Τετάρτη, Ιανουάριος 22, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΣαντορίνη - Κρουαζιέρα: Εκατομμύρια οι επισκέπτες, αλλά ποια είναι τα έσοδα;

Σαντορίνη – Κρουαζιέρα: Εκατομμύρια οι επισκέπτες, αλλά ποια είναι τα έσοδα;

|

Οι αντιδράσεις στην ανάρτηση του Προέδρου της Τοπικής Κοινότητας Φηρών Θήρας Πάνου Καβαλλάρη ήταν πολλές και αναμενόμενες. Ο εκλεγμένος κοινοτάρχης σε μήνυμα του στα κοινωνικά δίκτυα ζήτησε από τους κατοίκους της Σαντορίνης να μείνουν σπίτι τους, εν μέσω αθρόας έλευσης τουριστών. “Έκτακτη Ανακοίνωση. Άλλη μια δύσκολη ημέρα για την πόλη και το νησί μας με την έλευση 17.000 επισκεπτών από τα κρουαζιερόπλοια !!! Παρακαλούμε την προσοχή σας και όσο μπορούμε ελαττώνουμε τις μετακινήσεις μας!!!” έγραψε, δεχόμενος θύελλα σχολίων και κριτικής για το εθελοντικό lockdown που πρότεινε για την διαχείριση του υπερτουρισμού.

Ελάχιστα τα έσοδα από την κρουαζιέρα στην Σαντορίνη

Εκτός από την αμφιλεγόμενη πρόταση του, αρνητικά εντυπωσιάζει και η άφιξη 17.000 (!) επισκεπτών μόλις σε μία μέρα στην Σαντορίνη. Το 2023, πάτησαν στο νησί των 76 τετραγωνικών χιλιομέτρων περίπου 1,3 εκατ επισκέπτες κρουαζιέρας με 800 πλοία, σημαίνοντας αύξηση 57% (!) σε σχέση με το 2022 στους επιβάτες και 16% στον αριθμό πλοίων.

Και ένα από τα μεγάλα ερωτήματα είναι τι κέρδος έχει το νησί από τους επισκέπτες κρουαζιέρας, με την απάντηση δυστυχώς να προκαλεί δυσάρεστες εντυπώσεις. Σύμφωνα με την σχετική ΚΥΑ, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας εισπράττει 0,35 λεπτά ανά επιβάτη – 0,3325 καθαρά μετά τους φόρους-, Έτσι λοιπόν, το 2023, εισέπραξε από τα τέλη επιβατών κρουαζιέρας 436.418,49 ευρώ για τους 1.322.480,27 επιβάτες κρουαζιέρας.

Αντίστοιχα, από τους επιβάτες ακτοπλοΐας εισέπραξε 4 φορές περισσότερα κέρδη για τους μισούς και κάτι παραπάνω επιβάτες. Πιο αναλυτικά, για το 2023, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας- από τα μεγαλύτερα και οικονομικά πιο ισχυρά Λιμενικά Ταμεία- εισέπραξε 1.819.217,27 ευρώ έσοδα από την ελληνική ακτοπλοΐα, -2,5 % επί του εισιτηρίου– από τους 822,437 επιβάτες.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο τα έσοδα του Λιμενικού Ταμείου. Υποτίθεται ότι αφήνουν χρήματα στα νησί με δαπάνες για φαγητό, ξεναγήσεις, σουβενίρ κλπ Μόνο που οι τουρίστες κρουαζιέρας συνήθως ξοδεύουν μέσα στο κρουαζιερόπλοιο έχοντας αγοράσει πακέτα υπηρεσιών all inclusive και όχι τόσο στις εξόδους τους στους διάφορους περιορισμούς. Έτσι, αν και επιβαρύνουν τους διάφορους προορισμούς με συνωστισμό, παραγωγή σκουπιδιών κλπ το όφελος για τις τοπικές κοινωνίες ίσως να μην είναι και ιδιαίτερα μεγάλο. Στο πλαίσιο αυτό διεθνείς προορισμοί που πάσχουν από τον υπερτουρισμό, όπως η Βενετία, καθιέρωσαν ήδη “εισιτήριο” εισόδου για τους επισκέπτες προκειμένου να αντισταθμιστεί το κόστος που δημιουργούν.

Πάντως, με τον υπερτουρισµό να δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στις µικρές τοπικές κοινωνίες νησιών που -ενώ δεν διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές- σίγουρα το εθελοντικά τοπικά Lockdown δεν είναι η λύση. Από το 2025 η κυβέρνηση προσανατολίζεται να βάλει φρένο στην κρουαζιέρα περιορίζοντας τον συνολικό αριθμό των θέσεων ελλιµενισµού ή καθιερώνοντας διαγωνιστικές διαδικασίες για τις θέσεις αυτές.

