Τρίτη, 1 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΠάρος: Αγωνία για το Καμινάκι και το υπό κατασκευή εμπορικό λιμάνι

Πάρος: Αγωνία για το Καμινάκι και το υπό κατασκευή εμπορικό λιμάνι

|

Πάνω από είκοσι χρόνια το ζήτημα της μεταφοράς του εμπορικού τμήματος του λιμένα της Πάρου ταλανίζει κατοίκους και δημόσιες αρχές, καθώς φαίνεται να μην έχει βρεθεί μία βιώσιμη λύση επί του ζητήματος. Οι πιο πρόσφατες εξελίξεις θέλουν τη μεταφορά του από την περιοχή της Παροικιάς στον κόλπο Καμινάκι. Μπορεί η αποσυμφόρηση του κεντρικού λιμανιού της νήσου να κρίνεται αναγκαία, ωστόσο η επιλογή του εν λόγω σημείου φαίνεται να έγινε με γνώμονα την ευκολία και όχι κοστολογώντας πραγματικά τις συνέπειες.

Το Καμινάκι τοποθετείται ανατολικά της Πάρου μεταξύ των οικισμών Πίσω Λιβαδιού και Μώλου. Η εγκατάσταση του βιολογικού καθαρισμού και του αποχετευτικού δικτύου που κατασκευάστηκαν το 1995, υποβάθμισαν το σημείο, κάνοντάς το να μοιάζει συνολικά υποδεέστερο. Το γεγονός οδήγησε ανυποψίαστους κατοίκους της Πάρου να θεωρούν το Καμινάκι σημείο κατάλληλο για το έργο.

Η επιλαχούσα περιοχή, όμως, φαίνεται πως κρύβει αδιαμφισβήτητης αξίας κάλλη κάτω απ’ τις ανθρώπινες παρεμβάσεις. Ο χώρος στον οποίο προβλέπεται να γίνουν τα έργα, βρίσκεται εντός Ζώνης Ειδικής Προστασίας που εντάσσεται στην περιοχή Νatura 2000. Επιπλέον, σε απόσταση περίπου 1,5 χιλιομέτρων βόρεια της περιοχής του έργου στον οικισμό του Μώλου, έχει καταγραφεί υγρότοπος εξέχουσας σημασίας για αποδημητικά και μη πτηνά. Πρόκειται για έλος σχεδόν 60 στρεμμάτων, το οποίο αναγράφεται από το 2012 στον κατάλογο των υγρότοπων Μικρών Νησιών με κωδικό ΠΑΡ004, όπως τοποθετείται στο ΦΕΚ ΑΑΠ 229/ 19.06.2012, Π.Δ.

Οι υγρότοποι συμβάλλουν στη διατήρηση της ποιότητας του νερού της γύρω θάλασσας, φιλτράροντας τους ρύπους και τα ιζήματα. Με τη σειρά τους οι μεγάλες εκτάσεις φυκιών που ευδοκιμούν στην περιοχή παρέχουν κρίσιμο βιότοπο για πολλά θαλάσσια είδη, συμπεριλαμβανομένων των θαλάσσιων χελωνών, που τρέφονται με αυτό. Δεν αποκλείεται ο κόλπος του Καμινακίου να είναι επίσης σημαντικός τόπος αναπαραγωγής για τη μεσογειακή φώκια, καθώς υπάρχουν πολλές μαρτυρίες παρατήρησής της στο σημείο.

Νεκρά δελφίνια έχουν βρεθεί από κατοίκους της περιοχής ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Αν και η αιτία του θανάτου τους παραμένει άγνωστη, αφού δεν έχουν παρατηρηθεί εξωτερικά τραύματα, δεν μπορεί να παραληφθεί το γεγονός πως το κανάλι της Παροναξίας αποτελεί πέρασμα για το είδος.

Οι αμφιβολίες για την εύστοχη ή μη επιλογή τοποθεσίας δεν περιορίζονται στα προαναφερθέντα σημεία, καθώς πλήγμα ίσως δεχτούν και οι γειτονικοί οικισμοί. Λόγος γίνεται για το γραφικό χωριό του Πίσω Λιβαδιού, τρίτο σε τουριστική επισκεψιμότητα, το οποίο απέχει μόνο μερικά μέτρα απ’ το ανερχόμενο έργο, αλλά και τον παραδοσιακό οικισμό της Μάρπησσας, που έχει καταφέρει μέσα στα χρόνια να παραμείνει αναλλοίωτος, σε αντίθεση με άλλους οικισμούς του νησιού. Αμέσως μετά, σειρά έχουν ο οικισμός του Μώλου, ο οικισμός και η παραλία του Λογαρά και η παραλία της Πούντας.

Η ζημιά που πιθανόν να δεχτούν τα καλοδιατηρημένα, παραδοσιακά θέρετρα θα οφείλεται τόσο στην αλλοίωση του τοπίου, με τα θηριώδη εμπορικά πλοία να κυριαρχούν, όσο και στην ποιότητα των υδάτων στις παραλίες της περιοχής. Πρόκειται για ένα πραγματικά μεγάλο εγχείρημα, του οποίου η εις βάθος μελέτη είναι αναγκαία και τα λάθη δεν είναι αμελητέα.

