, τους εργαζόμενους στην υγεία, στην ασφάλεια αλλά και την παιδεία είναι μεγαλύτερη από ότι μπορεί να φανταστεί κανείς. Η ανεξέλεγκτη ανοικοδόμηση που παρατηρείται δημιουργεί προβλήματα, υποβαθμίζοντας αλλά και αλλοιώνοντας τους οικισμούς.

Γι’ αυτό προτείνουμε:

1. Να μην κατασκευαστούν νέα ξενοδοχεία εκτός σχεδίου μέχρι την ολοκλήρωση του εν λόγω Χωροταξικού για τον τουρισμό.

2. Να δημιουργηθεί βιομηχανική περιοχή στο Μονόλιθο, ώστε όλες οι βιοτεχνικές μονάδες να είναι συγκεντρωμένες σε ένα σημείο του νησιού.

3. Να προστατευτούν οι εκτάσεις γεωργικής γης και κυρίως οι αμπελώνες. Η εμπειρία του επισκέπτη δεν πρέπει να περιορίζεται στο ξενοδοχείο, την ταβέρνα και στην παραλία, αλλά σε όλο το φάσμα των προϊόντων που ο τόπος αυτός παράγει αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρει.

4. Να προστατευτούν όλοι οι οικισμοί, αλλά κυρίως οι παραδοσιακοί οικισμοί και να ενταχθούν σε διατάγματα που να προσδιορίζουν τους όρους δόμησης. Το Εμπορείο, ο Πύργος και το Μεγαλοχώρι είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα.

5. Η μοναδική καλντέρα πρέπει να έχει διαφορετική αντιμετώπιση από τους υπόλοιπους οικισμούς. Θα πρέπει να μελετηθούν οι οικισμοί της Οίας, των Φηρών, του Ημεροβιγλίου κλπ με ιδιαίτερη προσοχή και να προσδιοριστούν ειδικοί όροι δόμησης και χρήσης.

6. Να προβλεφθούν διατάξεις στην αδειοδότηση ανέγερσης ξενοδοχείων, όπου θα επιτρέπεται η ανέγερση επιπλέον τετραγωνικών από τον συντελεστή δόμησης, εντός της ίδιας ιδιοκτησίας και θα προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για την στέγαση του προσωπικού, που όμως δεν θα επιτρέπεται να μετατραπούν σε δωμάτια πελατών, με αυστηρές χρηματικές ποινές στους παραβάτες, έως και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας. Αυτό θα λύσει το πρόβλημα των αναγκών στέγασης προσωπικού. Επίσης να υποχρεώνονται τα ξενοδοχεία να δημιουργούν χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων πελατών τους (κυρίως στα εντός οικισμών).

7. Στους παραδοσιακούς οικισμούς να μην επιτρέπεται η κατασκευή κτισμάτων με μοντέρνα αρχιτεκτονική, παρά μόνο στην λογική της ένταξης σε αυτόν και της προσαρμογής στο ύφος και στην μορφή του οικισμού. Να μην επιτρέπεται η επέκταση των παραδοσιακών οικισμών.

8. Να περιοριστεί η δυνατότητα ενοικίασης κατοικιών χωρίς σήμα του ΕΟΤ, στην αγορά του διαμοιρασμού (Airbnb). Να υπάρχει ένα συγκεκριμένο ποσοστό των κατοικιών ανά οικισμό που θα διατίθενται, καθώς αλλοιώνεται η έννοια της εντοπιότητας του οικισμού, απομακρύνοντας τους μόνιμους κατοίκους.

9. Να μην αλλάζουν χρήση οι κατοικίες ώστε να μετατρέπονται σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

10. Στους παραδοσιακούς οικισμούς θα πρέπει γίνει υπογειοποίηση των καλωδίων ρεύματος και να απαγορευτεί η οποιαδήποτε αλλοίωση όψεων κτιρίων, να αφαιρεθούν τα αλουμινένια κουφώματα, οι ηλιακοί θερμοσίφωνες (με επιδότηση στους ιδιοκτήτες για εγκατάσταση αντλίας θερμότητας σε μη εμφανή θέση) και τα κλιματιστικά όπου είναι ορατά, να προηγείται πάντα έγκριση για κατασκευή οποιασδήποτε πέργκολας ή τοποθέτηση τέντας, να επιτρέπονται μόνο παραδοσιακές ξύλινες ταμπέλες και οποιαδήποτε παράβαση θα πρέπει να τιμωρείται με πρόστιμο και με αναστολή λειτουργίας αν πρόκειται για επιχείρηση, μέχρι αποκαταστάσεως.