Όριο 8.000 επισκεπτών κρουαζιέρας

Για τα προβλήματα που διαχειρίζονται και το μέλλον του τουρισμού στην Σαντορίνη συναντήθηκαν και κατέληξαν σε κοινό πλάνο δράσεων ο Δήμαρχος Θήρας, κ. Νικόλαος Ζώρζος με την Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA).

Η CLIA αναγνώρισε ότι η διαχείριση του τουρισμού κρουαζιέρας στη Σαντορίνη αποτελεί προτεραιότητα για τον κλάδο στην Ελλάδα, όπως περιγράφεται και στο Σχέδιο Δράσης της CLIA για την Ελλάδα, που παρουσιάστηκε πέρσι. Ο Δήμαρχος Θήρας, κ. Νικόλαος Ζώρζος, στην συνάντηση ανέφερε πως “χαιρόμαστε που ο Δήμος Θήρας συζήτησε και συμφώνησε με την CLIA τις λύσεις για τη βιώσιμη λειτουργία του κλάδου της κρουαζιέρας στη Σαντορίνη, με γνώμονα την προστασία της μοναδικότητας του τόπου μας και την εμπειρία του επιβάτη”.

Από την πλευρά της, η κα Μαρία Δεληγιάννη εκπρόσωπος της CLIA στην Ελλάδα, τόνισε πως “η Σαντορίνη είναι ένας ιδιαίτερος και εξαιρετικά δημοφιλής τόπος, και συμμεριζόμαστε την άποψη που εξέφρασε πρόσφατα ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, για τη σημασία της υπεύθυνης διαχείρισης του τουρισμού στο νησί. Ο Δήμαρχος κ. Νικόλαος Ζώρζος ήταν ξεκάθαρος μαζί μας από την αρχή της φετινής σεζόν, σχετικά με την πρόθεσή του να εφαρμόσει αυστηρά το υπάρχον ημερήσιο ανώτατο όριο των 8.000 επισκεπτών κρουαζιέρας, με βάση το 75% της πληρότητας των κρουαζιερόπλοιων, και υποστηρίζουμε αυτή τη θέση, αναγνωρίζοντας τις ιδιομορφίες της Σαντορίνης. Παρότι πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητη μια ολιστική προσέγγιση για την αντιμετώπιση των τουριστικών ροών στο νησί, χαιρόμαστε ιδιαίτερα που είμαστε οι πρώτοι που συνεργαζόμαστε με τον Δήμο Θήρας για το βιώσιμο μέλλον του τόπου“.

Η CLIA υποστηρίζει ότι απαιτούνται νέοι τρόποι συνεργασίας, όπως προσαρμογές στα δρομολόγια ή στη λειτουργία των λιμανιών, καθώς και στενότερη συνεργασία για τη βελτίωση των πρακτικών τουριστικής διαχείρισης στους προορισμούς. Οι παρεμβάσεις αυτές περιλαμβάνουν την υιοθέτηση συστημάτων διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού σε τοπικό επίπεδο για τον καλύτερο σχεδιασμό των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων, την ανάπτυξη λιμενικών υποδομών και θέσεων ελλιμενισμού για καλύτερο σχεδιασμό δρομολογίων, καθώς και το άνοιγμα νέων προορισμών.

Η κα Δεληγιάννη πρόσθεσε πως “όπως και στη Μύκονο, έτσι και στη Σαντορίνη έχουμε στηρίξει τις τοπικές προσπάθειες για την εφαρμογή ενός συστήματος κρατήσεων θέσεων ελλιμενισμού (berth management system), που θα πλαισιώνεται από μια διαφανή πολιτική ελλιμενισμού, με σαφείς κανόνες και κριτήρια. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για αποτελεσματική διαχείριση και διάχυση των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων σε ημερήσια και εβδομαδιαία βάση”.

Από την πλευρά του νησιού συμμετείχαν ο Δήμαρχος Θήρας, κ. Νικόλαος Ζώρζος, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, κ. Γεώργιος Νομικός, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, κα Γεωργία Νομικού, και ο Ειδικός Σύμβουλος του Δημάρχου, κ. Αναστάσιος Κονιδάρης.

Με πληροφορίες από τη σελίδα capital.gr 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Εταιρεία Κυκλαδικών Μελετών: Το Σεπτέμβριο ανοίγει τις εργασίες του το Ε΄ Διεθνές Κυκλαδολογικό Συνέδριο

Στον Αδάμαντα της Μήλου από την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025 έως και το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025 με τίτλο: ΚΥΚΛΑΔΕΣ : Αειφορία - Πολιτισμός

Μήλος: Η κίνηση της Δημοτικής Αρχή με βάση το περιβάλλον και τη προστασία του

Επείγον δημοτικό κάλεσμα για την περιβαλλοντική προστασία της Μήλου - Ποιος ο λόγος; τι θέλει να πετύχει;

Με την ηγεσία των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Εργασίας συναντήθηκε ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Φυτωρίου

Στη συνάντησή του με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, ο Πρόεδρος έθεσε ζητήματα του πρωτογενούς τομέα της εταιρίας και ενημέρωσε τον Υπουργό για τις δραστηριότητες του φυτώριου.