Χάρη στη συμπερίληψη της ζώνης στην ειδική κατηγορία Natura1, αλλά και στην ειδική κατηγορία Α22 το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί μόνο αφότου εγκριθεί η αναγκαία Περιβαλλοντική Μελέτη, ενώ απαιτείται και εκπόνηση Ειδικής Οικολογικής Μελέτης, η οποία θα εξετάζει τις επιπτώσεις του έργου στα προστατευτέα αντικείμενα. Η έρευνα σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί.

Οι αρχές κρίνουν το έργο ως «μικρής έκτασης». Τέτοιας που το έργο δεν θα διαταράξει τη Ζώνη Ειδικής Προστασίας και δεν θα επηρεαστούν τα είδη που βρίσκονται εντός. Σε κάθε περίπτωση, τα θέματα αυτά πρέπει να ληφθούν υπόψη στην Ειδική Οικολογική εκτίμηση που αναφέρθηκε παραπάνω.

Οι επιπτώσεις στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον και οι εκπομπές θορύβου, όπως είναι λογικό, θα αυξηθούν κατά τη λειτουργία του λιμένα, λόγω των κινήσεων των πλοίων, των εργασιών φορτοεκφόρτωσης και άλλων δραστηριοτήτων του λιμένα. Αύξηση των επιπέδων θορύβου αναμένεται να υπάρξει και από την κυκλοφορία των εμπορευματικών οχημάτων.

Δεδομένου ότι ο οικισμός της Μάρπησσας και το τουριστικό θέρετρο Πίσω Λιβάδι βρίσκονται κοντά στο έργο, απαιτείται σωστός υπολογισμός για την αξιολόγηση των ατμοσφαιρικών επιπτώσεων και των επιπέδων θορύβου τόσο κατά τις φάσεις κατασκευής, όσο και κατά τις φάσεις λειτουργίας του έργου.

Επιπλέον, από τον Οκτώβριο του 2014 που έγινε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, το τοπίο έχει αλλάξει και έχουν χτιστεί νέα οικήματα και ξενοδοχειακές μονάδες στον κόλπο Καμινάκι και τις γύρω περιοχές.

Τέλος, ζήτημα υψίστης σημασίας είναι η μελέτη του νέου οδικού δικτύου που είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του νέου εμπορικού λιμανιού. Τα αποτελέσματα αυτής της συμπληρωματικής υποδομής θα πρέπει να μελετηθούν τόσο για την κατασκευή, όσο και για τη φάση λειτουργίας του έργου. Από τη μία πλευρά, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι επιπτώσεις στο περιβάλλον και την περιοχή Natura, από την άλλη, εξίσου σημαντικές είναι οι συνέπειες στον παραδοσιακό οικισμό της Μάρπησσας και στο τουριστικό θέρετρο του Πίσω Λιβαδιού.

Αν η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη είναι ο στόχος του νησιού και δεν χρησιμοποιείται σε καμπάνιες μόνο επειδή είναι η τάση της εποχής μας, τότε ας βεβαιωθούμε πως στο περιβάλλον και στις τοπικές κοινωνίες δίνεται εξίσου το βάρος που τους αναλογεί. Η οικονομική ανάπτυξη είναι το βασικό μέλημα των αρχών του νησιού. Η οριοθέτηση της αβυσσαλέας ανάγκης για χρήμα πρέπει να γίνει μέλημα των πολιτών της Πάρου, αν θέλουν κοινωνίες που να τους συμπεριλαμβάνουν.

Σημειώσεις:

1. Οι περιοχές (ή «τόποι») Νatura 2000 αποσκοπούν στην προστασία των περιοχών που θεωρούνται βασικές για επιλεγμένα είδη χλωρίδας και πανίδας ή τύπους οικοτόπων. Μεταξύ αυτών που καλύπτει η οδηγία για τους οικοτόπους και η οδηγία για τα πτηνά.

2. Απαιτείται η έκδοση απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων από την οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση για έργα κατηγορίας Α2, κατόπιν εκπόνησης προηγούμενης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Με πληροφορίες από τη σελίδα epochi.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

“Εφυγε” ο Ναξιώτης καθηγητής της Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιος Σ. Κορρές

Πέθανε σε ηλικία 85 ετών ο αρχαιολόγος και ομότιμος καθηγητής της Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιος Σ. Κορρές. "Ο Γεώργιος Σ. Κορρές ήταν προσιτός...

