Σάββατο, 7 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη - Ν. Ζώρζος: Ούτε ένα επιπλέον κρεβάτι στο νησί, δεν υπάρχουν...

Σαντορίνη – Ν. Ζώρζος: Ούτε ένα επιπλέον κρεβάτι στο νησί, δεν υπάρχουν άλλες αντοχές….

|

Στη διακεκαυμένη ζώνη του υπερτουρισμού, που προκαλούν κρουαζιερόπλοια και ημερήσιοι εκδρομείς από την Κρήτη και άλλα γειτονικά νησιά, εισέρχεται τις μέρες αυτές η Σαντορίνη, που αποτελεί ήδη παγκοσμίως αρνητικό παράδειγμα υπερκορεσμένου προορισμού.

Με περισσότερα από 500 μεγάλα λεωφορεία, 4.000 μικρά επιβατηγά λεωφορεία και βανάκια, άνω των 10.000 ημερήσιων επισκεπτών και εκατοντάδες τετράτροχες γουρούνες να προστίθενται στα αυτοκίνητα των κατοίκων και στα νοικιασμένα οχήματα, να περιφέρονται όλοι στο ανεπαρκές οδικό της δίκτυο και στα στενά σοκάκια της Οίας, των Φηρών και των άλλων γαλήνιων κάποτε χωριών της, η Σαντορίνη απέχει ακόμη παρασάγγας από το να λύσει τα προβλήματά της.

Προβλήματα που προκάλεσε η άναρχη και χωρίς διορατικότητα ανάπτυξη του χαμηλής προστιθέμενης αξίας τουρισμού στο νησί και τα οποία υπονομεύουν, με την υποβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας, και τις σοβαρές τουριστικές επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας συμβάλλοντας πραγματικά στην τοπική οικονομία. Αυτά εξηγεί μιλώντας στην «Καθημερινή» ο δήμαρχος της Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος.

Σαντορίνη
Σαντορίνη

Και όλα αυτά σε ένα περιβάλλον υπερβολικής δόμησης και υπερβολών στις βραχυχρόνιες μισθώσεις που αποστερούν στέγη από νέους, εποχικούς εργαζομένους και δημόσιους λειτουργούς. Οπως σημειώνει ο κ. Ζώρζος, «η καλυμμένη με δόμηση επιφάνεια του νησιού αγγίζει το 20%, υψηλότερη δηλαδή και από αυτήν της Αττικής». Για τον λόγο αυτό ζητάει εμφατικά «να μην κατασκευαστεί ούτε μία νέα κλίνη ξενοδοχείου, ούτε μία νέα κλίνη βραχυχρόνιας μίσθωσης στο νησί». Και επειδή ο ίδιος αδυνατεί να το επιβάλει, ζητάει τη βοήθεια της κυβέρνησης για να το επιτύχει ακόμη και νομοθετικά.

«Πρέπει να σταματήσει εντελώς και η εκτός σχεδίου δόμηση», προσθέτει. Ζητάει επίσης βοήθεια για τη βελτίωση των υποδομών του νησιού, καθώς η μέχρι στιγμής ανάπτυξη της δόμησης έχει γίνει με «εκθετικό ρυθμό και ανορθολογικό τρόπο». Ωστόσο, οι πόροι που διαθέτει είναι περιορισμένοι. Είναι ίσως χαρακτηριστικό ότι αδυνατεί να επιβάλει ακόμη και ένα συμβολικό εισιτήριο σε όσους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων αποβιβάζονται: Η νομοθεσία ορίζει το μέγιστο επιτρεπόμενο τέλος σε επιβάτες κρουαζιερόπλοιων μόλις στα 35 λεπτά του ευρώ ανά επιβάτη (0,35 ευρώ). Αυτό το τέλος εισπράττεται από τα λιμενικά ταμεία που ανήκουν στους δήμους και είναι οριζόντιο σε όλη την Ελλάδα. Και τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ:

«Οταν αναλάβαμε τον δήμο στις αρχές του χρόνου, είδαμε πως το σύστημα προγραμματισμού κατάπλου κρουαζιερόπλοιων και αποβίβασης επισκεπτών, το berth allocation που είχαμε εισαγάγει προ ετών με ανώτατο όριο τους 8.000 επιβάτες την ημέρα –αριθμός που προέκυψε έπειτα από πανεπιστημιακή μελέτη της φέρουσας ικανότητας του νησιού–, είχε εγκαταλειφθεί», εξηγεί. «Είχαμε έτσι μπροστά μας 63 πολύ δύσκολες μέρες για φέτος με πολύ περισσότερους από 8.000 επιβάτες. Καταφέραμε έπειτα από πολλές και επίπονες συζητήσεις με τις εταιρείες κρουαζιέρας να τις περιορίσουμε σε 48 μέρες. Ομως και αυτές είναι πολλές», υπογραμμίζει με εμφανή αγωνία.

