Περίπου 9 μήνες αργότερα, έως την 1η Απριλίου 2026, μεταφέρθηκε η ημερομηνία συνολικής περαίωσης του έργου «Ανάπτυξη και βελτίωση υποδομών του νέου Αεροδρομίου Πάρου», αναδόχου ΙΝΤΡΑΚΑΤ (με ποσοστό έκπτωσης 10,54% και συνολική προσφορά 33.412.763,90 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ), όπως και παλιότερα είχε αναφέρει το insider.gr, με έναν εκ των βασικών λόγων να αποτελεί η έλλειψη αδρανών υλικών απαραίτητων για εργασίες επέκτασης του διαδρόμου, δαπέδων, του περιβάλλοντος χώρου των κτηρίων του νέου τερματικού σταθμού κ.α..
Πάντως, τα νέα χρονοδιαγράμματα δίνονται χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου και χωρίς άλλη πρόσθετη αποζημίωση πλην της νομίμου αναθεώρησης, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Τα νέα χρονοδιαγράμματα
Όπως προκύπτει, η κατασκευαστική εταιρεία τον περασμένο Δεκέμβριο αιτήθηκε, με επιστολή της προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, παράταση των αποκλειστικών προθεσμιών αλλά και της συνολικής προθεσμίας του έργου. Με την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου (ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ – ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ) να δίνει περισσότερο χρόνο για λόγους έλλειψης αδρανών υλικών στο έργο.
Ειδικότερα, χορηγήθηκε παράταση της 1ης Αποκλειστικής προθεσμίας που αφορά στην ολοκλήρωση των εργασιών επέκτασης του διαδρόμου μέχρι την 23η Μαΐου 2025 (ήτοι κατά 504 ημερολογιακές ημέρες), παράταση της 2ης Αποκλειστικής προθεσμίας που αφορά στην ολοκλήρωση των εργασιών επέκτασης δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών μέχρι την 22η Δεκεμβρίου 2025 (παράταση κατά 577 ημερολογιακές ημέρες) και παράταση της συνολικής προθεσμία περαίωσης μέχρι την 1η Απριλίου 2026, ήτοι παράταση κατά 265 ημερολογιακές ημέρες.
Αρχικά, βάσει της σύμβασης που υπεγράφη στις αρχές του 2023 η προβλεπόμενη προθεσμία περαίωσης των συνολικών εργασιών είχε τεθεί για τις 10-07-2025 (30 μήνες).
Η έλλειψη υλικών
Μεταξύ των λόγων που προκάλεσαν το αίτημα από πλευράς της Intrakat ήταν η έλλειψη αδρανών υλικών στο έργο, ενώ εκκρεμούν και άλλα ζητήματα τα οποία, όπως λένε οι υπηρεσίες του υπουργείου, θα εξεταστούν μετά την έγκριση του συνόλου των προβλεπόμενων μελετών και την έκδοση της οικοδομικής άδειας των κτηριακών εγκαταστάσεων δεδομένου ότι η υπόψη διαδικασία είναι σε εξέλιξη.
Οι κύριες εργασίες που απαιτούν αδρανή οδοστρωσίας και ασφαλτικών είναι αυτές της επέκτασης του διαδρόμου, της επέκτασης δαπέδου στάθμευσης, η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου των κτηρίων του νέου τερματικού και πυροσβεστικού σταθμού (περιλαμβάνει χώρους στάθμευσης, τη συνδετήρια και την περιμετρική οδό).
Όπως αναφέρεται, «η αναγκαιότητα προμήθειας περίπου 125.000 tn αδρανών υλικών εκτός της νήσου Πάρου, δεδομένης της αδυναμίας λήψης υλικών από το «λατομείο ΡΗΓΑΣ», οδηγεί σε χρονικές καθυστερήσεις λόγω:
• των τμηματικών παραδόσεων αδρανών οδοστρωσίας δια θαλάσσης, αποκλειστικά με φορτηγίδες μεταφοράς χύδην φορτίων μέχρι 2000 tn,
• των τοπικών χρονικών περιορισμών που ισχύουν στην Πάρο (απαγόρευση προσέγγισης φορτηγίδων στο λιμάνι Παροικιάς Πάρου από 1η Ιουνίου έως 30η Σεπτεμβρίου κάθε χρόνου),
• σε συνδυασμό με τα ανωτέρω οι απαιτήσεις της Υ.Π.Α. για λόγους ασφαλείας σχετικά με τη διατήρηση ανοικτών σκαμμάτων για τον ελάχιστο δυνατό χρόνο, οι εργασίες οδοστρωσίας της επέκτασης δαπέδου στάθμευσης και διαδρόμου, εκτελούνται κατά προτεραιότητα, σε σχέση με τις εργασίες στον περιβάλλοντα χώρο».
Επιπλέον η εκκίνηση των εργασιών αυτών προϋποθέτει την δημιουργία και διάθεση προς χρήση ικανού αποθέματος αδρανών υλικών επί τόπου στο έργο, προκειμένου η ολοκλήρωση των εργασιών να γίνει στον ταχύτερο δυνατό χρόνο.
Το έργο και τα οφέλη
Ειδικότερα, βάσει της παλιάς προκήρυξης, το έργο περιλαμβάνει:
- Την κατασκευή νέου κτιρίου αεροσταθμού συνολικής έκτασης περίπου 12.000 τ.μ. και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου αυτού και του εσωτερικού υπηρεσιακού οδικού δικτύου αεροδρομίου.
- Την Κατασκευή Φυλακίου ασφαλείας και τη δημιουργία μόνιμης εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων μέσης ημερήσιας παροχής λυμάτων.
- Την κατασκευή επεκτεινόμενου δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών και επεκτεινόμενου διαδρόμου προσαπογειώσεων.
- Την κατασκευή νέου πύργου ελέγχου και πυροσβεστικού σταθμού.
- Την κατασκευή καταστημάτων αφορολόγητων ειδών – κυλικείων – γραφείων εμπορικής χρήσης και χώρων στάθμευσης οχημάτων.
Με την κατασκευή των νέων έργων στο αεροδρόμιο το νησί της Πάρου θα αποκτήσει καλύτερη συνδεσιμότητα με την ηπειρωτική χώρα και το εξωτερικό και θα αποτελεί έναν ουσιαστικό συγκοινωνιακό κόμβο στην καρδιά των Κυκλάδων με δυνατότητα να προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες, σε μια περίοδο που οι αφίξεις στο νησί αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο και οι τουριστικές-οικιστικές αναπτύξεις «χτυπάνε κόκκινο».
Στα οφέλη από την αναβάθμιση του αεροδρομίου συγκαταλέγονται η άμεση βελτίωση συνδεσιμότητας της Πάρου με την ηπειρωτική χώρα και το εξωτερικό, η διεύρυνση της τουριστικής αγοράς του εσωτερικού και του εξωτερικού, η αύξηση της απασχόλησης με τις νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν τόσο κατά την εκτέλεση των έργων, όσο και κατά τη λειτουργία του αεροδρομίου αλλά και η προσέλκυση νέων επενδύσεων στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης και της προστασίας της ιδιαίτερης τοπικής φυσιογνωμίας.