11. Να απαγορεύεται η είσοδος αυτοκινήτων στους οικισμούς και να προβλεφθεί η δημιουργία χώρων στάθμευση περιμετρικά αυτών. Να επιτρέπεται μόνο σε καθορισμένες ώρες η παράδοση εμπορευμάτων.

12. Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο πρέπει επίσης να προβλέπει την χωροθέτηση για το νέο εμπορικό και επιβατικό λιμάνι με μαρίνα, τον χώρο διαχείρισης απορριμμάτων και την νέα γραμμή τελεφερίκ.

13. Θεωρούμε απαραίτητη και άμεση ανάγκη τη λειτουργία του συστήματος berth allocation για την αποφυγή ταυτόχρονων αφιξοαναχωρήσεων στα λιμάνια του νησιού και συγκεκριμένα στην κρουαζιέρα και στον όρμο των Φηρών, καθώς και τη λειτουργία time slots σε χώρους μαζικής προσέλευσης ανθρώπων όπως π.χ. στην Οία και τα Φηρά.

14. Να δημιουργηθεί Φορέας Διαχείρισης Προορισμού (DMOγια τη Σαντορίνη για την σωστή διαχείριση του τουριστικού προϊόντος, των ροών και της εικόνας της.

15. Επισημαίνοντας την αλληλοκάλυψη χωροταξικών σχεδιασμών που έχουν προηγηθεί, από πλευράς μας επιμένουμε και ζητάμε την εφαρμογή του “Στρατηγικού Σχεδιασμού για τη Σαντορίνη” που εξαγγέλθηκε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό τον Ιούνιο του 2020 στη Σαντορίνη ο οποίος προβλέπει την δημιουργία νέων υποδομών στο νησί, με σημαντικότερη αυτή της κατασκευής νέου λιμανιού.

Επίσης παρατηρούμε οτι υπάρχει μεγάλη απόκλιση και διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα όσα προβλέπουν το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο, ο Ειδικός Χωροταξικός Σχεδιασμός και το παρόν Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον τουρισμό , όπως για παράδειγμα στην κατηγοριοποίηση του εθνικού τουρισμού όπου το Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον τουρισμό ορίζει πέντε κατηγορίες α) περιοχές ελέγχου, β) αναπτυγμένες περιοχές, γ) αναπτυσσόμενες περιοχές, δ) περιοχές με δυνατότητες ανάπτυξης και ε) μη αναπτυγμένες περιοχές» με την Σαντορίνη να κατατάσσεται στις περιοχές ελέγχου χωρίς να αποσαφηνίζονται τα κριτήρια χαρακτηρισμού της κάθε περιοχής, και σε σχέση με τι και ποιες προοπτικές άραγε εφόσον δεν υπάρχουν οριστικοποιημένες μελέτες φέρουσας ικανότητας.

Τέλος σε ότι αφορά στη λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης (Airbnb) δεν δίνεται λύση στην συγκεχυμένη κατάσταση που επικρατεί σήμερα σε ότι αφορά στην κατηγοριοποίηση και αξιολόγηση της δραστηριότητα τους, ενώ στο κρίσιμο ζήτημα των υποδομών που είναι απολύτως απαραίτητες για την επιβίωση και αειφορία του τουρισμού και στα πλέον “ελεγχόμενα” μέρη, θεωρούμε οτι γίνονται γενικόλογες αναφορές και σε κάθε περίπτωση απουσιάζουν οι δεσμεύσεις, οι επιλογές και τα χρονοδιαγράμματα για την δημιουργία ή συντήρηση τους, κάτι που δεν βελτιώνει τη σημερινή απροσδιοριστία και περιορίζει την δημιουργία νέων υποδομών που για τη Σαντορίνη είναι απαραίτητοι για την επιβίωσή της ως τουριστικός προορισμός.

Για την Ένωση Ξενοδόχων Σαντορίνης

Ο πρόεδρος του Δ.Σ.