Υπόσχεται λοιπόν πως το 2025 η Σαντορίνη όχι μόνο θα τηρήσει το όριο των 8.000 ημερήσιων επισκεπτών, αλλά σε αυτόν τον αριθμό θα περιλάβει και εκείνους που έρχονται στο πλαίσιο ημερήσιας εκδρομής από νησιά όπως η Κρήτη. Είναι εξάλλου εύκολο να διαπιστωθεί ο αριθμός τους από τα εισιτήρια επιστροφής. Είναι ευρέως γνωστό στη Σαντορίνη και στην Κρήτη αλλά και σε γειτονικά της Θήρας νησιά πως πρακτορεία εκεί πωλούν πακέτα ημερήσιων εκδρομών στη Σαντορίνη χρησιμοποιώντας τα πλοία της γραμμής. Ο δήμαρχος θα επιθυμούσε να περιορίσει τον κατάπλου τέτοιων πλοίων, ωστόσο, καθώς αποτελούν συμβατικά ακτοπλοϊκά δρομολόγια, απαιτείται η βοήθεια του υπουργείου Ναυτιλίας. «Ο σημερινός υπουργός έχει αντιληφθεί το θέμα και επιδιώκει να βρει λύση στο δύσκολο αυτό πρόβλημα, τουλάχιστον περισσότερο από ό,τι οι προκάτοχοί του», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Δεσμεύεται λοιπόν ο κ. Ζώρζος πως το 2025 όχι μόνο δεν θα ξεπερνούν τους 8.000 οι ημερήσιοι επισκέπτες της Σαντορίνης (από κρουαζιερόπλοια και πλοία της γραμμής), αλλά και ότι θα δίνεται προτεραιότητα σε εκείνα τα κρουαζιερόπλοια που θα έχουν ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων, μικρό μέγεθος και περισσότερες ώρες διαμονής στο νησί.

«Δεν μπορούμε να μιλάμε για οικονομική συνεισφορά από τους επιβάτες όταν μένουν για μία-δύο ώρες το πολύ στο νησί», τονίζει, παραπέμποντας στη διαπιστωμένα χαμηλότατη κατά κεφαλήν δαπάνη στη Σαντορίνη σε σχέση με άλλους μεσογειακούς προορισμούς. Επιπλέον, ο προγραμματισμός των αφίξεων, λέει, θα γίνει με αυστηρότερες εκτιμήσεις πληρότητας των κρουαζιερόπλοιων και θα τεκμαίρεται ότι θα αποβιβαστεί τουλάχιστον το 90% εξ αυτών.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο, υπήρξαν –και δυστυχώς ενδέχεται να υπάρξουν και φέτος– μέρες που τα κρουαζιερόπλοια κατεβάζουν σχεδόν ταυτόχρονα έως και 19.000 επιβάτες σε ένα νησί που απλώς δεν τους χωράει. Αυτό θα σταματήσει από το 2025, υπόσχεται. Λιγότεροι ημερήσιοι επισκέπτες σημαίνει και μικρότερη ανάγκη για μεταφορές από λεωφορεία, που αυτή τη στιγμή προκαλούν συμφόρηση στους δρόμους και ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα στους κατά τόπους προορισμούς όπου καλούνται να παρκάρουν. «Βρήκαμε σε κάποιες περιπτώσεις χώρους που καταφέραμε να ασφαλτοστρώσουμε για να αποφύγουμε έως ένα βαθμό το πρόβλημα του διπλοπαρκαρίσματος ή της ανεξέλεγκτης στάσης με αναμμένα τα αλάρμ. Πρόκειται όμως για μια προσωρινή λύση, καθώς μόνο ένας προσεκτικός προγραμματισμός, που όχι μόνο θα περιορίζει τον αριθμό των επισκεπτών αλλά θα τους διαχέει και στο νησί για να μη συγκεντρώνονται όλοι ταυτόχρονα, θα θεραπεύσει τις πληγές που έχει ανοίξει ο υπερτουρισμός στη Σαντορίνη».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Η Σίκινος επενδύει στον βιώσιμο τουρισμό με δημιουργία οργανισμού διαχείρισης προορισμού

Υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας με το Υπουργείο Τουρισμού – Στόχος η ολοκληρωμένη και στρατηγική ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος του νησιού

ΓΕΩΘΗΡΑ ΜΑΕ: Το Ελικοδρόμιο Θηρασιάς, επανέρχεται στην υπηρεσία των πολιτών

Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εργασίες αναβάθμισης – Έτοιμο να εξυπηρετήσει ανάγκες ΕΚΑΒ, Σωμάτων Ασφαλείας και Πολιτικής Προστασίας

Κατερίνα Μονογυιού: “Αναγκαία η Δίκαιη Αναμοριοδότηση των Σχολείων στις Κυκλάδες”

Παρέμβαση της Κατερίνας Μονογυιού για τη στήριξη των εκπαιδευτικών σε Θήρα και Νησιά – Έκκληση για άμεση αναθεώρηση μοριοδότησης με γνώμονα την ισότιμη εκπαίδευση

Με την Υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη συναντήθηκε ο Φίλιππος Φόρτωμας

Συζητήθηκαν εκτενώς οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα νησιά των Κυκλάδων αναφορικά με ζητήματα εκπαίδευσης

Τα νησιά της σιωπής. Εκεί όπου ακόμα μπορείς να ακούσεις τον εαυτό σου – Ηρακλειά και Σίκινος ανάμεσά τους

Κι όμως υπάρχουν ακόμα νησιά στο Αιγαίο που δεν τα έχει αγγίξει η τουριστική λαίλαπα.