Ξενοδοχεία: Επενδύσεις ύψους 8 εκ. ευρώ σε μονάδες στην Σχοινούσα και Μήλο

Πέντε (5) νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις σε Ρόδο, Κω, Μήλο, Σχοινούσα, Χαλκίδα

Εγγραφή στο «Μητρώο 11» για την αποφυγή ανεπιθύμητων κλήσεων – Η διαδικασία

Ασπίδα για τις ενοχλητικές κλήσεις αυτού του είδους αποτελεί η ένταξη των συνδρομητών στο ειδικό «μητρώο 11» των εταιρειών κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας

Τουρισμός: 1.300 νέες απευθείας πτήσεις σε 8 μεγάλα Ελληνικά αεροδρόμια φέτος

Το μεγαλύτερο αριθμό νέων πτήσεων το 2025 συγκεντρώνει το αεροδρόμιο Ηρακλείου, με συνολικά 343 νέες πτήσεις και 10 νέες συνδέσεις

Ακτοπλόοι για αύξηση εισιτηρίων: Να ακολουθήσει η Κυβέρνηση το μοντέλο Ιταλών και Γερμανών

Ακτοπλοϊκές: Τα 5 μέτρα που προτείνουν για να μην γίνουν αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων

Σύρος: Η μπασκετική γιορτή Stoiximan AegeanBall Festival επιστρέφει στις 27-29 Ιουνίου 2025

Φέτος, η διοργάνωση ανεβάζει τον πήχη ακόμα ψηλότερα, με καλεσμένους-έκπληξη, πλούσιες παράλληλες εκδηλώσεις και νέες εμπειρίες

Π.Ν.Αι. – Ρόδος: Συνεδρίαση για την αποκατάσταση ζημιών από την θεομηνία Bora

Κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός για την καθαίρεση της κατεστραμμένης γέφυρας στο Φαληράκι. Εντός των ημερών εγκαθίσταται ο ανάδοχος

Αποκλειστικό: Ο ΣΚΑΙ μετέτρεψε το λιμάνι της Νάξου σε αεροδρόμιο (video)

Απίστευτο... Ο ΣΚΑΙ μετέδωσε ρεπορτάζ από νερά που μπάζει το αεροδρόμιο της Νάξου με φωτογραφίες από το λιμάνι και μάλιστα άσκησε και κριτική (video)

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Ερχονται αλλαγές και δη τον προσεχή Μάιο

Έρχονται αλλαγές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Κατατίθεται νομοσχέδιο τον Μάιο

Νάξος – ΔΕΔΔΗΕ: Πολύωρη πρωινή διακοπή ρεύματος (17/01) στη πόλη

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα για τέσσερις ώρες περίπου αύριο η πόλη της Νάξου... Δείτε σε ποιες γειτονιές

Ελληνικά Λιμάνια: Επενδύσεις σε Αμοργό, Σίκινο, Φολέγανδρο, απουσιάζει η Νάξος

Το σχέδιο για τις επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια - Τι προβλέπεται για τις Κυκλάδες

Ανδρος: Στα .. σκαριά ένα ακόμη 5αστερο ξενοδοχείο

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Άνδρο - Σε ποια περιοχή

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο Πατέρας Γεώργιος Φυρογένης

Εφυγε από τη ζωή ο παπά Γιώργης Φυρογένης - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία

SeaJets: Τα δρομολόγια που προτείνει για το φετινό καλοκαίρι

Αυτά είναι τα δρομολόγια που έχει θέσει ως προτεραιότητα η SeaJets για το φετινό καλοκαίρι

Eurovision 2025: Στην 12αδα του τελικού το “High Road” του Ναξιώτη John Βλασερού και της Georgina Kalais (video)

Στον τελικό της 30ης Ιανουαρίου για την πρόκριση στην φετινή Eurovision ο Ναξιώτης John Vlasseros με την Georgina Kalais και το τραγούδι "High Road" (video)

Νάξος – Αρχαίος μόλος: Ανάγκη για σωστή ενημέρωση μέσω πινακίδας

Ο μοναχικός αρχαϊκός μόλος στο λιμάνι της Νάξου - Η πρόταση από τον Γιώργο Καρνέζη

Νάξος – Ευαγγελία Γατσωτή: Πρεμιέρα σήμερα (17/01) για τη παράσταση “Γιάννης το βούδι”

Δύο παραστάσεις έργων με την υπογραφή της ανερχόμενης συγγραφέα από τη Νάξο Ευαγγελίας Γατσωτή ανεβαίνουν αυτή την εβδομάδα: «Κόκκινες γραμμές ή Λέξεις που κάνουν τζιζ» (Θέατρο του Νέου Κόσμου, από 20/1) και «Γιάννης το βούδι» (Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», από 17/1)