Αντώνης Παγώνης 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δεκαπενταύγουστος 2025: 81.500 επιβάτες φεύγουν για τα νησιά – Η μεγάλη καλοκαιρινή έξοδος

Γεμάτα δρομολόγια από Πειραιά, Ραφήνα και Λαύριο – Αυξημένη κίνηση και μετά την αργία

Κάδος στο κεδροδάσος: 30 μέτρα που αποκαλύπτουν την έλλειψη παιδείας

Όταν ο εθελοντισμός δεν φτάνει και η αδιαφορία σκορπίζει σκουπίδια στον αέρα

Άνοδος 6,5% στην επιβατική κίνηση των αεροδρομίων ΥΠΑ, «Πετάει» η Σύρος με 125,5% αύξηση

Ρεκόρ για τη Σύρο και σταθερή άνοδος σε Πάρο, Νάξο και Μήλο – Συνολικά 44,7 εκατ. επιβάτες στα ελληνικά αεροδρόμια το επτάμηνο.

Μήνυμα Δημάρχου Τήνου για τον Δεκαπενταύγουστο και την Παναγία της Μεγαλόχαρης

Ο Παναγιώτης Κροντηράς στέλνει ευχές και μήνυμα αλληλεγγύης στους πληγέντες από τις πυρκαγιές, τιμώντας ταυτόχρονα την επέτειο του τορπιλισμού της «Έλλης».

Η Πορτάρα της Νάξου: Το μνημείο των 26 αιώνων που φυλάει μυστικά και θρύλους

Από τον Διόνυσο και την Αριάδνη έως τις σύγχρονες μάχες για την προστασία του εμβληματικού μνημείου που στέκει αγέρωχο στο Αιγαίο

Δωρεάν βραδινά δρομολόγια Σαντορίνης – Θηρασιάς με το «ΑΛΜΙ»

Ο Δήμος Θήρας επεκτείνει τη θαλάσσια σύνδεση των δύο νησιών, προσφέροντας βραδινά δρομολόγια χωρίς κόστος για κατοίκους και επισκέπτες.

Χίος: Αγώνας για τον πλήρη έλεγχο της μεγάλης πυρκαγιάς, 42.000 καμένα στρέμματα γης

Μειώθηκε η ένταση της φωτιάς στη Βόρεια Χίο – Εκτεταμένες οι καταστροφές σε σπίτια, δάση και δίκτυο ηλεκτροδότησης.

ΑΜΣ Φιλωτίου: Άνοιξαν οι εγγραφές για τη νέα σεζόν στην Ακαδημία Ποδοσφαίρου

Η αθλητική οικογένεια του Φιλωτίου καλεί παλιούς και νέους αθλητές να φορέσουν ξανά τα ποδοσφαιρικά τους παπούτσια.

Καβαλώντας τα κύματα, μιλώντας στον άνεμο, μία μέρα με τον Παγκόσμιο Πρωταθλητή Lennart Neubauer (photos)

Από τους λόφους της Νάξου μέχρι την αλμυρή άκρη της Λαγκούνας, πέρασα μια ολόκληρη μέρα με τον Lennart Neubauer, τον 21χρονο Παγκόσμιο και Ευρωπαίο Πρωταθλητή Windsurf Freestyle, ανάμεσα σε σανίδες, ιστορίες και τον ρυθμό του Bob Marley.

Ίος: Το νησί που ζει το πιο φωτεινό του καλοκαίρι

Αυθεντική κυκλαδίτικη ψυχή, χρυσές παραλίες και γιορτές που γεμίζουν το Αιγαίο με χαμόγελα.

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Τραγωδία στη Σαντορίνη: 45χρονος από τη Μεσοποταμία Καστοριάς βρέθηκε νεκρός σε πισίνα ξενοδοχείου

Ο άνδρας εργαζόταν εποχικά στο νησί – Οι αρχές ερευνούν τις συνθήκες του δυστυχήματος.

Χρήστος Σπανός: «Προσπαθώ να χτίσω μια γέφυρα επικοινωνίας με τη Νάξο» (video)

Ο γνωστός ηθοποιός βρέθηκε στο νησί για τη συναυλία της κόρης του Μαρίνας Σπανού, μιλά για τη δουλειά του, τις συνεργασίες του και την καταγωγή του από τον Κυνίδαρο (video)