Naxos Summer Camp 2025: Καλοκαίρι γεμάτο θάλασσα, παιχνίδι και νέες εμπειρίες!

Από 30 Ιουνίου στον Άη Γιώργη – Κολύμβηση, survivor games, ποδόσφαιρο, ζωγραφική, χορός και πολύ γέλιο για παιδιά 4-14 ετών!

Αμοργιανό Φεστιβάλ 2025: Τιμώντας την Παναγία και τους Ήρωες της Κινάρου

Η Αμοργός γιορτάζει με τέχνη, μουσική και μνήμη — Ένα τριήμερο πολιτιστικής συγκίνησης από 7 έως 9 Ιουνίου

«Το Μυστικό του Αρχιπελάγους»: Ιστορικό μυθιστόρημα με την υπογραφή του Γ. Καστελλάνου

Μια πρώτη συγγραφική εμφάνιση που εντυπωσιάζει με ιστορικό βάθος και λογοτεχνική ωριμότητα

«Το Γλέντι»… αλλιώς! ONIRAMA & Νίκος Οικονομίδης ενώνουν κόσμο, βιολί και καλοκαίρι (video)

Η πιο feel-good διασκευή του καλοκαιριού είναι εδώ: Νησιώτικο βιολί, ηλεκτρική ενέργεια και ρυθμός που δεν κάθεται ποτέ

Μια ιστορική βραδιά: Οι Κονιτοπουλαίοι επανενώνονται στο Άλσος Βεΐκου

Στις 22 Ιουλίου, η οικογένεια-σύμβολο της νησιώτικης μουσικής ανεβαίνει ξανά στη σκηνή, σε μια γιορτή της παράδοσης και των ριζών μας

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Νάξος: Πυρκαγιά σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθοδόν προς τη Χώρα

Με ψυχραιμία και συνεργασία πολιτών και Πυροσβεστικής αποφεύχθηκε σοβαρό περιστατικό στο δρόμο Γλυνάδου – Χώρας

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Mission (Not) Possible: Νορβηγοί, με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο από Νάξο “πιάστηκαν” στα σύνορα

ζευγάρι τουριστών αποφάσισε να... κάνει εξαγωγή ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, αλλά το ταξίδι τους σταμάτησε λίγο πριν τη "μεγάλη έξοδο".

Κουφονήσια – “Γιορτή Ψαρά”: Μια νύχτα αφιερωμένη στους ανθρώπους της θάλασσας (video)

Παράδοση, διάλογος και κοινότητα ενώθηκαν στη Γιορτή του Ψαρά στα Κουφονήσια, με την παρουσία τοπικών αρχών και ανθρώπων που κρατούν ζωντανό το νησιωτικό μας πνεύμα.

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.

Θηρασία: Σημαντική ανακάλυψη (σφραγίδες) που αλλάζει την ιστορία της γραφής στο Αιγαίο

Σφραγίδες 4.500 ετών φέρνουν στο φως ένα άγνωστο κεφάλαιο επικοινωνίας και εμπορίου ανάμεσα σε Κυκλαδικά νησιά – Με προέλευση από τη Νάξο το πήλινο αγγείο

Νάξος – “Φάρος του Αλυκού”: Θαλασσινές λιχουδιές με την υπογραφή του Σταμάτη Μαργαρίτη

Μια ξεχωριστή συνεργασία με τον ψαρά Σταμάτη Μαργαρίτη και τη Φάρμα Ρότα δίνει άλλη νοστιμιά στο καλοκαίρι στο Αλυκό.

Νάξος – Κόρωνος: Μια προσφορά από καρδιάς στη μνήμη του Νικόλα Μανωλά

Οι γονείς των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Κορώνου Νάξου ευγνωμονεί την οικογένεια του Νικόλα Μανωλά για μια δωρεά που θα δώσει φωνή στις μαθητικές εκδηλώσεις

Νάξος: Η μουσική στήνει σκηνή στο Χαλκί, η Ευρωπαϊκή Γιορτή επιστρέφει για 12η χρονιά!

Ρυθμοί, χαμόγελα και παλμός στο πιο μελωδικό διήμερο του καλοκαιριού – 21 & 22 Ιουνίου, το Χαλκί γίνεται η καρδιά της μουσικής στη Νάξο.