ΑΑΔΕ: Σημαντική αύξηση εσόδων από ΦΠΑ

Η μελέτη της ΑΑΔΕ αποκαλύπτει θεαματική αύξηση των εσόδων από ΦΠΑ και ενίσχυση της διαφάνειας, χάρη στη σύνδεση POS – ταμειακών μηχανών και την ψηφιοποίηση των συναλλαγών

Πρώτη Απριλίου: Γιατί τα σχολεία θα λειτουργήσουν δύο ώρες λιγότερο;

Νέος εορτασμός στα σχολεία την 1η Απριλίου: «Κόβονται» 2 διδακτικές ώρες

Κακοκαιρία – Πάρος: Κλειστά τα σχολεία αύριο Τρίτη (01/04) λόγω καιρικών συνθηκών

Κακοκαιρία: Κλειστά όλα τα σχολεία αύριο Τρίτη 1η Απριλίου στην Πάρο

Κακοκαιρία – Μύκονος: Καταιγίδα στη … Χώρα και ήχησε το 112

Πλημμύρισαν τα σοκάκια στη Χώρα της Μυκόνου από την ισχυρή κακοκαιρία που πλήττει τις Κυκλάδες

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επαναλειτουργεί από σήμερα (31/03), επέστρεψε Αθήνα μία πτήση λόγω καιρικών συνθηκών

Επαναλειτουργεί αναβαθμισμένο το αεροδρόμιο Νάξου - Οι εργασίες που έγιναν και η επιστροφή αεροπλάνου στην Αθήνα λόγω καιρικών συνθηκών

Πάρος – Νάουσα: Καταστροφικό πέρασμα βροχής, ήχησε και το 112 (video)

Μεγάλες ζημιές από την κακοκαιρία στην Πάρο: Ορμητικοί χείμαρροι οι δρόμοι, μήνυμα του 112 για απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων

Αιγαίο – 2η ΥΠΕ: Αναζητούνται γιατροί για τα νησιά λίγες ημέρες πριν το Πάσχα

Αναζητούνται γιατροί για τα νησιά λίγες ημέρες πριν το Πάσχα – Οι αμοιβές και οι αρνήσεις

Πάρος: Η έντονη βροχόπτωση στη περιοχή της Νάουσας παρασύρει αυτοκίνητα (video)

Η έντονη βροχόπτωση παρασύρει αυτοκίνητα στην Νάουσα της Πάρου - Προσοχή (video)

ΠΝΑΙ – Μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ: Απόφαση όπου ζητά την αποκατάσταση της ισονομίας

Την εφαρμογή της Oδηγίας του Συμβουλίου της ΕΕ περί επαναφοράς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, ζητά από το Υπουργείο Οικονομικών το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Στέλιος Δεγαϊτας

Ενας νέος άνθρωπος - ο Στέλιος Δεγαίτας - έφυγε από τη ζωή το πρωί της Παρασκευής σε ηλικία μόλις 63 ετών

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Μιχάλης Βαλέτας

Ο αγαπημένος φούρναρης των παλιών χωραϊτών, ο Μιχάλης Βαλέτας έφυγε από τη ζωή - Τι αναφέρει στην ανάρτησή του ο Στράτος Φουτάκογλου

Νάξος – Σκαδό: Πένθος με την απώλεια του Νίκου Φάρκωνα

Φτωχότερη από σήμερα η τοπική κοινωνία του Σκαδού Νάξου - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία του Νίκου Φάρκωνα

Νάξος – Εγγαρές: Εφυγε από τη ζωή η Ελενα Κοντοπίδη, αύριο (26/03) η εξόδιος ακολουθία

Σε ηλικία 45 ετών έφυγε από τη ζωή η Ελενα Κοντοπίδη, σύζυγος του γιατρού Δημήτρη Μπάκαλου - Αύριο (26/03) η εξόδιος ακολουθία στις Εγγαρές

Νάξος: Παιδική Χαρά Αγ. Μηνά ή, αλλιώς, “γήπεδο εκρήξεων”…

Παιδική Χαρά Αγ. Μηνά: Ή, αλλιώς, «γήπεδο εκρήξεων»… Το σπασμένο τζάμι και η πετρούκλα μες στο σπίτι…

Νάξος – Αεροδρόμιο: Ανανεωμένο ανοίγει …πύλες την Δευτέρα 31 Μαρτίου (Photos)

Το Αεροδρόμιο "Απόλλων" της Νάξου ανοίγει τις.. πόρτες από την Δευτέρα 31 Μαρτίου - Τα έργα που γίνονται κι έρχονται (Photos)

Πάρος: Η έντονη βροχόπτωση στη περιοχή της Νάουσας παρασύρει αυτοκίνητα (video)

Η έντονη βροχόπτωση παρασύρει αυτοκίνητα στην Νάουσα της Πάρου - Προσοχή (video)

Πάρος – Νάουσα: Καταστροφικό πέρασμα βροχής, ήχησε και το 112 (video)

Μεγάλες ζημιές από την κακοκαιρία στην Πάρο: Ορμητικοί χείμαρροι οι δρόμοι, μήνυμα του 112 για απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων

Νάξος – Λιμενικό Σώμα: Η ανακοίνωση για τον θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα

Η επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος για τον αιφνίδιο θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα...

Εκτακτο – Αμοργός: Ισχυρός σεισμός 4.5 R με μικρό εστιακό βάθος

Σεισμός 4,5 Ρίχτερ στο γνωστό ρήγμα Ανύδρου πιο κοντά όμως στην Σαντορίνη - Το εστιακό βάθος του σεισμού εντοπίζεται στα 5,6 χιλιόμετρα